Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

sap_2000 skrev 16 minutter siden:

 

Jeg tipper majoriteten av de du kjenner er det man kan kalle "eldre". Når jeg ser rundt meg, så er ofte kaptein og mannskap på større, nyere bobiler såvel som båter i 40-45 fot+, i kategorien 60+ år.

 

Som du sier, som oftest med nedbetalte hus og lite eller ingen gjeld på båt/ bobil.

For veldig mange andre i den "yngre garde" som greide å ha råd til et båtliv før, har summen av økningen i vannføringen i alle bekkene (strømpriser, fuelpriser, økning i ny/ bruktpriser, rentehevinger på horisonten osv osv) de senere årene blitt for stor. Dessverre.

Ja jeg vil vel si i alderen 50+ der de har muligheten for å realisere en bra båt innenfor fornuftige rammer.

 

Sesongen er ikke kommet så veldig langt på gli enda, men det er stort sett de samme folkene man har møtt så langt som var deltakere i båtlivet i fjor, forleden år og årene før.

 

Det er ikke kategorien som raser rundt på full pinne med påhengere på 300 hk. Det går i innenbordsmotorer med fornuftige drivlinjer og forutsigbare kostnader forøvrig i båtholdet.

 

Nå får vi jo se hvordan ting utvikler seg de neste 2-3 årene. Personlig tenker jeg at dagens høye drivstoffpriser forhåpentligvis er et forbigående fenomen, men jeg liker ikke tanken på at når det på et vis er satt et nytt rekordhøyt akseptnivå så kan det bli vanskelig å bli kvitt dette helt.

 

Det har kommet svært mange nye inn i båtlivet de siste par årene ifm. corona og at noen forlater når dette er stabilisert og heller bruker pengene på utenlandsreiser er ikke unaturlig, men båtliv har også variert med været så lenge det har eksistert fritidsbåter. Været betyr nok mer for båtmarkedet enn øvrig faktorer.

 

De lange transportetappene f.eks. med båtferie i Nordnorge med utgangspunkt Oslo vil nok muligens ikke føles like attraktive å foreta som før.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Nå får vi jo se hvordan ting utvikler seg de neste 2-3 årene. Personlig tenker jeg at dagens høye drivstoffpriser forhåpentligvis er et forbigående fenomen, men jeg liker ikke tanken på at når det på et vis er satt et nytt rekordhøyt akseptnivå så kan det bli vanskelig å bli kvitt dette helt.

Enig i mesteparten av analysen din, men deler ikke dette. 
 

Se denne grafen fra IEA (har den ikke i god kvalitet nå, men enkelt å finne i WEO2021)

 

B96EE223-3235-48A5-9A4E-67D8DB581492.jpeg.ae1e98d0e0b29dc00765aba9aef6a5d7.jpeg
Kort forklart: De siste årene har globale investeringer i olje og gassutvinning omtrent vært på nivå med et forbruk som tilsvarer 1,5 graders målet. 
Men forbruket er skyhøyt over og fortsetter å stige. 
 

Hvis det ikke gjøres noe drastisk vil det være mangel på olje og gass i minst de neste 10 årene. I Norge betyr det at store båter ligger litt mer båsen og at mat blir litt dyrere. I andre deler av verden betyr det fattigdom og folk som fryser og sulter ihjel. 
For klima og miljø betyr det at kull får en større del av energimixen, som gir store lokale miljøødeleggelser og mer klimagassutslipp. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 17 timer siden:

Har kjøpt og solgt ting med motor hele livet mitt, og gjort greie penger på det.

...

Økonomi i båthold er viktig for de fleste som har båt, og da er det greit å være bevisst på om man kjøper Dot.Com aksjer på helt feil tidspunkt eller ikke. 

 

Raymond Engmark skrev for 6 timer siden:

Det tror jeg derimot mange båteiere vil drepe denne typen diskusjoner, fordi de blir irriterte om noen snakker ned investeringen deres. 

For folk flest er ikke båt en investering, det er et forbruk. Men ut fra postingene dine aner det meg at du ikke bare forsøker å minimere kostnadene ved å ha båt, men at du vil tjene litt på det også. Stemmer det? Og det er jo greit nok det, bare å være åpen om den saken. 

