Jump to content

Skadelig å koble sammen LifeP04 og blybatteri?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har et ordinært startbatteri fra biltema på 100ah og et lithium batteri til forbruk på 140ah. Imellom dem er det montert en vribryter for å kunne koble dem sammen i nødsfall. Vil en slik sammenkobling være skadelig for lithium batteriet? Tappe det for fort?

 

C378C35E-9F62-41FD-8DB0-B8B1F615EFEF.jpeg.3d9619a578162f49ced6843c1285742a.jpegE19B25D8-1360-4338-9AC7-9A225C333889.jpeg.3774c9640f52eb722342f87daef4988d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

slike konstruktive svar

Hvor var det ikke konstruktivt? Begge parametere han trenger for å utlede et svar ble gitt. Svaret gir seg selv når han har de.
Interessant blir det ikke før han evt. glemmer å stenge bryteren sin igjen, og LFPn floater startbatteriet til balanse.
Men ingen spurte om det.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 14 minutter siden:

Hvor var det ikke konstruktivt?

Det lite konstruktive er at du på en arrogant måte får ham til å framstå som en klovn som spør om dette. Han har antagelig oppgitt det han anser som relevant ut fra sine kunnskaper. Mangler det informasjon for å svare, så kan du jo heller etterspørre det. 

Link to post
Share on other sites

Litt enig med SamH jeg. Det må jo være rom for litt skøy også..i en verden som er fullstendig på hæla for tiden. Tror ingen har behov for psykiatrisk behandling etter både litt dumme spørsmål og ditto svar... Mulig jeg tar feil i varmen. Kopla nettopp opp startbatteri på motsatt poler ikke bra men globalt sett bare en bagatell. 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 5 timer siden:

Ingen kan svare godt på det før du vet hvor mye strøm som går, og hvor mye LFP-pakka di kan levere.
Når du vet det, trenger du ikke spørre heller..

 

Det sies at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar.

Dette var et skoleeksempel på et dumt svar. Stort dummere og mer arrogant kan det ikke bli.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo svare med det jeg vet for å trekke denne tråden tilbake på topic. Et lithiumbatteri tar ikke skade av så mye. Det kan tappes helt ned, klattlades osv. Om det har en innbygget BMS (noe de fleste har i dag), så sørger denne stort sett for å beskytte batteriet. Det eneste de ikke «liker» er høy ladespenning over tid og høy ladestrøm ved lave temperaturer, men selv her kan BMS redde dagen, dog varierer BMS-funksjonalitet mellom de ulike modeller/produsenter. Det er defor vesentlig at du får info om hva BMS kan og ikke kan.

 

Ut over det mener jeg dette skal gå fint, men forhør deg gjerne med en kunnskapsrik forhandler og/eller se om det kommer flere innspill i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 2.6.2021 at 10.05:

Kan ikke se problemet med det, spenningen er ikke så forskjellig. Tenker du på å få start dersom startbatteriet er flatt?

Netopp. En slags nødstart. 
 

Hvordan skal jeg vite hvor mye strøm startbatteriet kommer til å dra? Startbatteriet kommer vel automatisk til å bli «floatet» av forbruksbatteriet bår dem kobles sammen.

 

Så man vil ikke skade cellene, i verste fall kobler BMS ut?

 

har tidligere fått høre at man kunne slite ut et godt batteri hvis man koblet sammen med et dårlig et. Det er vel bakgrunnen for at jeg spør.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 37 minutter siden:

Hvordan skal jeg vite hvor mye strøm startbatteriet kommer til å dra? Startbatteriet kommer vel automatisk til å bli «floatet» av forbruksbatteriet bår dem kobles sammen.

Dette er et hypotetisk problem siden du i post nr. 1 har skrevet at du vil ha en bryter du kan koble inn i nødsfall. Strømtrekk fra lithium til startbatteri i bly blir derfor normalt 0 ampere. Dersom du kobler sammen i nødsfall vil strømmen mellom batteriene avhenge av flere faktorer, bla. ladenivået på det aktuelle tidspunktet og batterienes indre motstand og dermed evne til å ta og levere strøm. Den greieste måten å finne ut denne strømmen er å koble sammen og måle. Men skal målingen gi mening må du egentlig gjøre det ved flere forskjellige ladenivåer.

 

Karlsenkystfiske skrev 41 minutter siden:

har tidligere fått høre at man kunne slite ut et godt batteri hvis man koblet sammen med et dårlig et. Det er vel bakgrunnen for at jeg spør.

Dette er tildels en myte, i stor grad avlivet av @Ingar i en annen tråd. Men her er det jo snakk om at du trekker ned ladenivået på lithiumbatteriet ved at det går litt energi over til startbatteriet. Dette blir et annet scenario, siden lithiumbatterier i motsetning til bly, ikke har vondt av å lagres noe nedtappet. Tvert i mot faktisk. 

