Jump to content

Sprekk i kjøl, Mørebas


Familiepåsjøen

Recommended Posts

Der hvor du har markert er "knekkpunktet" til 17 foteren, altså her det meste av slag og belastning på skroget vil oppstå. På min var stringerne løsnet innvendig så du bør sjekke nøye at det ikke er noen innvendige skader i tillegg.Du får banke hardt med knyttneven så får du en følelse av stivheten i skroget. Den skal føles stiv og stum om du skjønner. Om du må foreta innvendige reparasjoner er nok det enkleste å ta av innerliner for å komme ordentlig til. Jeg gjorde ikke det da jeg trodde at skaden ikke var så omfattende som jeg etterhvert oppdaget. Da vil du også kunne avstive kjølstringeren. I tillegg til kjøl er det en stringer på hver side av skroget. Et (dårlig innplastret finerbord akter under dørken der hvor motorbrønnen starter.På min går ikke dette helt ut i skrogsiden slik at når motorbrønnen evt fylles med vann vil den innerskroget fylles med vann. Er allikevel god oppdrift i båten da inner liner er fylt med isopor mellom profilene. I tillegg er det tversgående forsterkninger  ca under der hvor den store puta starter i kabinen.På min var det ingen skum annet enn kjernemateriale i stringerne. Du får hive deg til. Gjør som du har fått råd om, få båten godt over på siden så kommer du fint til kjølen. Forøvrig er vindskjerm skrudd på og relativt lett å ta av men båten veier jo tross alt ca 550 kg så er ikke bare å vippe rundt heller. Lykke til

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 1 time siden:

Der hvor du har markert er "knekkpunktet" til 17 foteren, altså her det meste av slag og belastning på skroget vil oppstå. På min var stringerne løsnet innvendig så du bør sjekke nøye at det ikke er noen innvendige skader i tillegg.Du får banke hardt med knyttneven så får du en følelse av stivheten i skroget. Den skal føles stiv og stum om du skjønner. Om du må foreta innvendige reparasjoner er nok det enkleste å ta av innerliner for å komme ordentlig til. Jeg gjorde ikke det da jeg trodde at skaden ikke var så omfattende som jeg etterhvert oppdaget. Da vil du også kunne avstive kjølstringeren. I tillegg til kjøl er det en stringer på hver side av skroget. Et (dårlig innplastret finerbord akter under dørken der hvor motorbrønnen starter.På min går ikke dette helt ut i skrogsiden slik at når motorbrønnen evt fylles med vann vil den innerskroget fylles med vann. Er allikevel god oppdrift i båten da inner liner er fylt med isopor mellom profilene. I tillegg er det tversgående forsterkninger  ca under der hvor den store puta starter i kabinen.På min var det ingen skum annet enn kjernemateriale i stringerne. Du får hive deg til. Gjør som du har fått råd om, få båten godt over på siden så kommer du fint til kjølen. Forøvrig er vindskjerm skrudd på og relativt lett å ta av men båten veier jo tross alt ca 550 kg så er ikke bare å vippe rundt heller. Lykke til

Usj. Det var ikke positivt. Vi har ikke fastplass på båthavn da plana var å trekke den med oss. Men vil det si at mørebas ikke er en båt for å sette ut å dra opp ved hvert bruk? Er den for tung for sitt eget beste rett å slett??

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 15 minutter siden:

Nei, Mørebas er jo tung pga at de er solide. Din skade kan ut fra bilde se ut som en tidligere skade som er løsnet etter litt dårlig grunnarbeide.Er dog greit med en henger med gode ruller slik at båten ruller lett på hengeren.

Vi kjøpte en tysse henger med vugge da vi fikk beskjed om at de var gode. Men da holder vi på opprinnelig plan om å dra den med oss. Å så satser vi på at dette fikser vi. Var nede å kakket å dunket slik du anbefalte og det var ikke noe forskjell i hardhet og lyd eller noe ved skadested. Så da har vi ett håp. Takk for svar 😊

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 13 minutter siden:

Legger ved et bilde av båt på vei opp på hengeren

 

IMG_2508.jpgFin båt du har da. Ser en del har den bøylen. Vi har ikke den å det er noe merkelig med det kalesje greia vår. For den fremste delen kan ikke legges frem, den kommer halvveis å står å gaper rett opp,  å når alt er koblet sammen så er det ett søkk i midten. Dette var det plana å fikse men nå var det noe annet som snek seg inn i prioritering. Plutselig ble kalesjen mindre viktig 😅

