Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

:blush::smiley: Hyggelig at du liker den gamle båten min, hovedprosjektet nå er den lille 13 foteren fra omtrent samme tidsperiode,den skal være ferdig til våren.

Deretter så har jeg en stor jobb å gjøre innvendig i Miss Daisy!

Bildene av Miss Daisy var egentlig en skikkelig avsporing av tema!

Etter bildet på din avatar så ser det ut som om du er eier av en flott Colin Archer, har vært med på flere flotte turer med lignende skuter i min ungdom, mange gode minner derfra! :sailing: TA

Link to post
Share on other sites

:smiley: Alt ser fint ut på bilder!! Men ho er jo rimelig fin, det må jeg vel kunne si uten å være "skrytete", men det er langt fra noen "Dolvik" finish, jeg er ikke redd for å bruke båten.

Jeg har faktisk en del å gjøre innvendig, "alt" skal lages nytt, unntatt dørker og dashbord det har jeg lagt sjela mi i! Dørkene(trallverket) har jeg ikke lagd selv, var lagd av en annen for en 8-10 år siden, de er fint lagd, veldig mye annet har jeg fjernet, for dårlig arbeid!

Begge skapene under stolene er ubrukelige og skal kasseres, nye stoler skal lages i mahogny med løse puter i, lik den fargen jeg har i kabinen, spesiell 60 talls rødrosa!, kler faktisk båten!( vil også sitte høyere slik at jeg ser ut av vindskjermen!),

Det er med andre ord mange arbeidstimer før alt blir slik jeg vil ha det, er litt "sjelden" vil helst gjøre ting selv!

Skapene er "skutt sammen med en listepistol" :nono: :sad: ikke godt nok! :santa: TA

Link to post
Share on other sites

...

Begge skapene under stolene er ubrukelige og skal kasseres, nye stoler skal lages i mahogny med løse puter i, lik den fargen jeg har i kabinen, spesiell 60 talls rødrosa!, kler faktisk båten!( vil også sitte høyere slik at jeg ser ut av vindskjermen!),

Det er med andre ord mange arbeidstimer før alt blir slik jeg vil ha det, er litt "sjelden" vil helst gjøre ting selv!

Skapene er "skutt sammen med en listepistol" :nono: :sad: ikke godt nok! :santa: TA

OK...så da var det "skjulte mangler", :wink:

 

At du er sjelden fordi du vil gjøre ting selv tror jeg neppe, da mange av oss her nettopp driver med båtpuss av den grunn.

I morgen blir lakklag nr. 13 lagt på alle dørkplater...nærmer seg slutten. :yesnod:

 

Har også tatt alt som kan skrues ned med hjem og pusset ned/oljet/lakket dette opp igjen.

Har en leilighet som nå nærmer seg full av "ferdige" deler til min Furuholmen og kan ikke vente med å få montert!!!

 

Men uansett så er din "lille" båt av de bedre jeg har sett ( med eller uten mangler)!!

Link to post
Share on other sites

Bilde

Her er et av de første bildene av båten, tapen er planlagt forandring på sidene, samt første utkast til ny vindskjerm, den gamle var vekk.

Bilde

Akterspeil var mer eller mindre råttent innvendig, fjernet alt, la på et lag glassfiber og polyester.

Bilde

Her er første finerplate i ferd med å legges fortløpende på, de andre platene ble limt på med epoxy imellom.



Bilde

Sidene er forandret og jeg har brukt en del tid med varmepistol og sandpapir.

Bilde



Innvendig.

Bilde

Forandringer.

Bilde

Aktenfra

Bilde

Detaljer fra en ny bakk.

Bilde

Det ble vel i overkant solid..

Et innblikk og avsporing fra det andre prosjektet dette...

Nå må jeg komme meg ut i garasjen for å jobbe videre med årets vinterprosjekt, 13 foteren!

Link to post
Share on other sites

Brooklands Aeroscreen... Litt OT.

 

Dette er historien bak en anbefaling, en :eek: "må ha", en søking etter billigste leverandør, bestilling og betaling og en rundreise og timer ved pc/telefon. :eek::headbang:

 

Den 5/12 ble 190£ sendt til Woolies i England, de mottar pengene den 7/12.

