Jump to content

Hjelp til feilsøking på Mariner 5hk påhengs


Vestlandssong

Recommended Posts

Så vart det ny båt på oss (allerede)! Ein Viksund St Cruz 290/310 med fly. 20 år gammal, men førre eigar som har hatt den i 16 år har tatt godt vare på båt og motor, så inventaret ser nesten nytt ut. Me er veldig fornøyd! :) :) 

 

Med på kjøpet følgde det ein gummibåt og ein 5 HK Mariner påhengs, 2-takt. 1999-modell.  Selgar sa at han anbefalte å rense forgasser, pga dårlig gange på tomgang. Han sa også at han ikkje hadde brukt den interne tanken på motoren på mange år (gløymte å spørre kvifor). Eg har imidlertid opplevd litt større utfordringer enn dette. 

På første tur fylte eg bensin på intern tank. Brukte 2% olje. Manualen seier 1%, men tolka den dit at det også kunne brukes 2%, og tenkte dette kanskje ville være bra for ein gammal motor å få litt ekstra smøring (aner ikkje om det stemmer). Ved oppstart gjekk den dårlig på tomgang (som selgar sa). Men eg klarte å holde liv i den ved å ruse motoren litt opp og ned. Når eg sat den i gir og gav gass, gjekk båten nokre meter framover før motoren stoppa. Denne prosessen gjentok eg fleire gongar. Motoren har ein hendel til å velge intern eller ekstern tank. Det rare var at motoren oppførte seg heilt likt sjølv om eg satt hendelen til ekstern tank (som ikkje var tilkopla). Resten av turen brukte eg årer.

 

Neste gong eg skulle kikke på motoren satt eg ein balje med vatn under, og forsøkte å starte den mens den hang på moderskipet. Denne gongen kopla eg på ekstern tank, med 1% olje. Dei første gongane eg drog i snora var det litt liv i motoren. Men den stoppa før den var kome ordentlig i gang, altså langt værre enn sist. Dei neste gongane eg forsøkte å starte den var det ingen liv. Ikkje antydning til motorlyd. Eg forsøkte å skifte tilbake til intern tank, men ingen endring. Eg tok ut tennpluggen. Holdt den mot metallet på motoren og drog i snora. Såg at det kom gnist. Tørka av pluggen og satt den inn igjen.

 

Så no lurar eg på kva som kan være gale. Kan det være forgasseren som har gått frå dårlig til endå verre? Noko feil med bensintilførselen? I manualen står det at det er ein skrue på forgasseren som kan justeres på. Dette har eg ikkje prøvd endå. Kan dette være til hjelp?

 

Eg hadde håpa det var noko eg kunne klare å fikse sjølv (med hjelp frå BF og Youtube), då eg vegrer meg litt mot å sende ein 22 år gammal 5 hester på verksted. Eg legg ved nokre bileter av motoren, i tilfelle dette kan bidra på nokon måte.

IMG_20210606_193155.jpg

IMG_20210606_193220.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke juster på forgasseren før du har renset den grundig. Aller helst med ultralydrenser, men kun en vanlig rengjøring kan også være til stor hjelp. Det er fort gjort på en slik liten motor. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

larole skrev 59 minutter siden:

Kan du ha gått tom da du satte den til ekstern tank, og nå er lufteskruen helt igjen slik at ingenting kommer frem?

 

Sikter du til lufteskruen på tanken, så er denne åpen. Eller er det ein lufteskrue i motoren som kan lukke seg?

Link to post
Share on other sites

index skrev 45 minutter siden:

Ikke juster på forgasseren før du har renset den grundig. Aller helst med ultralydrenser, men kun en vanlig rengjøring kan også være til stor hjelp. Det er fort gjort på en slik liten motor. 

 

Takk for tips. Eg har ingen erfaring med forgassere. Klarer du å forklare korleis eg renser denne? Eg kan også sjekke på youtube sjølvsagt, men eg lurer på om det er forsvarlig å bruke "ein gong må være den første"-metoden på ein forgasser, eller om det er sopass fintfølsomt at det ikkje er lurt å gjere noko uten å ha skikkelig peiling?

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har erfaring bør du i alle fall ikke begynne å justere. Men en enkel rengjøring lar seg ofte ordne. Skru løs forgasser, og ta den ut. Skru løs flottørhuset nederst på forgasseren. Ofte er problemet at det har lagt seg forurensing og evt vanndråper der. Blås i bensininnløpet, mens du løfter og senker flottøren. Da ser du om denne fungerer som den skal. Hoveddysen står midt i kammeret, den kan du skru forsiktig og og blåse den ren. Det finnes også en mindre tomgangsdyse der et sted, denne bør også blåses gjennom. Ikke fall for fristelsen til å bruke noe av metall til å rengjøre dysene med, da risikerer du å ødelegge dem. Som regel får du dem rene ved å blåse med munnen, evt kan en bit fiskesene brukes med forsiktighet. Når alt er rent, skrur du sammen, monterer og krysser så mange fingre du klarer før oppstart;-)

 

Ellers så er det aldri feil å ta den med til noen som er vant til å skru. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

Om du ikke har erfaring bør du i alle fall ikke begynne å justere. Men en enkel rengjøring lar seg ofte ordne. Skru løs forgasser, og ta den ut. Skru løs flottørhuset nederst på forgasseren. Ofte er problemet at det har lagt seg forurensing og evt vanndråper der. Blås i bensininnløpet, mens du løfter og senker flottøren. Da ser du om denne fungerer som den skal. Hoveddysen står midt i kammeret, den kan du skru forsiktig og og blåse den ren. Det finnes også en mindre tomgangsdyse der et sted, denne bør også blåses gjennom. Ikke fall for fristelsen til å bruke noe av metall til å rengjøre dysene med, da risikerer du å ødelegge dem. Som regel får du dem rene ved å blåse med munnen, evt kan en bit fiskesene brukes med forsiktighet. Når alt er rent, skrur du sammen, monterer og krysser så mange fingre du klarer før oppstart;-)

 

Ellers så er det aldri feil å ta den med til noen som er vant til å skru. 

