Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Det kan være at jeg er litt farget, siden jeg ønsker meg kjøpers marked og har penger på bok til en bra snekke eller en rimelig cabincruiser. Men i de siste ukene så har jeg sett mye fine båter på Finn som ikke blir solgt, båter som kommer ut på nytt med langt lavere pris og mye annonser hvor prisen har blitt justert kraftig ned. Det jeg har sett på er båter som Marex, Tresfjord, Bayliner, Risør og andre båtmerker som normalt sett er ganske kurant å selge. Jeg ser også prisen på en del båtplasser (i Oslo) til leie begynner å justere seg ned, så det kan virke som at trykket også der har begynt å lette litt. 

Jeg tenker dette er en naturlig utvikling, en vanlig familie har en del mindre tusen å rutte med i 2022 kontra de foregående årene, og da svir det kanskje mer å betale avdrag, båtplass og vedlikehold på en båt. Det begynner å bli en del vanvittig gode kjøp der ute som ikke blir solgt syntes jeg. Det begynner rett og slett å bli vanskelig å holde fingrene av fatet, men det ser ut til å bli en såpass hektisk sommer på jobb at jeg neppe får tid til å bruke båt mye i år, så jeg har lagt det litt på is for nå. 

Men hvordan opplever dere det, de av dere som enten sitter å speider etter ny båt eller sitter og selger bruktbåt? Prisene på råvarer stiger jo, så jeg kan tenke meg til at det er annerledes på nye eller nesten nye båter, men sånn i prisklassen 0-300.000, så ser det ut som det kan bli kjøpers marked nå. 

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på om omløpshastigheten er opp eller ned. Men det vet nok finn.no hehe.

Men i Sverige virker det som rolige tilstander:

 

https://www.hamnen.se/stort-prisras-pa-flertalet-begagnade-batar/

 

Båtene jeg ser på, har stort sett steget eller holdt seg i pris, selv om de ikke er blitt solgt tidligere...

Så skal være forsiktig med å forklare årsaken, eller antyde om det er kjøper eller selgers marked, for økonomisk teori gjelder ikke i bruktbåtmarkedet virker det som 😉 

Link to post
Share on other sites

Bekjente av meg solgte nettopp Bavaria 39 fra 2006 ish. Solgt på 2 uker for 100.000 mer enn da ga for den for 4 år siden 

 

opplever ikke markedet som tregt nei

 

folk har  ikke mindre penger nå enn før «plandemien». Reallønnen øker i Norge. Og rentene er snart på nivå før covid. Det er ikke sant alt som står i VG… 😉

Link to post
Share on other sites

Jeg følger godt med på seilbåtmarkedet og der er det ingenting som tyder på nedgang, heller en svak oppgang. Kurrante båter (nyere båter fra 30-50 fot) går stort sett raskt og til gode priser. Det ser også ut til at kurante motorbåter går raskt. Så tror jeg det finnes en del drømmere der ute som sitter på eldre prosjektbåter som de tror er gull verdt. Disse er nok noe verre å selge. 

 

Med tanke på energiprisene nå og fremover, så tror jeg det er kan være god butikk å investere i kurrant seilbåt nå. Nye seilbåter har steget voldsomt de siste årene og det selges fortsatt veldig få nye seilbåter i Norge. Dette tror jeg vil påvirke prisene i positiv retning. 

Link to post
Share on other sites

Virker som 80 tals båter å en del båter opp mot 95 ligger lenge nå, å går ned i pris.

Dette er båter som ofte har gammel sliten motor/gammel elektronikk/gamle elinstalasjoner++

Altså båter hvor en ofte må forvente en del jobb/bytte av utstyr. Disse er nok på vei ned mot før corona priser.

