Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

@HiWard Jeg tenker nok heller på at den nesten helt sikkert ble mikset altfor svak. Man skal ha 10-20 % av det, altså opptil en femtedel av vannmengden. Det har jeg ikke så mye tro på at du fikk, for da ville en liter av greiene vært brukt opp på kanskje halvannet minutt, avhengig av vanntrykket. Husk at en vanlig dusj sluker 12 liter i minuttet.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 8 minutter siden:

@HiWard Jeg tenker nok heller på at den nesten helt sikkert ble mikset altfor svak. Man skal ha 10-20 % av det, altså opptil en femtedel av vannmengden. Det har jeg ikke så mye tro på at du fikk, for da ville en liter av greiene vært brukt opp på kanskje halvannet minutt, avhengig av vanntrykket. Husk at en vanlig dusj sluker 12 liter i minuttet.

Kan godt hende du har rett, det burde være mulig å regne ut dette. Blandingen blir uansett tynnere jo lenger den går, det var derfor jeg kjørte tre runder.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@HiWard Det er forholdsvis lett å regne ut. Du tar tiden på hvor lang tid du fyller ei tilitersbøtte med vann, og så setter du den dispenseren så den bruker opp én liter den tiden. Så hvis du bruker 100 sekunder (bare for å gjøre det veldig enkelt å regne på), må du dra ut én desiliter per ti sekunder. Jeg tviler meeeeeeeeeget sterkt på at du gjorde det, og i så fall var det nok mest placebo og bortkastede penger fordi blandingen var altfor svak.

 

Redigert etter regnefeil...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Fantino skrev 44 minutter siden:

En gammel men god tråd som viser hvor mye subb en kan få ut med sitronsyre i en balje. Sitronsyre i 25 kg sekk kostet 900-og-noe da jeg kjøpte på FK-butikken. Kan gjerne være et bra alternativ når en trenger mye volum?

 

 

 

@Fantino Jeg har funnet sitronsyre på en FK-butikk i nærheten. Det kommer til å se fjollete ut når jeg kjører men den bak på Blackbirden...fruen har bilen på jobb, så da blir det mc, for dette må jeg ha i dag. Men det sto ikke noe om blandingsforholdet i den du lenket til, ut over at han brukte en halv sekk til det karet, som er ganske vanskelig å gjette størrelsen på. (Og Merc må ha impelleren lavere enn Suzuki, for med antikavitasjonsplata og litt til over vann, ville Suzuki ikke sugd ordentlig ifølge ekspetene).  Hvor mye bør man ha per liter?

 

Edit: Ser ut som én kilo per ti liter er ansett som passe blanding:

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 29 minutter siden:

Det kan du si, men så er det jo kanskje et poeng å få skylt ut dritten og ikke sirkulere den gjennom systemet flere ganger. Litt som å dusje kontra å bade i badekar... Jeg tror uansett at forskjellene her blir små. Jeg kjørte tre runder med salty gjennom min motor i våres og det tar litt tid før den har brukt opp alt i beholderen. Det kan jo tenkes at man kan kutte motoren og lar den stå en liten stund med salty også (det som ikke renner ut da). Vannet som kom ut etter første runde var synlig mer grumsete/hvitt en det som kom ut på siste runde.

 

Jeg glemte å svare på den: Det syns jeg blir en litt dårlig sammenligning. Hvis man avslutter med å kjøre den en liten stund på spylemuffe før kanalene inni tørker, blir det da mer som å ligge i bløt i badekaret og løse opp all dritten og så avslutte med en dusj for å skylle det bort. For det som kommer ut, vil jo garantert være i så små biter at det ikke kan stoppe igjen noe som helst, det vil jo være fra helt oppløst til løst opp i knøttsmå biter.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 4 minutter siden:

@HiWard Det er forholdsvis lett å regne ut. Du tar tiden på hvor lang tid du fyller ei tilitersbøtte med vann, og så setter du den dispenseren så den bruker opp én liter den tiden. Så hvis du bruker 100 sekunder (bare for å gjøre det veldig enkelt å regne på), må du dra ut én desiliter per ti sekunder. Jeg tviler meeeeeeeeeget sterkt på at du gjorde det, og i så fall var det nok mest placebo og bortkastede penger fordi blandingen var altfor svak.

