Jump to content

Oppblåsbare vester - service


syvers

Recommended Posts

Hei.

 

Det reklameres med helsides annonser i båtbladene med at de oppbåsbare vestene må inn til service hvert år (Baltic). Er det noen som aner hva en slik service består av ??.

Det følger jo med en relativt god instruksjon på hvordan man skal kontrollere vestene selv. Jeg lurer da på hva de i tillegg gjør på en slik "service". Noen som vet/ har erfaring ??

 

syvers  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en SecurMar-vest til service hos Viking Life-saving equipment. Kostet vel omtrend kr 200 hvis jeg husker rett.

 

Jeg regner med at de utløser vesten, skifter patronen, tester på lekkasje, og hva de i mitt tilfelle gjorde var å skifte noen morke gummipakninger (det sa de).

 

Denne vesten er nå vraket. Det var en som var veldig flat og behagelig siden den hadde ikke noe trekk utenpå, men etter at jeg begynnte å frakte den i en ryggsekk av og til oppdaget jeg plutselig at den ble veldig slitt i brettene. Hadde jeg hatt behov for vesten den dagen jeg kastet den hadde den ikke hjulpet  :cheers:. brettene var hullet

 

Jeg vet ikke, jeg greier aldri å bygge opp skikkelig tillitt til disse selvutløsende, oppblåsbare vestene. Men hele familien bruker de.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, jeg greier aldri å bygge opp skikkelig tillitt til disse selvutløsende, oppblåsbare vestene.

Jeg tror heller ikke jeg noen gang vil klare å finne roen helt og stole på at vesten fungerer den dagen jeg skulle trenge den. Det er liksom noe rart med å skulle kunne stole 100% på noe du egentlig aldri har sett fungere. Selvfølgelig kan man jo hive seg på sjøen med vesten på for å teste - den fungerer høyst sansynlig - men så må du jo skifte patron, og da er du like langt. Du vet jo ikke om den nye patronen virker, men du kan jo hive deg på sjøen å teste ..... - og sånn kan du jo fortsette uten å bli det spor klokere/roligere  :lol: :lol: :lol:

 

Jeg tror uansett at jeg står over service på vestene mine. De er 1 år gamle, meget lite brukt og pent behandlet og sjekket etter veiledningen av meg. Det for holde, siden de er nesten nye.

 

syvers  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Anbefaller alle med oppblåsbare vester å prøve funksjonen en gang. Spesielt barn bør ha opplevd hvordan dette skjer. det kan være en litt "skremmende" opplevelse og lærerikt mhp. at vesten ikke skal sitte for stramt.

 

Dessuten kan man jo benytte anledningen til å hoppe ut en gang til og teste på det som skal gjøres dersom vesten ikke blåser seg opp automatisk..

Link to post
Share on other sites

Anbefaller alle med oppblåsbare vester å prøve funksjonen en gang. Spesielt barn bør ha opplevd hvordan dette skjer. det kan være en litt "skremmende" opplevelse og lærerikt mhp. at vesten ikke skal sitte for stramt.

Dette minner meg om en ting jeg opplevde som barn som også var skremmende. Drev og tullet på ei mindre flytebrygge hvor en båt var fortøyd. Av uvisse grunner drev jeg og rev og slet i fortøyningen. Det jeg ikke merket, var at et eller annet flyttet seg, og vel fortjent så mistet jeg etter hvert balansen og havnet i vannet. Dette var på høsten og jeg var fullt påkledd. Heldigvis beholdt jeg roen og kom meg på land. Poenget er at for et lite barn, kan det være en temmelig skremmende opplevelse å havne i vannet med klærne på. I tillegg blir alt veldig tungt. Så for å forebygge litt, lurer jeg på om det kunne være en ide å gjennomføre en slik øvelse med barna under kontrollerte former. Altså hoppe i vannet fra båten med alle klærne på, mens det er en voksen i vannet fra før og kan ta tak i barnet umiddelbart. Helst med ei jolle i nærheten som ekstra sikkerhet, hvis man ikke velger å gjøre dette på så grunt vann at den voksne når bunnen med beina. Hvis barnet senere skulle være uheldig og havne i vannet med klærne på, har det litt større forutsetning for å takle situasjonen. Har noen i det hele tatt gjort en slik øvelse? Kunne det være noe å tenke på?
Link to post
Share on other sites

For kanskje 11 år siden hadde vi ankommet Aker Brygge midt på sommeren og holdt på å fortøye. Eldstemannen - nå snart 16 - holdt på på fordekket med sprell og alt mulig og admiralen var allerede på brygga og fortøyet. Jeg mener han fikk et advarsel men fortsatte med sin friidrett inntil det sa ***PLASK*** - rett ved bryggekanten, mor på 2 meters avstand, far på 5, vest på. Dette var en realistisk øvelse med full kontroll.