Så har en mulighet å fikse ting sjøl og er sugen på litt jobb, så kan en nok gjøre greie kjøp der.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Gp700 rett før påske, etter å ha fulgt markedet tett i nesten to år på akkurat denne modellen. Syntes den var vel høgt priset i forhold til tidligere båter som var solgt, men var heldig og fikk en pris eg var villig til å gi ( og den hadde alle specs eg ønsket). Nå ser eg båter ligger ute til samme prisantydning, og de går stort sett unna fort. Så ingen umiddelbare tegn eg har sett om kraftig korreksjon. Det kan ha med tid å gjøre også, det skjedde en kraftig korreksjon i markedet rundt månedskiftet juni juli i fjor, da låg båtene plutselig lang lenger tid. Men det er bare min observasjon...

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Båtmarkedet er et luksusmarked, så det er naturlig at det er sensitivt for endringer i folk sin privatøkonomi. Pandemien slo veldig skjevt ut økonomisk, endel folk opplevde økt kjøpekraft mens andre selvsagt fikk det motsatte. Og etterspørselen ble større av at folk måtte feriere i Norge. Nå med pandemiem over og som vi ser en mer generell oppgang i kostnader og dermed real-nedgang i kjøpekraft, så er det derfor naturlig å tenke seg at korreksjonen kommer. Og så vil det nok slå til ulikt ift ulike typer båder. Nyere seilbåter på 40+ fot har markedet vært rimelig utplukket for lenge, så her tenker jeg det vil være mindre merkbart f.eks. 

Link to post
Share on other sites

Verdt å tenke på: Med en inflasjon på 5,4% fra april 2021 til 2022 betyr det at en båt har gått fem prosent ned i pris om den omsettes for samme sum år som i fjor.
 

De siste år har inflasjonen vært å lav at vi har blitt vant til å ikke tenke på den. Nå må vi nok det igjen. Og i slike tider er det farligste man kan gjøre er å ha for mye penger på en bankkonto. 
 

Det er all grunn til å tro at drivstoffprisene blir høye i årene fremover. Gjør det fristene å spekulere i om det vil gjøre at trawlere og seilbåter vil bli mer attraktive. Men siden dette er luksusgode og båter som kjent oftest ligger i havn er jeg usikker på hvor mye effekt det vil ha.  

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 12 minutter siden:

Det er all grunn til å tro at drivstoffprisene blir høye i årene fremover. Gjør det fristene å spekulere i om det vil gjøre at trawlere og seilbåter vil bli mer attraktive. Men siden dette er luksusgode og båter som kjent oftest ligger i havn er jeg usikker på hvor mye effekt det vil ha.  

Luksusgode kan man sikkert si, men samtidig er det fryktelig mange her i Norge som har økonomi til en slik luksusgode. De av mine venner som har seilbåter rundt millionen er helt vanlige arbeidstakere med samlet familieinntekt på mellom 1 og 1,5 milioner kroner. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, LAKA said:

Luksusgode kan man sikkert si, men samtidig er det fryktelig mange her i Norge som har økonomi til en slik luksusgode. De av mine venner som har seilbåter rundt millionen er helt vanlige arbeidstakere med samlet familieinntekt på mellom 1 og 1,5 milioner kroner. 


Ja, luksus i den betydningen at det overgår det som er strengt nødvendig. Og det er jo mye i denne kategorien for de fleste av oss. Og blir det stramt så er det nok det første som går hos svært mange.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at mange selgere av rimeligere båter i prisklassen 50-250k ikke egentlig har mye snøring om faktisk sannsynlig salgsverdi. Så det blir bare satt en pris, gjerne for høy. Så er det bare å prute for de som evt. vet hva de skal ha. Mens andre kjøpere som ikke sjekker så nøye kanskje bare kjøper båten fordi den er nært geografisk eller lignende.

Så det er nok den god del tilfeldig prising der ute. Geografisk beliggenhet kan nok også bidra til et svingende prisnivå.

Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det som blir sagt her, også tenker jeg det ikke er helt umulig at vi ser en til dels forskjellig prisutvikling på nyere bruktbåter kontra eldre bruktbåter. Mye av de båtene som krever en del kapital kjøpes jo oftere av kapitalsterke mennesker som jo er de som merker minst av en endret økonomisk hverdag. Og særlig når det er båter som er såpass nye av de til en viss grad kan sammenlignes med nye båter, hvor prisene jo stiger grunnet dyrere råvarer. 