Link to post
Share on other sites

Har også helkalesje fra Alf Hansen til bruk uten hardtop/targabøyle. Hardtopen og spesielt targabøyla er av og til i veien da uteplassen blir vesentlig mindre. På bildet ser du forøvrig del av dørken som jeg saget ut i forbindelse med reparasjon

IMG_0725.JPG

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev 1 minutt siden:

Har også helkalesje fra Alf Hansen til bruk uten hardtop/targabøyle. Hardtopen og spesielt targabøyla er av og til i veien da uteplassen blir vesentlig mindre. På bildet ser du forøvrig del av dørken som jeg saget ut i forbindelse med reparasjon

IMG_0725.JPG

Det var en fin kalesje. Tror vår egentlig ikke er helt til vår båt. Eller noe. For vi får ikke på alle festehullene foran. For trangt å så er det det søkket i midten. 
Du har virkelig gjort en stor jobb med den du da

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har den stått med hevet snute noen dager. Bak kommer det ikke mer vann. Men det drypper en å annen dråpe fra skadestedet, men ikke ofte. Min tanke er. Den tok ikke vann inn annet en ved fart. Vil det bety at inngangen er så lite siden vannet måtte mer eller mindre presses inn at det vil ta lengre tid før det kommer ut. Siden det ikke er noe press innenfra men bare må renne ut? Dette virker kanskje som en aldeles på trynet tanke, men jeg er relativt på trynet på dette båt greia ennå 😂 Har lest på en del andre tråder her inne å må si at det er ett superflott forum. Så mange fine folk som deler av kunnskapen sin😊😊

Redigert av Familiepåsjøen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!  Det vannet som kommer nå er mest sannsynlig som følge av avstivninger på tvers i skroget med jevne mellomrom forfra og bakover som kommer 5-6-7 cm opp om jeg ikke husker feil. Selv om du drenerer ut bak vil ikke vannet mellom hver avstivning ta veien ut med mindre du løfter båten på høykant.:giggle:  Har akkurat samme greia med min Mørebas hvor årsaken til vannet hos meg er at det kommer inn mellom fenderlist og skrogsammenføyning. Her må du bare vente til det er tørt eller bore hull i bunn av kjøl utenfra og tette det etterpå. Så lenge du ikke vet hvor spant ligger kan du i verste fall ende opp med at noe vann er foran et spant og noe bak. Og da er det ikke sikkert det er løst med annet enn å vente til det tørker opp. 

 Ville gjerne hørt innspill fra andre her før jeg råder deg til å bore et 3-4 mm hull for å ta ut resten av vannet. Et så lite hull må nok uansett stakes jevnt og trutt med borret pga evt gammel "kaup" inni.  Om det anbefales vil jeg tenke meg at du bør justere henger på nesehjul til at om rådet ligger ca i vater for best drenering. 

Noen tanker fra andre? 

Link to post
Share on other sites

Ruffen54 skrev for 2 timer siden:

Du kan nok kanskje være inne på noe der... 🤔 

Hvis du har mulighet, så vil f eks en vifteovn retta mot skadestedet få fortgang på tørking. Men kanskje ikke helt trygt utendørs. Bare en tanke 🙂

Takker for svar. Har spekulert på det med ovn men ser det som vanskelig. Men mulig det må prøves

Link to post
Share on other sites

AVAD skrev for 2 timer siden:

Hei!  Det vannet som kommer nå er mest sannsynlig som følge av avstivninger på tvers i skroget med jevne mellomrom forfra og bakover som kommer 5-6-7 cm opp om jeg ikke husker feil. Selv om du drenerer ut bak vil ikke vannet mellom hver avstivning ta veien ut med mindre du løfter båten på høykant.:giggle:  Har akkurat samme greia med min Mørebas hvor årsaken til vannet hos meg er at det kommer inn mellom fenderlist og skrogsammenføyning. Her må du bare vente til det er tørt eller bore hull i bunn av kjøl utenfra og tette det etterpå. Så lenge du ikke vet hvor spant ligger kan du i verste fall ende opp med at noe vann er foran et spant og noe bak. Og da er det ikke sikkert det er løst med annet enn å vente til det tørker opp. 

 Ville gjerne hørt innspill fra andre her før jeg råder deg til å bore et 3-4 mm hull for å ta ut resten av vannet. Et så lite hull må nok uansett stakes jevnt og trutt med borret pga evt gammel "kaup" inni.  Om det anbefales vil jeg tenke meg at du bør justere henger på nesehjul til at om rådet ligger ca i vater for best drenering. 

