Jump to content

Kystradio - Bytte av Kallesignal og MMSI kode ved bytte av båt


John_Kr

Recommended Posts

Roger jo skrev 1 time siden:

Dette låter feil i i mine ører, stasjonær VHF installert er registrert på selger.

Kjøper har håndholdt og må omregistrere stasjonær VHF til seg så begge har same kallesignal og MMSI 

 

Dårlig formulert av meg.

Tenker selvsagt å omregistrere stasjonær VHF til mitt navn også. Lurte bare på

om den håndholdte blir registrert som en «håndenhet» til den stasjonære, eller om den består som en selvstendig enhet med eget kallesignal og MMSI.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 56 minutter siden:

Dårlig formulert av meg.

Tenker selvsagt å omregistrere stasjonær VHF til mitt navn også. Lurte bare på

om den håndholdte blir registrert som en «håndenhet» til den stasjonære, eller om den består som en selvstendig enhet med eget kallesignal og MMSI.

I mitt tilfelle er det det første. Både håndholdt og stasjonær har samme kallesignal og MMSI-nummer (bortsatt fra den sifferendringen som man skal gjøre på håndholdte).

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev On 11.4.2022 at 10.32:

Hei

Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.

Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

 

Spørsmål;

Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?

Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?


Jeg forhandler iCom. 
Den må inn til iCom for omprogrammering. 
Send den inn bia butikken du kjøpte den. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei Solbris, dersom du har lest hele tråden så skal jeg ikke bytte MMSI kode, dvs den trenger ikke å sendes inn. Men når det er sakt så kan det hende radioen trenger oppgradering, hva er siste firmware nr. på min ICOM ...93D?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev for 19 timer siden:

Det er påbudt å inngravere kjenningssignal og er en del av registreringsprosessen i NIS/NOR. De som ikke har kjenningssignal trenger ikke det. Kjenningssignal er «registreringsnummeret» i NIS/NOR-registeret. En vanlig snekke på 20 fot er vanligvis ikke NIS/NOR-registrert og har dermed som oftest kallesignal og da trenger man ikke det. 

I praksis så lenge man kun har kallesignal så vil ingen merke om du tar med deg radioutstyret og setter i en annen båt (så lenge du oppdaterer fartøyinfoen hos Telenor Kystradio) :)

Husk å ta med alt utstyr (VHF og event AIS mm).

Takk for svar. Da skjønner jeg 😁

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest hele tråden. Og her er det både rett og galt!

Fastmontert VHF er registrert på fartøyet og kallesignal og mmsi følger båten og registreres på ny lisenshaver og ny eier av båten. Dette gjelder  som hovedregel ved salg av båt som ikke er registrert i NIS/NOR, altså uregistrert båt og registrert i småbåtregisteret. 
Er båten registrert i NIS/NOR er det registreringsnummeret som er kallesignal og det tildeles mmsi til dette kallesignalet.  Det følger båten uansett!

Har man håndholdt vhf knyttet til fastmontert vhf og man selger båten med fastmontert vhf men tar med seg bærbar vhf med dsc blir man tildelt nytt mmsi nummer som må programmeres på nytt til den bærbare enheten.  
Har man derimot kun en håndholdt vhf med dsc som ikke er knyttet til fastmontert vhf kan man enkelt ta denne med seg. 
Fastmontert vhf kan man også ta med seg! Men tar man den med seg fra en båt registrert i NIS/NOR må den programmeres om uansett! Det samme gjelder tilknyttet bærbar vhf. 
Når det gjelder båt som ikke er registrert kan man ved hjelp av Telenor få med seg gammelt kallesignal videre og man kan få endret navn. Lisensen flyttes da fra gammel til ny båt og registreres fortsatt på deg som lisenseier. 
VHF virker enten man har vhf-sertifikat eller ikke. 
MMSI er båtens «mobilnummer». 257 står for land, altså Norge. 
Mitt nr er 257 089 780. Når mine bærbare enheter programmeres  de med 8 foran 2 og siste siffer slettes. 
Altså blir MMSI for min bærbare enhet 825 708 978, 258 er også landkode for Norge. 
Når dette er sagt er det også riktig at man  kan registrere VHF uten å ha båt. Man kan registrere den på et fiktivt fartøy som en flåte eller kajakk. Men lisensen er like fullt knyttet til et «fartøy» som man som lisenseier disponerer. 
Så håper jeg at jeg ikke gjorde folk enda mer forvirret!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Hei Solbris, dersom du har lest hele tråden så skal jeg ikke bytte MMSI kode, dvs den trenger ikke å sendes inn. Men når det er sakt så kan det hende radioen trenger oppgradering, hva er siste firmware nr. på min ICOM ...93D?

På min står det software versjon 1.003.

Jeg har faktisk ikke sjekket for oppdatering. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei igjen... Mener det står 1.002. på min, mener jeg kjøpte den i 2018 eller 2019. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, ble bestilt på nettet. Om det er behov for oppgradering vet jeg ikke.

 

Takke for all hjelp så langt. Icom'n virker bra til sitt formål og jeg slipper å endre så mye.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...