Den økonomiske spåkula er vanskelig, såpass vanskelig at også de som har det til jobb bommer kraftig med jevne mellomrom. Derfor er det kanskje mest interessant å se hva som skjer med båtene som dukker opp på Finn. Den av mine egne observasjoner som jeg føler meg mest sikker på er at de båtene som typisk ble kjøpt for en covid-familiefere på kort varsel, da sånn 25-32 fot til under 250-300.000 kr, de ser ut til å få en stor korreksjon nå. Der ser jeg båter som ville gått for 150.000 for 1-2 år siden, som nå blir liggende lenge for 60-70-80.000 kr. De av familiene som merker endringene i økonomien og som har båt ut over en liten fiskebåt tipper jeg ofte har den typen båt. 

Har kjøpt og solgt ting med motor hele livet mitt, og gjort greie penger på det. Og det som bestemmer prisen mest på noe med motor som selges er ikke tilstanden, men hvem som selger. Som @Teerexegentlig sier, det er nok mange som har kjøpt en båt de siste to årene de egentlig ikke hadde peiling på hva var verdt, og nå vil de ha ca det samme, og båten blir liggende usolgt - er min spådom. 

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:
Raymond Engmark skrev for 23 timer siden:

Det kan være at jeg er litt farget, siden jeg ønsker meg kjøpers marked

Må være helt ærlig med deg: tror rett om slett at du kjeder deg.

 

Takk for ærligheten din. Da må jeg helt ærlig si at du tar feil. Økonomi i båthold er viktig for de fleste som har båt, og da er det greit å være bevisst på om man kjøper Dot.Com aksjer på helt feil tidspunkt eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter, du har stadig innlegg om det samme med bittelitt ny vri hver gang, har du ikke snart fått nok svar til å vurdere markede selv? Eller er det som Dieselfan skriver at du kjeder deg? 

De fleste kjøper ikke båt som en investering, de kjøper båt for naturopplevelser, opplevelser sammen med familien, kunne oppleve kystkultur, kunne reise på ferie mm

Hvis jeg hadde planer om å bli rik, så hadde jeg solgt båten, båt koster ;)

Mistenker du sitter på land og er misunnelig på alle som sklir forbi i båt, på tide å kjøpe tenker jeg. Om du taper 50 eller tjener 50 ved neste korsvei, har vel ikke så mye å si, du skal vel handle ny båt i samme marked? 

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 26 minutter siden:

Til trådstarter, du har stadig innlegg om det samme med bittelitt ny vri hver gang, har du ikke snart fått nok svar til å vurdere markede selv? Eller er det som Dieselfan skriver at du kjeder deg? 

De fleste kjøper ikke båt som en investering, de kjøper båt for naturopplevelser, opplevelser sammen med familien, kunne oppleve kystkultur, kunne reise på ferie mm

Hvis jeg hadde planer om å bli rik, så hadde jeg solgt båten, båt koster ;)

Mistenker du sitter på land og er misunnelig på alle som sklir forbi i båt, på tide å kjøpe tenker jeg. Om du taper 50 eller tjener 50 ved neste korsvei, har vel ikke så mye å si, du skal vel handle ny båt i samme marked? 

 

Tenkte akkurat det samme som @Førstefender. Mulig teorien er at jo flere slike tråder, jo mere sansynelig er det at prisene går ned.

Hvis man skal "tjene" på alt mann gjør, som i øke antall kroner, tror jeg båt er et vondt investeringsobjekt. Jeg bryr meg ikke veldig om båten faller i verdi, da jeg har den for å kose meg på vannet. Når det gjelder båtpriser og marked har ikke jeg registrert at det går noe særlig nedover hvertfall. Min erfaring er også at gammelt i bra stand og godt vedlikeholdt/oppgradert, også er kurrant. Derimot gammelt, med etterslep av vedlikehold og kun originalt utstyr, er vanskelig å selge, naturlig nok. Utstyr er like dyrt til gammel båt, som til ny.