Noen tanker fra andre? 

Takk for svar. Blir snodig av all den spekuleringen. 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har en langsgående sprekk under kjøl i selve ytterskroget om jeg tolker bildet rett. Dersom skaden er akkurat under kjøl så må du ta høyde for at Mørebas nok brukte skumkjerne i sine stringere., altså de langsgående forsterkningene i skroget. Ved en skade vil nok disse kun trekke en del vann som må få tørke ut. Du har også et spant eller tversgående forsterkning  like under der hvor benken foran starter(den store puta om du skjønner). Her vil det også kunne samle seg endel vann som vil bruke litt tid på å trekke ut/akterover. Er sikkert ikke helt rent under dørken heller  slik at det vil ta lenger tid å tørke opp.Vil jo hjelpe på om du tilfører varme fra f.eks en byggtørker e.l utvendig.

Link to post
Share on other sites

Er det bare der fremme skaden er? Ca 30 cm lang og 5 cm bred?

 

Da vil jeg tro den har slått i en stein/ skjær tidligere og bare er dårlig reparert, og at det nå har løsnet.

 

Hvis den til vanlig står på henger så kan jo dette området være ganske tørt.

 

Da er det viktig å finne posisjon/ plassering på båten som gir deg arbeidsrom.

 

Først skru løs vinsjtårnet og flytte båten frem så mye som mulig så skaden er helt klar av rullene.

 

Så jekke opp båten på hengeren og legge noe treverk mellom ramme på henger og båtens bunn slik at det blir godt arbeidsrom mellom ramme på henger og skaden. Samt støtte opp med noen ekstra 2x4" stående mellom bakken og under fenderlisten.

 

Vil tro det kan fungere for deg. Kommer an på hvor langt bak på båten bakre ruller går.

 

Er glassfiberen i skadestedet myk, eller er den hard?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd å få båten ned på bakken, og deretter lagt den på siden slik at kjølen ikke er laveste punkt. Da tørker det lettere opp i kjølen. Få gjerne tak i noen gamle bildekk til å legge på siden, og jekk kjølen opp til den renner tørr og støtt opp båten der. Da tørker det kjapt..

 

 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt noen dager der båt har fått være båt til tørk. Men vi syntes dette gikk seint så gubben fikk flytta litt på den. Og så var han oppe i hullet med en kniv. Altså han brukte bare spissen for å se om det var hull. Og det var ikke rare berørelsen som skulle Til før det fossa vann. Fler liter. Nå har det stått ett døgn siden dette og nå er det bare en å annen dråpen. Han fikk også bedre muligheter til å inspisere såret. Å det er en sprekk på ca 25 cm lang kjølen. Smal men lang. Håper å få den på siden i løpet av uken. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Spørsmålet er ikke sparkel eller duk. Spørsmålet er hvor mye du må slipe vekk før du kan begynne å støpe opp. Her har du delaminering, og alt skadet laminat på slipes vekk før du kan begynne å laminere. Når du kommer så langt at du skal laminere (støpe) lager du en enkel forskaling å støpe det første laget mot. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Spørsmålet er ikke sparkel eller duk. Spørsmålet er hvor mye du må slipe vekk før du kan begynne å støpe opp. Her har du delaminering, og alt skadet laminat på slipes vekk før du kan begynne å laminere. Når du kommer så langt at du skal laminere (støpe) lager du en enkel forskaling å støpe det første laget mot. 

Så da er det å kaste seg ut i Google igjen medan gubben begynner å slipe. Ja ja. Lærer vel etterhvert🥺 Eneste fordelen med denne båten er at den koster fint lite i drivstoff der den ligger. Sånn for å se noe positivt i den. Takk for svar 😊

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har gubben slipt å pusset. Kjøpte poleringmaskin å grovrengjører på Biltema som anbefalt her. Å det var genialt. Så nå er 20 cm rundt skade i alle retninger pusset. Og alt løst å flisete er borte. Prøvde å ta nye bilder, men noen fotograf er jeg ikke. Men legger ved uansett

 

E20C5E9D-5846-40A8-AC67-3266253C729B.jpeg

pga skygge ser ene siden av hullet her mørkt ut. Men det er likt på begge sider
8863A136-41B9-4FD0-97E5-A23CE439EC25.jpeg.85861bff582473d688cc8a299e6090b9.jpeg
 

feltet som er pusset ned

Redigert av Familiepåsjøen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...