Jump to content

Propell til Suzuki - hva passer fra andre merker ?


Skrotnisse

Recommended Posts

Skrotnisse skrev for 3 timer siden:

Den gang Johnson laget 4-takt

 

Dette var vel rene suzuki motorer med annen lakk mener jeg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

usikker på antall splines, men største forskjellen på Suzuki 4T er at de kjører lavere utveksling + større diameter enn de andre.  Så om man finner en "ikke-suzuki" prop som passer på akslingen så har den gjerne 13" diameter istedetfor 14"

 

Skrotnisse skrev 40 minutter siden:

Mener at Yamaha og Mercury går om hverandre (pussig nok)

De har jo hatt flere runder med samarbeid , feks med Mariner , samt på 4T motorer.  Jeg har også sett Yamaha brosjyre med omlakkerte 2T Mercury 80/115 (men aldri sett noen av de her til lands)

Honda tror jeg også har samme splines.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De fleste nyere propelltyper bruker et universal hubsystem (forskjellige navn fra de forskjellige produsentene, men som regel alltid kompatible med hverandre), så da er det bare å kjøpe korrekt hubkit til Suzuki som også inneholder korrekt thrustskive osv.

Gjelder veldig mange propeller fra Mercury/Quicksilver, Michigan, Solas, Turning Point og mange andre fra de siste 10-15 årene iallefall.

Men naturligvis fortsatt veldig mange propeller i omløp på bruktmarkedet med fast hub. f.eks. Powertech og mange andre.

Jeg hadde en Powertech stålpropell med fast hub på min Honda BF90D, og flyttet den direkte over til en Mercury F115 noen år senere. 

De fleste propeller med 15 splines for 1" propellaksling vil i teorien gå om hverandre, men naturligvis forskjellige thrustskiver , spacere osv.

 

Fant følgende i en gammel tråd:

 

For 4-1/4 gearcase generally 50-150 hp engines:
A mercury propeller will also fit mariner and if it’s a flo torque type will also fit yamaha, Suzuki four stroke, Honda, tohatsu
A yamaha propeller will so fit with spacers mercury, mariner, honda, tohatsu
A Suzuki 2 stoke is 13 spline and will fit only Suzuki the gearcase size is also slightly smaller than the other engines so not interchangeable
A Suzuki 4 stroke is 15 spline and will also fit yamaha (also see notes for yamaha)
A OMC 2 stoke is 13 spline and will fit only OMC the gearcase size is also slightly smaller than the other engines so not interchangeable
A OMC 4 stroke is generally 15 spline and will also fit yamaha (also see notes for yamaha)

 

https://www.rib.net/forum/f36/how-interchagable-are-props-20700.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...