Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

zooper skrev On 29.6.2022 at 21.34:

Jeg har i en del år fulgt nøye med på seibåter fra åttitallet til 2010-tallet, i klassene 25-26 fot, 33 fot, samt trelugars cruisere i 35-40 fot (med ett rat)t, og 40-46 fot (med to ratt).

 

Med covid gikk prisene til himmels, og det etter en kontinuerlig svak stigning i kanskje fire-fem år på rad forrut for covid. I dette tidsrommet har antall fritidsbåter økt med 50% i følge noen eksperter på slikt. Under covid og fram til våren i år gikk båtene fortere unna enn normalt.

 

Nå midtveis i sesongen legges det ut 4-500 fritidsbåter for salg hver dag. Jeg ser nå en god del annonser som legges ut for andre gang i år (hver står i 60 dager). Det merkelige er at mange av optimistene som ikke fikk solgt i vinduet mars-mai, ikke setter ned prisen i andre runde. Vettuge kjøpere neddiskonterer ifht gjenværende bruk i sesongen (ikke bare kortere nå, men folk har lagt ferieplaner for lengst), reduserte muligheter for ønsket båtplassbeliggenhet og full kost for ønsket båtplass, nærstående opplagsarbeider og kost, bundet kapital, osv. Flere av disse selgerne har fortsatt å prise båtene sine 25-50% høyere enn de typisk kunne kjøpes for våren for tre år siden. Flere har kostet på en god del nytt og dyrt utstyr de siste to årene, men fremstår ikke noe bedre utstyrt en gjennomsnittsbåten av samme modell (utstyret er bare nyere) - men de tror kanskje en ny vindj til 25.000,- er verdt veldig mye mer enn en som er ti år gammel?

 

Før covid var det like mange som året før som tenkte å selge båtene sine, men valgte å sitte på dem pga reiserestriksjoner. Mange nye eiere som gikk lei kom til på toppen. Noen meglere jeg har snakket ned sa de måtte stoppe noen budgivere når de gikk helt amok (to hundre tusen over gjengs verdi for en båt til 800.000-1.000.000.

 

Mange nybegynnere kjøpte feil båt, mange fant at båt ikke var greia i det heltatt, og flere sjøulker som var klare for land - alle sammen forsøker nå å selge samtidig. Det er så langt ute i sesongen mange flere båter til salgs enn normalår - det pleier å tørke opp litt så sent pp sommeren, men ikke i år. Man kan lese av annonsetekstene på mange av de med høyest relative pris at de ikke har hatt båtene mer enn et par tre sesonger - altså mange ferskinger.

 

Det er nok veldig mange som har betalt blodpris, som at på til har investert mange båtpenger i nytt dyrt utstyr, som enda ikke innser at de vil gå på et større tap på begge deler (nange trodde kanskje de ville eie båten i ti år, og at 50-100 båtoenger fordelt pp denne tiden gar ok - men ikke å svi dem av ved salg om to år. En del av disse som ikke fpr oengene tilbake i år vil legge sin lit til våren, men fortsatt gå glipp av vinduet med fortsatt for høye priser - og så kommer det en "reality check", etterfulgt av prisras.

 

Jeg er skråsikker på at vi vil se en nedgang i priser våren 2023, som vil øke midtveis i sesongen og igjen på slutten av året - selv om nybåtprisene kan øke. Og våren 2024, da faller det for fullt - høy eller lav rente, hly eller lav inflason og strømkost. Hovedgrunnen er at det har blitt oversolgt båter og at etterspørsel vil rase som følge av svunnet båtdrøm mer enn endret økonomi.

 

Jeg ser samme tegn i leiemarkedet. Det koster nå det samme å leie en 36 foter som det kostet å leie en 46 foter av samme år/merke forut for covid. Det ligger også flere båter til leie så sent i sesongen enn det i fjor og årene forrut på dette tidspunktet, mange med ledig tid midt i fellesferien. Båtplasser ligger det flere av også, og vesentlig dyrere enn forut for covid. Havnesjefen nedfor der jeg bor sier at det helt klart er noe på gang.

 

I havnene bortover har jeg på en finværsdag med fri aldri sett færre tomme båser.

