Jump to content

Finnes det en effektiv 12 volts varmluftsovn mot dugg på vindu?


larole

Recommended Posts

larole skrev for 2 timer siden:

Som spørsmåølet antyder, jeg sliter med dugg når det øsregner, og de fastmonterte viftene er ikke så effektive mot dugg på vinduene. Er det noen som har hatt hell med slike små 12V varmluftsovner til et par hundrelapper?

Generelt er det dårlige greier med varmeeffekt på ca 120W og dårlig blås.
Hvis du er heldig så kan det være nok men har rutene allerede dugget er det lite håp i hengende snøre er min erfaring med å bruke de i en veteranbil.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke varmeapparat ombord da og har mulighet for å legge en avstikker opp under vinduene? 
 

Hvis ikke; har prøvd to typer elektriske varianter, begge to i bil (hadde en bil med ødelagt varmeapparat en stund). Den beste vifta synes jeg var denne, 120W varmeeffekt og forholdsvis jevn luftstrøm (kunne godt ha vært noe kraftigere), montert tett inntil vinduet blåsende på skrått oppover: 

CC86BB74-E97C-47EF-86B0-EEDF005757F2.jpeg.1f0933748f30b36dd060e67747efdcad.jpeg

 

Har også brukt en litt kraftigere variant på 150-160W, men her synes jeg luftstrømmen ble for ujevn, denne opplevde jeg som mindre effektiv i forhold til den forrige. 
02AEE8F8-62F0-4AEB-A31A-9A390FA8C83F.jpeg.33fa5afd9451dc5fa5c6b9cf144659b3.jpeg

Link to post
Share on other sites

larole skrev On 13.6.2021 at 14.29:

Som spørsmåølet antyder, jeg sliter med dugg når det øsregner, og de fastmonterte viftene er ikke så effektive mot dugg på vinduene. Er det noen som har hatt hell med slike små 12V varmluftsovner til et par hundrelapper?

 

Mvh Ole B

Hvor henter ‘de fastmonterte viftene’ henter lufta si fra? Om du resirkulerer fuktig inneluft er det ofte håpløst. Defroster monteres dessverre ofte uten innluftslanger og blir dermed lite effektiv. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 13 timer siden:

Du har ikke varmeapparat ombord da og har mulighet for å legge en avstikker opp under vinduene? 
 

Hvis ikke; har prøvd to typer elektriske varianter, begge to i bil (hadde en bil med ødelagt varmeapparat en stund). Den beste vifta synes jeg var denne, 120W varmeeffekt og forholdsvis jevn luftstrøm (kunne godt ha vært noe kraftigere), montert tett inntil vinduet blåsende på skrått oppover: 

CC86BB74-E97C-47EF-86B0-EEDF005757F2.jpeg.1f0933748f30b36dd060e67747efdcad.jpeg

 

Har også brukt en litt kraftigere variant på 150-160W, men her synes jeg luftstrømmen ble for ujevn, denne opplevde jeg som mindre effektiv i forhold til den forrige. 
02AEE8F8-62F0-4AEB-A31A-9A390FA8C83F.jpeg.33fa5afd9451dc5fa5c6b9cf144659b3.jpeg

 

Hvor får man tak i den øverste varianten?

 

Link to post
Share on other sites

Fikk tak i en liten vifte som kobles til et USB uttak til akkurat dette formålet, og det fungerer helt perfekt. Viften gir akkurat nok bevegelse av luften til at vinduene ikke dugger helt igjen. Ligger vi i uthavn og sparer på strømmen har jeg alltid en usb powerbank på lur. Det gjør heller ingenting at viften er billig.

 

 

https://www.eldirekte.no/frostbite-mini-usb-vifte/cat-p/c/p1500011232?gclid=CjwKCAjwn6GGBhADEiwAruUcKkXWBBqv4a7nPsrZevKo-V6ql1J5e0KIEzP5uPVC5a5RDtpWUelgghoCsYoQAvD_BwE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...