Jeg tenker at det er sundt at båten kan bli vært null, uten at man må gå fra hus og hjem.

Link to post
Share on other sites

Ser ingen ting som tyder på at bruktprisene er på tur ned. Det er tvert imot få båter i markedet iallefall i den litt dyrere prisgruppen og med den prisstigningen som fortsetter på nybåter gjør at båter i prisklasse f.eks. 1,5-3 millioner neppe blir billigere med tiden.

 

De aller fleste godt etablerte med ordede forhold lar heller ikke båtbruken påvirkes av drivstoffprisene, med 100 gangtimer i året, forbruk på 50 liter/time som er er ganske normalt på en familiebåt og som uansett ikke drar sesongforbruket høyere enn 2500-3000 liter for mange er summen til drivstoff forsvinnende lav sett i forhold til kapitalkostnadene med båt.

 

Det eneste jeg har merket med så langt i sesongen er at enkelte kommenterer på drivstoffprisen i det sekundet kortet stikkes inn i automaten og så er det glemt så snart tanklokket skrus på, iallefall fram til neste fylling da det er andre gleder med båtlivet som heldigvis overveier drivstoffkostnadene.

 

Tror du blir værende uten båt om du tenker å vente på et synkende marked. Norge og norske lønnsmottakere har vært svært lite påvirket av pandemien. De har fortsatt godt med midler i pengebøkene.

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev On 6.6.2022 at 3.35:

Prisene på råvarer stiger jo, så jeg kan tenke meg til at det er annerledes på nye eller nesten nye båter, men sånn i prisklassen 0-300.000, så ser det ut som det kan bli kjøpers marked nå. 

 

Folk sliter ikke med å få solgt båtene sine. Men det segmentet du sikter deg inn på inneholder mengder av 70 og 80 talls båter, gjerne med original motor. Og dette blir litt som veteranbiler, ikke nødvendigvis noe for hvem som helst. Og derfor går gjerne etterspørselen ned noe. Om det dermed kan sies å være et godt kjøp er ikke godt å si, nedgangen vil jo fortsette desto eldre og mer ukurant det blir. Min 78 modell har fortsatt stor bruksverdi for meg, men kroneverdien er nok sørgelig lav i forhold til det de gikk for for et par tiår siden...

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Til trådstarter, du har stadig innlegg om det samme med bittelitt ny vri hver gang, har du ikke snart fått nok svar til å vurdere markede selv?
 

Mistenker du sitter på land og er misunnelig på alle som sklir forbi i båt, på tide å kjøpe tenker jeg. Om du taper 50 eller tjener 50 ved neste korsvei, har vel ikke så mye å si, du skal vel handle ny båt i samme marked? 

 

 

Ja jeg har spurt om dette tidligere, men da lurte jeg på hvordan folk trodde det kom til å bli, nå hvordan båtfolket opplever det i praksis. Jeg har jo båt der hvor jeg bor, og vurderer en til som en liten hytte på vannet en annen plass. Men det er jo ikke sikkert jeg kommer til å bruke den så mye som jeg tenker, eller at det blir mer problematisk enn jeg tenker å ha båt på en annen kant av landet - eller så kanskje fungerer det helt topp. Det kan uansett hende at jeg ikke skal handle ny båt i samme marked om jeg selger, så det er mulig at du er i en situasjon hvor 50k fra eller til ikke er så nøye, men sånn er det jo ikke for alle. 

 

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Tenkte akkurat det samme som @Førstefender. Mulig teorien er at jo flere slike tråder, jo mere sansynelig er det at prisene går ned.


Min erfaring er også at gammelt i bra stand og godt vedlikeholdt/oppgradert, også er kurrant. Derimot gammelt, med etterslep av vedlikehold og kun originalt utstyr, er vanskelig å selge, naturlig nok. Utstyr er like dyrt til gammel båt, som til ny.

