Jump to content

BILLIG byggesett for båtalarm med GPS


Helge

Recommended Posts

Hei folkens

 

Jeg har kommet over en ny mulig løsning for avansert GPS-tracking av båt - ikke minst meget aktuell som tyveribeskyttelse.

 

Fordelene slik jeg ser det:

1. BILLIG = en kan komme unna med under 2000 kr

2. Du trenger IKKE abbonere på en alarmtjeneste hos et alarmselskap år for år for år. Du får  likevel GPS-tracking av hvor båten din kjører og befinner seg om den blir stjålet. Du får båtens posisjon direkte sendt fra båten på SMS til din egen mobiltelefon. Utstyret du monterer skjult i båten kan gå på båtens forbruksbatteri og går over til å gå på internbatteri med kapasitet på mange timer dersom forbruksbatteriet i båten kobles ut av tyvene.

 

Ulempene (?):

1. Du må selv lodde sammen kontrollboksen (hjernen i systemet)

 

Du må ha noe som trigger GPS2SMS-systemet. Dette kan være alt fra noe så enkelt og billig som å ha en eller flere kontakter som reagerer på at det kommer folk ombord (stille tyverisystem) til billige alarmer (bilalarm) som i tillegg til å varsle deg på SMS også lager skikkelig spetakkel.

 

Systemet består i grove trekk av en kontrollboks der du må koble til en "GPS-mus" (ca 700 - 800 kr). I tillegg må du spandere på en mobiltelefon f.eks. med kontantkort. Slike telefoner får du kjøpt brukt til 100 - 200 kr. Mange har sikkert slike gamle GSM'er liggende ubrukte også. Med et eget kartprogram på hjemmePC'en eller en bærbar PC kan du få plottet bevegelsene til båten. Det kan jo kanskje være kjekt ifm enkelte vanlige båtturer og ikke bare ved tyveri  det?

 

Ta en titt på http://www.geocities.com/gps2sms/

 

Hvordan jeg visste om dette systemet? Jeg fikk tilfeldigvis høre om det fra en kollega som faktisk er med å utvikle det. Kontrollboksen kommer visst snart i en utgave som er under halvparten så stor som den som er vist på websiden.

Link to post
Share on other sites

GeoCities: The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer

 

Dette høres interessant ut. Vinterprosjekt?

Vel det antyder vel kanskje i alle fall at det nettopp ER interessant siden den aktuelle websiden har så mye trafikk.....? Jeg kom i alle fall inn i dag tidlig.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...