 

Takk for god info og veiledning. :)  Då forsøker eg meg litt på dette, men skal være forsiktig. Og hvis det ikkje hjelp så tek eg den heller inn til verksted enn å ta unødige sjanser.

 

Link to post
Share on other sites

Flottørkammeret kan du som regel drenere uten å demontere noen særlig. Som nevnt høyere opp her kan det være forurensinger og vann i kammeret. Det sitter som regel en dreneringsskrue i bunn av flottørkammeret (i bunn av forgasseren). Se om det er et hull under forgasseren i motorplaten som evt er tettet med en gummiplugg. Da kommer du til dreneringsskruen fra undersiden.  Skru opp og la det renne ut, skru igjen. Prøv motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder en knapp på «rusk i forgasseren», men forsøk gjerne det letteste først;

-bytt til helt ren ny bensin med 1% 2T olje.

-bytt tennplugg og sjekk gnist

-drener flotørkammeret

-sjekk at det er tette koblinger i bensintilførselen; at det ikke dras inn luft.

 

Jeg hadde lignende symptom på min Tohatsu 4hk 2T for 2 år siden, på ferietur, og hadde aldri skrudd på en slik motor før, men endte opp med forgasser-rens.


Jeg så først på en YouTube-video, og så satte jeg igang og demonterte forgasser i smådeler.
Jeg forsøkte først med CRC og blåse gjennom dyser og kanaler med munnen, men dette hjalp ikke; etter re-montering var det samme problem.

 

Så fikk jeg tilgang til en garasje, der det var trykkluft. Jeg gjentok øvelsen med demontering, men nå ble alt blåst med trykkluft, og da ble det andre boller!

Motoren startet på andre drag, og har siden fungert utmerket!

 

De to siste sesongene har jeg avsluttet med:

-kjøre motoren i ferskvann

-avsluttet denne ferskvannskjøringen med å spraye konserveringsolje inn i luftinntaket til motoren kveles

-tatt av og tømt bensintanken 

-drenert flotørkammeret i forgasseren

-skrudd ut tennpluggen, og sprayet mer konserveringsolje rett inn i toppen, mens jeg drar litt i startsnora

-smurt alle bevegelige deler med fett

-presset fett inn i alle smørenipler

-sprayet over motoren med CRC

-tørket over der jeg kommer til med en fille 

 

Jeg håper med slik behandling at motoren kan arves av barn og barnebarn😜

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her kjem ei gladmelding frå meg.:smiley:  No har eg omsider fått motoren heim og prøvd ut tipsa de har gitt meg her. Og no virker motoren! :yesnod: Eg gjorde følgande ting:

 

- Skifta tennplugg -> ingen effekt

- Drenerte flottørkammer mens forgasser sto på motoren -> Ingen effekt

- Skrudde forgasser av motor og skrudde flottørkammer av forgasseren

- Blåste og pirka forsiktig med gitarstreng av nylon ned i flottørdyse -> Usikker på effekt

- Blåste gjennom flottørkammer med trykkluft -> Då stod det ein stråle av skit opp gjennom lufta!

- Skrudde alt saman igjen, kopla på slange og pumpa bensin -> Bensinen rant rett ut frå forgasser og ned på bakken

- Eit lite minutt med irritasjon:headbang:

- Skrudde forgasseren av og demonterte den igjen, deretter monterte på nytt -> Ingen lekkasje. Hadde nok berre ikkje stramma boltene til forgasseren godt nok på motoren.

Starta opp -> Motoren starta og gjekk både i nøytral, forover og i revers!

 

Eg tipper det var trykklufta gjennom flottørkammeret som gjorde susen. På det midterste bildet kan ein sjå at det har samla seg skit i opningen. Det hadde nok hopa seg godt opp lengre innover der også.

 

Eg har lagt ved ein kort video der de kan sjå motoren når den går på tomgang. Høyrest og ser det OK ut? Bør eg justere tomgangsskruen? Kan legge til at eg her bruker den interne tanken, som fortsatt har 2% olje.

 

Eg må innrømme at det å få til dette gav eg ein herlig mestringsfølelse. :smiley::clap: Før eg starta visste eg ikkje ein gong korleis ein forgassar såg ut eller kor den var plassert. Men med god hjelp frå dykk her i Båtforumet, Youtube og ein gammal artikkel i Båtmagasinet så gjekk jo dette seg til heilt fint.  

Så TUSEN TAKK!! :flag::thumbsup:

 

 

 

 

 

 

IMG_20210617_202339.jpg.8286cab32d5375c55e299e42d22c2d1d.jpgIMG_20210617_193121.jpg.b10bdf64f801522f45c18a4f472c218b.jpgIMG_20210617_191843.jpg.e8229b9503d6eaaa47c2960a78362e9c.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Familiesnekke skrev On 8.6.2021 at 12.20:

 

Så fikk jeg tilgang til en garasje, der det var trykkluft. Jeg gjentok øvelsen med demontering, men nå ble alt blåst med trykkluft, og da ble det andre boller!

 

Det ser ut til at me hadde samme problem, og at løysinga var den samme. :) Takk for innspel!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...