 

 

Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

De aller fleste godt etablerte med ordede forhold lar heller ikke båtbruken påvirkes av drivstoffprisene, med 100 gangtimer i året, forbruk på 50 liter/time som er er ganske normalt på en familiebåt og som uansett ikke drar sesongforbruket høyere enn 2500-3000 liter for mange er summen til drivstoff forsvinnende lav sett i forhold til kapitalkostnadene med båt.

Mulig at det er vanlig å brenne 3000 liter fuel på en sesong, men for oss er det helt hinsides. Selv om vi normalt er mye på sjøen, så kjører vi som regel sakte, og vi kjører aldri langt, så for oss ligger årlig forbruk nærmere 1/10 av det du skisserer. Til tross for at vi som regel ligger på ca 100 timer motorkjøring. 
 

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Nå får vi jo se hvordan ting utvikler seg de neste 2-3 årene. Personlig tenker jeg at dagens høye drivstoffpriser forhåpentligvis er et forbigående fenomen, men jeg liker ikke tanken på at når det på et vis er satt et nytt rekordhøyt akseptnivå så kan det bli vanskelig å bli kvitt dette helt.

I likhet med @Havelle deler jeg ikke denne oppfatningen. Jeg er redd de høye drivstoffprisene har kommet for å bli. Mange lever i den villfarelsen at det er Putins invasjon av Ukraina som er årsaken til de høye prisene på diesel og bensin nå, det er feil. Krigen var kun en utløsende faktor, årsaken ligger dypere. Siden overproduksjonen av olje i 2014 har investeringene i olje/gass sektoren nærmest blitt frosset. Dette skyldes ikke bare overproduksjonen som gjorde at prisene falt drastisk, men også måten det grønne skiftet har blitt forsøkt innført på i Europa. Det skulle satses på "grønn energi", og fossilt og kjernekraft skulle fases ut fortere enn svint. I praksis har denne utfasingen innebåret kutt i investeringer og leting etter nye forekomster, og det er det vi begynner å merke nå. Etterslepet har nå blitt så stort, at når verden først virkelig åpner opp etter korona (ja, det har jo akkurat vært stor nedstengning i Kina), så kommer etterspørselen etter olje til å bli større enn tilbudet. Og som du helt sikkert vet så går det jo lang tid fra de henter inn seismiske data, til dieselen selges på marinaene.

 

Og som ikke det det var nok, så er det fremdeles mange politiske partier som vil fase ut fossilt med start fra i dag. Konsekvensen av det vet vi ikke ennå, men en prøvesmak er i alle fall det @Havelle skriver under her at når det er mangel på olje eller gass, så må det graves opp mer brunkull. Her en advarsel fra IEA:

https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-verste-energikrise-pa-50-ar-1.15987594 

 

"– Denne energikrisen er mye større enn oljekrisene på 1970- og 1980-tallet. Og det vil nok vare lenger, sier Birol." 

 

Og LO kommer til å gå inn for letestans. Selv fagforbundet setter dem på plass for forslaget, selv om også de mener at leteaktiviteten må fases ned:

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/05/31/7875343/oljekrangel-flammer-opp-pa-lo-kongressen?internal_source=sistenytt

 

"I forkant av kongressen har både Norsk Tjenestemannslag (NTL) og LO i Oslo gått inn for at LO må jobbe for at det ikke åpnes for nye olje- og gassfelt på norsk sokkel."

 

Kort oppsummert tror jeg du kan skyte en hvit pil etter lavere drivstoffpriser i årene som kommer. Skal jeg gi et råd så blir det heller å kjøpe aksjer i noen oljeselskap. 

Husk også at det er en unison oppfatning her i landet om at fossile energikilder skal fases ut så fort som mulig. Dette kommer til å bli en bulkete vei, men tiden med 50 fot Princess og billig diesel er nok forbi for alltid. 

 

 

Havelle skrev 1 time siden:

Hvis det ikke gjøres noe drastisk vil det være mangel på olje og gass i minst de neste 10 årene. I Norge betyr det at store båter ligger litt mer båsen og at mat blir litt dyrere. I andre deler av verden betyr det fattigdom og folk som fryser og sulter ihjel. 
For klima og miljø betyr det at kull får en større del av energimixen, som gir store lokale miljøødeleggelser og mer klimagassutslipp. 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Mulig at det er vanlig å brenne 3000 liter fuel på en sesong, men for oss er det helt hinsides. Selv om vi normalt er mye på sjøen, så kjører vi som regel sakte, og vi kjører aldri langt, så for oss ligger årlig forbruk nærmere 1/10 av det du skisserer. Til tross for at vi som regel ligger på ca 100 timer motorkjøring. 

