Jump to content

Hekkgiver på snekke med fast propell og aksling


Leiasund

Recommended Posts

Mens du venter på noen med faktisk erfaring:

Test med provisorisk montering.

 

Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, er det mulig å lime giveren i bunnen av båten, altså inni.

Også dette kan du teste ved å plassere giveren i en beholder med vann på en potensielt egnet plassering.

Link to post
Share on other sites

Nei da bør du nokk ha en svinger for gjennomgående montasje. Det du kan gjøre er og montere den innvendig i en brønn med vann/glykol. eller lime den mot skroget. Blir ikke så bra som ubendig montasje men det vil fungere om du har et vanlig skrog av rent glasfiberlaminat. Er det noen form for fyllmasse i skroget vil det ikke virke.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde hekkgiver på sjarken for noen år siden. Må på rett side i forhold til dreieretning og litt sånn, så fungerer det. Men det fungerer dårlig. Innvendig montasje blir mye bedre. Visste ikke det på det tidspunktet. 

 

Det skal sies at det var en 18hk sabb, og som kjent skyver ikke disse enorme mengder vann så propellstrømmen var ikke helt den store :lol: lim den innvendig du, har sett det fungerer mye bedre! Hekkmontasje er dårlig selv på påhengsmotor, synes jeg. (ja ingen regel uten unntak, med millimeters presisjon på monteringen blir det sikkert bra). 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 14 timer siden:

Det er bare å glemme. Et ekkolodd klarer ikke å se noe gjennom propell strømmen. 

 

Nesten riktig.

 

Jeg har fast aksel og hekkgiver lit på siden bak propellen. Det er en ekstra giver jeg har til en ekstra plotter på akterdekket. Den bruker jeg ved fisking, teinesetting og dorging. Da virker den OK. Jeg vet også at den er rimelig nøyaktig når jeg kommuniser med styrmannen i cockpit som har et separast system med en gjennomgående giver under skroget.

 

Men dersom jeg gir på litt mer propellkraft blir det bare graut på skjermen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar her. Ser at jeg har 3 alternativer istedsenfor å kjøpe ny gjennomgående giver :-)

 

1. La den være der den er og redusere propellkraften når jeg leter etter fisk etc

2. Montere den inne i båten med å lime den til bunnen. ( Raymarine Norge anbefalte dette )

3. Montere den under båten

 

Takk for gode svar og tips

 

 

Link to post
Share on other sites

Wartsila skrev for 10 timer siden:

Hvis man skal montere den innvendig i båten ved liming, hvordan gjør man det? ER det kun å lime den godt med f.eks Sikaflex intil skroget?

Flere metoder å gjøre dette på. Men uansett løsning så er det viktigste å ikke ha luft imellom svinger og skrog. Limer du direkte med germetic så ville jeg ha testet med en plastpose full i vann først, så du ser om det er en egnet plassering. Kan være skroget eller andre ting (kjølerør, skrogform hva som helst) lager støy så du må finne rett plass. 

 

Det er lydbølger, og de går fint gjennom plast/glassfiber. Sålenge det er massiv konstruksjon mellom svinger og havet. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 3.6.2021 at 8.47:

Nei da bør du nokk ha en svinger for gjennomgående montasje. Det du kan gjøre er og montere den innvendig i en brønn med vann/glykol. eller lime den mot skroget. Blir ikke så bra som ubendig montasje men det vil fungere om du har et vanlig skrog av rent glasfiberlaminat. Er det noen form for fyllmasse i skroget vil det ikke virke.

 

Bårdp skrev On 2.6.2021 at 23.24:

Det er bare å glemme. Et ekkolodd klarer ikke å se noe gjennom propell strømmen. 

Vedlagt viser 2 bilder tatt av ekkolodd bilde og 3D bilde i 5 knops fart. Ser ikke dette greit ut ?

EFF47726-5CF3-40CF-A99F-96AD10706657.png

AB7CE8EF-2134-44D7-8147-A68781579C20.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...