Jump to content

Gjestehavner / "partyhavner" - er det greit med gjestehavner med fest og nattebråk?


Popeye70

Recommended Posts

OK, dette er kanskje en kilde til krangel, men etter en opplevelse sist helg skrev jeg et leserinnlegg om temaet: https://www.budstikka.no/debatt/gjestehavnen-pa-saetre-en-partyhavn/642012!/

Hva mener dere om gjestehavner som ender opp som "partyhavner" med drikking, fest og støy? Er det OK med fest gjennom natten, eller skal man respektere at andre vil sove? Kan man argumentere med at "I denne havnen er det greit med fest", og så må andre besøkende bare akseptere det?

 

Og selv om en havn blir kjent som en "partyhavn" - folk som IKKE nødvendigvis liker nattestøy må også innom havn innimellom for å bunkre, slappe av, besøke venner/familie og hva som helst annet, og bør ikke disse få lov å sove om natta? Kanskje har de en lang etappe bak seg eller skal tidlig avgårde om morgenen.

 

Som skrevet lenger opp - dette er kanskje en kilde til krangel, men det går kanskje an å diskutere det på en saklig måte...? Fingers crossed...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du har min fulle støtte, vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt setningen "det må jo være lov å ha det litt moro eller".

Jeg blir ofte regelrett flau over voksne folk.

Det var akkurat det samme i Drøbak forrige helg, politiet hadde ikke mulighet der heller. 

Dessverre må kommune skjønne at det ikke bare er å lage en gjestehavn, uten også havneverter/vakter, for det blir

ganske raskt et rent anarki.

Link to post
Share on other sites

Ja du har helt rett. Dette er en kilde til krangel.

Jeg liker begge deler og oppsøker det jeg vil. Vanligvis ligger jeg så mye jeg kan i uthavn, men av og til er det er jo morro med en fest.

Men man har jo valg.  For å ta et konkret eksempel. Strømstad Grebbestad,Tanum og Smøgen er partyhavner. Liker du ikke bråk så finns det 50-100 andre havner i området. Her er det bare å velge og vrake og slutte å sutre. Tilsvarende er det vel i noen områder i Norge også

 

Link to post
Share on other sites

Men bør man ikke på generell basis kunne forvente at havnereglementet etterleves? Én ting er de som vet at havn X eller Y er en partyhavn, men hva med alle de som ikke er klar over dette?
 

Sætre, som er mitt eksempel, har ikke hatt problemer med fest og bråk tidligere etter min erfaring, men i år har det virkelig tatt av. De har et reglement som hittil i år ikke har blitt overholdt av hverken havnen eller gjestene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Neida, er ikke noe å krangle om i det hele tatt. Lå ved siden av en slik hyggelig partybåt i Strömstad for mange år siden. Seks menn i overgangsalderen. Fulle som alker, kastet brennende sigaretter på dekkene til nabobåtene, flasker og bokser fløy gjennom luften akompagnert av decibel. Vi hadde trebåt, så det ble ikke noen varige skader. La dem more seg. Så da partayet sov ut rusen, var jeg våken tidlig på morgenen. Hadde noe gammelt brød og mariekjeks. Dynket bakeverket med sprit. Kastet det opp i cockpiten til partaybåten. Det tok ikke mange sekundene før partayet var i full fart igjen. Denne gangen med måker som skråla rundt i sin egen dritt, dritings. Jeg ventet for å se at fuglene gjorde jobben sin før jeg skled ut av havnen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 26 minutter siden:

Neida, er ikke noe å krangle om i det hele tatt. Lå ved siden av en slik hyggelig partybåt i Strömstad for mange år siden. Seks menn i overgangsalderen. Fulle som alker, kastet brennende sigaretter på dekkene til nabobåtene, flasker og bokser fløy gjennom luften akompagnert av decibel. Vi hadde trebåt, så det ble ikke noen varige skader. La dem more seg. Så da partayet sov ut rusen, var jeg våken tidlig på morgenen. Hadde noe gammelt brød og mariekjeks. Dynket bakeverket med sprit. Kastet det opp i cockpiten til partaybåten. Det tok ikke mange sekundene før partayet var i full fart igjen. Denne gangen med måker som skråla rundt i sin egen dritt, dritings. Jeg ventet for å se at fuglene gjorde jobben sin før jeg skled ut av havnen.

 

Dette er det beste innlegget jeg har lest på Båtplassen på veldig lenge 😁😁

 

For å være på den seriøse siden... hvis man vil ha en fest, så er det nok av steder å gjøre det. Barer, hjemme, på vidda. Man trenger ikke å gjøre det på steder der man praktisk talt sitter på fanget til de som IKKE vil ta en fest. 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 23 minutter siden:

For å være på den seriøse siden... hvis man vil ha en fest, så er det nok av steder å gjøre det. Barer, hjemme, på vidda. Man trenger ikke å gjøre det på steder der man praktisk talt sitter på fanget til de som IKKE vil ta en fest.