 

Redigert etter regnefeil...

Blandingsforholdet skal være 1%, så med 1dl salty (beholderen er 80ml, men la gå) kan du dytte 10 liter vann gjennom før blandingen blir for svak. Det gir rundt ett minutt med spyling da, ref 12 l/min fra en dusj. Det kan tilføyes at jeg har en reduksjonsventil på 2-2,7 bar på slangen for å være innenfor spek fra Evinrude på spyling via gardenakoblingen. Flow og trykk er ikke min sterke side, så mulig jeg har resonert meg langt ut i åkeren her. Men jeg observerte da skitt som kom ut ved spyling og det har jeg ikke lagt merke til uten saltymiksen, så 100% placebo kan det ikke være.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

 

Jeg glemte å svare på den: Det syns jeg blir en litt dårlig sammenligning. Hvis man avslutter med å kjøre den en liten stund på spylemuffe før kanalene inni tørker, blir det da mer som å ligge i bløt i badekaret og løse opp all dritten og så avslutte med en dusj for å skylle det bort. For det som kommer ut, vil jo garantert være i så små biter at det ikke kan stoppe igjen noe som helst, det vil jo være fra helt oppløst til løst opp i knøttsmå biter.

Ser den.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@HiWard Da er det stoffet enten 15-20 ganger sterkere enn systemrens, eller så er det beregnet på en helt annen bruk, for systemrens skal jo være i blandingsforhold 15-20 % på påhengsmotorer ifølge produsenten (pdf-lenken på forrige side). 10 % var for konservativt anslått av meg, det er det som brukes på innenbordsmotorer.

 

Edit: Er det kanskje det blandingsforholdet som skal brukes til å fjerne salt fra biler? Jeg ser at stoffet brukes til det også, og det krever sikkert mye svakere blanding.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 10 minutter siden:

@HiWard Da er det stoffet enten ti ganger sterkere enn systemrens, eller så er det beregnet på en helt annen bruk, for systemrens skal jo være i blandingsforhold 15-20 % på påhengsmotorer ifølge produsenten (pdf-lenken på forrige side). 10 % var for konservativt anslått av meg, det er det som brukes på innenbordsmotorer.

 

Edit: Er det kanskje det blandingsforholdet som skal brukes til å fjerne salt fra biler? Jeg ser at stoffet brukes til det også, og det krever sikkert mye svakere blanding.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over dette og at du stiller noen gode spørsmål. Det som er sikkert, er at man har begrenset mulighet til å kontrollere blandingsforholdet med saltymixeren koblet til en hageslange.

Link to post
Share on other sites

@HiWard Det er akkurat det med meg... Jeg er mye flinkere til å stille spørsmål enn til å svare! :giggle: Men jeg vil nok tro at det å bruke et kar med vann er mer nøyaktig. Jeg skal hente sitronsyre i dag og få tak i en passe tønne (kanskje jeg får det til med en 75-liters vanntønne fra Jula av den typen jeg bruker til teinetauene hvis jeg plukker av propellen), og så kjører jeg den en god runde der, så får vi se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

@Mouche De greiene der må være sinnssykt sterke, for det er ikke mange prosentene der, nei. I så fall kan det nok stemme at det funker sånn. Jeg har ikke sett på ingridiensene, men er det virkelig 15-20 ganger sterkere enn systemrens? Hvis man får systemrens på seg, kan man få brannsår. Stikker man fingrene i noe som er 15-20 ganger sterkere, regner jeg med at man bare har noen beinstumper igjen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ifølge databladene inneholder Salty mindre enn 5 prosent sulfamidsyre, som anses som en moderat sterk syre, mens systemrens inneholder 5-15 % sitronsyre og opptil ti prosent fosforsyre. Kan noen som har det minste peiling på kjemi, si noe om at det gjør Salty 15-20 ganger sterkere enn systemrens? Jeg føler en liten trang til å si bullshit til Saltys påstander, men jeg vet for lite om kjemi til å si om det kan stemme.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 7 minutter siden:

@Mouche De greiene der må være sinnssykt sterke, for det er ikke mange prosentene der, nei. I så fall kan det nok stemme at det funker sånn. Jeg har ikke sett på ingridiensene, men er det virkelig 15-20 ganger sterkere enn systemrens? Hvis man får systemrens på seg, kan man få brannsår. Stikker man fingrene i noe som er 15-20 ganger sterkere, regner jeg med at man bare har noen beinstumper igjen.