 

En større andel av båtene til salgs i år, sammenliknet med tidligere år, har i følge annonsetekstene enda ikke fått vårpussen - og vi er nå to uker inn i skoleferien.

 

Det blir spennende å se antall averterte båter utover høsten og vinteren. I fjor var det veldig få - og en stor andel til fantasipriser (som naturlig nok ble lagt ut igjen i våres, etter mange titalls tusen i påløpte eiekostnader og mye arbeid).

 

Dette er bare mine observasjoner og betraktninger på de båttypene jeg liker å følge. Etter finn blokkerte bakdøra-trikset for å søke opp gamle mobilannonser, så har jeg sluttet å føre ordentlig statistikk - og det er noen år siden.

 

Du kan kalle meg en krakk om båtprisene ikke har gått ned med minst 10-20% innen juni 2024.

 

Hadde du tenkt til å selge eller leie ut båt eller båtplass burde du fått det unna i april i år senest. Skal du kjøpe bør du vente til tidlig sommer 2023 eller 2024.

 

Jeg tror ikke på billigsalg til høsten, i allefall ikke nok til å dekke opplagskost, etc. Det vil kun være få båter avertert, dog flere enn normalt. Men, om du skampruter med mange er nok oddsen bedre enn før, at du møter en som er skikkelig desperat eller dritt lei. For, nybegynnerenes tid er over for nå. Markedet framover vil styres av de erfarne dom fortsatt vil være pp sjøen. De erfarne vet hva båtene er verdt, tror på prisreduksjon, kjenner kostnadene og arbeidet med å sitte ked båt fram til neste sesong - og gidder ikke kjøpe til høsten med mindre de gjør et kupp blant det lille utvalget som de på det tidspunktet kan velge mellom (framfor å vente til våren). Ergo vil ikke kjøpere og selgere bli enige før selger har fått mørne over vinteren, og kanskje en stund lenger.

 

 

Skulle jeg inngått et veddemål så vet jeg hva jeg hadde veddet på. Hadde jeg veldig lyst på å kjøpe meg båt nå eller oppgradere, ja så tror jeg at jeg hadde lykkes overtale meg selv til å vente.

 


Jeg tror du har helt rett i din feeling med markedet nå fremover. Jeg har selv tenkt dette med at det tar tid før de overprisede båtene settes ned fordi selgerne av de må bli «møre» først. En del båter er sikkert belånte også, spesielt de corona båtene kanskje.

Folk merker at opplagspriser har steget kraftig, drivstoff er ekstremt mye dyrere og vil trolig vedvare en god stund, strømpriser for hjem og eventuelle hytter øker kraftig, priser på alt mulig. Forsikringene er dyrere. Båtplassene har gått opp og selv om de skal ned er de fortsatt dyre. Gjestehavner er dyrere, restaurantbesøkene dyrere osv…
Så tror jeg ikke folk lar seg kald-dusje av renteoppgangen før den faktisk har gått opp en god del, hvilket den nesten helt garantert skal gjøre, uansett økonomisk scenario. Trolig mer enn folk flest tror også før den kanskje skal noe ned igjen om noen år. Hvem vet.
Det første folk selger for å lette økonomien litt er typisk luksusgjenstander som båt eller sportsbil. Kutter forbruk. Så kan det bli vanskeligere arbeidsmarked, så skal korreksjonen komme for fullt før den igjen finner sitt nye fundament for neste oppgang.

 

Jeg tror du har rett, selv om man ønsker å selge tenker for mange at «jeg må ikke selge og venter heller». Da avventer markedet til de reduserer litt og litt og til selgerne til slutt ønsker å selge unna. Da går prisene ned og kjøperne tiltar.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Solgte vannscooteren nå, lå på Finn.no litt over en uke. Fikk det samme for den som jeg kjøpte den for, hadde den litt over et år. Når kjøperen skulle hente den så var det to til som ville kjøpe den. Hadde jeg hatt litt is i magen så kunne jeg muligens fått litt til for den…