Og vil man feste i en gjestehavn går det fremdeles an å vise litt hensyn og roe seg kl 2300 (eller hva havnereglene sier). 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Så da partayet sov ut rusen, var jeg våken tidlig på morgenen. Hadde noe gammelt brød og mariekjeks. Dynket bakeverket med sprit. Kastet det opp i cockpiten til partaybåten. Det tok ikke mange sekundene før partayet var i full fart igjen. Denne gangen med måker som skråla rundt i sin egen dritt, dritings. Jeg ventet for å se at fuglene gjorde jobben sin før jeg skled ut av havnen.

:thumbsup:  G E N I A L T :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mitt synspunkt (selv om jeg ikke er helt objektiv i akkurat denne saken) er at man skal følge reglementet for de havnene man besøker. At man er oppe til langt på natt og det er god stemning kan jeg godt akseptere, men blir gretten når folk skal ha "PARTY" og lage kvalm for de som ønsker å sove.

 

Er vel et tegn på at jeg begynner å dra på åra når jeg minner meg selv om han svensken i Odd Børretzens vise som prøver å få Tønsberg havn til å være stille en natt i juli....:giggle: 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette trikset er ikke noe jeg fant på av meg selv. Æren tilfaller min sønn som nå er et halvt århundre gammel. Da han var rundt fire år gammel, var vi på ferie ned til Heidis Strand. Små barn våkner med solen. Sånn ved tre- firetiden midt på sommeren. Så avleggeren tok med seg en loff for å mate fuglene. Foreldrene sov. Det var ikke så gøy å kaste brød i vannet. Vi hadde jolle, gul og grønn Paddilac. Mye gøyalere med kosemåker i Paddilacen. Da vi stod opp, var jolla fullstendig innklint i matrester, måkebæsj og fjær. Delvis soltørket. Det var en svinejobb å vaske jolla ren.

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hulda said:

Neida, er ikke noe å krangle om i det hele tatt. Lå ved siden av en slik hyggelig partybåt i Strömstad for mange år siden. Seks menn i overgangsalderen. Fulle som alker, kastet brennende sigaretter på dekkene til nabobåtene, flasker og bokser fløy gjennom luften akompagnert av decibel. Vi hadde trebåt, så det ble ikke noen varige skader. La dem more seg. Så da partayet sov ut rusen, var jeg våken tidlig på morgenen. Hadde noe gammelt brød og mariekjeks. Dynket bakeverket med sprit. Kastet det opp i cockpiten til partaybåten. Det tok ikke mange sekundene før partayet var i full fart igjen. Denne gangen med måker som skråla rundt i sin egen dritt, dritings. Jeg ventet for å se at fuglene gjorde jobben sin før jeg skled ut av havnen.

 

HAHAHAHA :lol:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Lå i Lillesand gjestehavn sist helg. Relativt høy partyfaktor i nabobåten bak meg.  Ungdommer tror jeg.  Slik jeg ser det.. hadde jeg valget å irritere meg..  eller ignorere det. Jeg prøvde vel egentlig begge deler uten noen særlig suksess. Heldigvis gav de seg ca kl 02.00. 

Tror ikke det hadde vært suksess om en gammel 50 åring hadde gått ut å brummet...

 Det var heller ingen suksess at jeg gikk glipp av skjønnhetssøvnen..

Men dagen derpå var bedre for meg..:giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Hadde noe gammelt brød og mariekjeks. Dynket bakeverket med sprit. Kastet det opp i cockpiten til partaybåten. Det tok ikke mange sekundene før partayet var i full fart igjen. Denne gangen med måker som skråla rundt i sin egen dritt, dritings. Jeg ventet for å se at fuglene gjorde jobben sin før jeg skled ut av havnen.


Har hørt at rekeskall også funker hvis man vil invitere måker på fest. Og rekeskall hender det jo at man har etter å ha kost seg kvelden før…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vi hadde booket en plass i Strømstad ved hotellet og havnet desverre ved siden av noen som bråket fælt. Mange som har faste plasser der. Det var ikke akkurat en fest, men en gjeng med kvinner armert med hvitvin i fleng. Jeg vet ikke hvor gutta deres var.

 

Da vi skulle legge oss, så satte jeg dieselvarmeren i viftemodus på full fart, og skalket alle luker. Det hjalp veldig på lyden utenifra.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Helt uakseptabelt. Men, dessverre ikke overraskende. Tror man må være forberedt på å gå lengre ut og legge seg til på mer teknisk utfordrende steder for å unngå slikt. 

Det er en naturlig konsekvens av at folk i båt snart er i flertall.

