Jump to content

Heve kjøp på kjøp av brukt båt med mangler.


PatrickL

Recommended Posts

Kjøpte en brukt båt i midten av juni. Siden da har problemene ballet på seg. 

Hentet båt i Arendal. Selger sa at her har du båt du slipper problemer med. Får fint og ingen problemer. 

 

Turen hjemover går fint. Tok ca 2-3 timer. Tømte kjølsvinet yttaskjærs. Parkerte båten på brygga og gikk hjem. 

 

Ca 20 juni:

Neste gang jeg var i båten hadde det lekket inn ca 20 liter vann fra en slange i kjølesystemet. Denne trakk inn vann fra utsiden. Tidligere eier kom og fikset. Det var og en del olje i kjølsvinet da også. Og kjølevæske. I tillegg til denne lekkasjen så ville ikke båten opp i 20 knop slik den skulle. Turtall stoppet på ca 2800 og normalt er full fart var på 3200. Fikk kun 14 knop og turbo ladet ikke mer enn 0.6 bar mot 1.1 bar normalt. Viste seg at luftfilter var tett. Dette ble så byttet. Og tidligere eier fikk den opp i 19 knop på testtur. 

 

Ca 25 juni. 

Skal ut og båten vil ikke over 2800 i turtall og kun 13 knop. Gir beskjed til eier men får ikke svart tilbake. Utenom sjekk luftfilter. Prøvde å kjøre uten men med ingen hell. 

 

11-14 juli

Båten skal på tur. Etter å ha kommet godt ut på fjorden går den maks 2800 turtall og 14 knop. Synes båten ryker ekstra mye. 

På veien hjem 14. Juli begynner båten å spinne. Virker som at giret er tomt/nesten tomt for olje. Og det har lekket enda mer olje fra motor. Det er nå ca 20-30 liter væske i kjølsvinet. 

Mister til slutt fremdrift rett før brygga. Vinden og bølgene pisker oss til brygga og det blir taxi hjem. Fikk alarm for lavt oljetrykk 2 ganger på turen. Peilepinnen på motor var på maks men er nå under min. Det er og oljelekkasje foran på motor. 

 

I tillegg til dette er kabellaret/hjulet på ankervinsj en utslitt så den klarer ikke trekke opp ankeret. 

 

Det er lekkasje fra dieseltanken/tankene. Svampet opp 3 liter diesel fra under køyen bak i båten. Dette gjorde jeg etter ca 1 uke og må nå gjenta dette. Det bil si at over 6 liter diesel har lekket ut av tankene på under 1 måned. Jeg mener dette også er en mangel jeg ikke visste om. 

 

Selger sa flere ganger at dette var båt uten problemer. Vi har hatt båten i 1 mnd og har enda ikke hatt en tur uten problemer. Enten lekkasje, manglende toppfart eller mangel på fremdrift. 

 

Hva gjør vi nå. Kan vi heve kjøpet. Vi brukte standard kontrakt fra forbrukerrådet. Selger vil ikke ha båten tilbake fordi han mener vi har ødelagt den. 

Redigert av PatrickL
La til flere mangler. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke undersøkelser av båten/motorrom/kjølsvinet etc. gjorde du før du kjøpte båten ? Testet du båten på vannet  og maks turtall før du inngikk avtale om kjøp ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 7 minutter siden:

Hvilke undersøkelser av båten/motorrom/kjølsvinet etc. gjorde du før du kjøpte båten ? Testet du båten på vannet  og maks turtall før du inngikk avtale om kjøp ?

Det lå en del i kjølsvinet når jeg prøvde båten. Han sa han ikke hadde hatt tid til å tømme det. Og man får jo aldri ut alt med en lensepumpe. 

 

Vi prøvde båten på vannet og var oppe i 19 knop en kort periode. Da ga den 3200rpm.etter da har vi ikke hatt den farten. 

 

Han nevnte og at plasttanker som diesel tankene er ikke ruster og derfor lekker de ikke heller. 

 

Etter vi parkerte båten etter den ble hentet så har den ikke vært i orden. 

 

Han sa og at motor svettet litt. Men jeg har fylt på 1.5 liter motorolje på 1 mnd. Da svetter det ikke. Da er det en lekkasje. 

