Jump to content

Båtfolk — pass på ungene deres i båt og på vannscooter


ND4SPD

Recommended Posts

Jeg er mye på sjøen og opplever mye rart. Jeg skal ikke dra alle over en kam, fordi det er mange flinke også. Problemet er at det er alt for mange som ikke er moden nok til å ha det ansvaret de har fått fra foreldrene sine. 

 

Senest i dag så jeg ungdommer som så ut som de var godt under 16 som suste rundt i foreldrene sin skjærgårdsjeep med 50-60 hk på hekken. Jeg så også noen ungdommer i 14-16 års alderen som kjørte avgårde på en vannscooter, hvor den ene ikke hadde på seg redningsvest. Det er ikke lenge siden en omkom i vannscooter ulykke fordi han manglet vest... Jeg så også en liten båt med sikkert 10 ungdommer i, og ingen hadde på seg vest. Båten var neppe godkjent for mer enn 5... Jeg så også en gummibåt på 6-8 fot med 5 stykker oppi. 

 

Når jeg er i uthavn for å nyte ro og fred blir jeg ofte plaget av små unger som suser rundt i små lettbåter med alt for stor motor i forhold til hva de har lov til å kjøre. De kjører bare rundt og rundt og leker seg på bølgene til hverandre. Hva er poenget med det? Det støyer og lager forstyrrende bølger... Jeg har ikke en så stor båt at bølger ikke registreres. Jeg har en liten day cruiser hvor man kan overnatte to stykker dersom man er glad i hverandre. Når jeg står å lager mat akter har det faktisk skjedd at maten har gått i bakken fordi folk ikke kjører hensynsfullt i smale sund og viker hvor det er tilrettelagt for at båter kan ankre opp og fortøye. 

 

Det er kjekt at ungene har en sunn og bra hobby, men jeg syns foreldrene bør lære de mer om hva som er rett og galt på sjøen. En båt skal ikke være et rent leketøy. La de dra på oppdagelsesferd, fiske, kjøre med tube, men ikke bare kjøre rundt, og rundt i ring for å hoppe på bølger hele kvelden. Da kan de i det minste kjøre en annen plass hvor man ikke plager andre. Når det er sagt er mange av de som fører båtene alt for unge til å kjøre en båt som gjør over 20 knop i utgangspunktet. Hvor er foreldrene? Er det kanskje de samme foreldrene som ikke viser hensyn når de selv kommer i sin stolte skute? 

 

Jeg vet at mange foreldre mener at ungene deres er flinke, og at reglene bare er tull. Det burde ikke være så strengt, men det er faktisk bestemt at man må være 16 for å kjøre båt med mer enn 10 hk. Båten har heller ikke lov til å gjøre mer enn 10 knop. Når du er 16 kan du kjøre båt med mer enn 25 hk dersom du har tatt båtfører bevis. 

 

Jeg er 100 prosent for at barn og unge skal få utfolde seg i båt, men jeg syns de bør lære seg det på en riktig måte. En måte som danner grunnlaget for et langt liv på sjøen. Jeg har selv vært i båt fra jeg var født. Før jeg fikk kjøre båt med motor måtte jeg for eksempel lære meg å ro. En motor kan stanse... Etter hver fikk jeg mer og mer ansvar. Måtte hele tiden gjøre meg fortjent. Hvis jeg ikke gjorde det som var rett fikk jeg ikke bruke båten på en stund. 

 

Hvor er foreldrene og ansvaret blitt av? 

8a.jpg

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev for 13 timer siden:

De kjører bare rundt og rundt og leker seg på bølgene til hverandre. Hva er poenget med det?

 

Sannsynligvis fordi de synes det er gøy.

 

ND4SPD skrev for 13 timer siden:

Hvor er foreldrene?

 

Kan hende de sitter i en båt et sted. Kanskje er de hjemme. Kanskje er de på jobb. Varierer nok.

 

ND4SPD skrev for 13 timer siden:

En båt skal ikke være et rent leketøy.

 

LOL! Sånn bortsett fra fergekapteiner og yrkesfiskere - hva tenker du at vi båtførere driver med annet enn å leke? 

