Jump to content

Liten storfamilie trenger tips til båt jakt!


Morten1989

Recommended Posts

Hei folkens! 

Vi solgte nettopp båten vi hadde, en Summer Family 27, og har begynt jakten etter ny båt, vi er veldig åpen på om det blir seil eller motorbåt. Men har noen tanker om hvordan båten bør være, og pris. 

 

Seilbåt har vi ikke direkte erfaring med sammen, bortsett fra at min familie hadde en 38 fot seilbåt når jeg var mindre. 

 

Vi er 2 voksne, 1stk 2 åring og 2 stk nyfødte. Og 2 hunder, 1 stor og 1 liten. 

Vi tenker å kjøpe båt enten i vinter eller til våren kansje. 

 

Kravene vi har er:

Motorbåt:

-31 fot ca. 

-Helst 4 senger, kan gå med 3. Master 820 har jo en løsning på 4 senger f. Eks. 

-lukket båt med dør, med uteplass. 

-badeplattform

-marsjfart på 10-14 knop pluss

-god kjøkken løsning

-strak aksling

 

Vi har ikke behov for flybridge. 

 

Seilbåt:

-32-36 fot ca

-Helst 4 senger

-god kjøkkenløsning

-hadde vært fint med en løsning hvor man kan ha kalesje over uteplass. 

Ellers har vi ikke så peiling på seilbåt, og på hva som er greit å tenke på når vi har 3 små barn. 

 

Vi har helst tenkt oss under 250 000kr, og vet at det er ett stramt budsjett mtp hva vi ønsker oss. Men kan kansje strekke oss litt hvis båten er i god stand. 

 

Jeg jobber som industri mekaniker på båt verft så har kompetanse innen det feltet, pluss litt svakstrøm. Så kan jo evnt gjøre litt selv :-) 

 

Hvilke båter passer oss? 

Setter pris på hjelp :-D 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å være gledesdreper, men vent 3-5 år før du kjøper båt igjen. Hadde en Coronet 32 når vi fikk 1 barn, og det ble mye styr med å plassering av barn under tillegging. Det ble til at jeg solgte den fordi båtlivet ble for trøblete med den båten. Så hvis du kjøper nå, så pass på at du kjøper en som er enkel å håndtere alene. 

Link to post
Share on other sites

Hei slangemannen! 

Jeg ser problemstillingen, og det er grunnen til at jeg spør folket om råd ang type båt, fordi jeg tror mye av båtgleden, er å finne en båt som gjør at det blir enkelt å være alle i båten. 

 

Vi har jo hatt båt så lenge eldste dattera har levd, og hun hadde sin første overnatting i Summer Family en når hun var 3 uker gammel. 

 

Å ha en båt jeg kan legge til alene er ett must, men også fullt mulig så lenge man har baugpropell og anker vinsj og holder seg under 36 fot ca tenker jeg :-) 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere en Viksund Futura 900. Den møter alle kriteriene dine, og det ligger et par ute på Finn tror jeg. Jeg har en slik, litt eldre og flere barn, og kun én hund. Det funker som bare juling. 

 

Du er jo båtvant, så mitt tips blir å ta det rolig og ikke ha for høye forventninger. Du er jo i praksis "alene" ombord.

Link to post
Share on other sites

Lukket båt med dør funker fint ved tillegging, har gode erfaringer med det på saga'en.

Først når eldstemann ble 6, klarte hun å åpne skyvedøra.

Så ved fortøyning, var det bare å stenge dem inne.

Noe missnøye fra de små, selvfølgelig, men da slapp vi å passe på dem ved ankring og bolter i fjell og det der.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er ikke redd for at Admiralen og kan være med å legge til, i forrige båten hadde vi bare sånne reisestoler som vi satt fast i bordet. Også spente vi henne fast i stolen til vi var ferdig med å legge til 👍👍 det i sammenheng med Brillebjørn på ipad var bankers hver gang 👍👍 tilogmed når jeg var alene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har mest erfaring og greie på seilbåt, og da ville jeg f.eks sett på Maxi 999. Trygg, god båt. Noen av dem har ekstra akterlugar på styrbord side (om ikke kan jo det lages, en kompis har laget selv i sin)

 

Og i forhold til håndtering med baby er jo mye gjort med litt planlegging før tillegging. Jeg er 100% alene med sønnen og vi dro på seilturer og ferie bare oss to fra han var 9 uker gammel i 40 forts seilbåt som da ikke hadde ankervinsj eller thruster.

 

Nå er han en meget kompetent matros på 10 år som er fullverdig mannskap.

 

 

Uansett, lykke til og håper dere finner en båt som blir bra for dere! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har vi kjøpt båt :-) velge falt på denne Sandvik 920 Thermo :-)

 

https://www.finn.no/221182366

 

Den skal nok passe våres behov. Fikk den billigere enn annonse pris, motor hadde bare gått 900 timer i følge teller. 

 

Den trenger litt vedlikehold, men det er sånt jeg liker å gjøre :-)

 

Takk for svar av dere som tok dere tid :-D 

Link to post
Share on other sites

Ja den gjør egentlig det, men er jo alltid noe småplukk med gamle båter, cav dieselfilter gikk i stykker på vei hjem, det begynte å lekke enormt mye luft inn, en pakning som ikke følger med når man bare skal skifte filter var gåen. 

 

Men jeg har liggende ett sett med Racor Maxm 75900 filter som jeg tenker å sette inn i stedet, da blir det ihvertfall på stell hehe :-)

 

Ellers må det nok gjøres mye med det elektriske, her er det veldig mye spagetti rot i lasterommet hvor batteriene er. 

 

Båten er brukt, og lite vedlikeholdt innvendig så der må det og gjøre en del med tiden. Men prisen var god så da får man bare brette opp armene, slikt liker jeg å holde på med :-D 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...