Jump to content

Gjestehavner / "partyhavner" - er det greit med gjestehavner med fest og nattebråk?


Popeye70

Recommended Posts

dette er bare en forlengelse av en generell og Harry  drikkekultur blant båtfolk. Man fortøyer også skal det drikkes. Noen klarer å stoppe kl 23 andre fikser det ikke. Er bare å se på seilere på face hvor alkohol i solnedgang er et gjennomgående tema. Det er rett og slett flaut når det ikke går an å fiske krabber med ungene på brygga midt på dagen fordi det rører rundt femtiåringer med grill,  sprit og Bluetooth høytalere..

Link to post
Share on other sites

Synd det ble jo ikke den store diskusjonen. Prøvde så godt jeg kunne, men det er jo ingen som ville bite på agnet.

Her på båtplassen er vi alle enige, ordentlige båtfolk, men hva hjelper det når de som har ansvaret for ro og orden, ikke bryr seg.

Eller kan det være at vi er en gjeng med gamle grinebitere, som har glemt ar vi selv var kalv engang for lenge siden :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg kan godt skjønne at det ikke er så enkelt for en havnevert å skulle få en partybåt eller to til å legge inn årene. Jeg tror en mulig løsning må være at vaktene eller de som føler seg plaget dokumenterer etter beste evne, og at reaksjonen blir at de som har laget kvalm nektes å bruke havna i ettertid. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Eller kan det være at vi er en gjeng med gamle grinebitere, som har glemt ar vi selv var kalv engang for lenge siden :smiley:


Joda, jeg har faktisk (feilaktig, men det er en annen historie 😇) blitt bortvist fra en havn for snart 30 år siden, men når det gjelder fest og fyll er mitt inntrykk at det er flere godt voksne enn unge som er problemet. Så snart tampene er festet på brygga så skal bord+stoler, grill, øl+sprit, boombox og bikkja ned på brygga, og så sitter de der og drikker og snakker høyt til krampa tar dem. Noe satt på spissen.

 

ydalir skrev for 9 timer siden:

Det er rett og slett flaut når det ikke går an å fiske krabber med ungene på brygga midt på dagen fordi det rører rundt femtiåringer med grill,  sprit og Bluetooth høytalere..


Ja, nettopp. Barn tør ikke gå forbi, eldre klarer ikke gå forbi, andre med bæreposer kommer ikke forbi, og andre plages av støyen.

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter TS 100% i spørsmålet om hvorfor det må være slik at noen kan velge å ikke forholde seg til reglene som faktisk er satt. Som mye annet i samfunnet i dag så viser det vel at vært fokus i all hovedsak er på oss selv og ikke de rundt oss. Når man ligger der og irriterer seg så får man jo mange ideer om hvordan man kan "hevne" seg, men det gir jo egentlig ingen løsningen der og da. 

 

For egen del har vi i år lagt opp til mer uthavn, men det er jo synd at man skal "tvinges" til å velge bort gjestehavner fordi det blir akseptert av havnene at folk ikke følger reglene som faktisk jo er der. Det er jo heller ikke flertallet som ønsker det slik, da det i de fleste tilfeller er ett mindretall som ødelegger for resten.

 

Jeg mener løsningen ligger i havner med aktive vakter. Vi betaler for en tjeneste som er overnatting under gitte regler. De som ikke forholder seg til regler vises bort, og får en ny mulighet neste år. Kan de ikke flytte på seg der og da så er det ro, alternativt anmeldelse som annen ordensforstyrrelse. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 16 minutter siden:

Så snart tampene er festet på brygga så skal bord+stoler, grill, øl+sprit, boombox og bikkja ned på brygga, og så sitter de der...

Dette er en gjenganger. Har opplevd disse tilstandene i flere gjestehavner. Synes det er mye mer plagsomt når bryggen blokkeres enn om det spilles musikk utover kvelden. Har til og med opplevd at "bryggegjengen" har nektet å gi plass slik man kan gå forbi! 

Men min opplevelse er at de aller fleste demper lydnivået når det nærmer seg midnatt, noe jeg mener burde være en selvfølge. De fleste gjestehavnene har vel et punkt om ro fra ca 23-tiden?

