Jump to content

Erfaring med "Scrubbis" skrog rengjører?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg skrapte og bunnsmøre båten min i vår, men siden den ble sjøsatt i mars har det grodd helt ekstremt med rur på den. Jeg har ikke opplevd det tidligere med andre båter. I stedet for å betale for å få båten på land kjøpte jeg en "Scrubbis" på tilbud. Den har et teleskop skaft med en skumlignende børste på. Det er en hardere plast/gummi skrape i midten.

 

Jeg testet den på båten min i dag. Nå har ikke jeg sett skikkelig under båten hvordan den ser ut, men det regnet rur for å si det mildt. Jeg så og kjente at det var mye. Børsten fjernet masse, men hvor mye som er igjen er ikke så lett å se. Da må jeg stikke en gopro eller noe nedi for å filme. Minuset var at skumgummien på børsten smuldret opp i møte med rur, så den holder neppe så lenge. Er vel heller ikke så miljøvennlig med masse små biter med skum som flyter avgårde i naturen?  Jeg er også usikker på om jeg kom til og fikk tatt hele skroget. 

 

Noen som har egne erfaringer med dette produktet eller kan anbefale liknende? 

p_1803-06_slideshow_4.png

p_1803-06_slideshow_5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt når du får den på tilbud:thumbsup: 
 

Lagde meg en tilpasset skrubb med oppdrift for 4-5 år tilbake, inspirert av den du har der (syntes den ble for dyr der og da, tok jo ikke lange tiden å lage en med tilsvarende funksjon selv). 2-3 økter med denne gjennom sesongen holder både bunnen og kjølen ren for groe av betydning. Litt rur blir jo igjen, men børsten fjerner i alle fall disse anemonene/pølsene/kondomene som det gror så veldig med her i området. Det eneste jeg ikke får tatt skikkelig er propellen (en kamerat dykket under for å sjekke, bildet er fra en sommer før jeg lagde skrubben min).

7ECD544C-B5C5-40F9-9F64-AEA7F14341A7.jpeg.3efaa743cd13e0c43918a9f460e43559.jpeg

 

Laminerte 6mm lameller av furu til et skaft på om lag fire meters lengde, med en god bue i enden, slik at skrubben kommer godt til selv om båten ligger mellom utriggerne. I enden av skaftet har jeg skudd på et metallbeslag (noe jeg fant tilfeldig) der det er skrudd fast to skobørster/skurebørster med relativ stiv bust. Disse er skrudd på slik at de har litt forskjellig vinkel for å ta mest mulig uavhengig av hvordan jeg kommer til. Skar til en blokk med isopor for oppdrift som jeg festet med strikk. Burde nok ha skiftet ut isoporen med noe mer permanent med tanke på faren for utslipp av mikroplast, men har ikke fått gjort det enda. Skaftet hos meg ble lakkert med noe billig lakk jeg hadde liggende, men den ble fort slitt av enkelte steder. Ikke at det betyr så veldig, men bør nok skrapes av og erstattes med D1 og D2.

 

Å jobbe med en skrubb/kost uten oppdrift er veldig tungt hvis man ønsker nok press på kosten til å få tatt groa når den har satt seg litt. Med min variant tar jeg hele bunnen uten å bli alt for svett, betraktelig mer behagelig og grei å jobbe med enn en kost uten oppdrift.

 

Nå ser jeg Biltema har kommet med en interessant variant der man bruker tau til å trekke børstene fram og tilbake. 

 

48414E97-59AF-4EAA-AF6D-6AAE7A1E990A.jpeg

8EB47936-CD62-42EE-A642-61A6365D9101.jpeg

F98FEAEB-E16E-4946-BE10-0BC61D43C378.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke hva jeg skal si, hva føler du selv? Ser ikke ut som rurene spretter av i høyt tempo??

Etter nettop å ha tatt en sjau på propellen i sjøen, er mitt inntrykk at rurene krever tøffere behandling. Ala bilskrape e.l. 
Oppdriftsprinsippet kan sikkert fungere, men da må man ha et slags skrapeblad tenker jeg..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Det er et blad på den med litt fleks. Det var mye løs rur i vannet. Kommer ikke så godt fram i videoen pga. bobler, men den kunne definitivt ha tatt bedre. Det er også en utfordring å komme skikkelig til skroget fra bryggen fordi strøm og bølger gjør at mellomrommet mellom båt og brygge forandrer seg. Hvis vinkelen blir litt feil tar bladet ikke så mye. 