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte vår forrige båt i vinter og har vært i kjøpemodus siden. Har hatt båter i mange år. Sjangeren vår har vært "nyere" norske familiebåter rundt 28 fot til ca 5-600 000. Lettsolgte og kurante båter som Nidelv, Joda, Marex osv. Ifjor lå disse relativt høyt i pris, årets priser var faktisk enda høyere, ja rekordhøyt slik jeg oppfattet det, det var veldig få som kom ut for salg,  og de som kom ble solgt veldig raskt. En grunn til dette kan være at f.eks Nederlendere støvsuger markedet for nettopp disse båtene i denne sjangeren. Uansett så ble jeg noe overrasket over at coronaslutt, dystre utsikter mtp renter, krig  drivstoff priser  tilsynelatende hadde motsatt effekt. Andre jeg snakket med som også jaktet båt mente båtene i deres sjanger (cabincruisere 800t+)var 5-10% høyere enn rekordåret ifjor. At prisene nå i juli og utover roer seg har nok med tidspunktet på sommeren å gjøre, jeg så flere båter ifjor som ble tungsolgte og falt i pris på denne tid og utover. Vi kom nå over en båt vi kan ha til vi går i land og som det ikke er mange av på finn, så vi lot det da stå til, så har vi ihvertfall båt 🙂 men jeg skjønner veldig godt at man i disse dager tenker seg om før man kjøper. 

Link to post
Share on other sites

Ikke kun Nederlendere som kjøper opp.

Er et firma i Danmark som har spesialisert seg i å kjøpe opp båter her oppe. Går nok så mange båter til DK via han.

Kompis fra DK kjøpte nettopp en Viknes 880 via han. Med den kurs som er på norske kroner nå, så lønner det seg for de å kjøpe her oppe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 1 time siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer. Vi er mest på sjøhytta nå fremover.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite. Så uavhengig av familieforøkelsen passet det greit å selge den. Og det er ikke sikkert at vi hadde fått like mye for den nå som i høst ser jeg.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en strekning som tidligere kostet typisk 2800-3000kr i diesel nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge unna for å lette litt på økonomien eller kanskje litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 5 minutter siden:

 

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake.

Du tar litt mye i her. Dieselen har vel ikke blitt 3 ganger så dyr som i fjor??

Link to post
Share on other sites

Jeg fyllte avgiftsfri diesel i august i fjor for oppunder ca 12 kr per liter og i 2020 husker jeg at den var på rundt 11kr per liter der jeg fyller mest. Har et par bilder av fyllinger i 2019 på kr 11.16. Vi ser jo nå diverse innlegg og poster der folk betaler både 23-25 og 27 kr literen for avgiftsfri diesel for tiden. Så det har i alle fall doblet seg og en god del mer også. Og min båt brukte 2,7-3,4 liter per nm.

 

Så la oss si et snitt på ca 3 liter per nm for å ta et rundt tall. Kragerø er ofte 90-100nm fra oslo om man ikke kjører så direkte man kan = 270-300 liter. Så skal man kanskje til Kristiansand, så er det fort dobling av avstanden. La oss si en slik tur-retur så bruker man 11-1200 liter diesel. Gang det med 23-25kr literen og få 25-30.000kr for en slik tur. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 1 time siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka.

Det kan jo være starten på fellesferien🤔, eller……

Link to post
Share on other sites

Om det blir trangt i båthavnene i år, skal jeg ikke komme med fasit på. men har nettopp avsluttet 3 ukers tur rundt i Ryfylke nu idag. Å der er det tomt over alt jeg har vært. Ligger ikke i uthavn, så har vært betalte båthavner hele turen.

Å de fleste av de få, jeg har snakket med, hadde en ting til felles. De klaga på dyr diesel og dyr havnavgift. Å de fleste var godt voksne folk. Barnefamilier, var det nesten ikke å finne noen plasser, sjøl om skoleferien har startet.

Flere steder så de som driver havnene nok så svart på sommeren, da de frykter det blir ganske tomt.

 

Så blir nok mye små ture på folk, å da til uthavner hvor det er gratis å ligge, samt kort vei.

Å så en en 40+ båt, ja så lå disse i 6-8 knop hehe 

 

Så blir ikke sjokkkert om det blir mye båter på finn til høsten.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Havnesvgift i Tønsberg for 41 fot = 600,- i år. Husker ikke hva det var i fjor, annet enn st jeg fikk sjokk og at det var mindre båter enn normalt i fellesferien.

