Jump to content

Vestlandstur - fort opp - sakte ned. Hvor bør vi gå?


Bitteliten

Recommended Posts

Vi planlegger årets tur, og god "corona ånd" blir det norges ferie på oss. Vi skal opp til Nordfjordeid. Tanken vår er fort opp og sakte ned. Det er ca 470 nm en vei. Opp blir det sammenhengende seilas på ca 3 døgn. Jeg har tenkt ca 10 nm fra land er grei avstand fra kysten. Hva tenker dere som kjenner Vestlandet om det? Det eneste stedet vi er nærmere er forbi Utsira som vi passerer på ca 3 nm avstand. Er det andre steder enn Lindesnes og Sletta vi må være obs på? 


 

F29EA14F-9EC3-4BF7-B5F9-6B9299FE90D7.png.72d6871ec339615621d3c528fe6af8a2.png

Hjemover har vi tenkt å bruke et par ukers tid ned til Mandal - så drar vi rett fra Mandal til Færder tenker jeg. 

 

Vi er 19 meter høye - så broer må vi ta hensyn til. Men kom gjerne med tips over steder vi bør dra innom på veien nedover fra Nordfjordeid til Mandal

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, ingen dum plan, men når tid starter ferien?

Ofte er er det en seig nordavind her på vestlandet tidlig på sommeren. Ha dette i bakhodet.

Jeg ville da hvertfall ikke gått nordover uti havet for motor.

 

Det tar nødvendigvis ikke lengre tid å følge hovedleia innaskjærs fra Feistein til Stadt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Blir opp midt i juli - 4 ukers tur.

 

Innaskjærs er uaktuelt da vi skal ha med nytt mannskap som skal trenes i døgnseilas :smiley:

 

Vær er vi vant til å ta hensyn til. Båten er 43 fots seilbåt. Vi er vant til å seile flere døgn i strekk - dette blir av de kortere turene våre 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

... Hjemover har vi tenkt å bruke et par ukers tid ned til Mandal - så drar vi rett fra Mandal og hjem tenker jeg (jeg ser for meg at Sørlandskysten innaskjærs kan bli litt tettpakka i sommer.)

Vi er 19 meter høye - så broer må vi ta hensyn til. Men kom gjerne med tips over steder vi bør dra innom på veien nedover 

 

 

Dere kommer ikke under bruene på Sørlandet, og da tror jeg en innaskjærstur hjemover uansett blir plundrete på en slik tur. Med hjemtur i august går det nok likevel helt greit med tanke på ferietrafikken. Vi har seilt ned/opp denne strekningen 60-70 ganger til hytta sør for Kristiansand, og kjenner sånn sett forholdene på ettersommeren.

Men med 19 meter høyde blir innaskjærs uansett noe amputert. Fra Mandal og østover kommer dere antagelig ikke under Skjernøybrua som har 19 meter seilingshøyde.  Går dere innom Blindleia er det noen luftstrekk mellom øyene som er i laveste laget, men jeg husker ikke høyden og nøyaktig hvor disse ligger ved navn på øyene akkurat nå. Videre er Justøybrua rett før Lilllesand også 19 meter, litt sjansespill der også, samt luftstrekket rett bak Justøybrua (nord for brua)  hvor flere seilere har hatt spennende treff tidligere.  Etter Arendal kommer dere ikke bak Flostad.

Sørlandskysten er nydelig, men som transportetappe er det noe plundrete når masta er over 18 meter.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hjem for oss er inn Oslofjorden. Sørlandskysten har jeg gått mange nok ganger til at vi ikke bruker ferieukene på det strekket.

 

Så når vi kommer til Mandal/Kristiansand setter vi kursen rett mot Færder tenker jeg. Så det er Nordfjordeid - Mandal som er ukjent for oss :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dere skal snu såpass langt nord som nordfjordeid, så er det en del fine plasser på vei sørover.

