Jump to content

.......sent fredag kvelden full storm på kysten.


Ficher

Recommended Posts

Hva skulle man bruke da?? Kjettting?? Wire?? Elektriker-strips?? :confused:

 

Man kunne jo kalle tauene sine for «trosser» i håp om å høres mer innbarka sjømannsaktig ut, men de får ikke høyere bruddstyrke av den grunn ... :wink:

 

Ad Hangarskibet kunne det vel heller kalles for et edderkoppnett. For slik ser det ut, med ti tau totalt. Alle med bruddstyrke på 6 tonn om jeg husker rett. Det burde holde, skulle man tro.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Edderkoppnett ja :yesnod: Det minner meg om havnekafteinen på Gullholmen-Hermannsø, som bukserte og stabblet båter nesten oppå hverandre i sommer. Hvoretter han beordret tauer i hytt og pine. Og det ble masse tauer på kryss og tvers. Så mye at han fikk navnet

Spiderman. :lol:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er bare å stålsette seg. Har 2*4 16 mm silketau, ene settet med gummistrekkere samt 16 mm spring med gummistrekkere. Det var nå en som flirte litt av det, men vi får se på fredag...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Burde kanskje få byttet tauene mine før helgen skjønner jeg. Tauene er laget for den forrige båten, og passer ikke helt nå til den nye.

Kalesjen tok dessuten kvelden under regnbygene disse dagene, så jeg må nok til med en presenning der.

Ikke så kjekt med flere liter vann i motor-rommet.

Synd egentlig, da båten har vært selvlensende. Men etter at forrige eier har vært ute med sagen, kan det bli vanskelig å få dette til igjen.

Må i tenkeboksen i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Tauene er laget for den forrige båten, og passer ikke helt nå til den nye.

Kalesjen tok dessuten kvelden under regnbygene disse dagene, så jeg må nok til med en presenning der.

Hvis du har hastverk, får du tau med ferdig spleiset løkke på Biltema.

Presenning bør festes med elastiske bagasjestropper (den gamle varianten fra 70-tallet). Disse får du på Mekk. Med stropper ødelegger du ikke maljene (i alle fall ikke med en gang :rolleyes:)

 

Edit: Straks jeg hadde skrevet dette, kom værmeldingen ... sterk kuling, muligens liten storm i morgen. Tenker jeg pakker lap-top'en og tar arbeidsdagen i båten i morgen. Da går det i alle fall an å holde et øie den stunden. Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke er taktekker i disse forblæsne tider! :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men har du sjekket pullertene dine De ryker vel før tauene ryker ...

Hva med festet i brygga

Å neida, her er det store, svære gummi***er på alle tau. Og kryssholtene er både store og solide, og ikke minst godt festet. Bryggen er så god som ny, vel et år gammel nå sånn omtrent.

 

Men selvsagt, det er ikke måte på hva som kan gå galt ... Får håpe at Skorgenes Norge har tilstrekkelig angst til å ha nattevakt gående til å passe på millionverdiene som flyter rundt der nede i Dolviken :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mine tau er fra båten som lå i båsen før meg.. og den var mye større og sterkere en min.

Pullerter ble skiftet i vinter som var, for de gamle orginale såg så puslete ut. Dersom plastikken ellers holder, tror jeg nok jeg skal kunne løfte båten etter de.

Selv om jeg nok kommer til å se litt ekstra til den under stormen, så føler jeg meg tryggere når den ligger på vannet en når den står på land.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg nok kommer til å se litt ekstra til den under stormen, så føler jeg meg tryggere når den ligger på vannet en når den står på land.

Samme her! Har ganske nye fortøyninger på båten, kun noen måneder gamle. Dessuten så ligger jeg ganske midt i havna og er ikke så veldig utsatt for vinden egentlig. Hadde følt meg mye mer utrygg om båten lå på land ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi som bor på solkysten tilbyr dere andre vår fulle sympati.

 

:confused::confused:

 

Jeg bor på solkysten/palmekysten, og kan berette om vind, vind og atter vind samt regn, regn og atter regn. Har de siste ettermiddager tatt slentreturer rundt på bryggene, ordnet fortøyninger for folk, plukka fendere som har slitt seg (6 stykker til nå) som jeg har samlet på en plass på brygga etc

 

Jeg flytta Perlen et stykke i går (måtte kjøre, var noe vanskelig siden båten er dekket av presenning, men gikk heldigvis bra, hadde utsyn på siden av båten :rolleyes: ) for å ligge littegrann mer skjerma og lunt.

 

Håper vi snart er ferdig med det værste høstværet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på solkysten/palmekysten, og kan berette om vind, vind og atter vind samt regn, regn og atter regn.

Da kan det umulig være Palmekysten du er på...

 

Her kommer det jo ned en liten skvett vann. Det blåser en liten bris, og det er det. Nå skal jeg ned en tur og se om brygga fremdeles ligger der den lå i går...

Link to post
Share on other sites

Ja, ut og se at alt er ok med fortøyninger ,fredag kveld kan det bli FULL storm på vestlandet. Les her.... http://met.no/norge_tekstvarsel/langtidsvarsel.html :sailing:

Det må nesten bare bli som det vil . . . .

 

For min egen del har jeg lovet å gå 5 praksisturer som avslutning på båtførerkurs lørdag og søndag :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For min egen del har jeg lovet å gå 5 praksisturer som avslutning på båtførerkurs lørdag og søndag

Da er det vel bare av det gode med litt vær ... for å få litt realisme i øvelsen, for å få opplevd litt av hvordan man må fordele oppmerksomhet og hjernens prosessorkraft på mange forskjellige store og små ting. Lykke til i "finværet"!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...