Jump to content

VP AD41 Varsellampe og buzzer for vanntemp og oljetrykk er på hele tiden


BonDia

Recommended Posts

Varsellampene og buzzeren har egne givere. Altså ikke de samme giverene som klokkene har. Lyser det både på oljetrykklys og templys ? Begge to lyser og gir alarm hvis giverledning til varsellampene berører gods , men det kan også være selve giverene som er defekt da disse er helt uavhengige av giverene til klokkene som jeg forstår viser normale verdier.

Link to post
Share on other sites

Ja,følg veiledningen til Brigg. Litt forskjellig hvor giveren til tempvarsellys er plassert. Vanligvis er den skrudd inn på undersiden i eksosmanefoil litt langt fremme, ca over dynamo. Giveren til klokka er plassert i termostathus, men noen har begge tempgiverene i termostathus , side om side. Er det bare en i termostathus finner du den andre som sagt på undersiden av eksosmanefoil. 

Link to post
Share on other sites

Nei, det er giveren til oljetrykklyset. Regner med du har sjekket at ikke begge giverene til temp er plassert på termostathus så du ikke leter forgjeves. Du er på riktig side , men skal lenger frem, rett I bakkant av dynamo og så opp på undersiden av eksosmanefoil, fordel med et speil. Du finner også giveren til oljetrykk-klokka like under, så ikke forveksle med den. Den du skal ha tak i har bare en ledning , mens giver til oljetrykk - klokka har to. Husker ikke fargen på ledningen , men det står i koblingsskjema.

Link to post
Share on other sites

Enig med Brigg. Ny giver hos VP koster vel en del. Pass på at du får riktig giver for giveren er bare en av/ på bryter, mens den til klokka gir gradvis motstand og vil derfor ikke fungere med varsellampen og alarm. Biltema eller andre har slike givere, men da kan gjengene bli et problem og du må muligens ha en overgang. 

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha for hjelpen! Tror jeg har funnet temperatursensoren hos Marineparts, og den er riktig ganske dyr, dvs 100,- euro. Volvo Penta Sprengskisse Elsystem AD41L-A, AD41P-A, D41L-A - MarinePartsEurope.com. Mener det er del nr. 18.

Tror jeg bestiller den så den kan skiftes ved service til høsten.

Igjen, hjertelig takk for hjelp!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å bytte denne når båten ligger på vannet. 

 

Men det står kjøleveske bak sensoren. Bør være mulig å skru ut den gamle, holde en finger for hullet mens man navigerer den nye på plass. Kan bli litt søl, men om man har alt verktøy og ny sensor klar bør det ikke bli så ille. Alternativt kan kjølevesken tappes på en ren beholder først, bare så mye at nivået kommer under sensoren. Så helles kjølevesken tilbake etterpå. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Slenger meg på dette emnet med et litt annet, men relatert spørsmål:
På min AD41B har jeg to stk 1-polet temp-givere.
Nede i førerposisjon vises 120 grader, og på Fly vises normal temperatur. Når jeg bytter lednigene til motsatt giver, vises også motsatt temp-utslag (Fly viser nå 120 grad, og førerposisjon viser normal).
Dvs jeg vet hvilken giver som er røket.

MEN: Finnes det en giver med tilkobling for BEGGE ledningene (blir vel 2-polet, men ikke den typen 2-polet som skal ha en ledning til jord og andre til instrument) ?
Fordelen er at da hadde jeg hatt ny giver til begge instrument, og risikerer ikke at det går litt tid og så ryker den andre givern også. I tillegg vill begge instrumentene hente fra samme giver og bør da vise samme temperatur.
Kan være et bilde av varmtvannsbereder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...