Jump to content

Valkyrja i vesterled 2022 (t/r Færøyene)


Valkyrja

Recommended Posts

Etter en noe forsinket avreise grunnet ugunstig vær (for tredje året på rad i juli), blir det avreise i retning Shetland mandags kveld/tirsdags morgen, dersom værvarselet holder. Til de av dere som ikke har fulgt prosjekttråden min, så flyttet jeg inn i en sliten 22fots maxi 68 for to år siden, og har oppgradert/reparert jevnt og trutt siden den gang, samt lært meg å seile.

 

Plukker opp en venn fra Færøyene i Stavanger på mandag, så går dagen med til å gjøre han kjent med båten, muligens med overnatting i Ydstebøhamn eller på utsira, før vi vender baugen mot nordvest. På returen får jeg med tre karer fra Bergen, der den éne er mye mer erfaren enn meg (med flere stormer under beltet), den andre har vært mannskap før, og sistemann er helt grønn.

 

Har opplevd litt av hvert de siste årene, men på åpent hav har jeg lite erfaring, utover 6-7 timer utenfor jæren/Kvitsøy en håndfull ganger. Så dette blir forhåpentligvis ikke å ta seg vann over hodet (bokstavelig talt), men kjenner at det er på tide å komme seg forbi innaskjærsstadiet.

 

Tar imot alt jeg kan få av råd og tips, så skal jeg til gjengjeld oppdatere med bilder og reiseskildring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

God tur!. Eg veit ikkje kor lang tid du har, men har du tid så er olsok i Torshamn ein høyrdare.

 

Få gjerne med deg nokre fjellturar.

 

Eg kan tilrå Vestmanna. Høge fuglefjell der du kan jolla inn i kløfter.

 

Dersom det er austavind er det ofte skodda på austsida av øyane, og sol og fint vër på vestsida.

 

 

Link to post
Share on other sites

Rekker dessverre ikke Olsok, da returmannskapet har knapt med fridager, så vi må sette kurs for Shetland den 23, selvfølgelig med forebehold om uvær... Har en lokalkar med bort, så håper på å få noen dager der før han skal offshore den 20.

Link to post
Share on other sites

Smått frustrert over hvor ustabilt været er til å være juli, det endrer seg totalt fra varselet på tre dager. Uansett, så langt ser det ut som det blir mulig å seile ut fra Kvitsøy imorgen kveld, henge seg på sønnavinden noenlunde vestover, for så å krige med vestavinden uten å ta til tårene når vi får sjøgangen fra storhavet inn mellom Orkney og Shetland.

 

Alternativet er å seile til Bergen ish, og så gripe første mulighet til å putre over, for motor om nødvendig. Slik helga ser ut så langt, blir det sydvest over til Færøyene, men det kommer selvfølgelig til å snu.

 

Blir garantert østavind hele veien tilbake... :giggle:

Screenshot_20220710-222846_Windy.jpg

Screenshot_20220710-222900_Windy.jpg

Screenshot_20220710-222923_Windy.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 1 time siden:

for så å krige med vestavinden

Se på seiltidene fra siste Shetlandrace. Du kommer ikke frem før vestaværet slår til, og da har dere to vært ute et døgn. Dere kommer ikke til å ha progresjon vestover med 13-17 m/s motvind. Det blåser sterkt til fredag, ifg windy nå, så det blir vestavinden som vinner den krigen. Med båten din er det lurt å ha været på sin side. 

29875487-8B66-4CA5-91A9-A3C074056754.png

Link to post
Share on other sites

Stemmer, jeg må i tillegg legge på mer tid, da skrogfarten min er på under 6 knop (4-5 er vanlig). Hadde isåfall gått mer beint vest på sønnavinden sånn at jeg hadde fått noenlunde kryssvinkel opp, men så var det den fordømte sjøgangen mellom Orkney og opp jeg helst ville unngå da.