ND4SPD skrev for 13 timer siden:

Er det kanskje de samme foreldrene som ikke viser hensyn når de selv kommer i sin stolte skute? 

 

Vet ikke. Kanskje. Kanskje ikke. Det varier nok.

ND4SPD skrev for 13 timer siden:

Hvor er foreldrene og ansvaret blitt av? 

Sånn noenlunde på samme sted som da du selv var ung tipper jeg. 

 

Ungdommen nå til dags er verre enn de som var unge før, mener de som er gamle nå, som var unge før, som var ufordragelig i øynene til de som var gamle da. Ingenting nytt under solen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Her jeg ferdes i båt har jeg knapt opplevd unger som har drevet uvettig kjøring! Hver gang det passerer en vannscooter synes jeg det er gøy å se på!  Det er særdeles lite vannscootere langs Trøndelagskysten og Møre! 

Bølgene her generelt er større enn det en liten jolle eller vannscooter klarer å generere!    Helt uproblematisk å finne steder å ligge hvor man er helt alene.   Det er ikke så vanskelig å skjønne at ungdommen synes det er morro med motoriserte kjøretøy!  selv hadde jeg en Rana trebåt med 4hk. men har ikke hatt noen betenkeligheter i å gi lov til at sønnen min fikk kjøpe seg båt med selvoppsparte penger som gikk 20knop!  han viser stor respekt både for omgivelser vind og vær, samt hensyn ovenfor andre. Det er opp til foreldrene hvordan ungdommene deres takler dette!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 26 minutter siden:

...

Ungdommen nå til dags er verre enn de som var unge før, mener de som er gamle nå, som var unge før, som var ufordragelig i øynene til de som var gamle da. Ingenting nytt under solen.

 

Synes faktisk at ungdommen i dag generelt går oss en høy gang når det gjelder ansvarsbevisthet, forsiktighet og omtanke for andre.👌

En bedre utgave av oss selv, faktisk🌞

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Havarita said:

 

Synes faktisk at ungdommen i dag generelt går oss en høy gang når det gjelder ansvarsbevisthet, forsiktighet og omtanke for andre.👌

En bedre utgave av oss selv, faktisk🌞

Jeg er helt enig!!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke unger, men voksne mannfolk på vannscooter på dagen! På natten er det voksne mannfolk som kjører i fylla, dessverre.

 

I Arendal valgte politiet å prioritere bemanning av politibåten natt til søndag, noe som raskt ga resultater.

– Det ble bingo, for å kalle det dét. Det er jo en oppdagelsesrisiko til stede om du velger å drikke i båt, sier politiets operasjonsleder Ole Bjørn Kleivane.

 

Og ja, de ble tatt, i alle fall noen av dem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Havarita skrev 15 minutter siden:

 

Synes faktisk at ungdommen i dag generelt går oss en høy gang når det gjelder ansvarsbevisthet, forsiktighet og omtanke for andre.👌

En bedre utgave av oss selv, faktisk🌞

Dette er ett statistisk faktum. Dagens generasjon er den aller første som ikke er verre enn foreldrene sine var, helt siden sokrates tid. De kalles ikke generasjon prestasjon for ingen ting. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.

Sokrates ca. 400 f. Kr.

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Her jeg ferdes i båt har jeg knapt opplevd unger som har drevet uvettig kjøring!

Det er nok en viss forskjell på båtlivet i Trønderlagsområdet og båtlivet i Oslofjorden. 

 

Ellers er jeg egentlig enig med trådstarter. Endeløs kjøring i ring med joller rett ved der man ligger fortøyd er en uting. Det samme gjelder egentlig all annen unødig støy ute i skjærgården. Det har ikke med "ungdommen nå til dags" og slike ting å gjøre, det har med nonsjarlante foreldre som sitter på svaberget og drikker seg drita å gjøre. De aller fleste ungdommer merker man lite til. De sitter stort sett i båten og trykker på en mobil eller et nettbrett. Det som derimot er annerledes i forhold til før er tilgangen på penger og alt som kan kjøpes for penger. På 1800 tallet var det et minimalt problem at ungdom kjørte i ring med rib-joller mens foreldrene satt og drakk. Det er en endring i samfunnet som ikke har med Sokrates floskler å gjøre. Den samme endringen gjør at vi nå har en foreldregenerasjon som lar båten ligge og gå på tomgang for å lade eller kjører bråkete aggregater. 