De sender så avgårde 3 stk Brooklands Aeroscreen til meg den dagen, det er greit, etter en uke

lurer jeg så på hvor er de?

Jeg setter igang en pakkesporing, etter mye om og men dukker dette opp:

 

Status in progress...

 

07-12-2005 15:27 Cambridge Depot Collected from customer

07-12-2005 17:12 Cambridge Depot On route to hub

08-12-2005 00:19 International Hub Arrived at outward Office of Exchange

09-12-2005 12:33 Delivery Agent- Arrived at destination country

Netherlands

12-12-2005 09:27 Delivery Agent- UK export item arrived at foreign hub

Denmark

13-12-2005 03:47 Delivery Agent-

Norway Arrived at destination country

14-12-2005 05:07 Delivery Agent-

Norway Parcel in warehouse

 

HVA ER PARCEL IN WAREHOUSE?!

 

HUUUUUHHHHH!!!! :confused::confused::headbang:

 

Så begynte detektivarbeidet, kan du si...

Jeg ringte Posten (etter å ha prøvd mail..) " Neeeeiii de har vi ikke sett!", men du kan prøve Nor Cargo, javel det var ikke lett telefon og nettet deres virket bare av og til.. :sad:

Men bingo de tok etter hvert telefonen, men hadde de noe med dette å gjøre ... nei... :nonod:

 

Men prøv Nordisk Express, sa de :crazy: Det gjorde jeg og traff!, men de kunne ikke levere ut, eller behandle noenting for de manglet faktura etc. blablabal!

Sender mail til Woolies, får ikke svar, ringer, jo det skal de faxe over til Nordisk Express....

 

Og det har de gjort, får vindskjermene i neste uke :eek::cool:

 

Dette er sterkt nedkuttet og redigert !

 

TA :confused:

 

Det siste nå er at Nordisk Express ringte meg sent i ettermiddag, fikk hele mitt personnr.

Det måtte de ha for å kunne sende meg en regning på 25% moms av beløpet, og 25% moms

av selve frakten , og det er jo greit nok, det er jo slik!

Da spør jeg om de kunne sende meg varene i oppkrav, slik at jeg betalte og fikk varene samtidig?

Å NEI DET GAR IKKE! sa Oslo dama.

Jeg måtte først betale, sende kvittering til dem , så kunne de sende varene til meg!

"Åffer går det ikke å gjøre slik jeg foreslår"?, sa jeg.

Da var svaret "sånn ere bare!" :confused:

JAVEL! DA, DA blir en ellers sindig sørlending "eitranes forbanka sinna", og bruker de sterkeste

kraftuttrykk som i allefall en Kristiansander vet om, og det æ:

 

Æ KANKE SI AT Æ LIER DET HER NO SÆRLIG! (uttrykt med harme!) :headbang:

 

Vindskjermene kommer i beste fall før lille julaften!

 

PS! dette irriterer meg litt ja!

 

Men jeg får vel ta på meg kjeledressen og gå ut i garasjen for å bygge båt! :rolleyes::lol:

 

 

Bilde

 

Det tror jeg blir heftig på båten! :cool:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var svaret "sånn ere bare!" :confused:

Samme svar fikk jeg da jeg kjøpte noen lekre båtremedier fra Marieneri i Italia. Mange hyggelige mailer fra Rosanna i Italia på italiengelsk om pakkens lange vei gjennom Europa. Så etter en ukes tid dukket momsfakturaen opp fra Nordisk Express. Og etter en da 10 dager var varene hjemme. Ikke smidig - men nå vet vi hvordan dette funker :yesnod: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forøvrig noen lekre båtremedier du henviser til!

Her er adressen til denne godteributikken

De har masse båtutstyr av høy kvalitet. De brettene/kurvene vi kjøpte erh håndlagde, og finnishen er nydelig. De har masse annet også, f.eks. tremodeller

Bilde

 

Og de lekreste møbler

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:santcheers:

:smiley: Alt ser fint ut på bilder!! Men ho er jo rimelig fin, det må jeg vel kunne si uten å være "skrytete"

Hei TA

Det er OK at det er normalt å være sørlandsk beskjeden, men det må da være måte på.....

