Jump to content

Mistet fart i båden


Peter-

Recommended Posts

Hei alle

 

Jeg synes min båd er blevet utrolig langsom for motor - vil sige at den har mistet ca 1 knob siden jeg fik den.

 

Moteren kører utroligt bra og holder gode rpm - og tænker at rpm er rpm så problemet må ligge et andet sted.

 

De tre ting jeg kan tænke på er:

1. Har utroligt mange ting på båden så den er gået meget op i vægt - har dette noget at sige mht motor sejlads?

 

2. Når jeg tager båden på land vasker jeg bare bunden og maler ovenpå gammelt smuds og bundmaling - bør man fjerne gammel maling først?

 

3. Kunne være noget med propellen men den ser utroligt fin ud. Noget man kan male sin propel med for at gøre den mere effektiv?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Når man går opp i vekt så går gjerne tempoet ned. Det gjelder både folk og båter. 

 

Å male over gammelt smuss er ikke så bra, du bør jo spyle båten ren for all groe først. Men litt ujevnt bunnstoff har lite betydning for en saktegående båt.

 

Propellen bør rengjører for rur og denslags, da bør det være greit. 

 

Alt i alt så er det mest sannsynlig vekt/BMI som er utfordringen her;-)

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier: motstand gjennom vannet påvirkes i svært stor grad av tilstand på overflaten som er i kontakt med vannet, og hvor mye masse som skal skyves gjennom vannet. 

 

Vi som driver med regattaseiling er jo ekstremt opptatt av dette. Ulike typer bunnstoff har store ulikheter i motstand gjennom vannet, generelt har selvpolerende bunnstoff mye høyere motstand enn harde bunnstoffer. De harde racingbunnstoffene er også tilsatt friksjonsgunstige stoffer som PTFE (teflon). 

Det sier seg selv at groing i alle former er svært ødeleggende for motstanden gjennom vannet. 

Groing på propellerblader og -nav ødelegger også mye for ytelsen på propelleren. Mye slags lurium å smøre på, men best er nok å holde propelleren ren jevnlig. Selv tilbringer jeg adskillige timer med maske og snorkel under båten gjennom sesongen.

 

Vekt er viktig, og jo mindre og lettere båten er, jo mer ødeleggende er unødvendig vekt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hey allesammen 

 

Det var nogle utroligt gode svar! Martine - jeg elsker bådlivet - kommer aldrig til at være uden båd igen.

 

Når jeg har båden oppe Spyler jeg den self ren, men nogen gange sidder der nogle bitte små pletter tilbage og dem har jeg typisk malet over.

 

Det er sandsynligvis vægten der gør det - har helt utroligt meget udstyr på båden og typisk 5  familie medlemmer men ofte lidt venner osv også. Sidste gang jeg havde båden på land synes jeg stadigvæk den var lidt langsom så derfor tænker jeg igen at det må være vægten.

 

Sejlede til Kvitsøy med nogle venner lørdag aften i kraftig vind og kom op på 8 knob ned af bølgerne - så kom til at savne farten efter at have sejlet rundt en hel sommer med omkring 5.5 knob i svag sommervind eller for motor.  MÅ bare indse at jeg skal få købt mig en længere båd snart..

 

 

2E6C719C-3932-470A-9B7C-DDC6AF370AD7.jpeg

BBEE05C4-2C4A-4BCA-BEB3-9DB1DB3A49C4.jpeg

01CB844A-A3BC-4754-84B6-59660A6BACD1.jpeg

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 6 timer siden:

Som de andre sier: motstand gjennom vannet påvirkes i svært stor grad av tilstand på overflaten som er i kontakt med vannet, og hvor mye masse som skal skyves gjennom vannet. 

 

Vi som driver med regattaseiling er jo ekstremt opptatt av dette. Ulike typer bunnstoff har store ulikheter i motstand gjennom vannet, generelt har selvpolerende bunnstoff mye høyere motstand enn harde bunnstoffer. De harde racingbunnstoffene er også tilsatt friksjonsgunstige stoffer som PTFE (teflon). 

Det sier seg selv at groing i alle former er svært ødeleggende for motstanden gjennom vannet. 

