Jump to content

Hvilken propell trenger jeg for å øke hastighet på mariner 90 hk 2 t 2003 Mod?


Enduras

Recommended Posts

trengs mer data for å svare på det. 

Hvaslags propell står på nå, hvaslags fart får du og hva er topp turtall?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og hvordan vet du at en annen propell vil gi mere fart?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Enig med Teerex - langt fra sikkert at det er noe særlig mer fart å hente. Båten ser litt snaut motorisert ut. Dermed tenker jeg at "riktig" propell er en propell som lar motoren oppnå riktig turtall og er hel og uskadet. Større ambisjoner ville jeg neppe hatt til denne motor/båt-komboen.

 

Ønsker man mer fart, er større motor eneste fornuftige løsning/bruk av penger.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en 20foter? 115-140 hk er nok en optimal motorstørrelse for den litt mere fartsglade.

Mercury F115 eller den nye Tohatsu 140 for å ta et par eksempler :smiley: 

 

Du finner en del tråder om dette skroget her på forumet.

 

 

 

tohatsu-140.jpg.da024e09e4d14ffac36277cde51fe9d6.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vekt og hastighet har en klar sammenheng. Så om du virkelig vil at skyvekraften skal få en lettere jobb så er vektreduksjon slett ikke dumt.

Hiv ut vekt du ikke trenger!

 

mye morro å få ut av propell, men ikke når utgangspunktet er at du er undermotorisert. Da er det å redusere drivstoff som kan være en nyttig optimering for å skifte propell…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...