Jeg har selv sett båten din, og hørt historien om hvordan Roald Skibsrud gikk fullstendig fra merkene da han fikk se båten din på Fiskebrygga i Kr.sand. Ta til deg all den positive feedbacken du får, - den er vel fortjent. Jeg bruker arbeidet ditt som inspirasjon i forbindelse med renoveringen av mahognyen på min Vindø 22, - nemlig.

Hjertelig hilsen HB

Link to post
Share on other sites

Hei Haber det var hyggelig sagt!

 

Jeg er nok noe sørlandsk beskjeden, men jeg mener det jeg sa om båten min! :smiley:

 

Over til din klassiske Vindø, Wicma sier du liker å pusse mahogny, forme treet "kjenne"

på resultatet, da er vi like, du må like slikt "kjedelig" arbeid for å få et vellykket resultat!

Det er utrolig inspirerende se forandringene etter som arbeidet skrider frem.

Kjenne at mahognylukta river litt i nesa! :smiley:

 

Tillykke med Vindøen, er sikker på at den blir kanonfin, gleder meg til å se resultatet!

:sailing::sailing: TA

Link to post
Share on other sites

Hei baatsman!

 

Den er ikke et smykke, som sagt alt er fint på bilder.

Det med Skibsrud stemmer vel det, men han løp vel og veivet litt da det tross alt var en haug med år siden han bygde båten, han var vel overrasket over å se en av disse båtene igjen.

Ifølge en av hans ansatte som er en trivelig kar fra Evje, (ansatt fra 1965!) så ble det bygget 11 eksemplarer.

Fabrikken brant ned det året, og formene ble ødelagt.

Jeg har fått et veldig fint mahognyratt av Skibsruds samt to aluminiumsprofiler til vindskjermen

(topprofilen) den var et sant he... å bøye til, fikk to "så har du en å feile med" sa han, har faktisk liggende den andre...

Men i det året 1964 da båten ble bygd, så var ikke Roald Skibsrud fornøyd med båten i det hele tatt, den var visstnok for høy i forhold til lengden eller noe sånt.

Navnet "Miss Daisy" er derfor av dobbel betydning! En Miss fra 1964! (Filmen "Driving Miss Daisy",

-om en gammel overklasse frue og forholdet og vennskapet til sin svarte sjåfør) En god film!

Men jeg er nå glad i den gamle dama må jeg si! (Kjerringa au!)

PS! Skibsplast har vel lagd adskillige båter som er vesentlig styggere!

:rolleyes: TA

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13 RUNABOAT PROSJEKT 05-06

 

Bilde

 

Endelig... etter å ha ventet 16 dager på de tre vindskjermene, så kom de, de er selfølgelig prøvemontert i omtrentlig stilling, her er det Vilde(10) som er "testpilot".

Etter å ha brukt de siste 3 uker til noe så kjedelig som full oppussing av et par barnerom+en del

annet "husarbeid" så er jeg klar til å gi jernet med prosjektet i romjula!

 

Bilde

 

Wicma fikk lurt oppi den gamle også... :cool: det er bare så heftig å sitte slik å drømme

om sommeren! Det gir en vanvittig inspirasjon bare å putte på noen detaljer og ljuge litt

med en likesinnet båtgal kompis!!

 

 

Bilde

 

 

Sett bakfra, skallen min jobber med hensyn til design nå... det originale rattet skal jeg restaurere

og bruke, muligens med en hydraulisk styring, må bygge om rattet en del på grunn av at det

er brukt på en wirestyring, må få noen til å dreie ut den fastsittende senterakselen.

 

 

Bilde

 

 

Dette bildet gir kanskje et inntrykk av hvordan det blir med skjermene.

Den bakre vindskjermen ved den enslige førerposisjonen vil komme ca. 5cm høyere enn de to

fremre skjermene

 

Bilde

 

 

Sett skrått inn bakfra, de to firkanta hullene er der for å få rettet ut beina, inn under fremre sittebenker med labbene!