 

I alle markeder vil jo troen på markedet være avgjørende for prisen, men at en tråd på et forum skal påvirke det, det tror jeg ikke på. Men det er klart, alle som har investert penger i noe er interessert i å fremsnakke troen på markedet, noe annet er jo å snakke penger ut av lommeboka til den dagen man skal selge seg ut - bevisst eller underbevisst. Det tror jeg derimot mange båteiere vil drepe denne typen diskusjoner, fordi de blir irriterte om noen snakker ned investeringen deres. 

Ellers enig i resonnementet ditt. Det er klart at spriket på eldre båter blir også større og større, mer uoversiktlig og dermed mindre attraktivt for mange. Kanskje er historien da mer at mange kastet det overbord når de kjøpte gammel covidbåt uten å kunne markedet, også kommer justeringen nå. Jeg vet ikke. 

 

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

De aller fleste godt etablerte med ordede forhold lar heller ikke båtbruken påvirkes av drivstoffprisene, med 100 gangtimer i året, forbruk på 50 liter/time som er er ganske normalt på en familiebåt og som uansett ikke drar sesongforbruket høyere enn 2500-3000 liter for mange er summen til drivstoff forsvinnende lav sett i forhold til kapitalkostnadene med båt.

 

Det eneste jeg har merket med så langt i sesongen er at enkelte kommenterer på drivstoffprisen i det sekundet kortet stikkes inn i automaten og så er det glemt så snart tanklokket skrus på, iallefall fram til neste fylling da det er andre gleder med båtlivet som heldigvis overveier drivstoffkostnadene.

 

Tror du blir værende uten båt om du tenker å vente på et synkende marked. Norge og norske lønnsmottakere har vært svært lite påvirket av pandemien. De har fortsatt godt med midler i pengebøkene.

 

I følge SSB var prisnivået på bensin i 2015 13,78 kr literen. Nå er det ofte rundt 27 kroner literen. I ditt regnestykke (3000l) så vil det være en merkostnad på 40.000 kr. For en typisk familie så er jo den ekstrakostnaden mange måneder med "morropenger" som er til overs etter at mat, forsikring, huslån, bil etc er betalt, og en samlet drivstoffkostnad på 80000+ kr vil jo svi for vanlige folk. Ca 40% av norske husholdninger vil slite med å klare en renteøkning på over 3%, det maler et bilde av en befolkning med høy gjeldsgrad. Og det er klart det påvirker båtmarkedet også dersom det er 5000 eller 500 stykker som ønsker å handle båt i et visst marked. Og det er jo ikke Covid som påvirker økonomien, det er jo krig og generelle prisøkninger. 

 

index skrev 48 minutter siden:

 

Men det segmentet du sikter deg inn på inneholder mengder av 70 og 80 talls båter, gjerne med original motor. Og dette blir litt som veteranbiler, ikke nødvendigvis noe for hvem som helst. Og derfor går gjerne etterspørselen ned noe. 


Jeg kjøper den teorien. Jeg hadde for noen år siden en Bayliner 2455 1987 mod diesel. En pakning røk på den, og den gikk ned i fortøyning, og jeg fikk vel rundt 140.000 i oppgjør for den. Under Pandemien så gikk prisene over det, mens nå ser jeg den typen båter som ikke blir solgt til rundt 100k. Bayliner er jo noe en del rynker på nesen til, vet det, men samtidig en båt også veldig mange syntes er ok, som normalt sett omsettes relativt greit. 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev 59 minutter siden:

 

I følge SSB var prisnivået på bensin i 2015 13,78 kr literen. Nå er det ofte rundt 27 kroner literen. I ditt regnestykke (3000l) så vil det være en merkostnad på 40.000 kr. For en typisk familie så er jo den ekstrakostnaden mange måneder med "morropenger" som er til overs etter at mat, forsikring, huslån, bil etc er betalt, og en samlet drivstoffkostnad på 80000+ kr vil jo svi for vanlige folk. Ca 40% av norske husholdninger vil slite med å klare en renteøkning på over 3%, det maler et bilde av en befolkning med høy gjeldsgrad. Og det er klart det påvirker båtmarkedet også dersom det er 5000 eller 500 stykker som ønsker å handle båt i et visst marked. Og det er jo ikke Covid som påvirker økonomien, det er jo krig og generelle prisøkninger. 