 

Det du bør gjøre er vel å forsøke å starte motoren med lithiumbatteriet og se om det fungerer, eller om BMSen slår ut. 

 

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men du kan løse sammenkoblingsproblemet ditt med å laske bankene med et konvensjonelt rele styrt av D+ på dynamoen. Da er bankene isolert så lenge dynamoen ikke lader, og når dynamoen lader vil det uansett gå strøm til begge batteriene, ikke fra. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 13.6.2021 at 17.40:

Dette er et hypotetisk problem siden du i post nr. 1 har skrevet at du vil ha en bryter du kan koble inn i nødsfall. Strømtrekk fra lithium til startbatteri i bly blir derfor normalt 0 ampere. Dersom du kobler sammen i nødsfall vil strømmen mellom batteriene avhenge av flere faktorer, bla. ladenivået på det aktuelle tidspunktet og batterienes indre motstand og dermed evne til å ta og levere strøm. Den greieste måten å finne ut denne strømmen er å koble sammen og måle. Men skal målingen gi mening må du egentlig gjøre det ved flere forskjellige ladenivåer.

 

Netopp! Der for jeg ikke helt forsto hvorfor folk dreiv å hang seg opp i det. Vil jo være forskjellig fra tilfelle til tilfelle, og egentlig ikke så interessangt så lenge ikke batteriet tar skade.

 

Forsøkte bryteren i dag da startbatteriet var ganske nedtappet da kontakten til laderen var falt ut. Motoren startet veldig lett :)

 

Komodo skrev On 13.6.2021 at 17.40:

 

 

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men du kan løse sammenkoblingsproblemet ditt med å laske bankene med et konvensjonelt rele styrt av D+ på dynamoen. Da er bankene isolert så lenge dynamoen ikke lader, og når dynamoen lader vil det uansett gå strøm til begge batteriene, ikke fra. 

Hvis dynamoen lader så går motoren, og startbatteriet vil ikke trenge hjelp fra forbruksbanken? :)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 4 minutter siden:

Forsøkte bryteren i dag da startbatteriet var ganske nedtappet da kontakten til laderen var falt ut. Motoren startet veldig lett :)

Bra at motoren startet lett, men hvorfor var startbatteriet nedtappet bare fordi laderen var falt ut? Har du noe som ligger og trekker strøm fra startbatteriet?

 

Karlsenkystfiske skrev 5 minutter siden:

Hvis dynamoen lader så går motoren, og startbatteriet vil ikke trenge hjelp fra forbruksbanken? :)

Nei, ikke hvis du kobler som jeg foreslo. Da vil batteriene kun være sammenkoblet når dynamoen lader. Og når dynamoen lader, er spenningen ut fra dynamoen og inn på batteriene høyere enn spenningen på begge bankene. Det vil da ikke gå strøm mellom bankene, men den strømmen dynamoen lader med vil fordeles mellom bankene iht. Kirchoffs lov om grenstrøm. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet sammen lithium og blybatterier med mosfet diode som slipper strømmen igjennom uten spenningsfall til blybanken, og en vanlig diode med 0,7V spenningsfall den andre veien, slik at ikke Lithium overlades. Er usikker på om ArgoFet dioden tåler at BMS kobler fra lithiumbanken, men det har ikke skjedd på over to år. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Bra at motoren startet lett, men hvorfor var startbatteriet nedtappet bare fordi laderen var falt ut? Har du noe som ligger og trekker strøm fra startbatteriet?

 

Nei, ikke hvis du kobler som jeg foreslo. Da vil batteriene kun være sammenkoblet når dynamoen lader. Og når dynamoen lader, er spenningen ut fra dynamoen og inn på batteriene høyere enn spenningen på begge bankene. Det vil da ikke gå strøm mellom bankene, men den strømmen dynamoen lader med vil fordeles mellom bankene iht. Kirchoffs lov om grenstrøm. 


Ja det var en gang jeg trengte et par 100 watt, og fordelinga fra forbruksbanken var overtegnet ;)

skal snart lage en til fordeling fra forbruket, slik at starten får være ifred igjen…

 

ja skjønner! Men jeg har egen dynamo for startbanken, så lading er ikke nor problem hvis motoren går eller kan startes. Er for de gangene det er 11v på startbatteriet, Det er 20 minus og landstrøm er intet annet enn en fjern drøm. Har tidligere ligget inne på en øde fjord og kokt vann som jeg brukte til å varme opp motoren før jeg krysset fingre og tær før tørning av motor, med den lille strømmen som var igjen. Den gangen var jeg veldig-veldig lettet når den startet :)

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 9 timer siden:

Monter en sånn her: https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriskiller-samler mellom start og forbruk. monter en bryter til den(enheten har en funksjon for å åpne manuelt i 30 sec) så slipper du å glemme bryter og har fortsatt ønsket funksjon.

Hmmm! Den var mye lurere enn kraftbrytern min! Bryteren kan jeg jo montere i styrhuset. Ved siden av tenningsnøkkelen :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...