Jump to content

"Normal" pris på båter


Msmary

Recommended Posts

Vi har tittet på båt siden i høst i daycruiser klassen. Ser for oss en båt rundt 25 fot med mulighet for overnatting. 

 

Men som de fleste andre har sett så syns vi prisene økte endel fra i høst og fram til våren nå. Lurer litt på om det har bremset opp litt de siste ukene, eller hva er inntrykket deres? Hva vil dere si "normalprisen" på f eks en yamarin dc76 -07/08 modell er? Eller en uttern d77 -16/17 modell? 

 

Det hadde vært morro med båt i sommer, men logikken sier at det kan være lurt å vente til neste år.. 

Link to post
Share on other sites

Uten å ha fulgt med på båttypen, vil jeg si at for slike båter er normalpris det de er annonsert for, som blir solgt innenfor 14 dager. Synes båt prisene stiger lite i forhold til terasseplank. Om du ikke har behov og lyst til å dra på vannet i år, kan det lønne seg å vente til neste år, men føler meg ikke skråsikker på at det nødvendigvis blir rimeligere da. 

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at noen båter er overpriset i håp om corona-gevinst, mens andre synes å være mer normalt priset. Nå er jo sesongen i gang for fullt og selgere bør nok prøve å få solgt litt kjapt hvis man virkelig ønsker å selge. Markedet var glohett for et par måneder siden, men tipper det begynner å ro seg litt nå.

Link to post
Share on other sites

Prisene på de båtene er unormalt høye tror jeg. En kompis kjøpte en Finnmaster 62 i fjor høst etter å ha fulgt med på markedet en stund. Riktignok en 2016 modell. Kjøpte til en ok pris, men ikke lav pris. 

 

I år har de samme båtene lagt et godt stykke over de prisene han så i fjor, så han påpekte for med for noen dager siden at han er glad han kjøpte i fjor selv om prisen opplevdes litt høy da...

 

Jeg vet at også Ibiza i samme størrelse har steget i pris som bruktbåter.

 

Ingen vet om markedet vil få en korreksjon kjapt eller om dette vil holde seg de neste 5-10 årene.  

 

Edit: Det virker også som at båtene blir solgt til de prisene selgerne ber om, men jeg vet ikke om det stemmer med alle.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Prisene på de båtene er unormalt høye tror jeg. En kompis kjøpte en Finnmaster 62 i fjor høst etter å ha fulgt med på markedet en stund. Riktignok en 2016 modell. Kjøpte til en ok pris, men ikke lav pris. 

 

I år har de samme båtene lagt et godt stykke over de prisene han så i fjor, så han påpekte for med for noen dager siden at han er glad han kjøpte i fjor selv om prisen opplevdes litt høy da...

 

Jeg vet at også Ibiza i samme størrelse har steget i pris som bruktbåter.

 

Ingen vet om markedet vil få en korreksjon kjapt eller om dette vil holde seg de neste 5-10 årene.  

 

Edit: Det virker også som at båtene blir solgt til de prisene selgerne ber om, men jeg vet ikke om det stemmer med alle.

Renten har nok også en innvirkning på markedet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi ser nok en effekt av lav rent + Korona og hjemme sommer. Vanskelig å vite til neste år. Alt tyder på at flere vil kunne reise igjen, men det kan godt hende at folk også har fått smaken på norsk sommer og båtliv. Så lenge renten holder seg lav og kjøpekraften er god vil prisene holde seg høyere enn normalt. Så lenge det er flere kjøpere enn det er båter til salgs kan selgerne forlange mer for båten sin. Spesielt når mange er villig til å betale... 

Link to post
Share on other sites

Det virker som kurrante båter forsvinner fort. Jeg tenker at om en båt blir solgt innen en uke eller to, så er jo ikke prisen for høy, og selger har mest sansynelig fått som ønsket. Om det roer seg utover sommeren før etter ferien, tviler jeg på. Etter denne helgen her i sør, hadde ikke min båtiver roet seg hvertfall, om jeg var på båtjakt. Snakket med en svenske her om dagen, og det var visst samme der ved Stockholmstraktene hvertfall. Har vært i markedet med små, eldre totaktere (8-15hk), og der er det hvertfall vill vest. Nå forsvinner jo Yamaha 9,9 Vmax selv til 20k på et blunk.

Link to post
Share on other sites

Når det blir fritt fram for utenlandsreiser tipper jeg mange kommer til å kvitte seg med båten. Det gjelder nok ikke medlemmene på Baatplassen.no, men de som kanskje egentlig ikke er spesielt interessert i båt og sjøliv, men har skaffet seg båt i mangel av andre ting å bruke tiden sin på.

Link to post
Share on other sites

Større bruktbåter har etter mitt syn vært under priset fra 2012 til 2019. Ved salg har det vært stor differanse mellom restverdi i forhold til tilsvarende ny båt og den summen den faktisk ble solgt for. Nå som det ikke er så mange eksemplarer produsert i Norge i denne perioden er det naturlig at prisene er høyere på fine eksemplarer. Det vil fortsette tror jeg. Kampen om sjærgårdsjeepene er mer forbigående.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Normalpris hva er det? Litt som at man er passe varm i snitt der man sitter med en pose isbiter på hodet og beina i en bøtte med kokende vann? Det har vært flere diskusjoner her på forumet hvor noen har prøvd å "definere" hva som menes med "Normalpris", en diskusjon uten ende og/eller noe riktig svar. Markedet er hva markedet er til enhver tid og det er riktig pris hvis omsetning finner sted! SÅ får de som ønsker å kjøpe seg båt håpe, og tro, at til neste år blir alt så mye bedre for vi snakker vel alle vår egen lommebok når det kommer til stykke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...