 

Det er litt rart det der med støy eller fred og ro på sjøen. Noen familier gjør rett og slett mye av seg. Foreldrene roper til ungene, og ungene roper tilbake. Det er som regel de ungene som hyler høyest hele tiden når de skal bade. Andre familier kan man se en hel helg i den samme bukta uten at man hører en lyd. Rart det der. Har det noe med væremåte og oppdragelse å gjøre tro?

Link to post
Share on other sites

Dette er et problem jeg merker mye til selv også. Jeg har båt i Bergens området og på Møre/Trønderlagskysten. I Bergen kan jeg nesten ikke finne en uthavn uten masse folk og støy, på Møre og i Trøndelag kan jeg legge til nesten hvor som helst. Jeg kan bade naken uten å sjenere noen. 

 

Hva er poenget med å kjøre rundt og rundt i ring for å lage bølger og støy der folk har kommet for å slappe av og kose seg?

Link to post
Share on other sites

Jeg digger unger og gleder meg til den dagen jeg selv blir far. Jeg syns imidlertid ikke adferd hvor man bare kjører rundt og rundt i ring på sine egne og andres hekkbølger i en stille uthav er så konstruktivt. Man lærer i stedet ungene at båt er en leke, og det gir ikke nyttig kunnskap i forhold til hvordan man skal ferdes på sjøen. 

 

Man kan ha det gøy på mange måter uten å plage andre. Man kan også ha det gøy uten å kjøre farkoster som er ulovlig å kjøre når man er mindreårig. Mange kan kanskje fnyse og tenke at en liten rib ikke kan gjøre så stor skade. Da må man huske på at det man lærer som ung legger grunnlaget for veien videre når man blir eldre. Har man foreldre som gir blaffen smitter det ofte videre til neste generasjon. 

 

Kanskje er det poden den personen som blir tatt i promille kontroll om noen år, eller som kjører i og skader noen uskyldige fordi han ikke har lært god sjømannskap og respekt. 

 

Uansett hva som skjer om noen år er det en uting at foreldrene tillater at de kan herje fritt med småbåter (som ofte er ulovlig å føre) på steder hvor det forstyrrer andre folk. I en uthavn bader også folk fra båter, svaberg og passende steder. Det er som hovedregel fartsgrense på maks 5 knop 50 meter i fra land hvor det er eller kan være badende. 

 

Minner også om Forskrift om fart m.v. ved badestrender. 

§ 2.Krav til aktsomhet

Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig.

 

Legg merke til ordet "ulempe"... 

Link to post
Share on other sites

Sorry ass, men hvem er du til å definere hva som er gøy og ikke?

 

Pleier vanligvis være blant de som er kritisk til hærjing med småbåter, men postene dine oser av manglende toleranse for barn og unge på sjøen. Og attpåtil hevder du at foreldre "gir blaffen" i større grad en før. Det tror jeg bare er feil.

 

Om man hadde byttet ut alle de gamle reaksjonære gubbene på fjorden og bytta dem ut med dagens ungdom er jeg sikker på at det hadde gått brillefint!

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 22 minutter siden:

Sorry ass, men hvem er du til å definere hva som er gøy og ikke?

 

Pleier vanligvis være blant de som er kritisk til hærjing med småbåter, men postene dine oser av manglende toleranse for barn og unge på sjøen. Og attpåtil hevder du at foreldre "gir blaffen" i større grad en før. Det tror jeg bare er feil.

 

Om man hadde byttet ut alle de gamle reaksjonære gubbene på fjorden og bytta dem ut med dagens ungdom er jeg sikker på at det hadde gått brillefint!

