Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg har jo svart på dette tidligere og fastholder min påstand om nedgang i bruktbåtpris. Vi har en symaskin på finn,langt fra båt,men nypris nærmere 70.000. Brukt et par timer og pris 26.000. Ca 1000 har sett og null respons!  Penger sitter ikke løst. Økte avgifter,generell prisstigning,energiutgifter og renter skal redusere vår økonomiske stilling. Flere vil miste jobben i 2023. Etterspørsel vil bli veldig redusert.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev for 2 timer siden:

Vi har en symaskin på finn,langt fra båt,men nypris nærmere 70.000. Brukt et par timer og pris 26.000. Ca 1000 har sett og null respons!  

Nedgangstid eller oppgangstid, symaskiner i den prisklassen tror jeg uansett har en meget liten kjøpegruppe! Så tror ikke det er mye pekepinn for bruktprisene på båt.

De båtene som jeg  kjenner til og vet er solgt i siste 4mnd, har blitt solgt omtrent til før-corona pris, kanskje litt høyere. Ser ikke den store bevegelsen ennå på pris, dette er båter på mellom 40 til 50 fot, opptil 2 mill, så eldre båter.

Link to post
Share on other sites

Er vel enklest og si at skal man bytte båt så er mellomlegget konstant enten prisene går opp eller ned De som kjøpte båter i Coronatiden til sinnsykt høye priser og vil selge i år må nok kansje beregne tap da en nedgang på 10 / 30 % ikke er utenkelig om ikke ting og tang endrer seg i verden. For en familie som har fått økte utgifter på kansje 10 / 15000 extra i mnd står nok ikke båtkjøp særlig høyt på listen.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev for 6 timer siden:

Jeg har jo svart på dette tidligere og fastholder min påstand om nedgang i bruktbåtpris. Vi har en symaskin på finn,langt fra båt,men nypris nærmere 70.000. Brukt et par timer og pris 26.000. Ca 1000 har sett og null respons!  Penger sitter ikke løst. Økte avgifter,generell prisstigning,energiutgifter og renter skal redusere vår økonomiske stilling. Flere vil miste jobben i 2023. Etterspørsel vil bli veldig redusert.

 

Pfaff?

Link to post
Share on other sites

Symaskinindeksen kan kanskje si noe om båtmarkedet. Men facit får vi vel til våren og sommeren.

 

Mtp at hyttemarkedet har stoppet ganske heftig opp, at nybilsalget har bråstoppet (muligens tabloidoverskrift), og at mange nettbutikker merker vesentlig nedgang fra foregående år, så er det mulig at dyre luksusartikler som båt også får redusert salg. Det er dumt for dem som må selge båten (og ikke skal ha ny), men betyr lite for dem som skal ha båt fremover.

 

 

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev for 9 timer siden:

Mitt inntrykk er at mange har kjøpt båt i Coronatid og forventer lik pris ved salg. Kikker blant annet etter en velholdt Windy 9800, men prisen på de få jeg har funnet har mye høyere pris enn før Corona. 

Da må du evt påregne et "tap" i form av å gi mere fordi du ikke kjøpte da det var billigere, eller vente og håpe det går riktig vei for deg.

Det meste av priser i dag er vel høyere enn før korona, så det er vel logisk for båt også, uten at det er noe mere feil.

 

Blir lite mat i handlekurven, om man går i butikken og forventer at ting koster det samme som før koronaen. Samme med byggevarer, får ikke byttet tak eller kledning for samme sum i dag, som for 5 år siden.

Den som skal kjøpe synes alt er for dyrt, den som skal selge synes det er billig. Man ønsker å kjøpe gull, som gråstein, og selge gråstein som gull. Mao, alt er som det pleier.

Det er nok flere som MÅ kvitte seg med båten i disse tider, og de må nok regne med å selge til lavere pris da kjøperne muligens blir færre. For de som har grei båt men ønsker å bytte, tenker jeg de fleste venter på mere stabilitet i markedet, med mindre de får det de ønsker for båten de har. Har selv en mindre båt jeg vurderer å selge, og tenker det blir spennende å se. Har aldri tenkt at jeg får igjen det jeg kjøpte den for, men har heller ikke tenkt å gi den bort fordi noen mener at prisene skal ned. Kan gjerne ha den en stund til, gjør bare litt vondt at den ikke blir brukt så mye den burde.

Link to post
Share on other sites

Har selv en båt for mye nå, og vurderer å selge den.
Jeg behøver heldigvis ikke selge, så hun kan fint bli hos meg en stund til.

Men det er mange, som nå oppdager, at de pengene de hadde planlagt å bruke på ferie, er blitt en del mindre, og det kommer ikke til å bli bedre på noen år. De vil nok vurdere å kjøpe båt/campingvogn, i stedet, for deretter å holde ferie i Norge.
Det er ihvertfall den trenden jeg hører om i salgsavdelingen. Folk spør etter billige båter med mulighet for overnatting. Og gjerne med henger, da båtplasser også er gått opp i pris.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 4 timer siden:

det er mange, som nå oppdager, at de pengene de hadde planlagt å bruke på ferie, er blitt en del mindre,

Pengene til ferie har ikke blitt mindre for meg, men det jeg får igjen for pengene er jo mye mindre. Vi skal en tur til danmark en uke (og la båten ligge i krstiansand) og ble sjokkert over leiepriser (i danmark og norge). 