 

Priselastisiteten er ikke uendelig stor når det kommer til båt. Høy inflasjon på absolutt alle aspekter ved båtlivet og ellers i livet.  Forbrukerpessimisme, renter, drivstoff, deler og forbruksmateriell, strøm, utstyr, havneavgifter, båtplass, opplag, forsikring, post covid utfartstrang, ett til tre års utsatt exit for mange, stor tilvekst av båter over mange år på rad, 2-3 år med ekstraordinær prisøkning på båter før ekstraordinær lnflasjon ble kjent, etc, etc. Båt er luksus.

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen kan være optimistisk ifht fortsatt høye priser.

Link to post
Share on other sites

Tja det er nå bare og sjekke nybåt priser det.  Så er det veldig forståelig brukt markedet vil holde seg bra…

 

ang diesel priser og havne leige så går det fint og ta ein ferie i 7/8 knop og. Seil båter kommer jo fram før eller siden dei og…

Anker har vel dei fleste båter..så man trenger vel ikkje ligge med ei flytebrygge heile tiden

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 28 minutter siden:

Tja det er nå bare og sjekke nybåt priser det.  Så er det veldig forståelig brukt markedet vil holde seg bra…

 

ang diesel priser og havne leige så går det fint og ta ein ferie i 7/8 knop og. Seil båter kommer jo fram før eller siden dei og…

Anker har vel dei fleste båter..så man trenger vel ikkje ligge med ei flytebrygge heile tiden

Her er du inne på noe.

 

Her på mine trakter er dieselen på rundt 20kr i skrivende stund, ifjor var de såvidt jeg husker rundt 11kr. Det er mange måter å feriere i båt på, lange distanser og svære båter er svindyrt!  Slik vi har feriert i alle år så har vi loffet rundt i ryfylkebassenget og sunnhordaland området i kosefart. Korte distanser og kun en time og to med marsjfart. Dieselutgifter har aldri vært et tema, og med hyppige overnattinger i uthavner har en slik båtferie på ca 8-10 dager vært særdeles rimelig, ja omtrent som å være hjemme🙂 Nå, selv om dieselprisene dobles er det fortsatt veldig overkommelig med båtferie. Personlig ser jeg ikke mørkt på akkurat dette, dieseprisene må mangedobles før vi kansellerer. Slik er det nok for mange, men som sagt, lange distanser og store båter er noe helt annet. Noen ekspedisjonstur til nord Norge som vi har fundert på blir utsatt for å si det sånn.  

Redigert av slogmaaken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 19 minutter siden:

Tja det er nå bare og sjekke nybåt priser det.  Så er det veldig forståelig brukt markedet vil holde seg bra…

 

ang diesel priser og havne leige så går det fint og ta ein ferie i 7/8 knop og. Seil båter kommer jo fram før eller siden dei og…

Anker har vel dei fleste båter..så man trenger vel ikkje ligge med ei flytebrygge heile tiden

Nybåtprisene er det eneste substansielle jeg kan tenke på som kan holde prisene oppe. Men, jeg tror ikke det er nok. Jeg tror at det er oversolgt båter ifht etterspørselen vi vil se, og at etterspørselen etter nye båter vil ha falt drastisk ila de neste 2 årene.

 

Når det kommer til vind, så er det en vrangforestilling at vinden er i nærheten av gratis. Det har kommet "billig-seil" fra annerkjente produsenter de siste årene - og som under normal bruk kanskje holder i syv år? Dette er også noe seilere ofte kan tyne mer levetid ut sv også. Men en komplett seilgarderobe koster likevel flesk, og vedlikehold av rigg er ikke gratis det heller. I mange tilfeller kan seiling overgå pris/nm sammenliknet med enkelte motorbåter.

 

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Tja det er nå bare og sjekke nybåt priser det.  Så er det veldig forståelig brukt markedet vil holde seg bra…

 

ang diesel priser og havne leige så går det fint og ta ein ferie i 7/8 knop og. Seil båter kommer jo fram før eller siden dei og…

Anker har vel dei fleste båter..så man trenger vel ikkje ligge med ei flytebrygge heile tiden


Godt poeng. Med en planende båt har man mulighet til å redusere drivstoffkostnaden til 35-50% av marsjfartskostnaden pr tilbakelagt distanse ved å slakke ned til 6-7 knop.