 

Jeg syns det er kjekt med unger, og elsker å se på barn som har det gøy. Det jeg ikke liker er å bli forstyrret av båter som bare kjører rundt og rundt og laget støy og bølger. Som jeg sier har mange ikke lov til å føre båten en gang, men foreldrene bryr seg ikke om de støyer eller gjør noe som er ulovlig. De sitter gjerne å knekker en kald en og hører på høy musikk mens ungene herjer uten kontroll.

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 25 minutter siden:

Om man hadde byttet ut alle de gamle reaksjonære gubbene på fjorden og bytta dem ut med dagens ungdom er jeg sikker på at det hadde gått brillefint!

Det er sikkert annerledes i Sogn og Fjordane. 

 

Mange av de jeg observerer som raser rund i fulle uthavner har ikke lov til å kjøre fortere enn 10 knop. De er for unge. Allikevel raser  de rundt oppankrede båter og badende med joller/rib'er med 20 hk på hekken. For et par år siden holdt jeg på å bli påkjørt fra styrbord av tre jentunger på en vannscooter. De kom så fort rundt en holme at jeg hadde ikke tid til å reagere. 

 

Et av eksemplene var norske båter i Gluppö, på utsiden av Fjällbacka. Til slutt kom Kustbevakningen glidende. Foreldrene? De ansvarlige ralla rundt noen griller inne på svaberget. Kunne høre dem utover bukten til langt på natt. 

 

Dette er ikke noe enestående fenomén. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ellers er jeg egentlig enig med trådstarter.

Klart man skal kunne more seg og ha det gøy. Det er ingen her som protesterer på det! Det det protesteres på er den uvettige, unødvendige og hensynsløse adferden mange (unge) har. JA - jeg er en gammel gubbe :

 

Grønnskollingen skrev for 5 timer siden:

Ungdommen nå til dags er verre enn de som var unge før, mener de som er gamle nå, som var unge før, som var ufordragelig i øynene til de som var gamle da. Ingenting nytt under solen.

- og jeg har merket en klar endring i det norske folkets holdninger (så noe er nytt Grønnskollingen). Tidlig på 70-tallet fikk vi olja. Fra å være den fattigste nasjonen i Skandinavia har vi i løpet av noen få 10-år gått til å bli den rikeste. Og en av klodens rikeste land. Det er ikke noe galt i å være rik. Men det er måten vi forvalter vår rikdom på. Neida - jeg er ikke kommunist/sosialist eller lignende. Derimot ser jeg hvordan man pr. i dag kjøper seg fri fra felles oppgaver og lignende (ref. f.eks å være med på dugnad i borettslaget, gå vakt i marinaen etc), jo mere penger man har - jo mer flotter man seg - helst ved å vise seg fram ("se hvor mye penger jeg har, hvor godt jeg sitter i det" osv), før sparte ungdommen til egen bolig, nå kjøper de seg feite BMW'er, Mercedes'er eller Tesla'er. Eller en feit båt - som er nesten 50 fot eller har et monster av en motor. Det er flott at Norge som nasjon har blitt rikere. Det er flott an Norge som nasjon kan hjelpe andre fattigere land. Det viser til et stort hjerte. Både røde, rød/grønne og borgelige regjeringer har gjort dette siden 70-tallet. Problemet er nok at enkelte personer/mennesker og familier har så liten selvtillitt at de på død og liv må vise fram formuen sin. Og det blir gjerne på en arrogant, egoistisk og hensynsløs måte. Dessverre.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Det er sikkert annerledes i Sogn og Fjordane. 

 

Mange av de jeg observerer som raser rund i fulle uthavner har ikke lov til å kjøre fortere enn 10 knop. De er for unge. Allikevel raser  de rundt oppankrede båter og badende med joller/rib'er med 20 hk på hekken. For et par år siden holdt jeg på å bli påkjørt fra styrbord av tre jentunger på en vannscooter. De kom så fort rundt en holme at jeg hadde ikke tid til å reagere. 

 

Et av eksemplene var norske båter i Gluppö, på utsiden av Fjällbacka. Til slutt kom Kustbevakningen glidende. Foreldrene? De ansvarlige ralla rundt noen griller inne på svaberget. Kunne høre dem utover bukten til langt på natt. 