grotlesanden på Bremangerlandet, Knuteholmen i Kalvåg, Svanøy (hjortesenter) Værlandet/Bulandet, Gåsvær, Skjærjehamn på Sandøyna, Fedje, Herdla, Møkster Litlekalsøy. Her har jeg utelatt Måløy, Florø, Bergen og Bekkjarvik som også er fine plasser, men mest sannsynlig mye båt på denne tiden. De andre plassene har vi alltid fått plass. Strekket Fensfjorden - Bergen er det noen uthavner, men jeg ville fortsatt til Austevoll og/eller Sunnhordland. Går dere innover mot Rosendal er det en del fine uthavner. Videre sørover er jo Ryfylket en perle med sine godt tilrettelagte uthavner. Velger dere lenger ut, er jo Røvær, Utsira og Kvitsøy verdt et besøk. Selv pleier vi legge feriene mellom Selje og Stavanger. Her er Ryfylket, og Hardangerfjorden absolutte favoritter. Kort vei mellom havnene, og noe varmere enn ute på kysten. Har flere ferier i Sogn og fjordane, og har stortrives. Men går litt mer diesel da transportetappene er noe lenger. Favoritter er Kalvåg Værlandet og Bulandet. Fedje er også en fin plass. Herdla har sin krigshistorie, og verdt et besøk. Selv legger vi ferien inn Hardangerfjorden i år. Med start i Fitjarøyane nord på Stord, for så gå innover med Botn i Fyksesund som snuplass. Vi klarer fint å bruke 3 uker der inne. Lite båt er det også. Eneste plassen med mye båt, er Rosendal. Pol (om det er nødvendig) finner du i Florø, Kleppestø, Bergen, Bekkjarvik, Leirvik og Rosendal. Haugesund har også slikt, men er ikke en plass vi gidder å ligge. Er ikke kjent lenger sør enn til Stavanger, men her pleier vi å ligge en natt eller to om vi er den veien. En koselig by. Anbefaler også å lete opp folderen  Vestkystparken på nett. Er tilsvarende for områdene lenger nord, men husker ikke navnet. God tur til en fantastisk fin kystlinje. Sletta, Sognefjorden og Stafjorden kan være litt ruskete, men ikke noe heft i seilbåt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 6 timer siden:

Hei. 

 

Om du ikkje har god seglvind bør du gå den indre leia nord for Bergen. Fonnesstraumen, Feste etc. Du går fint under brua over Fonnesstraumen. 

 

Ask 

Er det Fonnesstraumen bro (25m) som er laveste høyde for å gå gjennom til Alverstraumen? Jeg kan ikke se noe som er lavere på kartet… Jeg trodde den nye båten var for høy for å kunne gå denne veien, men det kan se ut som det går fint for oss likevel (22m).

 

Til TS - @Amfea har oppsummert godt også våre erfaringer fra turer nordover. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er for komfortinnrettet til å gå ute på havet hvis det er kuling fra nord. Hadde nok godt inn ved Skudeneshavn og indre led. Men har valgt å gå ute i havet når det har vært fine forhold og på natt. Må litt ut, det er mye skjær utenfor de ytterste øyer.

 

Har likt de ytterste øyene best. Ankre opp mellom noen små holmer helt ute i havet er magisk (ble en kort natt, var ikke greit å ligge der når det begynte å blåse). Men drømmer om å gjøre det igjen. Ble kamskjell til middag. Dykkerutstyr anbefales å ha ombord. 

 

Veldig mye fine topper å gå opp på. Igjen liker jeg meg best ute, mer motiverende å gå på en 500 mer enn 1800. Er nesten bare å velge å vrake nedover hele kysten. Jeg har noen favoritter, men det har mer med stemning å gjøre. Er egentlig bare å ta passe lange dagsetapper, og finne en fin plass. Alverstraumen går jeg nesten hvor gang, som nevnt 25 meter er greit. Hurtigruta er 35 meter høy, så hovedleden er uproblematisk. Er en del 18 meter bruer. 

 

Fjordene synes jeg er litt kjedelig i 30 knop. Med seilbåt skjer det nesten ingenting. Bruk bil på en annen ferie. Vet om mange som har seilbåten ute i skjærgården fremfor inne i fjorden der de selv bor. Bedre å bruke bil til båten enn halve helgen på transport. Har vært i Nordfjordeid med seilbåt, og det skjer nok ikke igjen. 

 

Link to post
Share on other sites

@Amfea har en god liste, men så

lang ferie har dere ikke 😂

Det hagler med flotte plasser på Vestlandet, og vi fikk med oss noen havner i fjor, som vi ikke fikk med oss i 2016. Espevær med hummermuseet var flott, og Værlandet, Røvær og Utsira var ihvertfall vi fornøyd med. Det er også passe avstander å gå på en dag. 
På Utsira lå vi i den søndre havnen.

Kvitsøy er også flott.

Jeg ønsker dere en flott tur, og lag gjerne en tråd av det, så jeg får stillet de verste abstinensene. Vi får nemlig ikke noe lang tur i år😊

Link to post
Share on other sites

Amfea har ei god lista ja.

 

Eg hadde vore litt meir pragmatisk i høve til å gå utaskjærs. Det blir plenty utaskjærs Frå Lindesnes til Skudesnes.

 

Om du får lageleg vind kan du segla, og då meiner eg segla, innaskjærs frå Bømlo til Fedje, og enda lengre nordover. Det kan vera fint.

 

Eg har båten i Sunnhordland om vinteren, og om somrane. Dvs. at eg seglar t/r Sunnhordland Bergen minst to gangar per år. Nokre gangar har eg hatt vidunderlege spinnakerseglasar i desse fjordane. Dette hovudsakleg i Langenuen, men òg i Nyleia (mellom Stord og Bømlo).