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har egentlig bare blitt hysjet på en gang. Da la jeg Hausten ytterst på betongbrygga på Østre Bolærne. Dette er noen år siden, og de andre gjesteplassene var i hovedsak på innsiden av samme brygge. Vi kom ganske sent, og begynte med mat, allsang og gitarspill. Etter ett par timer kom en morgengretten kar med putesveis, og mente litt bryskt at vi måtte dempe oss. Ikke pga han selvfølgelig, men småbarn osv i båtene innover. Joda, vi skulle prøve å dempe lyden, men vi var veldig blide, og inviterte karen ombord. Etter en time var han selv festens midtpunkt, og etter fire timer lusket han lykkelig bortover bryggen i grålysninga. Etter noen minutter kom han tilbake med en kasse øl, og sa god natt. Han ville jo ikke snylte.....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Trond123 skrev 41 minutter siden:

Men min opplevelse er at de aller fleste demper lydnivået når det nærmer seg midnatt, noe jeg mener burde være en selvfølge. De fleste gjestehavnene har vel et punkt om ro fra ca 23-tiden?


De aller fleste følger jo reglene, det er unntakene som merkes så veldig godt når det blir stille i de andre båtene. Og de aller fleste roer seg hvis de blir tilsnakket.
 

Ved hendelsen 14. april var det kona som gikk og sa ifra kl 0200, og fikk tilbake at «hvis du er så sinna så gidder jeg ikke». Kona var nok ganske irritert etter å ha ligget våken en stund, og det hjalp ikke på hjelpsomheten hos de som ble bedt om å dempe seg.

 

Og ja, de aller fleste gjestehavner har et punkt om ro fra et gitt tidspunkt. Kl 2300 går ofte igjen. 

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 8 minutter siden:

Ved hendelsen 14. april var det kona som gikk og sa ifra kl 0200, og fikk tilbake at «hvis du er så sinna så gidder jeg ikke». Kona var nok ganske irritert etter å ha ligget våken en stund, og det hjalp ikke på hjelpsomheten hos de som ble bedt om å dempe seg.

Forstår godt den irritasjonen midt på natten ja. Men utrolig hvor mye bedre et alvorsord trenger inn hvis det blir (forsøkt) sagt med et aldri så lite smil, uansett hvor irritert man måtte være.

 

Selv har jeg for noen år siden måttet flytte bordet til "bryggefesten" etter gjentatte forsøk på å be om at de selv gir plass. Noe fluidium ble i samme slengen på mystisk vis donert til Neptun. Senere var de rask med å gi plass når folk skulle forbi. :)

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 4 minutter siden:

Forstår godt den irritasjonen midt på natten ja. Men utrolig hvor mye bedre et alvorsord trenger inn hvis det blir (forsøkt) sagt med et aldri så lite smil, uansett hvor irritert man måtte være.


Jeg prøvde å si ifra til kona at et smil funker bedre enn fresing, men hun var ikke så lydhør, gitt. To barn som maste på at de ikke fikk sove pga musikk/sang hjalp heller ikke på humøret hennes. 🤗

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 39 minutter siden:

En kraftig lyskaster rettet mot partybåten er sikkert også effektivt.

 

Ikke like festlig å sitte i "søkelyset" og feste. Og hva skal de si? Slutt å lys? I så fall kan det inngås en deal om at lyset slukkes når bråket dempes.


Dette er jo et enkelt og lite skadelig tips, men det fordrer at man har et søkelys eller mulighet til å feste en lyskaster/lommelykt rett på «synderne». 

Link to post
Share on other sites

Sitat

En kraftig lyskaster rettet mot partybåten er sikkert også effektivt

 

Med en slik operasjon er jeg redd det ville kommet et "motangrep" om bråkegjengen har inntatt mer alkohol enn en liten ankerdram. Jeg er kanskje feig, men jeg kryper heller under dynen enn konfronterer "slike folk".

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjetil A. D. skrev for 2 timer siden:

Jeg mener løsningen ligger i havner med aktive vakter. Vi betaler for en tjeneste som er overnatting under gitte regler. De som ikke forholder seg til regler vises bort, og får en ny mulighet neste år. Kan de ikke flytte på seg der og da så er det ro, alternativt anmeldelse som annen ordensforstyrrelse. 


