Jump to content

Montering av vedovn i gammel glassfiberbåt / 30' motorseiler


Moody 32

Recommended Posts

Jeg vinterisolerer en engelsk Moody 30' motorseiler fra 1979 og er interessert i råd, tips og erfaringer i forbindelse med (fast-)montering av vedovn / lavvo-ovn.  Pipegjennomføringen - beslag og modifikasjoner i så måte - er av spesiell interesse.  Jeg tenker naturligvis på slike ting som avstand til brennbart materiale, brannvegg(er), underlag, røykvarsler(e), brannslukningsapparat(er) osv, men ønsker konkrete tips her også. 

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er førstemann som gjør dette :) 

Moody79.JPG

Link to post
Share on other sites

Moody 32 skrev for 3 timer siden:

vedovn / lavvo-ovn. 

Det første du må sjekke er at den er godkjent for båt, ellers får du  problemer med  forsikringen.

 

Jeg har Dikson  gass peis den  har dobbelt røkrør den tar Forbrenningsluften fra utsiden, lavo-ovnen tar forbrenningsluften fra rommet den står i og det blir som å fyre for kråka, da du må ha god lufting.

 

https://www.boatownersworld.com/dickinson-newport-propane-fireplaces-p9000-cabin-heater.html

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Moody 32 skrev for 9 timer siden:

Takk for svar! Jeg ønsker å ha en vedovn og ikke noe gassgreier.  Det første jeg gjorde var å fjerne alt av gassbeholdere, gasskomfyr og et varmeapparat (lampeolje-fyrt) fra båten.  Sjekker Dickinson vedovn på Maritim :) 

 

Jeg vet om flere som har vedovn i eldre trebåter...funker fint det...

 

Her har du en som har sveiset sammen sin egen vedovn i rustfritt... varmer knallbra...

 

 

 

20211005_101558.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Minuset er at ved tar mye plass ombord, ift å bruke diesel fra eksisterende tank. Samt at man må ha fyringsvakt døgnet rundt om man vil holde det varmt. 

 

Ja, det er jeg helt enig i...jeg ville aldri selv byttet ut min Eber med vedovn..

Men det skal ikke stikkes under en stol at det er enkelt, og at en blir helt uavhengig tekniske duppeditter og batteri kapasitet..

Link to post
Share on other sites

On 10/4/2021 at 9:43 AM, Roger jo said:

...tar forbrenningsluften fra rommet den står i og det blir som å fyre for kråka, da du må ha god lufting.

Det er vel å strekke det langt at man fyrer for kråka - varmen spres i rommet den står, og det er knapt snakk om noen kuling inn for forbrenningen i en sånn liten sak.

De aller fleste ovner i hus, båt og hytte tar forbrenningsluften fra rommet de står i.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Man fyrer nok ikke for kråka, men forbrenning krever tilluft, mye tilluft. Har man ikke denne tilluften konsentrert til rundt ovnen, skapes det mye trekk i en liten båt, noe som fort kjennes ubehagelig. 

 

Det man skal ha ekstra i tankene med vedfyring, er at det ofte kan bli meget varmt rundt ovn og piperør. Det er ikke jevn varme som med olje og gass, men kraftig fyring innimellom. Normale regler for avstand til brennbart er 50 cm ovn, 30 cm piperør. I tillegg er antagelig plasten i båter mer brennbar enn vanlige materialer i hus. Ikke spar på skjerming og avstand til brennbare deler. Du ligger antagelig nære naboåtene også, så ansvaret er stort og bør ikke bagatelliseres.

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 14 minutter siden:

bør ikke bagatelliseres.

...støttes.

Byggforsk blad 552.135 har anvisninger, sikkert ovnsprodusenter også.

At det trekkes inn friskluft ved fyring synes jeg bare er en fordel. Man fyrer ofte for å tørke ut, og da må man både opp i temperatur og UT med fuktig luft.

image.png.ee783e04c3a1f52b5ab4f5706aee714b.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:


De aller fleste ovner i hus, båt og hytte tar forbrenningsluften fra rommet de står i.

 

Ja, må si meg enig der...skjønte meg heller ikke på den filosofien der...

Litt utskifting av luft er bare bra...

Min diesel varmer i båten tar også forbrennings luften innenfra...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 56 minutter siden:

 

 

Ja, må si meg enig der...skjønte meg heller ikke på den filosofien der...

Litt utskifting av luft er bare bra...

Min diesel varmer i båten tar også forbrennings luften innenfra...

I moderne tette hus er det omnar som tek forbrenningslufta utanfrå. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her kan man nok diskutere 2 ting:
- Hvordan skal en ovn monteres, isoleres og brukes

- Hvor skal den få friskluften fra

 

Det første punktet kan man diskutere i evig tid uten å bli enige, det som er klart er at Dickinson (og andre ovnleverandører som Cubic) har løsninger for dette, og har levert tusenvis av gass, olje og vedovner til hytter, båt og camping - så teknisk er dette fullt mulig å montere sikkert. 

