Jump to content

Markise stoff på båtputer


joelle

Recommended Posts

Sitter å planleeger hva som ska gjøres i nye båten å at trekke om putene er en av sakene.

 

var innom en stoff butikk (tekstiler) i dag. Følte litt på forskjellige stoffer, å,tenker at markise stoff på putene ute må være det beste.

 

hva tenker folket. Teflon belegg på møbelstodd vs markise stoff

Link to post
Share on other sites

Du må se på type bruk stoffet er laget for. Det er mulig markise-stoff ikke er laget for så mye fysisk berøring.  

 

Det er en skala/ test som heter Martindale som sier hvor mye fysisk berøring stoffet tåler. Det finnes også egne målinger for nupping og andre for lysekthet.

 

Markiser scorer nok veldig høyt lysekthet, men det er ikke sikkert de scorer så høyt på Martindale eller nupping.

 

Spør selger om dette.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har googlet litt for å finne ut av dette med Martindale.

 

det r ikke alle som oppgir dette på produkt info, men det jeg ser er at dem som gjør det er på 50.000. Å det møbelstoffet jeg ser på har 25.000.

 

da regner jeg med at det er relativt safe å bruke markise stoff i forhold til slite styrken.

videre er lysektjeten garantert bedre

Link to post
Share on other sites

Jeg laget trekk til rekken av markisestoff. Fungerer bra til det. Helt greit å sy på vanlig maskin. Stoffet er veldig stivt, og lar seg ikke strekke. Tror det vil bli vanskelig å få dette til å forme seg like godt som møbelstoff eller skai. Tror kanskje det vil kjennes litt stivt å sitte på også. 

Link to post
Share on other sites

Martindale 25000 er akkurat grensen for hard bruk. Dvs hva som anbefales for dem med aktive barn, hund og katt.  50000 er da veldig slitesterkt. 👍

 

Den eneste andre svakheten stoffet da kan ha er nupping. Altså hva som skal til for at det nupper. Det handler om type veving og type materiale. Jeg går ut fra et det er ganske motstandsdyktig mot nupping.

 

Noen tekstiler nupper lite inntil det utsettes for en del statisk elektrisitet. Feks vil et kunststoff (akryl feks) nupper lettere hvis det brukes mye av folk som kler seg med ull. Og vica verca. I båt har dette nok ikke like mye å si som hjemme. 

 

Men igjen tipper jeg det tåler mye av det fordi det er så flatvevd.

 

Uansett hva du benytter så vil jeg anbefale å impregnere det med rett type impregnering. Det gjør at det skal mer til for å få flekker fra solkrem etc. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...