 

Av "trasige" bruer her på Vestlandet er 15-metringen ved Hardbakke. Der er det langt å gå rundt.

Du kjem heller ikkje under bruene i Røyksund- og Kulleseidkanalen.

Sistnemnte er likevel verdt ein stopp, så kan du eventuelt ta jolla gjennom kanalane.

 

Historien bak desse kanalane er interessante. Kulleseidkanalen er bygd samstundes med Noreg sin første jernbane, Eidsvollbanen, og kosta om lag like mykje.

Kvifor? Sildefisket.

 

Av stadar du bør unngå er Leirvik på Stord, og Haugesund.

 

 

Mvh.

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som TS vil gå utaskjærs da mannskapet skal trenes.

Som flere her inne sier så er hovedleia romslig og lett å følge.

 

Det er større gutter enn "Bitteliten" som velger å gå leia i dårlig vær.

(Er været fint spiller det ingen rolle)

Link to post
Share on other sites

Du tenker helt riktig for turen nordover. 10 NM fra land merker du ikke noe til verken Lista eller sletta. Men hvis du får sterk Nordavind vil du nok ende med å gå mer innaskjærs som noen foreslår. Sørover blir veien til mens du går. Liker meg veldig godt nord for Bergen. God tur, kanskje vi sees.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Amfea (som Android autoretter til "amfetamin") har tydeligvis peiling, veldig mange gode anbefalinger der.

 

Men hva i allverden skal du på Nordfjordeid? Var der med båt i påsken og fjorden fra Måløy og innover er gørr kjedelig. 

 

Da ville jeg heller ha svingt nord for Kråkenes, inn Sildagapet og fått med meg Silda og/eller Selje.

 

....med mindre dere har er konkret ærend på Nordfjordeid.

Link to post
Share on other sites

Vokst opp ved Hardangerfjorden.

Inne i fjorden er det lengre mellom naturhavnene enn ute ved kysten, men mindre værhardt. Som regel lite og lunefull seilevind

Her er noen flotte steder fra mitt oppvekstområde:

-Lukksund (rutepunkt)

-Terøy (naturhavn)

-Ånuglo (naturhavn)

-Varaldsøy ('sentrum', og noen flotte naturhavner: Glevika, Låtrevågen, Ferjevågen)🤫

-Norheimsund (gjestehavn)

-Fyksesund & Botn (rutepunkt)

-Kinsarvik (gjestehavn)

-Ulvik (gjestehavn?)

-Eidfjord

-Sørfjorden (søk 'Sidersafari' og bli inspirert.)

-Herand (uthavn/gjestehavn)

-Jondal (gjestehavn)

-Sild (uthavn, fjordens flotteste og mest populære)

-Maurangerfjorden (obligatorisk rutepunkt)

-Sunndal (gjestehavn: Bondhusbreen i gangavstand)

-Rosendal (gjestehavn)

-Kalven/ Snilstveitøy (rutepunkt/naturhavn)

....

Sunnhordland har utallige perler, men de blir utenfor min nære kjentområde.

 

God tur.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amfea har gitt deg listen :wink:

 

Men du må da innom den syndens pøl av en by mellom 7 fjell. Om ikke annet så for å få en kopp kaffe på byens beste adresse. Eller du kan velge "vår avdeling" på øya nordenfor :flag:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

du følger dypere vann. så har du golfstrømmen med deg.  nær eigerøy fyr,  hvis det er slik været er nå. ser du lett på sjøen hvor strømmen gå. rett syd fra Ferder fyr, til du har strømmen i hekken,  da peiler du mer mot land. og det blir litt sport i å klare å følge den der den går best..i forhold til ruta på kartet. så skal du nærmer kysten, 3, 4, 5, 

 

 

God tur.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev 32 minutter siden:

Amfea har gitt deg listen :wink:

 

Men du må da innom den syndens pøl av en by mellom 7 fjell. Om ikke annet så for å få en kopp kaffe på byens beste adresse. Eller du kan velge "vår avdeling" på øya nordenfor :flag:

Vi planlegger noen dager i Bergen på hjemveien 😊

Link to post
Share on other sites

Når dere er i Bergen, stikk innom innerst i Lysefjorden (ikke den store ved Stavanger). Lysøen og holmene rundt er fin. 

 

Sletta er ingen problem i sommer. Uansett er den trøbblete biten mye nærmere land en 12 nm fra kysten. Jeg har gått Sletta i januar med 2 til 3 meter bølger og det gikk fint. Men stopp gjerne på de "billøse" øyene på vei sørøver som fortsatt har fastboende: Møkster i Austevoll, Espevær på Bømlo, Røvær utforbi Haugesund, Feøy og Utsira. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...