Ja, enig i dette. Når man fortøyer og betaler havneavgift så inngår man en kontrakt. Velger man å bryte kontrakten ved å feste utover natta så får man ta konsekvensene av det. Problemet er at det kan bli vanskelig for havnevakter/vektere å skulle håndheve resten av sesongen hvis de får en stadig lengre liste med båter som ikke er velkomne.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Lars H. skrev 11 minutter siden:

 

Med en slik operasjon er jeg redd det ville kommet et "motangrep" om bråkegjengen har inntatt mer alkohol enn en liten ankerdram. Jeg er kanskje feig, men jeg kryper heller under dynen enn konfronterer "slike folk".


Ja, det er noe også vi har i bakhodet. Har ikke lyst til å våkne med kappede fortøyninger, ødelagt utstyr eller annen pøbelvirksomhet. Fulle folk er uforutsigbare, og det de mener er «morsomt» med 1,5 i promille kan være direkte farlig eller skadelig for folk eller utstyr.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 minutt siden:

Ja, enig i dette. Når man fortøyer og betaler havneavgift så inngår man en kontrakt.

Regner med at dette må gå begge veier, sånn at hvis gjestehavna ikke oppfyller sin del av kontrakten med å overholde kravet om nattero så må de som blir forstyrret ha krav på refusjon av avgiften, helt eller delvis. Det vil da etter hvert ikke lenger lønne seg for havna å overse sånne regelbrudd.

Ellers blir det kanskje litt for drastisk å taue bort partybåten med selskap og legge den et annet sted der de kan feste uten å forstyrre andre?

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 1 minutt siden:

Ellers blir det kanskje litt for drastisk å taue bort partybåten med selskap og legge den et annet sted der de kan feste uten å forstyrre andre?


Det var en tanke. Jeg har tilfeldigvis tilgang på en bøye liggende 150 meter unna gjestehavna på Sætre, så bråkmakerne kunne taues dit. :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

En kraftig lyskaster rettet mot partybåten er sikkert også effektivt.

 

Ikke like festlig å sitte i "søkelyset" og feste. Og hva skal de si? Slutt å lys? I så fall kan det inngås en deal om at lyset slukkes når bråket dempes.

 

Jeg kan bekrefte at dette kan fungere bra, fungerte i alle fall bra på en gjeng i nabolaget som satt i en jacuzzi og hylte og skrek! Jeg slukket lykten, og de dempet stemmene! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 3 timer siden:
Popeye70 skrev for 3 timer siden:


Jeg prøvde å si ifra til kona at et smil funker bedre enn fresing, men hun var ikke så lydhør, gitt.

Ved hendelsen 14. april var det kona som gikk og sa ifra kl 0200, og fikk tilbake at «hvis du er så sinna så gidder jeg ikke». 

Først sende kona ut til tvilsomme halvfulle menn midt på natta,  og nå sitter du her og hamrer løs på tastaturet.. skal bare se du får ordna opp i dette nattebråket om noen trår til og hjelper deg tilslutt :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
dude skrev 17 minutter siden:

Først sende kona ut til tvilsomme halvfulle menn midt på natta,  og nå sitter du her og hamrer løs på tastaturet.. skal bare se du får ordna opp i dette nattebråket om noen trår til og hjelper deg tilslutt :-)


Kona gikk på eget initiativ, jeg er helt uskyldig der. Det var ut på brygga i bare pysjen og fram med den moralske pekefingeren. Kanskje hun håpet på litt action…? 😂 Forøvrig var det like mange damer som menn ombord i partybåten, så jeg regner med at de var godt dekket. 
 

Og tråden var ment som generell diskusjon, ikke bare begrenset til vår erfaring fra forrige helg.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen år siden lå jeg ytterst på den lange gjestebrygga på Oscarsborg. Da var det bryggefestpå dagtid/tidlig kveld med langbord, masse stoler og folk i 40 til 60 års alder som gjorde det nesten umulig å komme forbi, og vi hadde med oss baby på 6 mnd som vi hadde i barnevogn. Fikk beskjed at vi burde lagt oss et annet sted når vi skulle trampe forbi dem til stadighet med vogn. De var ikke så villige til å slippe oss frem. Så mitt inntrykk akkurat der var at jo større båt, jo mere plass krever du på brygga også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...