 

 

Husk at Norge består ikke bare av den tette østlandsgryta med kort vei i ruslefart nedover til Sverige eller til Sørlandet der man knapt får motor arbeidsvarm før man er kommet til en ny plass.

 

Mange båtbrukere holder til på Vestlandet, Trøndelagskysten og i Nord-Norge der det er langt mellom gjestehavnene, lange åpne havstykker som vanligvis forseres i marsjfart og da blir det litt dieselforbruk selv med en helt vanlig familiebåt på 33-35 fot uten at man sløser eller foretar seg veldig mye unødvendig kjøring i sin turbruk.

 

Sesongen varer jo gjerne fra april/mai til september/oktober om man er en litt iherdig båtbruker og glad i båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

Husk at Norge består ikke bare av den tette østlandsgryta med kort vei i ruslefart nedover til Sverige eller til Sørlandet der man knapt får motor arbeidsvarm før man er kommet til en ny plass.

 

Mange båtbrukere holder til på Vestlandet, Trøndelagskysten og i Nord-Norge der det er langt mellom gjestehavnene, lange åpne havstykker som vanligvis forseres i marsjfart og da blir det litt dieselforbruk selv med en helt vanlig familiebåt på 33-35 fot uten at man sløser eller foretar seg veldig mye unødvendig kjøring i sin turbruk.

Ser den :thumbsup: har heller ingen problem med å se at vårt dieselforbruk er under normalen. Vårt kjøremønster handler ikke bare om at vi trives i nærheten, men minst like mye sykdom i heimen. Men billigere diesel i årene som kommer, det tror jeg du kan slå fra deg. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

For folk flest er ikke båt en investering, det er et forbruk. Men ut fra postingene dine aner det meg at du ikke bare forsøker å minimere kostnadene ved å ha båt, men at du vil tjene litt på det også. Stemmer det? Og det er jo greit nok det, bare å være åpen om den saken. 


Neida, for meg er det overhodet viktig å tjene penger på båten, og jeg aksepterer at båt er en utgift. Det som er viktig for meg er å ikke kjøpe en båt til f.eks 200.000, også skjer det en rask endring i markedet, også er plutselig båten verdt 120.000 "over natten". Og akkurat der har jeg vært ganske flink med alle mine kjøp og salg de siste 20 årene, men min magefølelse forteller meg at bruktbåtmarkedet 50.000-300.000 er et marked som det er veldig høy risiko å putter penger i for tiden. Men magefølelse er nå en ting, en annen ting er hvor lenge båtene ligger, hva de blir annonsert for og hva de faktisk blir solgt når, når/om de blir solgt. Motpolen er jo at nok en gang starter sommeren i Nord-Norge med 5 grader og regn, jeg jobber en del i Oslo og det hadde vært sabla fint å ha en båt som hytte - men kun innenfor fornuftige økonomiske rammer. Jeg har det fint i livet med super jobb, beskjeden inntekt og ekstremt lite gjeld fordi jeg har gjort bare riktige investeringer igjennom livet, også på eiendom og timing der. Men det jeg ikke har som mange andre har er en inntekt som raskt lapper et stort tap av kapital, så derfor forsiktigheten. Om det betyr å bli sittende på land (eller bruke båten jeg har her i nord), så er det sånn tingene blir i så fall. 