 

Det ble noen nye tørre shorts og t-skorte i butikken rett ved brygga etterpå.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har noen i det hele tatt gjort en slik øvelse? Kunne det være noe å tenke på?

Hei Batdilla  :cheers:

Det var et meget betimelig spørsmål! En ting er det å få erfaring med hvordan vesten virker. En helt annen sak er å øve på å få en person i fulle klær om bord igjen! De som har forsøkt vet hvor vanskelig det kan være, selv det å få personen om bord i en jolle... Seilere kan f.eks. øve på å bruke storseilsfallet. Båter med ankerspill kan bruke dette o.s.v. Sjøfartsdirektoratet arbeider i disse dager med et informasjonsopplegg på forskjellige metoder som kan brukes.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt XM-vester hos Seatronic. De er gunstig priset, og har kommet meget godt ut i tester.

 

BildeBilde

 

En slektning, som er pensjonert helikopterflyger, han kontaktet sitt gamle helikoptermiljø i Sverige som nøye følger med på kvaliteten av sikkerhetsutstyr. Han ble anbefalt XM vesten!

 

Jeg var innom Seatronic for å kjøpe nye patroner. De anbefalte å bytte disse annethvert år. Det er viktig at vestene ligger tørt mest mulig, spesielt kan man jo ta hensyn til det om vinteren. Det absorberes vann i *utløseren* på patronen for å si det slik, avhengig fuktigheten i omgivelsen. Dette skal gjelde alle slike patroner, det er jo nærkontakt med vann som løser de ut!

 

Det er jo enkelt å bytte dette ut selv og sjekke at resten er i orden, men for all del: fagfolk kan dette sikkert bedre enn meg! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, jeg greier aldri å bygge opp skikkelig tillitt til disse selvutløsende, oppblåsbare vestene.

Støtter den. Dyre er de og krever jevnlig vedlikehold. Og alikevel er man ikke sikker på at de fungerer når de skal. Takke meg til vanlige redningsvester.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det reklameres med helsides annonser i båtbladene med at de oppbåsbare vestene må inn til service hvert år (Baltic). Er det noen som aner hva en slik service består av ??.

Det følger jo med en relativt god instruksjon på hvordan man skal kontrollere vestene selv. Jeg lurer da på hva de i tillegg gjør på en slik "service". Noen som vet/ har erfaring ??

Jeg tror ikke en slik service er noe særlig mer enn du (tom. jeg) kan gjøre selv. Veiing av patron (for å sjekke at den er full), bytte sukkerbit" i utløser, remontere sikkerhetssplint, blåse opp (manuelt?) og sjekke at vesten er tett. Noe mer? Kanskje litt forskjell fra type til type, siden det finnes flere patenter for å utløse patronen.

 

Vi har oppblåsbare vester til alle i det "faste" mannskapet. Har gode erfaringer med disse - lette å bruke, hvilket betyr at de blir brukt. Har også testet dem og de fungerte som de skulle. Dessuten - skulle ikke automatikken fungere kan du dra i snora, er det gass i patronen funker det. Som siste utvei kan du blåse opp vesten. Det er ikke så mye luft som skal til (men hvor enkelt det er i urolig sjø kan man jo lure på). I tillegg til noen seilervester har vi også rimelige men "ordentlige" redningsvester stuet om bord. Disse dublerer som vest hvis vi er mange om bord, men er ellers tenkt som ekstra sikkerhet hvis ulykken skulle være ute.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det absorberes vann i *utløseren* på patronen for å si det slik, avhengig fuktigheten i omgivelsen. Dette skal gjelde alle slike patroner, det er jo nærkontakt med vann som løser de ut!

Du får disse salttabletter som 10-pakk. Og siden du forhåpentligvis ikke går overbord så ofte, er det nok meningen at du skal skifte de ofte. Men hva skjer dersom du ikke gjør det? Jo, AFAIK så løses da vesten ut uten grunn. Kjedelig det også, men det er vel ikke slik at det gjør at de IKKE utløser i vannet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har dere sjekka vestene deres? Er dere sikre på at det er "salt tablett" (trekkpapir) og ikke hydrostatisk utløser?. Mine Secumar dobbeltkamrede har auto hydrostatisk utløsning av ene kammeret og manuell utløsning av begge. De tåler sprut og fukt  over tid uten å løse ut.