Det andre punktet er etter min mening kun for å diskutere at det kommer opp - i motsetning til de fleste her på forumet har jeg faktisk en liten vedovn OG har brukt den, og trekk av friskluft utenfra er det minste problemet mitt når jeg fyrer opp.  :-)

At det finnes moderne ovner som trekker friskluft utenfra der det kreves pga blant annet tette hus, betyr ikke at det i det hele tatt er noe å stresse med i en båt. Man kan nå ta seg en tur langs kaikanten hvor som helst på kysten og spørre sjarkfiskerne om de har friskluft utenfra til Hovde-, Pyro- eller Refleksovnen sin...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

I moderne tette hus er det omnar som tek forbrenningslufta utanfrå. 

 

 

 

Joda, men det langt vanligste er nok vedovner i hus som henter luften fra stuen de står i... slik det har vært i generasjoner...

Helt uproblematisk skulle jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Absolutt helt uproblematisk, så lenge du ikke har problemer med nakken og sitter akkurat der friskluften passerer på vei til ovnen for å forbrennes. Det kan være problematisk i en stor hytte, kona er veldig fintfølende for dette, enda mer i en liten båt. 

 

På min oljeovn i seilbåten er det egen lufttilførsel, parallelt med avgassen, der merkes ingen trekk overhodet. Ville nok foretrukket en slik løsning også med vedovn. Tilluft må uansett til, enten ene eller andre veien.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Angående plass og ved var min opplevelse med ved at det ble utrolig fort fryktelig varmt i ovnen, så slapp å vente på effekt. 

 

Min teori var at vedovn raskere ville tørke opp inni båten enn andre fyringskilder, men det var bare en teori jeg ikke husker om jeg hadde belegg for. 

 

Planen min var forøvrig å først fyre med ved, og så legge kullbriketter i ovnen før jeg eventuelt skulle legge meg for å holde varmen lenge. Fikk egentlig aldri testet dette. 

 

Dickinsons vedovn var forresten ikke så stor. Hadde jobb på en institusjon med mye dødtid på den tiden, så koste meg med å produsere småved spesielt til denne ovnen. Fikk plass til hanske mange poser med slike søte små "kubber" rundt i båten.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 22 timer siden:

De aller fleste ovner i hus, båt og hytte tar forbrenningsluften fra rommet de står i.

Rett det men,  da har du ikke lest manualen,

I 82 sto det manualen at en burde ha egen Friskluft kanal til ildstedet for å slippe å ha vinduer på gløtt.

Hva en liten vedovn trenger av luft?? 

En mellomstor vedovn krever 300 til 400 kubikkmeter luft per time og det får man ikke i et moderne hus. Dette problemet kan løses ved å tilføre luft via en egen kanal inn til ildstedet. Enda viktigere i båt,

Viktig å bruke tørrved.

Ta en 30 cm kubbe  smør litt Zalo på den ene enden blås inn i den andre enden, blir det såpebobler i Zalo andre enden 

da er veden tørr.

 

Det viktige er at en kjøper en ovn godkjent for bruk i båt og følger manualen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

 

En mellomstor vedovn krever 300 til 400 kubikkmeter luft per time og det får man ikke i et moderne hus. Dette problemet kan løses ved å tilføre luft via en egen kanal inn til ildstedet. Enda viktigere i båt,

Viktig å bruke tørrved.

 

Høres veldig mye ut dette da kapasiteten på en enkel vifte for baderom er ca 90 kubikkmeter. Med de små åpningene på en vedovn må luften da blåses inn med betydelig overtrykk.

Link to post
Share on other sites

De minste ventilasjonsviftene til Biltema er på 100 kubikk/time. Anser ikke 300 kubikk/time for vanvittig mye. Før i tiden, den gangen det var et skøytemiljø med skyggelue islender og trekanttørkle i halsen, var vedovn nærmest påbudt. Vurderte vedovn og/eller dieselovn i Hulda. Uansett hvordan jeg vrei og vrengte på det, kom pipa i veien for noe med høyere prioritet. Det ble Eber. Men de som monterte vedovner i vasstrukne skøyter, var stort sett begeistret over effekten. Kjøpte vedovn på hytta. For stor til en vanlig 30 foter. Den skal, etter reklamen, yte ca. 9 kW på bjerkeved. Klart det blir varmt.

Link to post
Share on other sites

Luftforbruket til en liten vedovn ligger på rundt 10 -15 kubikk i timen ved nominell bruk. En åpen peis med 9 x 9" pipeløp ligger på 300 - 450 kubikk i timen avhengig av hvor hardt man fyrer. 

Grunnen til at moderne ovner har ektern lufttilførsel er todelt: For å gjøre fyringen så miljøøkomomisk som mulig, samt at nyere hus som regel er for tette til å forsyne ildstedet med nok luft og / eller at det i mange hus er undertrykk grunnet ubrukelige/ dårlig vedlikeholdte ventilassjonssysyemer.

I båter hvor det ofte er trangt om plassen vil man gjerne ha installasjonen så kompakt som mulig. Resultatet er ofte eksempelet lenger opp i tråden der det ser ut til å være pålimte stein på noen plater. Ser ikke bra ut! Jeg vil derfor påminne om at et tynt varmeskjold rundt ovnen og en godt ventillert luftspalte mellom skott og varmeskjoldet er langt bedre enn et tynt lag med ubrennbart materiale rett på brennbart materiale.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...