 

 

Bobil er heller ikke billig, ser ikke at dette markedet er berørt i det hele tatt av pandemien. Tvert imot klarer man ikke å skaffe biler nok for å mette markedet i prisklassen 1-2 millioner, de blir revet vekk så fort de kommer inn i butikken.

 

De fleste jeg kjenner med båter i prisklassen 1-3 millioner har ikke lån, eller svært minimale lån på båten. Enten er båtene betalte da de ble kjøpte eller så har de nedbetalte hus som de har bakt inn litt båtlån på. Og drivstoff velger man selv hvor mye man vil kjøre opp på en sesong. Ved å redusere farten fra planfart til 7 knop kan man gå ned til 40% av drivstofforbruket pr. nautisk mil tilbakelagt så der er det store reguleringsmuligheter om man føler dette som pressende.

 

Og sist men ikke minst, økonomi er helt individuelt med særdeles ulike utgangspunkt. De som allerede har båt i dag har vel gjort seg opp noen meninger om hva dette koster før båten ble handlet og konjunktursvinginger velter derfor ingen budsjetter. Storbåt kan man nesten ikke se annonsert nå for tida, for 4-6 år siden var markedet fulle av 50-fotinger til salgs.

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev 1 time siden:

I følge SSB var prisnivået på bensin i 2015 13,78 kr literen. Nå er det ofte rundt 27 kroner literen. I ditt regnestykke (3000l) så vil det være en merkostnad på 40.000 kr. For en typisk familie så er jo den ekstrakostnaden mange måneder med "morropenger" som er til overs etter at mat, forsikring, huslån, bil etc er betalt, og en samlet drivstoffkostnad på 80000+ kr vil jo svi for vanlige folk. Ca 40% av norske husholdninger vil slite med å klare en renteøkning på over 3%, det maler et bilde av en befolkning med høy gjeldsgrad. Og det er klart det påvirker båtmarkedet også dersom det er 5000 eller 500 stykker som ønsker å handle båt i et visst marked. Og det er jo ikke Covid som påvirker økonomien, det er jo krig og generelle prisøkninger. 

3000L er nok for større båter med kraftige dieselhester i kjelleren.

De som har eller vurderer denne slags type båter som ren fritidsbåt er neppe de som vil slite med en renteøkning - snarere tvert i mot. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chiefengineer said:

Bobil er heller ikke billig, ser ikke at dette markedet er berørt i det hele tatt av pandemien. Tvert imot klarer man ikke å skaffe biler nok for å mette markedet i prisklassen 1-2 millioner, de blir revet vekk så fort de kommer inn i butikken.

 

De fleste jeg kjenner med båter i prisklassen 1-3 millioner har ikke lån, eller svært minimale lån på båten. Enten er båtene betalte da de ble kjøpte eller så har de nedbetalte hus som de har bakt inn litt båtlån på.

 

Jeg tipper majoriteten av de du kjenner er det man kan kalle "eldre". Når jeg ser rundt meg, så er ofte kaptein og mannskap på større, nyere bobiler såvel som båter i 40-45 fot+, i kategorien 60+ år.

 

Som du sier, som oftest med nedbetalte hus og lite eller ingen gjeld på båt/ bobil.

For veldig mange andre i den "yngre garde" som greide å ha råd til et båtliv før, har summen av økningen i vannføringen i alle bekkene (strømpriser, fuelpriser, økning i ny/ bruktpriser, rentehevinger på horisonten osv osv) de senere årene blitt for stor. Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...