Jeg sjekker mine grundig en gang i året. Blåser dem opp og ser at de holder trykket i et døgn. Sjekker patroner for vekt og korrosjon samt sjekker hele vesten for slitasjepunkter.

Hvis proffene tar bare 200kr for en sjekk tror jeg neppe den er noe bedre enn den dere kan gjøre selv dersom dokumentasjon er tilgjengelig.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Alle automatiske vester skal leveres med bruksanvisning, der står det også hvordan vesten skal sjekkes. Siden det er to store leverandører på markedet skal bobbinen skiftes en gang i året eller hvert 4. år. Hvert år skal vesten blåses opp fullt og la den ligge oppblåst minst 12 timer, for å sjekke om den er tett. Utover dette bør kullsyre patronen byttes når den er irret. Alt dette står i bruksanvisningen. Er du normalt hendig, greier du dette selv.

 

En annen ting ha alltid et reservesett av bobin og kullsyrepatron til hver vest ombord.

 

Det er ingen grunn til å ikke stole på disse vestene, hvis du følger produsentens anvisninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at jeg er paranoid  :cheers:, det er det samme som med gass i båt:

 

Jeg vet at alt dette er helt perfekt når alt er gjort riktig og en har fulgt produsentenes anvisninger.

 

 

MEN HVEM GARANTERER MEG AT ALT HAR BLITT GJORT RIKTIG ????? At jeg har gjort det selv? Sålenge det er noe å gjøre kan det gjøres feil.

 

 

Jeg for min del VIL IKKE HA GASS I BÅT og jeg forbeholder meg retten å ha en dårlig magefølelese når det gjelder oppblåsbare redningsvester.

 

Andreas

 

deltaker på 2 kurs vedrørende sikkerhet og gass

Link to post
Share on other sites

Ikke skjønner jeg helt vitsen heller. De litt dyrere av de vanlige vestene er meget greie å ha på seg. Kan ikke sammenlignes med billigste dritt til 199,- på Europris :) En god redningsvest koster typisk 500-700,- er min erfaring.

 

De oppblåsbare kan heller ikke brukes til vannsport (på en praktisk måte ihvertfall) så skal du f.eks trekke en tube eller kjøre litt wakeboard o.l så må man alikevel ha en annen vest tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser ut til å være en 150kN enkelt kammer Crewsaver. Jeg har brukt tilsvarende crewsaver (eldre modell) i jobbsammenheng i mange år og er godt fornøyd. Lett og ledig å ha på seg og ikke minst grei å pakke. De aller fleste av disse vest-typen kan være vemmelige å ha på seg om de ikke er pakka nøye etter testing. Jeg vet ikke om modellen du har avbildet er med hydrostatisk eller "saltpatron" utløser. Hydrostatisk er etter min mening greiest. Da tåler du litt sprut uten at den blåser seg opp.

Sånn jeg ser det er dette en grei jolle/godværs-vest. Skulle det være fare for at skuta skulle synke under meg ville jeg nok ty til den gode gammeldagse typen vest om ikke hjelpa var rett rundt hjørnet. Du vil finne at de fleste oppblåsbare vestene hemmer deg ganske mye etter at de er utløst. Spesielt mange av de større dobbelt kamrede 275kN kan få folk med snev av klaustrofobi til å gå amokk.

 

Jeg har oppblåsbare vester til hele mannskapet, men vi har beholdt alle de gode gamle. Det er greit når en har plass til det, og det har vel du nå vil jeg anta.

 

mvh Sigurd.

Link to post
Share on other sites

Har bestandig brukt vanlige vester, men vurdere nå denne her..fra redningsselskapet  Noen med erfaringer??

 

2vest3.jpg?dbpathid=1001244

 

Pjolter

Har crewsaver vester fra redn. selskapet til hele mannskapet. Om de fungerer bra vet man ikke før man har en mob situasjon ombord. Vestene er helt greie å håndtere, og behaglige å ha på, men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte vester med hektekrok slik at jeg kunne spenne meg fast vha vesten.

 

Har kjøpt ekstra sele til dette.

Link to post
Share on other sites

men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte vester med hektekrok slik at jeg kunne spenne meg fast vha vesten.