Jeg tror ikke salty er basert på syre. Fra databladet "Antas ikke å være farlig under vanlige bruksforhold Innånding av damper kan irritere luftveier Langvarig eller gjentatt kontakt kan gi tørr hud Sprut i øynene kan forårsake irritasjon Inntak kan forårsake kvalme, brekning og diarre"

 

Litt lei den siste der...

 

En fordel jeg vil trekke frem med mikseren, er at den kan brukes med båten på vannet. Jeg vet ikke hva som gjelder for andre merker, men E-Tec kan kjøres på slange, tiltet opp så da kan man bruke dette gjennom sesongen dersom det er ønskelig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, jeg har sett det ekstra inntaket for Gardena. Det går jo for så vidt for alle andre motorer også, det er jo bare å tilte den opp så vanninntaket er godt over og så sette på muffene. Men det er bare sulfamin- og sulfamidsyre som står som innhold i databladet, jeg trodde alt skulle stå der. Hva kan det ellers være som er i det?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

Ja, jeg har sett det ekstra inntaket for Gardena. Det går jo for så vidt for alle andre motorer også, det er jo bare å tilte den opp så vanninntaket er godt over og så sette på muffene. Men det er bare sulfamin- og sulfamidsyre som står som innhold i databladet, jeg trodde alt skulle stå der. Hva kan det ellers være som er i det?

Her trengs en kjemiker!

Link to post
Share on other sites

Uten tvil! Det ville vært morsomt å få vite hva som egentlig er fasit her! Jeg ser at de bruker Salty i 1/100 til å løse opp salt på billakk, og det tror jeg nok krever veldig mye svakere konsentrasjoner enn det krever å løse opp oppleiret salt inni en påhengs!

 

Men hvis noen klarer å overbevise meg om at jeg kan bruke Salty og dispenser i noen minutter og få like mye effekt som å kjøre motoren i en ganske sterk sitronsyreblanding i en time eller mer, så vil jeg jo selvsagt veldig gjerne slippe unna med minst mulig bry! Vann har jeg allerede lagt ned til båten.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Så du fant den ‘tommelfingerregelen’ mhp blandingsforhold. Den har nok blitt til her inne på BP og er ikke nødvendigvis vitenskapelig men den gamle tråden viste i alle fall at det gav synlige resultater. Jeg ville ikke lagt meg under dette, heller over. Det er også lurt å bruke varmtvann for å løse opp syra da det går mye fortere, og så justere til passende temp i karet (syra er mer effektiv jo varmere den er, men motoren skal jo ha kjøling også så mer en tropisk badevann er sikkert ikke lurt). Er nok smart å fjerne termostat som beskrevet i den gamle tråden.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Fantino, han skrev vel at han fjernet termostaten for å få væsken gjennom hele motoren med en gang. Hvis ikke sitronsyra ødelegger andre pakninger (og ikke minst kjøleslanger av gummi) regner jeg med at den ikke skader termostaten heller, som jo er av metall. Jeg prøvde faktisk å få ut min tidligere i dag for å se om den var låst i åpen stilling, men den var ikke til å rikke, og den var absolutt ikke låst i åpen stilling (fullt trykk gjennom systemet var ikke nok til å poppe den ut), så jeg lot den bare sitte igjen der.

 

Hvor mye vil du anbefale, da? 1,5 kilo per ti liter, kanskje? Jeg har absolutt null peiling selv... Det er ingen blokkeringer jeg kjenner til, men siden det hele begynte med en kontrollstråle som ikke så veldig imponerende ut, vil jeg bare få kjørt igjennom for sikkerhets skyld. Jeg gjør det naturlig nok før jeg bytter anodene på blokka, de blir visstnok ganske opptært av greiene. Jeg har nettopp sjekket om jeg må bytte dem, og det er tydelig at de må byttes hvert år med mitt bruk.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@pipe den var jo virkelig oppfinnsom! Jeg har faktisk en pumpe liggende, så da kan jeg jo bruke den balja jeg har, takk! Men jeg vil uansett ha den tilnærmet full, det må være nok vann oppi til at motoren ikke blir for varm, siden den skal gå en stund på greiene.

