Jump to content

Hei, har gløymt å kjøpe olje, på ein evinrude e-tek 150, fått tak i 2 taks motorolje på ein bensins


Asbjørn l

Recommended Posts

@Eika er rette personen å spørre tror jeg. 

 

@Olevine, e-tec er en moderne totakter som skal kjøres på egen olje i egen oljetank. Finnes to versjoner av oljen og motoren må programmeres til å kjøre på den ene eller andre.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Komodo, er din satt til å bruke XD50 eller XD100? Jeg har forstått at når motoren er satt til XD50 så kan man bruke annen TCW(?)3 oljer, men med XD100 setting så går motoren for magert.

 

Vet du noe om det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som beskrevet over, er motoren programmert til XD-100, kan du ikke kjøre på XD-50/TCW3. Da skjærer den seg.
Nå skal det sies at det i følge boka kan kjøres litt på TCW3 i nødstilfelle hvis man er langt til havs og ikke har noe annet, men det blir i så fall for å redde liv og helse og ikke ofre så mye tanke på motoren.

Er den programmert for XD-50 er det tut&kjør. 
 

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren er programert til Xd100 så nei, men du kan få den om programmet til XD 50. Da kan du kjøre på de fleste vanlige 2 takts oljer av god kvalitet. Det må i så fall gjøres hos et Evinrude verksted. Fordelen med Xd100 er at den bruker mindre olje (omtrent halvparten). Selv om oljen er dyrere varer den lengre. Det gjør at du sparer penger på 2 takts olje. Du får riktig nok billig olje på biltema for eksempel, men billig kan også bli dyrt. Jeg brukte billig olje på en moped en gang med elektronisk innsprøytning. Det ødelagte injektoren. Du bør derfor uansett kjøpe olje av litt bedre kvalitet på en motor med elektronisk innsprøytning (etec). 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvor gammel er din 2-takter?

Er det en etec, eller er det en eldre versjon.

Jeg bruker Biltema sin 2-taks olje på min Evinrude 60 hk fra 1991. Jeg har fjernet VRO systemet, så blander rett i bensinen nå. Men dette er helt uaktuelt dersom du har etec.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bjarne R skrev for 5 timer siden:

Finnes det en annen type olje som har samme egenskapene som xd100?

Nei, ikke som er godkjent av BRP

 

Prøv å forstå viktigheten og nødvendigheten av at du med et spørsmål som dette skaffer motorkode først, og stiller spørsmål etterpå...

 

Kan du dele hva du egentlig ønsker å oppnå?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 15 minutter siden:

Nei, ikke som er godkjent av BRP

 

Prøv å forstå viktigheten og nødvendigheten av at du med et spørsmål som dette skaffer motorkode først, og stiller spørsmål etterpå...

 

Kan du dele hva du egentlig ønsker å oppnå?

Dieselfan, beklager at jeg ikke opplyste om motor kode osv. 

Jeg ble spurt om jeg kunne skaffe xd100 olje til en Evinrude E-TEC 50 hk, men butikken som selger dette var stengt. Derfor mitt spørsmål om det finnes alternativer til denne type olje. 

Bjarne 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

 

 

Link to post
Share on other sites

@Bjarne R vil anbefale deg å være smart og ikke følge råd som er uspesifiserte.
Om du leser denne tråden fra A til Å ser du raskt at noen gir spesifikke råd og henviser til kjente standarder, som feks TCW3. 

Folk som blander inn mopeder og "MECA-olje, BT-olje eller Jula-olje" uten å referere til en standard, ja da må du stikke fingrene i ørene før motoren din skjærer seg pga utilfredsstillende smøring. 

 

Finn ut NØYAKTIG hvilken motor det er, så må du finne ut om den er programmert til XD100, så kan du bestemme deg for om du vil prøve å spare litt penger på å bruke den billigste oljen du kan få tak på, men pass på at den tilfredsstiller den standarden som motoren din krever.... Det er det som er viktig, ikke hvor du har kjøpt oljen.

 

 

Noen skriver om at motoren vil gå magert.... eller 

"da kan du kjøre på de fleste vanlige 2 takts oljer av god kvalitet"  prøv å se forbi slike kokko påstander.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dieselfan det var ikke for å spare noen kroner jeg stiller dette spørsmålet. Det var faktisk for å hjelpe en som nesten var fri for nevnte olje. Og for å ikke starte opp med en ny tråd, stilte jeg spørsmål på denne tråden. Jeg får kjøpt riktig olje i morgen og da er problemet løst. 

Takker for svar. 

Bjarne 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...