Jeg ser etter båt opp til rundt 150k (litt høyere om kjøpet er riktig) hvor man kan være på ferie i en uke, med behagelig dobbeltseng, toalettløsning og dusj i båten - samt en god mulighet til å lage seg mat. Jeg syntes det er gøy å sitte å myse på Finn f.eks i stede for å sitte på Netflix, og en ting jeg har merket meg er at de båtene jeg ser etter knapt var mulig å få i 2020 og 2021 for under 150.000. Nå ligger det plutselig båter i den kategorien som er helt OK eksemplarer til under 100k, og som de likevel sliter med å få solgt. Og det er jo ikke få båter som ligger med en fornuftig pris og annonsen løper ut tiden på Finn, uten at den blir solgt. NB800 til 255k, Tresfjord 28 til 60k, Bayliner 2855 diesel til 160k for å nevne tre eksempler. Det er båter som for ett år siden ville "blitt solgt på dagen". Det sier noe om et marked som har kjølnet ganske kraftig ned - mener jeg. Og jeg tenker det fort kan ramle ytterligere, for det der er nok båtene som de som står frem på nyhetene med skyhøye strømregninger kunne funnet på å kjøpe for å ha en koselig norgesferie. 

@Chiefengineer 
Du maler et bilde av båtlivet i Norge jeg ikke er helt enig i. Ja det ligger mye dyre båter rundt om kring, men jeg bor like ved småbåthavnen i Bodø. Jeg var i forrige uke å så på båt i Kongens Marina i Oslo. Tar du medianbåten i de fleste havner i Norge, så tipper jeg den båten ligger et sted i mellom 50.000 og 200.000 kr. Og siden pris drives av tilbud vs etterspørsel, så tror jeg du tar feil hvordan båtmarkedet fungerer, fordi den store majoriteten nevner ikke du i diskusjonen din. 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet båt høsten 2018, fra en 78 mod til en 2009 mod, 30 fot+ begge to. Den jeg har nå, legges stort sett ut 3-400k over det jeg ga. Ny eier av den gamle, har fått tilbud om alt fra 50-120% opp sist sommer. Jeg har også en 14mod 17 foter som jeg kjøpte i 2016. Denne vurderer jeg å selge, da ungdommene ikke er med og bruker den så mye lenger. Den er det solgt hvertfall 15 stk av siden starten på mai, lagt ut til noe høyere pris enn jeg ga i 2016, og solgt fort. Dette er en båt rundt 200k klassen, og forsvinner ila heller dager enn uker, hvertfall på østlandet. De gikk for omtrent det samme i fjor. Det er en båt som jeg egentlig så for meg at sansyneligvis ville halveres i løpet av noen år, da jeg kjøpte den.

Så føler ikke at det er noen stor brems foreløpig, men båter som krever endel jobb og fornying er det nok ikke så stor interesse for. 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 6 timer siden:


@Chiefengineer 
Du maler et bilde av båtlivet i Norge jeg ikke er helt enig i. Ja det ligger mye dyre båter rundt om kring, men jeg bor like ved småbåthavnen i Bodø. Jeg var i forrige uke å så på båt i Kongens Marina i Oslo. Tar du medianbåten i de fleste havner i Norge, så tipper jeg den båten ligger et sted i mellom 50.000 og 200.000 kr. Og siden pris drives av tilbud vs etterspørsel, så tror jeg du tar feil hvordan båtmarkedet fungerer, fordi den store majoriteten nevner ikke du i diskusjonen din. 

 

Jeg maler ikke et bilde av noe, jeg forteller deg hvordan erfaringene fra båtlivet etter å ha eid båter stort sett kontinuerlig gjennom hele mitt voksne liv er og gjennom alle de bekjentskaper man har fått med å møte båtfolk på tur langs kysten hver eneste sommer. Jeg ser ingen endringer på dette så langt i år heller.

 

Om du husker tilbake til da Luftfartstilsynet skulle etablere seg i Bodø var et av ankepunktene da man skulle flytte ansatte dit at det var umulig å få seg båtplass. Båthavna i molorota er akkurat like full nå som den var for 20 år siden og den nye havna i Rønvika med 3-400 båtplasser ble utsolgt omtrent med en gang den ble lagt ut så det er ikke særlig enklere å få seg båtplass der nå enn før. Og jeg vil tro at medianbåten der har en snittpris noe over 50-200 000 kroner. Det ligger ikke få millionbåter der, både av seilbåttypen og motorbåter. Den store veksten som bl.a. NN Marinesenter, Buholmen Båt og nå sist Arnulf Hansen som etablerer seg med nytt stort bygg på rønvikleira mot båtbransjen har erfart skyldes at man har kunder med god kapitaltilgang, bra varemerker og at tidene er gode i båtmiljøet tross covid og øvrige faktorer.

