Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

:yesnod: Fin båt!, gøy å se! Vindskjermen er ikke original, men går ut fra at du har den originale rustfrie ramma som skjermen sitter i fremdeles, hvis ikke så har jeg den.

Roald Skibsrud fortalte meg at han lagde de rammene i en spesiell jigg. Originalskjermen hadde en fremoverbøy i øvre del. Kan nevne at i salgsbrosjyren fra 1964 så stod det noe sånt som at "vindskjermen er laget i en spesiell type plast, samme som brukes i JETFLY!"... det var tider. :wink:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Heisann !

Har dessverre ikke denne rustfrie rammen,så kan du avse den for en liten kompensasjon så er jeg meget interessert. Har planer om få sydd orginal kallese til denne båtenogså. Snakket med både Skibsplast og Jens Sagen, men ingen av dem kjente til at det noen gang var laget kallesje til denne båten så maler finnes ei. Det blir å ta med båten og bilde fra brosjyren og få sydd noe...

 

Har du mere av det orginale interiøret som kan brukes så er det også av interesse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei Sydvesten!

Jeg har ramma og tilhørende gummilist, har også en kalesje og bøyler,hvor bra den er vet jeg ikke,(ser relativt bra ut), det fulgte med båten, har jo fått alt gratis, så hvis du betaler frakten, så skal du få det gratis, jeg håper du kan dra nytte av det! send meg en IM med det jeg trenger så sender jeg tingene. mvh TA

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å ta av seg sydvesten og bukke pent, samt takke. IM er sent med detaljer. Da kan jeg fortsette med min restaureing tilbake til orginalstand.

 

Tar imot alt du har til denne båten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:smiley: Jeg skal få pakket det, er litt redd for den profilen til vindskjermen, men jeg skal se om jeg kan få "spjelka" den, det er fint å kunne hjelpe deg videre med båten din som selvfølgelig heter Sportsmann IKKE Sportsmaster ( det tror jeg 18 foteren heter), skal reise vekk i helga men sender det over helga :seeya: TA Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Om det skulle bli vanskelig å pakke sakene til sydvesten, kan sikkert jeg ta det med i bilen og levere til avtalt sted på stathelle eller hvor du bor sydvesten. Jeg skal østover første helgen i desember (blir vel om en uke det.....). Å få varene fra kr.sand og hit til Grimstad hvor jeg hører hjemme er vel ikke noe problem (stadig medlemmer som ferdes der, ev. putte det på bussen?)

 

Om jeg skal gjøre dette, ta kontakt.

Link to post
Share on other sites

Dette setter jeg meget stor pris på.... Jeg bor rett ved E18, 800m fra Lasses mot Rafnes... Bidrar selvsagt med litt til besnin om det lar seg ordne.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, kan du på IM sende meg tlf.nummeret ditt, så ringer jeg dersom jeg er i tvil når jeg kommer dit. 99% sikkert vil dette bli levert før 16 på ettermiddagen. Jeg bare setter det fra meg på "grei plass" der, ok ? Bensin er det ikke snakk om, skal forbi der uansett.

 

Classic Fiberglass, jeg var hos Wicma forleden, bor du i nærheten der ? Enten sender du det per buss, ringer meg på 41 50 50 75 og sier når så henter jeg på buss-stasjonen i Grimstad (de tar vel neppe noe for det??/maks femtilappen?) Kunne du tenke deg å ringe rutebilen å høre? Jeg drar fortrinnsvis Fredag tidlig morgen om en uke, så dette bør la seg ordne innen torsdag (god tid mao.).

Link to post
Share on other sites

Skibsplast 1964 mod 18´

 

Bilde

Taket på moderskibet, Miss Daisy.

 

Bilde

Hekken på ho.

 

 

Bilde

Skrått inn forfra.

 

 

Bilde

Fra stb side. kjedelig uten gardiner og puter.

 

Bilde

Skrått inn bakfra.

 

Bilde

Styreposisjonen. veldig mange timer på det dashbordet...

 

Bilde

Tralleverket på dørken.

 

Mye arbeid gjenstår innvendig!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Bilde

Fra stb side. kjedelig uten gardiner og puter.

:nonod: Overhodet ikke kjedelig uten gardiner og puter som skjuler det flotte trearbeidet!

 

Fantastisk flott båt - imponerende!

 

Hva slags treverk bruker du inne i båten?

Link to post
Share on other sites

Bilde

De originale bakkene og sidene limt inn, samt skille mellom bakre

styreposisjon og de to fremre.

 

Bilde

Langsgående og tverrgående spanter til dekket.

 

Bilde

Layout sånn cirka på de to fremre sittebrønnene.

 

Bilde

Sett bakfra. Alt er limt og felt i hverandre med epoxy.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

:lol: Joda tre er flott det, og det er mye av det på mine prosjekter, men synes det er greit med plast skrog!

Vedlikeholdet er nesten større på plasten enn på treverket... forutsatt at man behandler med de rette produktene...Plasten er til gjengjeld helt "tett og alltid klar til bruk" som det står i en gammel Skibsplast brosjyre fra 1964: :wink: TA

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Planlagt layout.

 

Bilde

 

Skille mellom fremre sittebrønner sett bakfra.

I nedre halvdel av de det skille som er, så skal jeg Tig sveise en

syrefast tank, som skal "sklis" inn forfra, øvre halvdel skal være

hanskerom med tilgang fra hver brønn.

 

 

 

 

Bilde

 

Skilleveggen mellom bakre og fremre sittebrønn, limt inn med en

hulkil på begge sider av 12mm platen, det går mye epoxy og

tykningsmiddel... dyrt!, men nødvendig.

Når jeg er ferdig med dagens (nattas) limejobb smører jeg restene

av limet på fineren, for å mette den, før jeg limer videre i neste

operasjon.

Det går fremover, det er gøy!!

 

Bilde

 

Fra en annen vinkel.

Dette blir ryggstøet.

 

Bilde

 

Båten sett bakfra, avstanden fra der hvor rattet vil sitte og frem

til baugen vil bli 2,65 m, bredden mellom brønnene er 18 cm.

Fra baugen og bak til rattet skal det være en så bred stripe i

mahogny, for å forsterke lengden av "panseret"!

 

Bilde

 

Takk til den som foreslo denne skjermen, som egentlig er til engelske

sportsbiler (Gamle!)

Fristelsen ble for stor , har sendt over en del pund til England, håper

de kommer snart, 3 julepresanger til far!

De er viktige i forbindelse med videre design.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

:fishing: Ser ut til å være en grei båt å fiske fra!

Forresten hvor er fiskekummen?

 

Man fisker da ikke fra en gentelmans reser, man cruiser med høy sigarføring inn til fikskebryggen og kjøper den steinbitt filetten og hummeren som man trenger.

Man besudler da ikke sine fingre med fiskeskjell i fra en gentelmansbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...