Groing på propellerblader og -nav ødelegger også mye for ytelsen på propelleren. Mye slags lurium å smøre på, men best er nok å holde propelleren ren jevnlig. Selv tilbringer jeg adskillige timer med maske og snorkel under båten gjennom sesongen.

 

Vekt er viktig, og jo mindre og lettere båten er, jo mer ødeleggende er unødvendig vekt. 

 

 


Nu blev jeg pludselig ganske interesseret i bunnstoffer :) Er det muligt at have et hårdt bunnstoff på en båd man kun tager ud af vandet en gang om året? Siger sig selv at en glat overflade kunne hjælpe en hel del mht fart..

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt mulig. Det mest brukte bunnstoffet på seilbåter i Norge er International's VC17. Nå strides vel de lærde om dette er et hardt bunnstoff eller ikke, men det er i hvert fall ikke selvpolerende. Det påføres svært tynt, er tilsatt PTFE i betydelig grad og kan ikke vannslipes. Må påføres nytt lag hvert år. Min egen erfaring etter første sesong med VC17 er at en god del renhold må til, i hvert fall der jeg har hatt båten (Drøbak).

 

De virkelige harde bunnstoffene er beregnet på å vannslipes for å beholde optimal overflate, og endel renhold må påregnes.

 

Dersom man skal gå fra en type bunnstoff til en annen må alt til gelcoat fjernes og ny grunning påføres. I hvert fall hvis man går fra selvpolerende til hardt. 

 

Og vær også obs på farene med kobberholdig bunnstoff (som VC17) på jernkjøl. 

Link to post
Share on other sites

VC17 er ikke for helårsbruk her på vestlandet! 

Båter som bare sommer-brukes, eller løftes og spyles før regatta mange ganger i året man muligens bruke det, men det er ikke brukende for vanlige turseilere med helårs bruk.

 

Jeg har byttet fra VC17 (kjøpte båten på østlandet og fortsatte med det noen sesonger før jeg gav opp), til seajett 033

Båten ligger nå ute for andre sesong uten slipping, og er fortsatt mye mindre grodd enn det den var første høst med Vc17.

Kommer aldri til å ha noe annet enn mykt/selvpolerende under min båt mer.

 

Du kan heller ikke legge hard på mykt, da må alt det myke av først.

 

At det går saktere for motor, (men ikke nødvendigvis for seil ?), det tyder på at det kanskje er propellen som er grodd ? Du kan behandle propellen også, jeg prøvde en trekomponent patent for første gang sist jeg var oppe (2020), og har ikke mistet så mye motorkraft som jeg pleier på sesong 2, men har ikke vært oppe og kikket enda, så få se til våren hvordan det ser ut.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 10 timer siden:

VC17 er ikke for helårsbruk her på vestlandet! 

Båter som bare sommer-brukes, eller løftes og spyles før regatta mange ganger i året man muligens bruke det, men det er ikke brukende for vanlige turseilere med helårs bruk.

 

Jeg har byttet fra VC17 (kjøpte båten på østlandet og fortsatte med det noen sesonger før jeg gav opp), til seajett 033

Båten ligger nå ute for andre sesong uten slipping, og er fortsatt mye mindre grodd enn det den var første høst med Vc17.

Kommer aldri til å ha noe annet enn mykt/selvpolerende under min båt mer.

 

Du kan heller ikke legge hard på mykt, da må alt det myke av først.

 

At det går saktere for motor, (men ikke nødvendigvis for seil ?), det tyder på at det kanskje er propellen som er grodd ? Du kan behandle propellen også, jeg prøvde en trekomponent patent for første gang sist jeg var oppe (2020), og har ikke mistet så mye motorkraft som jeg pleier på sesong 2, men har ikke vært oppe og kikket enda, så få se til våren hvordan det ser ut.


Det kommer jeg til at gøre til foråret! Takk Erik

 

Båden har mistet fart for sejl også - men især motor synes jeg. Kan du sende mig mærket på den trekomponent?

 

 

Takk for input Indy - men tror det er lidt for meget vedligeholdelse for mig - skal nok prøve at finde en balance imellem performance og realistisk vedligeholdelse. Alt er nok bedre end den biltema bunnmaling jeg har på nu.

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...