 

 

Bilde

 

 

Litt av den ene sittebenken. Skal ha puter i noe skai jeg har liggende (pølsemønster) skal lakkes med en rødfarge.

 

God båtjul :smiley::santa:

Link to post
Share on other sites

Begynner å ane konturene av en stilig båt her. Forstår godt om du tar på :cool: og tenker på sommeren. (Det er nesten så jeg får lyst til å ta tak i den gamle herwa`en vår som blir kraftig forsømt til fordel for skøyta)

 

Tror nok dette blir en båt som kommer til å få mye positiv oppmerksomhet. Både pga godt håndverk, samt båtens egne linjer. Kjekt å få følge med etterhvert som båten trer frem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prioriteringer ja............

Ta frem Herwaen når du er "ferdig" med skøyta, det ser ut som om du har litt å gjøre med den flotte skuta i vinter!

Ta vare på de gamle plastbåtene fra 60-70 tallet, det er ikke SÅ mange av de under en 20 fot størrelse igjen!

Dessuten så er det billig, miljømessig smart og du får noe som ikke alle har! :yesnod: TA

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok en gang få si at dette er et spennende prosjekt, og de vindskjermene var jo fantastiske!

Jeg kikket på bildene på første siden, så la jeg merke til den pene hekken på skibsplasten, den smalner inn på toppen. Og av egne erfaringer fra støping av båter har jeg lært at formen/båten må være bredere på "toppen" for å få båten/avstøpet ut av formen. Har sett flere glassfiberbåter som er slik, og etter min mening blir hekken penere da.

Så; Er hekken av tre eller er det en spesiell måte de støyper for å få hekken slik?

Link to post
Share on other sites

er det en spesiell måte de støyper for å få hekken slik?

Den er støpt i hel form

Båten er bredere på mitten.

Løft løs baugen i fra formen og trekk båten freover samtidig som baugen løftes ut.

Når hekken kommer frem der det er brett nok løftes hele båten ut av formen, enkelt.

Har vært med å løfte ut en 16'' båt med samme type hekk,den var til og med ferdig stivet i bunnen, kun løsnet i fra formen før stringere og andre stivere ble støpt inn.

Link to post
Share on other sites

Halvorsn, nevner hekken på Skibsplasten, den er lik på nesten samtlige båter fra produsenten i tidsepoken 1958-1971.

Skibsplast Sportsmann/Seamaster har helt identiske hekker bare størrelsen er forskjellig.

Skibsrud var inspirert av amerikanske linjer.

Det er som på andre damer man kan jo legge sin elsk på hekken :wink:

Første gang jeg kom over 13 foteren og kun så den forfra i buskaset, så tenkte jeg at denne haugen av en båt ikke er noe å ha, reiste hjem, snudde i døra reiste tilbake de mila, og sjekka

Hekken!!

Den var jo helt lik Miss Daisy... tok den med meg!! :smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt et skikkelig løp de tre siste dagene, en 14-15 timer om dagen, en del arbeid synes ikke, men det nærmer seg tiden for å kle dekket med Meranti finer (i morgen fredag).

Da blir jeg forhåpentligvis ferdig med alt finer arbeid.

Vil deretter snu båten med bunnen i været, og begynne et vanvittig arbeid med å få skroget helt og ikke minst strøkent............?!

Snur deretter skroget på rett kjøl, og tar deretter til med det morsomme, MAHOGNY :smiley:

legger ut noen bilder på lørdag tenker jeg, for de som vil kikke litt :sleep::sleep:

...hvis jeg får sove da, pokkers epoxyallergi!! :headbang: ser ut som om jeg har ravet rundt :santcheers::santcheers: ...hikk, hikk hele jula , " ikke go`rondt øyane" men det finnes ikke noe alternativ til epoxylim?! :confused::smiley: TA

 

PS! Må også legge til at etter at jeg henta byggtørka mi i båthuset, så har det vært moro å jobbe i

garasjen med kuldegrader ute og 18-20 grader inne, radio og kaffe kan man ha det bedre?!!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...