Da er det muligheter for å nå langt med lave kostnader tross høye drivstoffpriser.

Link to post
Share on other sites

Men slike helplanende båter må vel ha en viss fart for lettere å holde kursen vel. En kompis har en nimbus 29 fra 91 med drev. Sier han må opp i 12 knop for at båten holder kursen. Hvis han går under dette så blir båten veldig svingete og mye ratting.

Link to post
Share on other sites

De fleste planende båter går rett i 6 knop, men båtene liker best å ligge i plan. Har forøvrig aldri sett så mange båter som tusler sakte på fjorden som nå. Ligger ofte på svai utenfor Jeløya og er litt overrasket av hvor rolig det har blitt. 

Sushi

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 7 timer siden:

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.


 

Husker i august i fjor da meldingen om prisøkningen kom fra opplaget flere av oss hadde inn på mail en fin solskinnsdag og jeg og flere andre var nede i båten. Snakket med flere båtnaboer som også har/hadde flotte Windyer og andre store båter med premium båtopplag til 120-160.000++ per år i ren opplagskostnad. Denne økte såpass (rundt 40%) at ene naboen luftet med meg om jeg synes det virkelig var nødvendig med service hvert år eller om de vurderte det riktig at man kunne ta det annethvert år og heller la båten være i boblehavn en vinter og innendørs annenhver. Jeg sa at de bør ikke kutte vedlikeholdet. Og ville ikke gjort dette selv, men jeg tror flere vil gjøre dette. Både de, jeg og et par andre har solgt båtene sine siden da. 
 

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett bli en ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 17 minutter siden:

Båter med fast aksling går stort sett snorbeint i sakte fart ,spesielt med 2 akslinger 

 

drev båter kan vingle noe meir


Jeg har hatt litt forskjellige båter opp gjennom og er kresen på dette med retningstabilitet, og med drev med duoprop er retningstabiliteten helt rå i sakte fart.

Dobbel motor med duoprop er enda råere.

Mens jeg har svært ulike erfaringer med single propell outboard. Min forrige Ibiza 760t med 300hk single prop var veldig vinglete. 20 touringen med 150hk er også meget vinglete. Men den nye Askeladden C78 jeg har nå med Suzuki 300hk single propell er overraskende retningstabil. Minner om duoprop. Eneste jeg ikke liker er at propellen spinner for lett ved krapp sving i litt bølger i planefart. Men retningstabiliteten i lav fart er så bra at man ikke trenger dobbel-propell.

Jeg har ingen annen god forklaring enn at skroget på båten kan være med på å avgjøre dette?

 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at mange sliter med å selge!

Jeg antar dette skyldes:

For høy pris.

Litt ukurant eldre båt.

Litt ukurant eldre motor.

Båtens beliggenhet.

Forventet rentenivå.

Drivstoffpriser.

Mangel på båtplass.

SELGER kan kun påvirke pris,de øvrige forhold kan han lite gjøre noe med. Jeg tror prisene vil bli lavere framover.

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 9 minutter siden:

Jeg vet at mange sliter med å selge!

Jeg antar dette skyldes:

For høy pris.

Litt ukurant eldre båt.

Har holdt et øye på annonser for 30-36 ish motorbåt i en stund. Ser det tar tid å selge, men ser for meg ut som 15 år gamle båter ca 30 fot går lettest unna.

Vært morsomt å vite hva båtene reelt går for sett opp mot annonsert pris.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Billa skrev for 3 timer siden:

Har forøvrig aldri sett så mange båter som tusler sakte på fjorden som nå. Ligger ofte på svai utenfor Jeløya og er litt overrasket av hvor rolig det har blitt. 

Kanskje ikke så rart. Fra før var det kostbart å kjøre i plan med en stor båt, og nå har plutselig denne kostnaden mer enn doblet seg siden i fjor. 

 

 

Blouberg skrev 1 time siden:

Vært morsomt å vite hva båtene reelt går for sett opp mot annonsert pris.

Interessant spørsmål, du får vekke opp denne gamle tråden. Startet den en periode hvor vi var i tenkeboksen på å bytte båt og lurte på akkurat det du nevner:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...