 

At enkelte av disse båtene som ligger i marinaene langd det langstrakte landet ikke brukes særlig ofte er slik det har vært bestandig men ta deg en tur nedom gjestebryggene til Bodø Havn nedafor Thon i moloveien i juli så vil du nok heller ikke i år se noen tegn til tomme kaier eller nedgangstider i båtmarkedet.  De vil være like fulle som de alltid har vært.

 

Jeg tror ikke en generell nedsnakking av markedet bringer deg nærmere en båthandel.

Link to post
Share on other sites

For hvert år du lar pengene stå i banken får du fem prosent mindre kjøpekraft til å kjøpe båt for.
Det er i alle fall en sikker risiko. Hvis man er ute etter å finne en god investering får lete i eiendom eller på børsen, eller nesten hvor som helst ellers enn båtmarkedet. 
Båt er et fornøyelig pengesluk, og ingenting annet :P 

Link to post
Share on other sites

Båt er først og fremst forbruk for å øke livskvaliteten. Har man dette som hovedfokus så er det mye lettere å akseptere at båter har verdifall og at båtlivet koster. Men gleden det gir er langt større enn kostnadene. Har hjemmekontor i en nydelig uthavn i dag og det å våkne opp til solskinn, bølgeskvulp og ta et kort morgenbad før kaffe er suverent. Når det er sagt så er det også mulig å redusere verdifallet og kanskje også tjene penger om man gjør gode kjøp. Jeg angrer enda på at jeg ikke kjøpte en Ockelbo B21 Cab m/ 200 Yamaha. Fikk tilbud på en slik demoutgave i 2019 til 550k og den siste som gikk på bruktmarkedet gikk for 700k nå (og hadde attpåtil 175 HK med mange sangtimer). Nye nærmer de seg millionen med litt utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Lærte den å synge etter alle sangtimene da @LAKA?

Men om jeg får igjen 10k mere for båten min i dag, enn jeg kjøpte den for i 2016, har jeg jo ikke tjent på det likevel.

Det spørs jo hva jeg får for pengesummen i dag, i forhold til 2016. Skal man ha en større båt som har steget mere, blir det jo tap likevel, selv om kroneantallet er høyere. Så når har man liksom "tjent" på det?

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Lærte den å synge etter alle sangtimene da @LAKA?

Men om jeg får igjen 10k mere for båten min i dag, enn jeg kjøpte den for i 2016, har jeg jo ikke tjent på det likevel.

Det spørs jo hva jeg får for pengesummen i dag, i forhold til 2016. Skal man ha en større båt som har steget mere, blir det jo tap likevel, selv om kroneantallet er høyere. Så når har man liksom "tjent" på det?

 

 

Om jeg brukte 550k fra sparekontoen på båt i 2019 og selger etter tre år til 700k så kan jeg sette 700k på sparekontoen i dag. Så må man selvsagt regne inn utgiftene jeg har hatt inkludert finanskostnader.  Men fortsatt så hadde jeg sittet igjen med godt over halvparten av gevinsten. Skulle jeg kjøpt ny og større båt så hadde disse trolig også vært dyrere i dag, men det ville de jo vært om jeg ikke hadde kjøpt båt i 2019 og fått gevinst. 

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok vært en god investering i ditt eksempel, med såpass fortjeneste på kort tid @LAKA.Tagget deg mest fordi det var litt humor med 175hk som hadde mange sangtimer:wink:.

Tenkte mere generellt i forhold til når man regner å ha "tjent" på båt, for antall kroner kan være litt å lure seg selv. Om verdien i kronesum på en liten båt er halvert, kan det jo være en god besparelse likevel, om man går over til større båt, som også er halvert. Føler det ofte er noen som skal selge møkk som gull, og kjøpe gull som møkk i samme marked ved båtbytte. Altså det er altfor billig når man selger, og alt for dyrt når man kjøper, uansett hvordan markedet er.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Jeg tror ikke en generell nedsnakking av markedet bringer deg nærmere en båthandel.

Tror du har veldig mange med deg på den @Chiefengineer

 

Opplever dette Forumet som et positivt Forum hvor vi hjelper hverandre og det er lett å være fersk og sgs alle har en god intensjon. 