 

Tidligere eier hadde problemer med turtall og turbo i fjor. Byttet turbo og mente at det da løste seg med det. Jeg tror jo ikke at det var hele problemet. 

 

Vi føler oss litt lurt til å ha kjøpt en båt i vesentlig dårligere stand enn det vi kunne forvente. 

Redigert av PatrickL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du nevner ikke hva båten kostet, eller årsmodell. Har du kjøpt en 30år gammel båt til en billig penge kan du ikke forvente all verden. Er båten i dårligere stand enn selger har opplyst og pris/årsmodell skulle tilsi vil jeg mene selger har et ansvar. Du kan selvfølgelig be om å heve kjøpet, men hvis selger nekter kan det bli en tung vei. Forliksrådet er vel eneste reelle alternativ. Koster ca 1500kr å melde inn en sak. Jeg fikk også mye problemer med en båt rett etter overtakelse for 4år siden. Da skrev jeg en «rapport» som dokumentere alle feil og mangler, tidslinje som viste kommunikasjon med selger osv. Dette som underlag til forliksrådet. Sendte først over til selger, og informerte om at jeg ville sende inn en sak, og dette er det jeg vil overse. Det holdt, da ble vi enige..

Redigert av R.O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alder på båt og motor, samt gangtimer og pris spiller en rolle her.  
også om du testkjørte båten og om den da oppførte seg uten problemer.  
 

hva slags båt/ motor er dette og hvor gammel? 
 

på generelt grunnlag ville jeg aldri som selger sagt «her får du en båt som vil fungere uten problemer» Selv ikke på en 3-5 år gammel.  Båt = problemer og noen greier å ødelegge alt.  
 

jeg kunne til nød sagt «båten har fungert problemfritt for meg» om så var var tilfelle.  
 

en 10-20-30 år gammel motor kan smelle i morgen.  Skjer det med en man har eiet en stund vil de fleste si at sånn må man regne med.  Skjer det dager eller uker etter et salg, er det da selgers ansvar om båten har fungert bra for han? Garantien utløp jo for flere tiår siden (i mitt eksempel) og prisen er bok en brøkdel av hva en ny eller nyere tilsvarende båt ville koste.  
 

interessant tema.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

kraftig oljelekkasje.

Lekkasje fra dieseltank.

Lekkasje kjøleveske.

 

Skal godt gjøres at dette opptrer plutselig og samtidig, så kort tid etter at du overtok båten.

At selger ikke har visst om noen av disse tingene, og av den grunn ikke har informert deg, står ikke til troendes.

Båten var ikke i den stand selger ga deg inntrykk av at den var.

Alder på båten spiller her ingen rolle.

Du er blitt lurt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv om selger ikke kjente til feilene og handlet i god tro, og selv om han hadde tatt forbehold opp i kente, ja så kan det likevel finnes grunnlag til å reklamere eller heve kjøpet. Dette forutsetter at du som kjøper fikk vesentlig mindre for pengene enn hva som er rimelig å forvente (sammenliknet med gjengs båt i markedet). Reflekterte derimot prisen en tilsvarende båt med feks tilsvarende men kjente feil, da står det værre til.

 

Her vil sikkert noen si at man har full avtalefrihet i Norge og at to personer kan bli enige om en hvilken som helst pris for en hvilken som helst gjenstand - og det stemmer rett og slett ikke helt. Det ligger beskyttelse i loven mot at folk ender med katta i sekken - god tro, alle kjente fakta på bordet, kjøper tjukk i huet...

Link to post
Share on other sites

Skal en slik sak sendes til forbrukertvist utvalget må du bygge saken på dokumenterte fakta.
Dvs du må involvere ett båtverksted som finner ut hva som er feil,prisoverslag for å fikse båten og att feilene var der på overtakelse tidspunktet.
Fint for deg hvis annonsen gir inntrykk av att båten er i knute god stand noe som vil senke liste for hva du kan få medhold i.

Bare det att selger nå har bakket ut og skylder på deg hadde fått meg i det humøret att en klage til forbrukertvist utvalget er neste stopp hvis du ender på ett prisestimat på ett fem sifferet beløp.
Noe som er trolig.
Slik jeg ser det så har du ingen ting å tape bortsett i fra att denne kvernen maler veldig sakte så det tar nok 1 år pluss.


