Jump to content

Hekkbølger i lav fart, legg deg heller i plan


Vittig

Recommended Posts

Det har vært mye diskusjoner rundt barn som farter rundt i joller og vannskutere som skaper sjenanse, og det plager meg svært lite. Det som derimot plager meg en del er de som i 5 knops sonene kjører i 10-15 knop fordi 5 knop føles for sakte og det å legge seg i plan blir for fort. Problemet er bare det at et av poengene med 5 knops grensa er for å begrense hvor store bølgene blir rundt båter som ligger fortøyd. Når du ligger i 10-15 knop så lager du omtrent så store bølger det er mulig å lage med din båt. Da vil jeg mye heller se at du legger deg i plan og sparer drivstoff og lager mindre bølger, eller at du gjør som du skal å ligge i maks 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid kun bølger som er årsak til farsbegrensninger. Dårlig sikt, kort avstand til badende, padlere etc. Da er det litt umusikalsk å oppfordre folk til å gå i plan gjennom 5 knop soner...

 

Angående no wake zone så har veldig mange problemer med å tolke denne. Alle båter lager bølger uansett fart. Det er mye greiere å ha en fart å forholde seg til. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, index said:

Det er ikke alltid kun bølger som er årsak til farsbegrensninger. Dårlig sikt, kort avstand til badende, padlere etc. Da er det litt umusikalsk å oppfordre folk til å gå i plan gjennom 5 knop soner...

 

Angående no wake zone så har veldig mange problemer med å tolke denne. Alle båter lager bølger uansett fart. Det er mye greiere å ha en fart å forholde seg til. 

Ikke uenig med deg, fint hvis folk følger reglene, men de gjør jo tydeligvis ikke det. Da betyr det at de aktivt har tatt en avgjørelse om å bryte reglene og det gjøres i stor grad i vårt land når det gjelder fart både land og til vanns. Da mener jeg det er bedre å ligge i 20 knop så båten ligger flatt, du ser hvor du kjører, sparer drivstoff og lager mindre bølger. Men for all del, skjønner at det kunne kommet bedre frem. Jeg oppfordrer i aller høyeste grad til at folk skal følge reglene

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, index said:

 

Dette varierer fra båt til båt. Mange lager uhorvelige bølger i 20 knop. 

Det er riktig, og som tittelen på tråden viser så er det å grave som plager meg. Graver båten mer i 20  knop så er det selvfølgelig enda værre.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder forsåvidt ikke bare i 5 knops soner, men også rundt båter som ligger i uthavn. Ser gang på gang båter som reduserer fart når de skal passere uthavner der det ender opp med at de går fra å ligge i plan til å grave opp sjøen istedenfor som gjør situasjonen mye verre.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Det er ikke alltid kun bølger som er årsak til farsbegrensninger. Dårlig sikt, kort avstand til badende, padlere etc. Da er det litt umusikalsk å oppfordre folk til å gå i plan gjennom 5 knop soner...

 

Angående no wake zone så har veldig mange problemer med å tolke denne. Alle båter lager bølger uansett fart. Det er mye greiere å ha en fart å forholde seg til. 

 

Enig.

Noen tror tydeligvis at det er OK å frese rundt marinaen i jolla fordi den ikke lager særlig bølger. Det kan til tider være plagsomt og noen ganger farlig. Egentlig bryr jeg meg lite, men det går jo an å holde litt avstand. Verst er de som går ned fra plan rett ved siden av båten vår som ligger ytterst på brygga.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

 

Enig.

Noen tror tydeligvis at det er OK å frese rundt marinaen i jolla fordi den ikke lager særlig bølger. Det kan til tider være plagsomt og noen ganger farlig. Egentlig bryr jeg meg lite, men det går jo an å holde litt avstand. Verst er de som går ned fra plan rett ved siden av båten vår som ligger ytterst på brygga.

Passerte der i helgen, og registrerte at båtene ligger veldig urolig der @NilsPils 

Skjønner tanken til ts, men tør ikke tenke på åssen det skulle bli om alle tenker det er grei å ligge i plan i 5knop området. Greit at båter lager mindre sjø i plan enn halvplan, men det er ikke flatt etter de. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...