 

Tråder som denne burde ha krav til TAG slik at de blir lettere å styre klar av for de som ikke liker "influensere" som synes å jobbe for egen profitt og ikke for intensjonen med Forumet slik jeg oppfatter det. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter litt på gjerdet for å kjøpe båt. 
ser snekker fra 80-tallet er tungsolgte her i Midt-Norge. Flere ligger usolgt. Noen av de lå også ute i fjor. Den ene er hvertfall 15-20000 kr lavere priset enn i fjor. Fortsatt ikke solgt. 
Ser de ligger generelt lengre til salgs på sør og Østlandet også. Kun de som er fint priset går fort. 
Ser ut som Båtkjøper her blir utsatt til neste år. Pengene gikk til aksjer så håpet er at båten kan bli litt større om jeg venter et år😆🤣

Link to post
Share on other sites

Er i alle fall ikke mindre båter innom havna her i år. Er jo nesten fylt på gjestebrygga daglig her.

Har sjøl tenkt/planlagt en 3 ukers tur nå, så nok ender på 700nm Så nok en nye 2-3 ukers tur i August.

Så blir like mye kjøring i år, sjøm om dieselen kostet 18,40 når jeg nettopp tanket opp for noen timer siden.

 

Å det har ikke blitt mindre båter til en mill pluss på havna hos os heller. Tvert om, så har det komt nye store flotte båter i år.

Link to post
Share on other sites

 

glalaks skrev for 5 timer siden:

Ser ut som Båtkjøper her blir utsatt til neste år. Pengene gikk til aksjer så håpet er at båten kan bli litt større om jeg venter et år😆🤣

:lol:

 

Spennende 👍 Du får oppdatere statusen på det prosjektet underveis i aksjetråden 😊

Link to post
Share on other sites

Billa skrev 4 minutter siden:

Det er vanskelig å spå og spesielt om fremtiden, men to små innspill kan hjelpe litt:

 

https://investor.dn.no/#!/Ravare/C1/BrentSpot

 

Dette bildet i tre års perspektiv sier kanskje mer:

image.png.c031de3f71d1a7949368cc5dafc10c72.png

 

I tillegg har vi jo IEA som advarer om at det kan bli rasjonering på drivstoff i Europa i sommer:

https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-verste-energikrise-pa-50-ar-1.15987594

 

Og EU parlamentet som i går vedtok et framtidig forbud mot salg av diesel- og bensinbiler:

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/06/08/7879358/eu-vedtok-framtidig-forbud-mot-salg-av-bensin-og-dieselbiler?internal_source=sistenytt

 

Det er ganske stor konsensus om at diesel og bensin etterhvert skal forbys som drivstoff, så at det er endringer på vei, det bør vi ikke lure på. Og at dieselen skal bli billig igjen kan vi nok også skyte en hvit pil etter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom jobben min kontakt med mange båtforhandlere, fremst de som selger nye båter, men også de som har spesialisert seg på brukte. Mitt inntrykk er at det i de dyrere segmentet er det fortsatt rift om båter og til dels ventetid, men de mer vanlige familiebåtene er roligere en de foregående årene. Det man skal huske, som ofte blir misoppfattet er at det ikke ble solgt så mye flere båter under koronaen en vanlige år, da leverandørene ikke hadde mulighet å levere til alle som ønsket båt. Dette drev da prisene på både nye og brukte båter, men at markedet skulle være mettet med båter tror jeg ikke på. De som derimot er klart er at budrundene der folk betalte usett for å sikre seg båt er over. Jeg tror dog at mange av de som panikkhandlet båt til koronasomrene har belaget seg på at de betalte en del kun for å sikre seg båt og at de ikke får igjen alt ved salg.  Den store middelklassen i Norge har fortsatt god råd og jeg har inntrykk av at mange som handlet seg båt under pandemien oppdaget at det faktisk er ganske hyggelig med båt. Kanskje de til og med har lyst på større etter hvert? 

Som mange har vært inne på er prisene på litt eldre båter nå lave og hvis man liker å skru tror jeg det er stedet å gjøre en god handel. Dessverre er det jo et faktum at alt i en båt for eller siden må repareres eller skiftes og vinninga kan fort gå opp i spinninga...