Men få båten på verksted isteden for å holde på med dette selv så kommer katta eventuelt ut av sekken eller du får fikset båten for en overkommelig penge.
Slik att du kan nyte båten du har kjøpt.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta båten aldri gammel båt på verksted. Regninga vil på ingen måte stå i stil til båtens verdi. Om tanken er at selger betaler er dette et forferdelig råd som typisk kommer fra de grusomste mennesker uten skam. Dette vil utelukkende bare eskalerere situasjonen og vil ikkje føre nåke godt med seg på nåke nivå. 

Noe lekker olje. Pakning koster 50 kr og er er typisk gjør det selv sak på gamle ting da å få byttet den gjerne koster 50 000. Har man ikkje mulighet til holde på med sånt så kan man heller ikkje ha båt av den typen. 

Lekkasje fra tank. Fikses på 10 minutt med egnet tettemiddel. Osv 

Det er rart kordan noen skal ha den billigste elendigste båten og attpå til klage når det viser seg den slitte 30 år gamle båten ikkje er som ny likevel. 

Aller helst sette den på verksted for fleire ganga båtens verdi og forvente selger betaler. 

 

 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreløpig vet vi ikke hva slags båt, motor, årsmodell eller kjøpesum - så dermed vil jeg ikke være bastant mtp råd.

 

Lekkasje i dieseltank kan være enkel å fikse, eller veldig tidkrevende.  Kommer an på hvor det lekker, hva tank er laget av og hvordan man kommer til. I min båt må jeg demontere mye av innredning bare for å komme til. Er man heldig er det en slange eller et rør som lekker.

 

Mangel på knop og feil med motor er vel det som er mest krevende her, og det å få inn en mekaniker til å se på det bør vel til. 

 

Kan være så enkelt som en simring ved reimhjul (hvis dette er "foran på motor"), eller det kan være noe annet.

 

Jeg stiller spørmål til hvorfor kjøper kjørte hjem med en motor som fikk varsel på lavt oljetrykk 2 ganger. Historikken akkurat rundt dette er ganske uklar.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

Jeg stiller spørmål til hvorfor kjøper kjørte hjem med en motor som fikk varsel på lavt oljetrykk 2 ganger. Historikken akkurat rundt dette er ganske uklar.

Oljetrykk var ikke på vei hjem fra selger. 

Vi var ute på tur. Når varsel kom satt vi ned farten til 5 knop. Da forsvant varsel. Vi kjørte så mot nærmeste brugge. Den var ca 10 min unna. Kom 1 alarm til på vei dit. 

Fylte på 2 liter olje på motor for å komme til minimum på pinnen. 

 

Problemet med at vi mistet fremdrift fant jeg ut av at sluregear et var tomt for olje. Så fylte på 3 liter olje der. 

 

Jeg klarer ikke tro at alle disse feilene har kommet de 10 timene som jeg har kjørt båten. 

 

Til de som lurer så er det en master 820 med en iveco 220hk.begge fra 1985

Link to post
Share on other sites

Fiat Iveco, rød kjempe av en motor? Hvis det er den jeg har mistanke om så er vel det en industrimotor,  og med relativt lite effektuttak mtp størrelse. Dvs ganske driftsikker og tåler mye. Under forutsetning at det er en slik jeg vokste opp med. Husker ikke betegnelsen. 

 

Hvor lekker den ut olje? 

 

Er det mot baugen, eller bak mot giret? Kan du lokalisere det mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

PatrickL skrev 14 minutter siden:

Oljetrykk var ikke på vei hjem fra selger. 

Vi var ute på tur. Når varsel kom satt vi ned farten til 5 knop. Da forsvant varsel. Vi kjørte så mot nærmeste brugge. Den var ca 10 min unna. Kom 1 alarm til på vei dit. 

Fylte på 2 liter olje på motor for å komme til minimum på pinnen. 

 

Problemet med at vi mistet fremdrift fant jeg ut av at sluregear et var tomt for olje. Så fylte på 3 liter olje der. 

