Jump to content

DC-DC converter for å mitigere spenningsfall på kjøleskap?


Frode_S

Recommended Posts

Hei,

har i en lang periode slitt med at kjøleskapet nede på min Bavaria 29 Sport kobler ut og får feilmeldingen med et blink "low voltage."  Dette skjer ofte etter en dag i uthavn, vet at batteriene (330ah på forbruk) leverer langt over det som er terskelverdien for at kjøleskapet skal gå (har sjekket via målinger fra en SmartShunt)

 

Er helt sikkert problemer med kobling/ dimensjon på kabel til kjøleskapet og skal demontere denne uken fo å sjekke koblingene. I den prosessen lurte jeg på om det kan være mulighet å sette inn en DC/DC converter rett før kjøleskapet og programmere denne på en egnet fast output spenning. Tanken kom da jeg ser det som en utrolig "knotete" prosess og stekke nye kabler om dette vil være nødvendig.

 

Noen som har testet dette - evt har en formening om det er noe som kan virke? Selv har jeg veldig liten kunnskap på feltet!

 

Er en slik jeg tenker på https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-tr-smart da jeg også ønsker å ha konfigurasjon via app for å forenkle litt for min egen del

Redigert av Frode_S
typo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det samme kjøleskapet har stått der hele tiden men problemene begynte for en stund siden så tyder det vel kanskje på en endring? 

 

Da er det nærliggende å tenke på noe som hindrer strømmen. Feks økt motstand i en kopling pga irr. 

 

Det å kople opp en dc-dc vil da egentlig være pynting på det egentlig problemet, vil det ikke?

 

Start med å kople det fra hverandre og sjekk synlige kontaktpunkter visuelt, samt mål ohm (motstand) på kretsen. Før du kopler ned kretsen så mål volt ved kjøleskap (mens kompressor på skapet går) samt volt på batteriet (også når kompressor på skapet går).

 

Typiske steder for irr er koplingspunkter, brytere og sikringsholdere.

Link to post
Share on other sites

Enig med @Grand Banks jr, en slik omformer løser ingenting, om det kommer for lite/lav spennimg til kjøleskapet, så må det komme mer. Den omformeren lager ikke strøm.

 

Du bør måle spenningsfallet i kretsen til kjøleskapet, og utbedre evt. feil.

Knotete, eller ikke skikkelig kabling er viktig mtp. kjøleskapets effekt og brannsikkerheten ombord.

Link to post
Share on other sites

Sjekk alt av koplinger mellom batteri og kjøleskap. Det skal svært lite irr/korrosjon i koblinger/brytere/sikringer/etc før det blir ett betydelig spenningstap. Ofte så er originalt ledningsnett dimensjonert på absolutt minimum slik at ting fungerer akkurat bra nok når båten er ny. Legg til noen år i ett salt miljø så kommer problemene...

 

Hvis du skal bytte kabler anbefaler jeg å gå opp en dimensjon i forhold til originalt (forutsatt at det ikke var underdimensjonert i utgangspunktet). Da har man litt mer å gå på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...