 

Dette er ikke noe enestående fenomén. 

Takk, dette beskriver veldig godt poenget mitt. Det er garantert en del geografiske forskjeller når vi har en ganske så lang kystlinje. De som ikke har opplevd hvordan det er kan derfor ikke uttale seg om at det ikke er et problem, fordi det er et stort problem mange steder. 

Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev 17 minutter siden:

De som ikke har opplevd hvordan det er kan derfor ikke uttale seg

Ja, det var jo en kjekk og grei løsning!

 

Kan hende vi har opplevd det samme, men vurderer ungdommens råskap og foreldrenes dårskap forskjellig...?

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 2 minutter siden:

Ja, det var jo en kjekk og grei løsning!

 

Kan hende vi har opplevd det samme, men vurderer ungdommens råskap og foreldrenes dårskap forskjellig...?

 

 

Det kan nok hende at filosofien divergerer. Det vi stort sett beskriver er barn som bryter loven. Og foreldre som ikke er i stand til å vurdere konsekvensene. Mye av problematikken kan være mange som har kjøpt seg en-dags sjømannskap over internett.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Det vi stort sett beskriver er barn som bryter loven. Og foreldre som ikke er i stand til å vurdere konsekvensene.

Her er vi faktisk enig. Lovbrudd er ulovlig og konsekvenser burde vurderes. 

 

TS bruker spalteplassen på å øse ut sin indignasjon over ungdommer som gjør ting han ikke liker. At "de unge" gjør ting man ikke liker behøver ikke bety at det er snakk om moralsk forfall eller at foreldrene gir blaffen. TS sauser sammen lovbrudd med ungdom som gjør irriterende, men fullt lovlig, ungdommelig dårskap. Det er ikke moralsk forfall - det er hormoner og tilgang til teknologi som ikke fantes da vi var unge.

 

Jeg mistenker at Unge Hulda kan ha vært på epleslang da han var ung, og jommen santen vokste han opp til å bli en sagnomsust båtbygger, til tross for hans kriminelle fortid! (Med forbehold om at Hulda aldri har vært på epleslang - beklager isåfall slander og rykter)

 

At forumistene her på båtplassen rumler og brumler over ungdommen nå til dags er jo en fin indikasjon på gjennomsnittsalderen her. Og ellers at alt er som det skal.... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 1 time siden:

før sparte ungdommen til egen bolig, nå kjøper de seg feite BMW'er, Mercedes'er eller Tesla'er. Eller en feit båt - som er nesten 50 fot eller har et monster av en motor.

 

Jasså? Tror du på det du skriver selv? Vært i marinaen og sett hvem som sitter bak rattet på 50-foterne med pjoltern i hånda og rai-rai på stereoen?

Ungdommen der altså...

 

Link to post
Share on other sites

Det gjør jo illustrasjonen skikkelig vakker, Hulda; at før i tida kom alt det søte rullende i fanget på folk. :wink:

 

Fra høyt oppe på flybridgen kan det se ut som at "ungdommen" i dag er ufordragelige, men dagens ungdom er den første generasjonen hvor utsiktene er mer negative enn for generasjonen før dem.

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 2 minutter siden:

Det gjør jo illustrasjonen skikkelig vakker, Hulda; at før i tida kom alt det søte rullende i fanget på folk. :wink:

 

Fra høyt oppe på flybridgen kan det se ut som at "ungdommen" i dag er ufordragelige, men dagens ungdom er den første generasjonen hvor utsiktene er mer negative enn for generasjonen før dem.

 

 

Du mener at jeg driter lim en hel uke om jeg får i meg en pære er en vakker illustrasjon? 

Det er mulig at utsiktene til dagens ungdom er dårligere enn tidligere. Uansett har levekårene aldri være stabile. Det er vel også opp til den enkelte å forme sitt eget liv. Og ikke legge skylda på de som levde på planeten tidligere. Ungdommen har vel aldri vært en homogen gruppe. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...