 

Jeg klarer ikke tro at alle disse feilene har kommet de 10 timene som jeg har kjørt båten. 

 

Til de som lurer så er det en master 820 med en iveco 220hk.begge fra 1985

Forsvant all denne oljen på de timene du har kjørt? 

Når ble det peilet olje sist på motor og gir? 

Ble det sjekket da du så på båten? 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:

Hvor lekker den ut olje? 

 

Er det mot baugen, eller bak mot giret? Kan du lokalisere det mer?

Ja det er en sånn rød kjempe av en industrimotor

 

Ser en oljelekkasje under dynamo foran. På høyre side. Klarer dog ikke se akkurat hvor. Har provd å la motor gå på tomgang i 15 min for å se. Men kser bare at det er olje over alt egentlig. Men fra dynamo og nedover. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 9 minutter siden:

Forsvant all denne oljen på de timene du har kjørt? 

Når ble det peilet olje sist på motor og gir? 

Ble det sjekket da du så på båten? 

Når jeg overtok båten viste han meg de fleste servicepunkter. Da sjekket vi olje og denne var ca midt på pinnen. Siden jeg har eid den har jeg totalt fyllt på båten 3 liter olje på motor. Dette er ikke svetting med lekkasje. 

 

Giret sjekket vi ikke olje på. Men når det var fyllt på 3 liter olje kom jeg i hvert fall opp på pinnen på peilepinnen på giret. 

 

Oljen i bunnen av båtel er svart. Girolje bør vel sånnsett ikke bli svart? 

Link to post
Share on other sites

Da er det vel sannsynlig at dette er ved oljekjøler. På alle motorene jeg har hatt over 100 hk så har oljekjøler vært ved dynamo.  Da ville jeg sjekket innfestningen til den. 

 

Er oljefilteret også rett der? Det kan evt være dette som lekker også kanskje?

 

Da er i alle fall problemet begrenset til et mindre område på motoren. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

PatrickL skrev 8 minutter siden:

Girolje bør vel sånnsett ikke bli svart? 

Rød ATF som er gammel og brukt svært lenge kan bli tilnærmet sort (se bilde) Da lukter den også veldig «surt» i mangel på et bedre ord. Men det er vel kanskje mer sannsynlig motorolje du har lekkasje på ut fra hva du skriver
AFA17C43-673D-4CC5-A74C-838DC218B79D.jpeg.d11030343f4ebe3ba24dd564c815c128.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 5 timer siden:

Ta båten aldri gammel båt på verksted. Regninga vil på ingen måte stå i stil til båtens verdi. Om tanken er at selger betaler er dette et forferdelig råd som typisk kommer fra de grusomste mennesker uten skam. Dette vil utelukkende bare eskalerere situasjonen og vil ikkje føre nåke godt med seg på nåke nivå. 

Noe lekker olje. Pakning koster 50 kr og er er typisk gjør det selv sak på gamle ting da å få byttet den gjerne koster 50 000. Har man ikkje mulighet til holde på med sånt så kan man heller ikkje ha båt av den typen. 

Lekkasje fra tank. Fikses på 10 minutt med egnet tettemiddel. Osv 

Det er rart kordan noen skal ha den billigste elendigste båten og attpå til klage når det viser seg den slitte 30 år gamle båten ikkje er som ny likevel. 

Aller helst sette den på verksted for fleire ganga båtens verdi og forvente selger betaler. 

For en gangs skyld er jeg faktisk litt enig i det du skriver Cerebrus. Det å sette en så gammel båt/motor på verksted og be dem reparere alle feil blir fort uforholdsmessig dyrt i forhold til båtens potensielle verdi. Her bør det utvises skjønn og sunn fornuft for å unngå en større konflikt. Men uten å ha sett båten høres det kanskje ut som om du bagatelliserer feilene en smule. Det kan jo fort være at både motoren og tankene må ut for å få fikset dette. Både tanker av plast og aluminium/rustfritt kan sveises, og motoren kan repareres dersom det er deler å få tak i. 

 

Men samtidig;

PatrickL skrev for 3 timer siden:

... ser bare at det er olje over alt egentlig.  

Sjekket du motor da du besiktiget båten? Var det rent og pent i motorrommet da?