 

Den nye fokkeslasken er sjøvandt, men har ikke seileerfaring, så en evt offshoreseilas opp til Bergensområdet på utsiden av Karmøy skader ikke, med utsoving på svai som bonus. Da er vi jo hakket nærmere, og dersom tiden blir knapp (og været holder), så kan vi knekke forbi Shetland rett til Torshavn i én jafs. Skal uansett innom Lerwick noen dager med returmannskapet.

Link to post
Share on other sites

Skal seile på nordsiden ja, mente hvordan det hadde blitt med all sjøen som bygger kommer mellom øyene ref bølgevarselet. 

 

Dagen igår gikk med til å gjøre fokkeslasken kjent med båten, samt diverse utbedringer. Idag setter vi kursen nordover langs kysten, satser på å komme så langt mot Bergen som mulig. Ble Rennesøy istedenfor Kvitsøy igår grunnet havtåke.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Du må ikke ha antenne i masta for AIS selv om det gir best forhold. Vi har en reserve VHF/AIS antenne på pushpit akter og det funker helt fint for skip i nærheten.

Stemmer, men pdd er jeg blakk, samt har veldig lite plass i cockpit, så må ta en ting av gangen. Har i det minste håndholdt vhf, så får det bli radarreflektor i neste omgang.

Link to post
Share on other sites

Etter problemer med kartplotter, motor, 4 av 6 solcellepanel med koblingsboks som falt av, samt været, begynner det nå endelig å se ut som vi kan begynne å tenke på avreise. Nå er derimot problemet tid, da fokkeslasken må være på Færøyene den 20, og det evt returmannskapet kommer dit den 22. 

 

Det vil si at vi ikke har mer enn maks 2,5 dager på hver overfart, noe som ikke akkurat er noe er god margin med tanke på hvor ustabilt værvarselet er mer enn et par dager frem i tid her i lavtrykkland.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering!

Grunnet svært skiftende vær endte vi med å avbryte, i hovedsak grunnet tidspress på mannskapet mtp feriedager. Vi hadde et vindu til Shetland, men hadde da ikke kunne returnert til Norge, og ikke nådd mannskapsbyttet på Færøyene i tide til at de hadde kommet seg hjem til Norge i tide.

Så da ble det en uke med kystseilas her hjemme, før vi fikk testet oss med å seile en hel dag vestover, for så å gjøre vendereis.

Følelsen av helt åpent hav uten så mye som en prikk på horisonten var fantastisk, og gav mersmak! Merket dog fort at 22fot ikke er det mest komfortable mtp sjøgang, men det gikk seg til etterhvert. Styrmannen slet med å pisse, men klarte det omsider etter å ha holdt seg i 14 timer :giggle:

På returen havnet vi i tjukk havtåke på vestsiden av Kvitsøy, men med rutinert besetning og en helt fantastisk kartplotter gikk navigasjonen igjennom alle skjærene som en lek.


Skal få lagt ut litt bilder etterhvert :sailing:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 9 minutter siden:

Det høres ut som en smart avgjørelse :thumbsup:

Men hvor er bildene?

De kommer, måtte bruke gopro for å kunne filme på det verste, så må få de over på pc'en. Har brukt de siste dagene på å få balja tørr og vaske + div, men nå blir det roligere fremover :smiley:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 19 minutter siden:

Veldig imponert over hva du får til med liten båt.

Artig å følge planlegging og vurderinger du tar underveis og at du velger å avbryte hvis det er det riktige.

Bra sjømannskap!

Tusen takk! Føler egentlig balja er helt innafor, den klarer seg fint selv om det er 3m++ bølger og stiv kuling. Det eneste jeg savner er hakket mer komfort og fart, det er sjelden jeg ligger over 5 knop utenom kryss/lens i frisk vind.

Satser dog på liner til cockpit og rulleforstag, da reving og seilbytte mildt sagt var ubehagelig når man ble kastet rundt på dekk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fanafjord skrev for 22 timer siden:

Ser ut at det blir et fint værvindu i morgen (onsdag) til fredag denne uken for å komme seg til Shetland. Vi vurderer å dra. (Fra Bergen)

Ser den, dere får ha god tur isåfall! Er uten mannskap nå, så får dessverre ikke kommet meg over i denne omgang.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...