 

3 uker på sørlandet med båten er faktisk samme pris som danmarksturen på en uke. (Endelig begynner båt å bli god økonomi :giggle:)

 

(Må reise i juli pga sfo, skole og barnehage)

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

3 uker på sørlandet med båten er faktisk samme pris som danmarksturen på en uke. (Endelig begynner båt å bli god økonomi :giggle:)

Dette er faktisk et godt poeng! Vi har leid sommersted de siste åra, flere 10 tusner i uka for de beste stedene langs kysten.

I år blir det 3 uker på kjøl! 

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Thomas_h said:

Pengene til ferie har ikke blitt mindre for meg, men det jeg får igjen for pengene er jo mye mindre. Vi skal en tur til danmark en uke (og la båten ligge i krstiansand) og ble sjokkert over leiepriser (i danmark og norge). 

 

3 uker på sørlandet med båten er faktisk samme pris som danmarksturen på en uke. (Endelig begynner båt å bli god økonomi :giggle:)

 

Løsning: Kjøp skikkelig hyttebåt og blås over til DK på 4 timer fra Kr. S. Da kan du flytte hytta rundt i DK også.

Så over til litt nord på sørlandet eller svenske vestkysten og få med deg hele indrefileten på veien hjem :yesnod:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

 

Løsning: Kjøp skikkelig hyttebåt og blås over til DK på 4 timer fra Kr. S. Da kan du flytte hytta rundt i DK også.

Så over til litt nord på sørlandet eller svenske vestkysten og få med deg hele indrefileten på veien hjem :yesnod:

Hvis bare ikke fjell dollar hadde så dårlig kurs. Blir dyrt i dk med kurs 1,47 nå. 

Men viktigste er ennå billig. Øl får en til goe pris😁😁😂😂

Link to post
Share on other sites

I 2021 skrev seilmagasinet en artikkel om Bavaria 34 AC hvor de skriver at dette er en av de mest vanlige modellene, at det er flust av dem, og at prisene ligger på 300.000,- til 450.000,- avhengig av stand. Det har i januar 2023 ligget tre slike til salgs... alle til ca 550.000,- !!!! og det midtvinters, og uten noe spesielt utstyrsnivå!!! Ny kostet båten for snart 25 år siden 690.000,-

 

Jeg tenker at de som er villig til å vente til godt ute i  høysesongen 2024 kan få den samme båten til under 2021-priser (kanskje til og med en av  de som er avertert akkurat nå... ettersom jeg tror det er en mulighet for at avstanden mellom selger og kjøpere i dette tilfellet vil bli aaaaaltfor stor - for alle kan som kjent google seg fram til den samme artikkelen).

 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 12 minutter siden:

Jeg tenker at de som er villig til å vente til godt ute i  høysesongen 2024 kan få den samme båten til under 2021-priser (kanskje til og med en av  de som er avertert akkurat nå... ettersom jeg tror det er en mulighet for at avstanden mellom selger og kjøpere i dette tilfellet vil bli aaaaaltfor stor - for alle kan som kjent google seg fram til den samme artikkelen).

 

Godt mulig du har rett her. 550k er for høy pris for disse, så de må trolig ned til 450-470k. Men skal man ha ny Bav 34 så bikker man 2 millioner kroner, og med det antallet nye seilbåter som har blitt solgt de siste årene i denne størrelsen så vil bruktbåtmarkedet etterhvert bli presset. 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 2 timer siden:

I 2021 skrev seilmagasinet en artikkel om Bavaria 34 AC hvor de skriver at dette er en av de mest vanlige modellene, at det er flust av dem, og at prisene ligger på 300.000,- til 450.000,- avhengig av stand. Det har i januar 2023 ligget tre slike til salgs... alle til ca 550.000,- !!!! og det midtvinters, og uten noe spesielt utstyrsnivå!!! Ny kostet båten for snart 25 år siden 690.000,-

 

Jeg ser ikke hvorfor historiske priser skal ha noen relevans i dagens marked. Det sier vel bare at skulle du hatt den billigere enn i dag, burde man kjøpt før. Som selger ville det vært totalt uinteressant for meg i hvertfall om noen argumenterte med hva de ble solgt for to år tilbake. Kunne godt tenke meg å kjøpe hus til 1995 pris, men tviler på at noen selgere synes den prisen er relevant. Det er jo ikke nødvendigvis slik at båten er dyrere med høyere kronetall, nå inflasjon har gjort sitt. 

Det er selvfølgelig mulig at brukte båter kan bli rimeligere fremover, men ikke på bakgrunn av hva de kostet år tilbake. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...