 

Hvis alle de feilene du ramser opp er reelle og selger ikke har opplyst om dem synes jeg det høres ut som om han har vært uredelig. Men for å ha noen klar formening må man nesten kjenne både avtalen og dialogen før kjøpet, prisen du betalte, samt sett hvordan båten så ut da du kjøpte den. 

 

En motor fra 1985 e jo i prinsippet utlevd, selv om man med vedlikehold/overhaling kan holde liv i den mye lenger. Det er jo derfor et spørsmål hva man kan forvente seg når man kjøper en båt med motor som er så gammel. Prisen du betalte er derfor viktig for å si noe om du har blitt lurt i forhold til hva man kan forvente. 

 

Det som også er Interessant er at det i tidligere diskusjoner her på forumet har blitt fastslått at kjøper ikke har "undersøkelsesplikt", mens selger har opplysningsplikt om eventuelle feil og mangler. Det er vel en indikasjon på at du enten kan kreve at selgeren retter feilene eller tar tilbake båten. Men det høres jo ut som om dere står et stykke fra hverandre, så det er vel en vei å gå. 

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe gammel båt er en risikosport ut av en annen verden. Hvis du har lite erfaring så regner jeg med at kjøper hadde med seg en kompetent "makker" under besiktigelse. Men så gjenstår å få høre om dette var en grei pris i forhold til båten. Feks ble det sjekket tilstand til skrog gjennomføringer etc etc.... 

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i utsagnene om at gammel båt innebærer risiko og veldig mye "gjør det selv" - noe annet blir økonomisk galskap (med unntak av kanskje de absolutt mest luksuriøse og svindyre antikvitets-båtene for de med veeeeldig mye penger).

 

Så mye sagt så finnes det alt fra ekstremt godt vedlikeholdte eksemplarer av samme modell til eksemplarer som burde kondemneres - og det reflekteres jo gjerne i prisen. Spørsmålet blir da hvor mye man betalte på denne skalaen ifht hvor mye man fikk.

 

Det ligger eksempelvis i dag en Albin Nova 33 fots seilbåt med defekt motor og relativt magert utstyrt avertert til 50.000,-. Normalt (eks covid) ligger Novaene på +/-150.000,- og opp mot 250.000,- (for en godt utstyrt ig vedlikeholdt eksemplar med så og si splitter ny motor). Mtp hva det vil koste av tid (med noe bistand) og penger for å installere en brukt overhalt motor så virker 50.000,- å være en fornuftig prisbpp den averterte Novaen. Hadde jeg feks kjøpt en Albin Nova til 150.000,- og motoren tok kvelden en måned etter og jeg hadde fulgt et godt vedlikeholdsregime (jeg tar vare på kvitteringer og fører alt i loggbok), da hadde jeg kjøpt katta i sekken - det spiller ingen rolle om hva jeg eller selger med rimelighet kunne ha funnet ut av - den båten var ikke verdt mer enn 50.000,-. Jeg ville således ha krevd kjøpet hevet, eller at selger innen rimelig tid fikk mangelen utbedret eller et prisavslag på minst 100.000,-.

 

I trådstarter sin situasjon... Selv om det må forventes av en eier av en gammel båt at han må bruke mye penger og tid på å vedlikeholde den, så kan det ikke forventes at eierskapet skal starte med uhorvelig mye "gjør det selv-arbeid" og kostnader - bare for å rette ukjente feil og mangler til det nivpet man burde forventet ved overtakelse - sltså om prisen man betalte reflekterte en båt av en helt annen kvalitet. Det blir heller ikke rimelig å forvente at man skal for selgers regning kunne utbedre manglene på et verskted - for som nevnes av andre, det blir neppe kostandssvarende. Det rimelige blir i så fall at selger gis rimelig tid til å utbedre mangelen på kompetent og forsvarlig vis (noe han neppe klarer). Om selger ikke kan eller vil, da må kjøper få heve kjøpet - det er som oftest det eneste rimelige. Det er heller ikke rimelig at kjøper skal måtte ta til takke med et prisavslag om feilen medfører uforholdsmessig store ulemper for kjøper.

