Jump to content

Oljesøl fra flensen rundt aksel mot girkasse


mercruiser2

Recommended Posts

Okei? Men går akselen inn i girkassen? For meg ser det ut som det er en ren mekanisk overgang her, flens mot flens. Så skjønner ikke helt at det kan være girolje. Kan det være fett fra pakning i andre enden som skyves opp dit, eller? 

Link to post
Share on other sites

Har du et hurth gear? Det har jeg, å der er luftinga på kassen i peilepinnerøret, altså:peilepinnen er et rør å i toppen av pluggen er det borret et hull så kassen kan puste, det som da skjer er at olja blir pisket opp i røret å ut i luftingen, trekker bakover treffer klemflensen å spruter rundt. Jeg borret 2 stk 5 mm hull midt på pinnen ca så olja som blir pisket opp i røret renner ned igjenn, problem løst👍

Link to post
Share on other sites

Det kan faktisk også lekke ut fra girkassen via akselen som flensen sitter på, men innvendig. Litt vanskelig å forklare, men medbringeren på girkassen sitter mest sannsynlig på splines. Olje kan lekke ut mellom splinesen og medbringeren, og deretter videre ut til klemflensen.

Link to post
Share on other sites

Se her:

Girkasse i biter. Til høyre en svart klump. Det er navet som er koblet til klemkoblingen som sitter på propellakslingen.

1411082241_Bilde260206005.jpg.0b2937900bf8f602c01f581c1b372317.jpg

 

 

Girkasse enda mer i biter:

Nærmest i bildet utgående aksling med gjenger og spline. På denne sitter navet omtalt over. På akslingen mellom rusten spline og konisk lager sitter det en zimmerring. Den er lekk hos deg. Om det lekker olje fra giret i bakkant. 

 

1322151159_Bilde260206011.jpg.3ee801841f2ff2cd304ca51238cd496b.jpg

 

Zimmerringen som er plukket ut ligger mellom pipesett og kulehammer. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter har ikke opplyst hvilket gir det er snakk om. Men jeg har en mistanke om at det kan være samme konstruksjon på akselflensen som på mitt ZF80 gir. 

 

8A90FBF2-94DD-43CD-A36E-789D23065783.jpeg.e23cb9bdb9dd537cfe60b040ee73fcc9.jpeg

 

Bilde fra da jeg overhalte giret for fire år siden. Flensen står på splines på utgående aksling, så vidt synlig i senter av flensen. Det er simmering mellom ytre del av flensen og girkassehuset, så vidt synlig på bildet. På splines mellom aksling og flens er det benyttet en Locktite-tetning, jeg husker ikke hvilken. Om @mercruiser2 sitt gir har en lignende konstruksjon tror jeg lekkasjen er i splines mellom aksling og flens, ikke i simmeringen mellom flens og girhus. 

Link to post
Share on other sites

ZF har vel samme konstruksjonen som PRM Newage. Det glapp litt for meg i siste sving. Zimerringen tetter mot navet. Derfor er det mulig å få oljelekjasje ut langs splinen. Så vidt jeg husker måtte jeg ha utgående aksling ut av giret for å få av navet. Var vel oppe i 20 tonn før det begynte å bevege på seg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...