Har selv Baltic, uten krok, og angrer litt på det, selv om jeg altså "kjører" båt  :puke:

 

Noe annet en bør sjekke er hvordan vesten er i nakken. I hvert fall tidligere modeller har en tendens til å gnage litt i nakken (våre gjør det). Nyere versjon av vesten vår finnes med fleece-stoff e.l. i nakkeområdet - gjør den mye behageligere å ha på. Slike alternativer finnes sikkert for andre modeller også.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vest er en sikkerhetsdetalj som man må kunne stole 100% på til enhver tid. En vanlig seilervest/redningsvest har null vedlikehold, mens en oppblåsbar vest krever stadige tilsyn og man er ikke 100% sikker på om den virken når man virkelig trenger den.

 

Det skulle vel være et korrekt utgangspunkt?

 

Hvorfor da velge en oppblåsbar vest? Noen steder og noen situasjoner gjør det hensiktsmessig. F.eks en vest under et flysete. Vekt, plass osv.....

 

Hva med alle oss som bruker vest i en fritidsbåt? Oftest nær land. Har vi noen spesielle fordeler av en oppblåsbar vest? Ikke særlig mye er min påstand. For det første er ikke vesten på over alt og til enhver tid. Når den først er på, er f.eks. en seilervest ikke spesielt ubehagelig i bruk , ikke særlig tung, billig, 100% til å stole på at du får den oppdrift du forventer og fullstendig vedlikeholdsfri.

 

Jeg bytter aldri bort mine vanlige redningsvester og seilervester i noe oppbåsbart dyrt vedlikeholdkrevende usikkert mikkmakk. Når jeg ser diskusjon om å kjøpe den ene oppblåsbare i steden for den andre, fordi man er usikker om nr. 1 virkelig virker den dagen man har bruk for den, bare rister jeg på hodet.

 

Hver sin smak sier jeg bare.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

lotus

 

Jeg har både solide helly hansen redningsvester av den gamle røde typen, vanlige seilvester og oppblåsbare vester ombord. Hovedårsaken til at jeg har gått vekk fra seilvestene er at de oppblåsbare har langt større oppdrift i følge NSSR. Får vel stole på fagfolkene her, og crewsavervestene som NSSR selger brukes også av profesjonelle redingsfolk, politi/brannvesen m.m

Link to post
Share on other sites

Vest er en sikkerhetsdetalj som man må kunne stole 100% på til enhver tid. En vanlig seilervest/redningsvest har null vedlikehold, mens en oppblåsbar vest krever stadige tilsyn og man er ikke 100% sikker på om den virken når man virkelig trenger den.

 

Det skulle vel være et korrekt utgangspunkt?

 

Hvorfor da velge en oppblåsbar vest? Noen steder og noen situasjoner gjør det hensiktsmessig. F.eks en vest under et flysete. Vekt, plass osv.....

 

Hva med alle oss som bruker vest i en fritidsbåt? Oftest nær land. Har vi noen spesielle fordeler av en oppblåsbar vest? Ikke særlig mye er min påstand. For det første er ikke vesten på over alt og til enhver tid. Når den først er på, er f.eks. en seilervest ikke spesielt ubehagelig i bruk , ikke særlig tung, billig, 100% til å stole på at du får den oppdrift du forventer og fullstendig vedlikeholdsfri.

 

Jeg bytter aldri bort mine vanlige redningsvester og seilervester i noe oppbåsbart dyrt vedlikeholdkrevende usikkert mikkmakk. Når jeg ser diskusjon om å kjøpe den ene oppblåsbare i steden for den andre, fordi man er usikker om nr. 1 virkelig virker den dagen man har bruk for den, bare rister jeg på hodet.

 

Hver sin smak sier jeg bare.

 

Lotus

Smaken er som baken, Lotus.

Men - her er jeg uenig med deg. Vi har hatt oppblåsbare vester i 5 sesonger. Jeg har ingen problemer med å stole på dem. De er, slik jeg opplever det, behageligere å ha på enn en silervest, og mye behageligere enn en vanlig vest (jeg har alle typer om bord og har prøvd alle). En oppblåsbar vest er dessuten mye sikrere enn en seilervest om en skulle falle over bord, ikke minst hvis en da slår seg bevisstløs, eller det er mye sjø. Den oppblåsbare er jo en redningsvest, mens seilervesten kun er et flytemiddel.

 

Men alt til sitt bruk. Seiler en f.eks. regatta e.l. og er så aktiv og i så mye bevegelse at en kan risikere at vesten blir skadet eller løse seg ut pga. sjøsprut e.l. er nok seilervesten mer egnet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...