 

Om vi forutsetter at trådstarter til de grader har kjøpt katta i sekken og må gå rettens vei. Da står han i en ekstra vanskelig situasjon om han er avhengig av verksted til å utbedre alt - for da kan han ende i en situasjon hvor han kun får en brøkdel av sine kostnader erstattet, samtidig som at mulighetene for å heve kjøpet blir desto mer ugunstig for kjøper. Alternativet blir da å legge båten i opplag til saken er avgjort og kreve direkte kostnader forbundet med dette dekket av selger, i tilegg til heving av kjøpet. Kan båten fungere sånn tålelig ok med en rimelig og brukt påhenger, så kan kanskje dette være en løsning mens saken pågår - men det gjør samtidig at man kanskje stiller svakere mtp heving av kjøpet framfor prisavslag eller utbedring for selgers tid/kost.

 

Er man i stand til å utbedre dette selv, så er nok det veien jeg ville valgt - og så føre saken paralellt for retten med det mål å få et klekkelig prisavslag - for dette kan ta lang tid. I så fall er det viktig å få tilstand, behov og kostnadene vurdert/taksert av fagmann. Alt deretter må dokumenteres i minste detalj (hver kjørte km, bompenger, parkering, forsikring, opplagskost, mengde slipepapir fra egen private beholdning, timer brukt på; utbedring, shopping, research, transport, og kvittering på hver bidige skrue - bunken som dokumenterer dine ulemper og kostnader vil du at skal bli størst mulig.

 

Sjekk med ditt forsikringsselskap hva de kan bistå med - kanskje til og med innboforsikringen gir deg tilgang til juridisk bistand. En politianmeldelse for bedrageri kan kanskje være en idé det og - i allefall true ned det om det faktisk er det vi snakker om?

 

Før du gjør noe som helst ville jeg snakket med erfarne båtfolk du kjenner for å ta en sjekk på forventningene dine. Er det feks samsvar mellom hva du har betalt og hva du forventet deg å ha fått og faktisk fikk? Jeg vet ikke helt, men jeg kjenner på meg at kanskje forventningene må justeres.

 

Jeg vil anta at selger har erfart problemer og har satt ned prisen før salg en del allerede - at det her ikke ble betalt for et eksemplar i engang middels sjikte. At kjølsvinet er full av skit, og selger prater om svetting, m.m. - det er noe som burde fått varsellampene til å lyse og en erfaren båtmann til å enten prute spesielt hardt eller snu ryggen til - om prisen allerede ikke var spesielt god.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

zooper skrev 23 minutter siden:

Hadde jeg kjøpt en Albin Nova til 150.000,- og motoren tok kvelden en måned etter og jeg hadde fulgt et godt vedlikeholdsregime (jeg tar care pp kvitteringer og førerakt i loggbok), da hadd jeg kjøpt katta i sekken - det spiller ingen rolle om hva jeg eller selger med rimelighet kunne ha dunnet ut av - den båten var ikke verdt mer enn 150.000,-. Jeg ville således ha krevd kjøpet hevet, at selger innen rimelig tid fikk mangelen utbedret eller et prisavslag på minst 100.000,-

100.000,- i refusjon på en gammel båt til 150.000-, en måned etter kjøpet? Da tror jeg du har urealistiske forventninger til sikkerheten ved å handle gammel båt privat. Vet ikke hvor gamle disse båtene er, men en gammel motoren, som den til TS, må anses som utlevd. Hvis den tar kvelden uka etter at båten er solgt kan jeg ikke se at selgeren skal være ansvarlig for det. 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 1 time siden:

 

 

 

 

Før du gjør noe som helst ville jeg snakket med erfarne båtfolk du kjenner for å ta en sjekk på forventningene dine. Er det feks samsvar mellom hva du har betalt og hva du forventet deg å ha fått og faktisk fikk? 

 

Puuuhhh…. En mann av få ord vil du aldri få rykte som zooper ;-)

 

Men å snakke med båtfolk gir TS 1000 forskjellige tilbakemeldinger. Den eneste som kan gi et skikkelig råd om veien videre her er en advokat.

Å begynne å reparere på eget initiativ kan og medføre at en mister rettigheter.

 

Snakk med en advokat før en gjør noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...