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 8.6.2022 at 8.53:

Jeg tror ikke en generell nedsnakking av markedet bringer deg nærmere en båthandel.

 

dieselfan skrev for 21 timer siden:

Tror du har veldig mange med deg på den @Chiefengineer

 

Opplever dette Forumet som et positivt Forum hvor vi hjelper hverandre og det er lett å være fersk og sgs alle har en god intensjon. 

 

Tråder som denne burde ha krav til TAG slik at de blir lettere å styre klar av for de som ikke liker "influensere" som synes å jobbe for egen profitt og ikke for intensjonen med Forumet slik jeg oppfatter det. 

 

Jeg blir helt paff av disse uttalelsene. Det er snart en million fritidsbåter i Norge, og over 10.000 til salgs på Finn i skrivende stund. Dersom dere tror at en enkel bruker på et forum med 92000 brukere (hvor majoriteten normalt sett er ganske inaktive på et forum) skal på noen som helst måte kunne påvirke prisene i båtmarkedet, så blir det en smule paranoid. Dersom dere tror at noen andre tror at de skal kunne påvirke prisene, så er vel det bare enda verre. 

Det bildet som maler seg er jo en slags båtlosje, hvor man ikke tolerer noen ting som ikke gavner den felles økonomien. En gjeng med elitistiske gamle gubber (gjelder heldigvis ikke alle) som lever veldig fint med et samfunn med økte forskjeller, og som kommer med uttalelser som minner litt om Høyre-politikeren som trodde snittlønna i Norge var 750.000 kr - rett og slett en forvridd forståelse om at båtmarkedet bare handler om millioner, mens båtmarkedet egentlig i større grad er bygger rundt gamle snekker, Rana 17 fisk og det faktum at ca 50% av båtene på Finn er båter til under 150.000 kr - og da tar man ikke hensyn til at mye av de billige båtene blir solgt på Facebook. 

For min smak blir dette litt Hei Montebello, "et tap på 50 laken må man jo kunne tåle". Man blir ilagt vonde intensjoner fordi man spør spørsmål som kun er et forsøk på å holde sunn økonomi på en båtinvestering, og det i et marked som har frekventert de siste årene i nyhetene som svært kaotisk. Jeg har vært aktiv i bilmiljøet i 25 år snart, og der har man alltid kunne spørre rundt hva som er gode og dårlige kjøp, og få tips om hva som kan være en god og en dårlig investering. Det litt komiske oppi dette er at det serveres kritikk for å spørre om dette i forkant, mens det i svarene manes til samling for å ikke snakke ned båtprisene, og da lukter det jo litt vern om egne interesser - ikke helt ukjent blant fatcats. 

Og oppi det hele vises det til at Luftfartstilsynet var problematisk å flytte til Bodø, fordi det var mangel av båtplasser. Jeg ler meg skakk. Jeg sier takk for meg på dette forumet. Husk å løft lillefingeren når det drikkes te, da vel. 

Adjø, Montebello. 

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke skjære alle over en kam, Engmark. Jeg er muligens litt dryg, men er slett ingen katt!

 

Skal egentlig gi deg ganske rett i mye av det du skriver. Dette forumet er ikke blottet for nestorer med større båter, mindre selvinnsikt og tidvis usynlig leseforståelse. Forumet er også knøttlite når man tar med i betraktningen at noen ganske få menn står for ganske mye av postinga. Sånn sett er det fint med flere stemmer å samtale med.

 

Når det er sagt er jeg ikke enig i premisset ditt, slik jeg oppfatter det; at fritidsbåt skal kunne være en fornuftig "investering". De som kjøper Rana 17 Fisk er vel først og fremst ute etter båt og ikke et investeringsobjekt? Og om de trenger båt, ja, så trenger de vel båt nå, og ikke når prisene er sånn eller sånn om et år eller to? Jeg opplever nesten at du drar en "tenk på de fattige" for å argumentere for spekulasjon innenfor kjøp og salg av båter. Hjelp meg gjerne med leseforståelsen!

 

Og om du virkelig tenker at båter er investeringsobjekter hvor man kan tjene på å kjøpe lavt og selge høyt som en annen spekulant.. Ja, da har jeg ikke så stort behov for å fasilitere for den praksisen hverken her eller der.

 

Spis de rike!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...