 

Ruren lager også ganske kraftige spor i flyte elementet. Det blir mange små biter med skumgummi i vannet. 

Screenshot_20210606-222312.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har aldri opplevd at ruren setter seg så fort. Det var mindre rur på båten min når jeg tok den opp i november enn det var nå etter 10 uker på sjøen. Jeg har brukt båten min masse også. I fjor lå båten min mye på grunn av studier og på grunn av tull med et verksted som skulle ta service på den. 

 

Jeg vet ikke om det er fordi den kom ut litt før i år, eller fordi det er nytt bunnstoff (som kansje fungerer dårligere). 

 

Jeg kommer til å bruke scrubbis mer i løpet av sesongen for å se om den kan holde det vedlike. Jeg liker ikke at flyte elementet smuldrer opp så lett riktig nok. Spørs hvor lenge den holder før man må kjøpe ny. Koster 400, så er ikke billig... 

 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv erfart litt forskjellig. Som regel har jeg ikke rur på skroget, men bare på propell.. Et par årganger har jeg likevel opplevd rur som du viser til her. Helt inkonsekvent og uforutsigbart..  

Synes uansett at en av mine bedre investeringer er tykk våtdrakt, blybelte, svømmeføtter og maske. Da har en full visuell kontroll også. Vårpussen i år ble tatt i april etter en vinter i vannet. 9 grader i sjøen, og jeg lå 1 time i uten å fryse. Fikk byttet sink og gjorde passe rent, nok til en sesong i hvertfall, og oppstår det et eller annet så er det bare å hive seg uti igjen.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Våtdrakt har jeg tenkt på. Men man skal helst ikke hive seg uti i en havn med mange båter som går på land strøm. Er ofte bølger også fra båter som ikke tar hensyn til fartsgrensen, og da kan man i være uheldig å bli slått i svime når man holder på under båten. 

Link to post
Share on other sites

Ja det er klart. Jeg har en velegnet ankerplass 5 min fra havna hvor jeg utfører prosedyren. Drakta er 6,5 millimeter, men i to deler, slik at der den overlapper fra skrittet og helt opp til øvre bryst er den i realiteten 13 millimeter. Da kan man klare det meste:diving:

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 1 time siden:

Er ofte bølger også fra båter som ikke tar hensyn til fartsgrensen, og da kan man i være uheldig å bli slått i svime når man holder på under båten.

En fordel å være to. En kamerat av meg (som sannsynligvis er halvt fisk, men vanskelig å påvise) har pleid å tatt en runde under båten min hvert år jeg ikke er på land en tur. Han skrubber og skraper skrog og propell og skifter anoder. Bruker fullt snorklingsutstyr og våtdrakt, men også en form for superglatt plastline, som sikkerhet. Denne lina er festet bak beltet i drakta (med løsbar sjakkel, i tillegg har han kniv i slire med seg når han dykker), den holdes halvstram av meg mens han jobber under båten. Skulle han slutte å bevege seg trekker jeg ham opp, det samme hvis han rykker bestemt i i lina. Min oppgave sånn utenom krise er å signalisere til ham når det har gått et minutt og to minutter med et lite rykk. Etter avtale rykker jeg kraftig gjentatte ganger i lina ved eventuell fare som bølger eller nærgående båter. Ingen ønsker havne under hekken på seilbåten min, den slår ned som en hammer i bølger. Før brukte han ikke slik line, da var jeg alltid litt nervøs for hvordan det sto til under der, mens nå med lina føles jobben langt sikrere også for oss som står på land og ikke egentlig vet hvordan det er å være halvt fisk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
larshans1 skrev 5 minutter siden:

Hva er grunnen til det? 

Hvis det skulle være en feil med strøm anlegget eller en kabel kan man i ytterste konsekvens få strøm i seg. 