 

Edit: Lurer på om man kan få det i gang ved å starte med muffe til kontrollstrålen kommer, tilte motoren ned i balja og så fjerne muffen. Når impelleren først suger, bør den jo fortsette å suge gjennom vanninntakene, siden det ikke er noen annen åpning over vanninntakene, problemet er bare å få primet den vd at den starter å suge.

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 51 minutter siden:

Men hvis noen klarer å overbevise meg om at jeg kan bruke Salty og dispenser i noen minutter og få like mye effekt som å kjøre motoren i en ganske sterk sitronsyreblanding i en time eller mer, så vil jeg jo selvsagt veldig gjerne slippe unna med minst mulig bry! Vann har jeg allerede lagt ned til båten.

 

Tror ikke det gir samme effekt, men det er vel også noe som heter; å barbere seg og ikke skjære av seg hele hodet? Med andre ord så er kanskje den blandingen man får med Salty og denne mixeren tilstrekkelig til formålet på en outboard. I tillegg kan man bruke begge til bilen så vel som blande litt Salty spylervesken på bilen (og på båten?) og i sum en ganske grei løsning på/for mange ting?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det høres ganske logisk ut, ja. Den er grei, da gjør jeg som tenkt og kjører en solid gjennomrens i ei nyinnkjøpt, større murerbalje med sitronsyrepulver blandet ut. Det er egentlig like enkelt for meg, det plager ikke meg at motoren står og går der en stund.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 35 minutter siden:

@Fantino, han skrev vel at han fjernet termostaten for å få væsken gjennom hele motoren med en gang. Hvis ikke sitronsyra ødelegger andre pakninger (og ikke minst kjøleslanger av gummi) regner jeg med at den ikke skader termostaten heller, som jo er av metall. Jeg prøvde faktisk å få ut min tidligere i dag for å se om den var låst i åpen stilling, men den var ikke til å rikke, og den var absolutt ikke låst i åpen stilling (fullt trykk gjennom systemet var ikke nok til å poppe den ut), så jeg lot den bare sitte igjen der.

 

Hvor mye vil du anbefale, da? 1,5 kilo per ti liter, kanskje? Jeg har absolutt null peiling selv... Det er ingen blokkeringer jeg kjenner til, men siden det hele begynte med en kontrollstråle som ikke så veldig imponerende ut, vil jeg bare få kjørt igjennom for sikkerhets skyld. Jeg gjør det naturlig nok før jeg bytter anodene på blokka, de blir visstnok ganske opptært av greiene. Jeg har nettopp sjekket om jeg må bytte dem, og det er tydelig at de må byttes hvert år med mitt bruk.

 


Ja mente ut med termostat for å få full sirkulasjon med en gang. Men er vant med dieselmotorer som bruker en evighet på å få opp tempen da, godt mulig denne blir varm ganske kjapt på tomgang?

 

Har ikke noen bedre referanse på blandingsforholdet til denne bruken, men har sett ved annen bruk at sterk blanding (og temperatur) har mye å si for effekten. Siden du kjøper en hel sekk så ville jeg lagt meg på oversida var det jeg mente. 1.5 kg pr / 10 liter bør gå fint. Sitronsyra er snill så burde ikke klare å skade noe som helst egentlig, men jeg ville ikke latt den stå i motoren. Om du vil være helt katolsk så kan du slenge en boks natron i skyllevannet i etterkant, men er sikkert overkill så lenge det flushes godt med ferskvann.

 

Imøteser bilder av frakt av sekken på Bluebirden 😁

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 38 minutter siden:

Men jeg vil uansett ha den tilnærmet full, det må være nok vann oppi til at motoren ikke blir for varm, siden den skal gå en stund på greiene.

Jeg tror det ikke er så viktig att motoren skal gå en stund sammenhengende.
Det viktigste er å få opp varmen og få flyttet på syra etter noen minutter slik att den virker maksimalt.
Dette får man til ved å kjøre motoren i intervaller 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...