Jump to content

Båttransport, hva betyr "fri levering" til min adresse?


Køya

Recommended Posts

index skrev 1 time siden:

Det er helt normalt at dette er kjøpers ansvar. 

 

Jeg er helt uenig at dette er helt normalt dersom kjøper er en privatperson som ikke kan formodes å ha løfteredskaper til rådighet. Jeg har gjennom årene motatt utallige leveranser til min adresse. Det har alltid blitt levert på bakken, med kranbil hvis nødvendig.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 16 minutter siden:

 

Jeg er helt uenig at dette er helt normalt dersom kjøper er en privatperson som ikke kan formodes å ha løfteredskaper til rådighet. Jeg har gjennom årene motatt utallige leveranser til min adresse. Det har alltid blitt levert på bakken, med kranbil hvis nødvendig.

 

Kan ikke si meg mer enig..

Link to post
Share on other sites

Hvis selger med "fritt levert" mener at den vil bli stående på et lasteplan til kjøper ordnet med en kran til å løfte denne av så burde etter mitt syn selger ha gitt klart uttrykk for akkurat det. Selger er her etter hva jeg forstår en profesjonell aktør og i slike forhold mener jeg det påhviler denne et ekstra ansvar i så måte. 

Link to post
Share on other sites

Dette er en båtselger/båtprodusent som avtaler leveranse av båt på eiers adresse. Transportoppdraget settes bort til tredjepart, proffesjonell transportør/speditør. Sistnevnte forholder seg til Incoterms. Da må man finne en def. i Incoterms som beskriver lossing. Ikke sant da, @NilsPils? Det er ikke mer komplisert enn det. I dette tilfellet har vel TS sovet i timen, i og med at han ikke engang var klar over om båten kom med land- eller sjøtransport. Han bare antok. Og antok feil.

 

En tidligere sjef av meg kjøpte på 80-tallet en Goldfish 27 motorbåt. Han spesifiserte 'Levert på sjøen, Moss Havn'. Der kom FjordLine, heiste båten på sjøen med gubben oppi. Han rota rundt, litt for lenge. Han hørte to klask i dekket, og båten fløt sydover i Oslofjorden. Han var rett ved å gå på Revlingen før han fikk fyr på motoren. FordLine gikk fra kai da sjefen hadde drevet så langt vekk at de fikk manøvreringsrom.

 

Så kommer alt dette om at 'selger burde skjønt' og alt det greiene der. For alt det vi vet, kan kjøper bo en plass der det kun er adkomst sjøveien. Det ligger en del sorte hull og forutsetninger her som kanskje ikke engang selger var klar over, eller hadde blitt opplyst om. Skulle jeg kjøpt en båt, ville jeg spesifisert transportform og losseplass og lossemåte. Sannsynligvis hadde jeg på et så stort kolli vært i kontakt med transportør.

Link to post
Share on other sites

Dette er et forbrukerkjøp. Kryptiske beskrivelser av leveringsvilkår vil i praksis være fåfengt. Dersom levering forutsetter en egeninnsats/egen kostnad for kjøper for å kunne motta varen, må nok dette være avtalt på tydelig måte eller opplyst ved avtaleinngåelse. Levering er nemlig ikke skjedd før kjøper har overtatt varen. Det blir den ikke, før kjøper får besittelsen, og det er når båten er losset/på bakken. Dertil krever forbrukerkjøpsloven at forsendelsesmåten skal være egnet hvilket også krever at transportmetoden gir kjøper den fysiske besittelsen av varen som "endelig resultat". Ellers er den jo ikke "egnet".

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 9.6.2021 at 20.24:

'Fri levering til din adresse' betyr vel akkurat det. Der stopper transporten. Hvordan resten skjer er din kostnad. Tidligere brukte vi betegnelser som CIF, FOB, etc. Dette var/er begreper med en lovfestet def. Du har egentlig gått inn på en uklar leveringsmåte. Eks.:

 

FAS: Fritt levert ved skuteside

FOB: Fritt levert om bord.

Du har ikke på forhånd vært klar nok her. Det må vel hevdes at du som kjøper må sjekke varen du kjøper, i dette tilfellet frakten.

 

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Dette er en båtselger/båtprodusent som avtaler leveranse av båt på eiers adresse. Transportoppdraget settes bort til tredjepart, proffesjonell transportør/speditør. Sistnevnte forholder seg til Incoterms. Da må man finne en def. i Incoterms som beskriver lossing. Ikke sant da, @NilsPils? Det er ikke mer komplisert enn det. I dette tilfellet har vel TS sovet i timen, i og med at han ikke engang var klar over om båten kom med land- eller sjøtransport. Han bare antok. Og antok feil.

 

Her er jeg uenig, det er båtselger som ikke har vært klar nok (ikke kjøper). Det er ikke båtkjøper som har kjøpt frakten slik du skriver, det er båtselger. Transportoppdraget er i dette tilfellet en handel mellom båtselger, og transportør. Kjøper jeg vaskemaskin på Elkjøp med levering så sitter ikke jeg og overvåker alle detaljene mellom Elkjøp og transportør.

 

Du kan heller ikke anta at en privatperson har kjennskap til Incoterms, og forvente at han skal sjekke hva som er bestilt (i et transportoppdrag han ikke er direkte part i). Om båtselger og transportør har inngått en avtale med Incoterm-definisjon på oppdraget, mens båtselger bruker en annen definisjon (fritt levert til adresse) til båtkjøper, så er det båtselger som har bomma.

 

Selger er den profesjonelle parten, og kjøper må informeres i forkant om han skal bidra med noe (aner jo ikke hva som er sagt/gjort her selvsagt). Lukter at det har gått litt fort i svingene hos båtselger og han har glemt å informere om det i forkant, og prøver å få kjøper til å betale.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...