 

Sitat
Bading i båthavn

Du bør passe på at ingen bader ved båtene i en båthavn hvor det er mulighet for tilkopling av landstrøm. Det kan være forbundet med livsfare! Hvis det er jordfeil på landstrømanlegget, risikerer den som er i vannet å få kraftige elektriske støt. Det samme kan skje dersom en eller annen båt er tilkoplet landstrøm med en feilkoplet jordledning (hvis det ikke er en jordfeilbryter på brygga)! Fordi saltvann er en god elektrisk leder (som langt på vei kortslutter den farlige spenningen), er faren for å få elektrisk støt større i ferskvann enn saltvann.
Vi har forsøkt å få en uttalelse fra Sjøfartsdirektoratet om faren ved å bade ved båter i en havn med landstrøm. De svarer følgende: ”Sjøfartsdirektoratet har i sakens anledning tatt kontakt med DBE ved Torbjørn Verlo og SINTEF ved Harald Kullbotn og lagt fram problemstillingen for dem. Begge instanser kunne ikke se at det skulle være forbundet med fare å bade i nærheten av båter med jordingsfeil. Det ble da også opplyst om at DBE har vært i kontakt med Dem i sakens anledning og gitt svar på spørsmålene De hadde. Sjøfartsdirektoratet vil derfor henvise til svaret De har fått fra DBE.” Men DBE ønsket ikke at vi skulle sitere fra deres uttalelse om saken i denne artikkelen. Vi tolker det slik at de likevel ikke er sikre på saken. Ingen har villet garantere for at det er sikkert å bade i en slik situasjon. Vi velger derfor å være føre vár, og advarer alle mot bading i havner hvor det finnes landstrøm.



https://www.slaattevik.com/strom/landstrom.htm

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, ikke stor fare forbundet med det da tydeligvis. 

 

Sjøfartsdirektoratet har i sakens anledning tatt kontakt med DBE ved Torbjørn Verlo og SINTEF ved Harald Kullbotn og lagt fram problemstillingen for dem. Begge instanser kunne ikke se at det skulle være forbundet med fare å bade i nærheten av båter med jordingsfeil.

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 13 timer siden:

Jeg har aldri opplevd at ruren setter seg så fort. Det var mindre rur på båten min når jeg tok den opp i november enn det var nå etter 10 uker på sjøen. Jeg har brukt båten min masse også. I fjor lå båten min mye på grunn av studier og på grunn av tull med et verksted som skulle ta service på den. 

 

Jeg vet ikke om det er fordi den kom ut litt før i år, eller fordi det er nytt bunnstoff (som kansje fungerer dårligere). 

 

Jeg kommer til å bruke scrubbis mer i løpet av sesongen for å se om den kan holde det vedlike. Jeg liker ikke at flyte elementet smuldrer opp så lett riktig nok. Spørs hvor lenge den holder før man må kjøpe ny. Koster 400, så er ikke billig... 

 

Hva slags bunnstoff er dette? Virker ikke som det gjør jobben. Når det gjelder oppsmuldringen står det på hjemmesiden til scrubbis at den er er til mykere begroing og de har andre typer børstehoder som egner seg til rur.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Kallethekid skrev 14 minutter siden:

Hva slags bunnstoff er dette? Virker ikke som det gjør jobben. Når det gjelder oppsmuldringen står det på hjemmesiden til scrubbis at den er er til mykere begroing og de har andre typer børstehoder som egner seg til rur.

Biltema sitt harde bunnstoff. Har brukt biltema i mange år med godt resultat (riktig nok mest selvpolerende). Stort sett har det bare vært litt rur på propellen. Hvilke børstehode? Scrubbis sitt vanlige hode har en skrape. Det andre hodet er bare en kost, har det noen effekt?

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe erfaring med scrubbis,  men rur er harde og jeg ville ikke prøvd å skrape vekk disse med noe mykere en tre. Det står også på hjemmesiden" Notera att Hull Scraper SET är avsedd för mjuk beväxning och inte redan härdad och hård beväxning, såsom håra och vassa havstulpaner. För rikligare och hårdare beväxning komplettera med tillbehöret Groovy Head enligt nedan." 

For øvrig vil jeg tro at selvpolerende bunnstoff ville være mer egnet på din båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...