Jump to content

Nybegynner - hvor merkbar er forskjellen på 18 fot Uttern d55 vs 21 fot skibsplast 655?


Exarquick

Recommended Posts

Hei.

vi har lenge vurdert å kjøpe vår første båt, en Uttern D55 18 fot. Jeg har vært litt usikker på størrelsen på den da den etter min egen smak kanskje er en fot eller 2 for liten. Jeg har derfor begynt å se på Skibsplast 655 som er 21 fot.

Det jeg lurer mest på er om det er en stor merkbar forskjell for en nybegynner på en 18 vs 21 for når det gjelder manøvrering og det å legge fra og til? 

Vi er en familie på 4, som vil bruke båten i helger og regner med vi vil invitere med oss et vennepar fra tid til annen.

Båten vil bli brukt i Oslofjorden primært til å cruise rundt og kjøre rundt til øyene for å nyte strandlivet der. Båten vil sjelden bli brukt til overnatting. Dette rommet vil bli brukt til bagasje eller for ungene når de vil ha litt pause fra sola.

 

Alle tips, erfaringer og innspill mottas med takk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en D55 og ser at det kan gå med fire om bord, men da bare på dagsturer. Flere enn det blir for trangt.

 

Overnatting i D55 ser jeg ikke helt for meg da det er svært trangt, men det går.

 

Fin størrelse for oss da det er min datter som skal "øver" seg på båt. Planer er å kjøpe en Askeladden C6 etter denne som er 21 fot.

 

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på en D55 og en 21 foter. Både ved sjøegenskaper og plass. Tror du kan legge bort planene om å invitere med venner med en D55. Det blir trangt og kummerlig for alle. Jeg hadde uten tvil hoppet bukk over D55 og kjøpt en båt som var minst 21fot når man er to voksne med barn. 

Link to post
Share on other sites

3 fot vil neppe merkes særlig. Da er det andre forhold ved båten som utgjør større forskjell i håndteringen. Vi har selv hatt ett alvorlig innslag av 3-fot syke, og kan fra min erfaring si at større er ofte bedre. Roligere i vannet og mer retningstabil. Større båt har også kanskje hjelpemidler som baugtruster. Tøffe gutter påstår det er noe for pyser. Jeg sier det er dumt å ikke ha den hjelpen man kan få.

 

Hilsen fra en som har gått fra 16 til 23 til 29 til 42 fot på 4 år ;)

 

PS. Kjøp heller båt som du vokser inn i enn ut av (dvs motsatt av hva jeg har gjort). Trengsel ombord hjelper sjelden på trivselen.

Redigert av Kjetil A. D. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da vil jeg foreslå å ta turen fra en D55 til en Yamarin 65dc, veldig stor forskjell. 3 fot merkes veldig godt når utgangspunktet er «lite». Det er ren prosentregning. :-) 

Når lengden øker, øker som regel bredden også hvilket gir et større totalvolum enn hva lengden alene skulle tilsi. 

 

Link to post
Share on other sites

Kjetil A. D. skrev 56 minutter siden:

3 fot vil neppe merkes særlig. Da er det andre forhold ved båten som utgjør større forskjell i håndteringen. Vi har selv hatt ett alvorlig innslag av 3-fot syke, og kan fra min erfaring si at større er ofte bedre. Roligere i vannet og mer retningstabil. Større båt har også kanskje hjelpemidler som baugtruster. Tøffe gutter påstår det er noe for pyser. Jeg sier det er dumt å ikke ha den hjelpen man kan få.

 

Hilsen fra en som har gått fra 16 til 23 til 29 til 42 fot på 4 år ;)

 

PS. Kjøp heller båt som du vokser inn i enn ut av (dvs motsatt av hva jeg har gjort). Trengsel ombord hjelper sjelden på trivselen.


Takk for svar. Det er litt av dette jeg også tenker selv og ser det er den tilbakemeldingen jeg klarer å lese meg frem til også, altså bedre stabilitet og roligere i vannet. Takk igjen for innspill :)

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev 1 time siden:

Det er stor forskjell på en D55 og en 21 foter. Både ved sjøegenskaper og plass. Tror du kan legge bort planene om å invitere med venner med en D55. Det blir trangt og kummerlig for alle. Jeg hadde uten tvil hoppet bukk over D55 og kjøpt en båt som var minst 21fot når man er to voksne med barn. 

Når du sier det er stor forskjell, spesielt med tanke på sjøegenskaper. Vil du da si det er bedre sjøegenskaper med en 21 foter kontra 18 foter? Jeg skjønner at det er flere egenskaper å ta hensyn til en lengden, men som et "grunnprinsipp"? Jeg tror også det fort blir litt for trangt og rotete med 18 foter når alle 4 med litt bagasje er med.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte faktisk Uttern da jeg kikka på båt! så kom jeg tilfeldigvis over Askeladden 585 som i teorien bare er en fot lengre, men bredden og layout gjør at den føles mye mer romslig enn uttern og mere som en 20 foter. Har hatt et par Askeladdenbåter og synes kvaliteten er veldig bra! på 585 har jeg tre sitteplasser i fartsretningen, 4 med ileggspute samt klappbenker bak med ekstra sitteplasser. veldig god bredde og stabilitet, nedprioritert lugar men to kan ligge over en natt.