 

Ser at leserbrevet i avisen nevner 17 mai, da må jeg si det er litt vel optimistisk å tenke at man får ro et sted med mange mennesker.

Men ellers er slikt bråk helt uaktuelt. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 38 minutter siden:

Takk for sist Popeye 🙂

Jeg er glad vi ikke lå inntil episenteret, og jeg kan bekrefte at det var helt sinnsykt med bråk i havna.


Takk for sist, ja! Hyggelig!

 

Vi lå skrått ovenfor festbåten, med kanskje 6-8 meter fra vår

cockpit til episenteret. Det var folk fra 4-5 båter som samlet seg i en eldre Sunseeker, og så var festen i gang…

 

bliss X skrev 22 minutter siden:

Hvis det er kun en båt som bråker så har jeg et triks som har fungert ganske bra et par ganger.

Er det flere så blir det værre


Alle satt i én båt, men de kom fra 4-5 båter. Hører gjerne hva trikset er. 
 

Havelle skrev 5 minutter siden:

Ser at leserbrevet i avisen nevner 17 mai, da må jeg si det er litt vel optimistisk å tenke at man får ro et sted med mange mennesker.


Det var 14. mai (fredagen i 17. maihelgen). Så en stor utfartshelg, men allikevel mener jeg at man bør respektere havnereglement og damer som kommer og ber de roe seg kl 0200.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Er vel et tegn på at jeg begynner å dra på åra når jeg minner meg selv om han svensken i Odd Børretzens vise som prøver å få Tønsberg havn til å være stille en natt i juli....:giggle: 


Herlig med de som har selvinnsikt :-)

 

Var det ikke som med mannen som kjørte i fin driv på motorveien da de plutselig kom med trafikkmelding på radioen om en tulling på motorveien som kjørte mot kjøreretninga.
Han ser på kona i passasjersetet og sier: en tulling? her er da drøssevis av tullinger som kjører i mot kjøreretninga!

Link to post
Share on other sites

Selv velger jeg helst havn ut fra egen stemning. Vil jeg ha fred og ro unngår jeg Pollen i Arendal, Lillesand osv. Men det hender at jeg har lyst til å se på galskapen også...

Nå er jeg litt usikker på om Huldas måkefyllekalas er noen god løsning, det kan jo hende at denslags sprer seg til andre ting folk er misfornøyd med - som at noen ønsker fred og ro - eller at de bare hater trekkspillmusikk ( som ganske ofte forbindes med sørlandet og sjekter av en mystisk grunn).

 

Lå i Lillesand for 3 helger siden - og et utdrikningslag med folk mellom 30 og 55 ga på med musikk utover dagen og kvelden. Eneste irritasjonsmoment for meg var musikksmaken. Underholdningsverdien ellers var upåklagelig, med høylydte debatter om ditt og datt - godt egnet til å bevise at alkoholen eliminerer kunnskap og dannelse :-P

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å være uenig i at dette er ugreit, men usikker på hva man får gjort med det? For min del kan politiet gjerne dele ut en bot på en månedslønn eller tre til hver av de som ikke klarer å holde roen, men det er neppe særlig realistisk. Klare og tydelig oppslåtte havneregler og slikt er en start, men de blir neppe lest av de som trenger å lese det. Kunne det innføres 20-dobbel havnetakst for bruk av høyttalere i cockpit?

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev 45 minutter siden:

Vanskelig å være uenig i at dette er ugreit, men usikker på hva man får gjort med det? For min del kan politiet gjerne dele ut en bot på en månedslønn eller tre til hver av de som ikke klarer å holde roen, men det er neppe særlig realistisk. Klare og tydelig oppslåtte havneregler og slikt er en start, men de blir neppe lest av de som trenger å lese det. Kunne det innføres 20-dobbel havnetakst for bruk av høyttalere i cockpit?


Reglene til Sætre gjestehavn finnes på Asker kommune sine hjemmesider, og de åpner for en grei reaksjon ved brudd på reglene - bortvisning:

 

E980A137-FFEA-4C7C-B74B-63B5C2F6374A.jpeg.fbe766e1f41d22ed8053c0cac4eb1c44.jpeg

 

Dagen etter at vi opplevde bråk lå de i tillegg to båter utenpå hverandre etter st en kompisbåt ankom, så festbåten sto for brudd på 2 av 4 ordensregler. Hadde reglene blitt håndhevet av havnevert eller vekter kunne bortvisning vært et effektivt virkemiddel mot regelbrudd. Det er ikke SÅ vanskelig å forholde seg til de reglene, så de fleste burde klare det.

 

Det er jo bare å fortelle regelbrytere at de er uønsket resten av sesongen hvis de ikke gir seg, men det krever at de som håndhever reglementet tør å ta den konfrontasjonen. Det bør kanskje ikke være en 18-årig havnevert som må ta den jobben. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...