Link to post
Share on other sites

Vurderte begge da vi oppgraderte fra snekke til dagsturbåt nå for en måned siden. Valgte 655 og er veldig fornøyd så langt. Vi er tre i familien og har greit med plass til overnatting etc. D55 tror jeg vil føles liten. Om du bor i nærheten kan du inspisere min for å se på plassforhold og løsninger. Send meg en PM i tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Exarquick skrev for 3 timer siden:

Når du sier det er stor forskjell, spesielt med tanke på sjøegenskaper. Vil du da si det er bedre sjøegenskaper med en 21 foter kontra 18 foter? Jeg skjønner at det er flere egenskaper å ta hensyn til en lengden, men som et "grunnprinsipp"? Jeg tror også det fort blir litt for trangt og rotete med 18 foter når alle 4 med litt bagasje er med.

Ja, alt annet likt er det vesentlig bedre sjøegenskaper i en 21 foter vs 18 foter. Det er spesielt to ting som gjør dette, vekt og mer skrog i sjøen. Selvfølgelig vil også skrogform (antall grader på V-bunn) ha mye å si. 
Kjørte en del Uttern D64 (dette er skjægårdsjeepen) og denne var så flat i bunnen at det nesten ble prolaps ved litt sjø, den slo noe aldeles forferdelig. 

Men tilbake til D55, jeg følte at man er mer "oppå" sjøen enn "i" sjøen med denne båten. Kortere skrog gjør båten mer sårbar for bølger i tillegg til lavere vekt.

 

Jeg tror dere vil få en mye bedre opplevelse og barna vil føle det tryggere ved å gå opp til 21 fot. 

 

Selv hadde jeg en periode Finnamster 68dc (riktignok 22 fot) men du verden for noen sjøegenskaper og så har den helt fantastisk stuveplass under dørk som gjør at alt av ting og tang og bagasje er ute av veien. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Atrox skrev for 2 timer siden:

Vurderte begge da vi oppgraderte fra snekke til dagsturbåt nå for en måned siden. Valgte 655 og er veldig fornøyd så langt. Vi er tre i familien og har greit med plass til overnatting etc. D55 tror jeg vil føles liten. Om du bor i nærheten kan du inspisere min for å se på plassforhold og løsninger. Send meg en PM i tilfelle.

Takk for svar. Godt å se dere er fornøyde så langt. Jeg blir mer og mer sikker jo mer jeg ser og leser. Jeg skal prøvekjøre en 655 i morgen og vil da få et inntrykk av plassforhold og løsninger. Mulig jeg sender deg en PM hvis jeg har spørsål om båten. Håper i såfall det er greit.

Link to post
Share on other sites

Exarquick skrev for 4 timer siden:

Takk for svar. Det er litt av dette jeg også tenker selv og ser det er den tilbakemeldingen jeg klarer å lese meg frem til også, altså bedre stabilitet og roligere i vannet. Takk igjen for innspill :)

 

Bare hyggelig :thumbsup: Jeg glemte en viktig ting.... kjøp ikke en båt som er undermotorisert! Vi gjorde dette med vår første og det er ingen god følelse. Spesielt når dere planlegger å være 4+ stk som jo merkes i en båt i størrelsen dere ser på. Kjedelig når mor og unger må gå frem i båten for å komme i plan :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har en 18-foter på to voksne, og med kun én gjest blir det på en måte fort trangt. Med to unger hadde det nok gått bedre.  Vi satte grensen på 18 fot siden den skal bo på en henger. 

Å si at en 21-foter er bedre i sjøen enn en 18-foter er vel mer opp til båten enn lengden, jeg har vært i 25-fotere som er både mer ustabile samtidig som de også har vært 'hardere' i sjøen enn vår. 

D55 har også veldig høyt fribord, og jeg er enig i GVH der med at man er mer 'oppå'. Men veldig fin og trygg med små unger!

Litt høyere budsjett (og umulige å få tak i for tiden..) har Nordkapp Noblesse 655, men den er utrolig gjennomført og linjelekker. Enda større uteareal enn Skibsplast'en, siden Skibsplasten er laget mer som overnattingsbåt.

Uansett høres det ut som 21 fot er riktig for ditt bruk!

Link to post
Share on other sites

Atrox skrev On 10.6.2021 at 13.24:

Bare å sende melding, jeg skal svare så godt jeg kan. Fant forøvrig veldig mye bra info i Skibsplast-gruppa på Facebook - anbefaler at du melder deg inn der.

 

Det ble kjøp av en Skibsplast 655 Selected fra 2008. Var å så på den et par ganger og prøvekjørte. Svært overrasket over romsligheten og praktiske løsninger mtp. oppbevaring. Båten føltes veldig god ut i sjøen selv om min erfaring er begrenset. Har overtakelse i morgen og båtplass i Asker er i boks:)

Redigert av Exarquick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...