Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

La meg begynne med en kjempestor hjertefølt takk til alle som har bidratt til at dette prosjektet blir mulig!! Tusen tusen takk for bidrag både til spleis og til velvillighet til å stille opp og til alle lykkeønskninger til @Pequod
Det er rørende å se at man bryr seg om hverandre på denne måten! Men, hva er vel livet verdt om man ikke tar vare på hverandre?:flag_bp:

 

Da er båten til @Pequod vasket og tømt! Torsdag 11. august kl 11.00 blir båten satt på land på Kråkerøy båtforening Nøkledypet.
Denne finner dere på Kråkerøy i Fredrikstad. Adressen er: Bjørnebyveien 20, 1672 Kråkerøy. Det er rett ved Isegran.

Alle som vil er hjertelig velkommen til å bidra med det de måtte ønske!

 

Det som skal gjøres er følgende:

 

Torsdag 11.8.

  • Rep av septikanlegg oppstart. Denne følges videre etter at båten er tatt opp. Ansvarlig: @Chilli Solbris
  • Oppløft kl 11.00 med underspyling og og vask under vannlinjen samt syrevask av vannlinja. Ansvarlig: @Komodo. Båten kjøres til Nøkledypet av av @Chilli Solbris.
    Vaktmester løfter og staller opp båten sammen med Komodo.

 

Fredag 12.8.

  • Oppstart av demontering av alt som må ut av forkabinen for at den skal kunne trekkes om.
  • Klargjøring for rubbing og polering
  • Skraping av bunnstoff, klargjøring for nytt bunnstoff.
  • Få best mulig oversikt over arbeidsoppgavene og sørge for bestilling av nødvendige deler/utstyr.

Ansvarlig for dette blir vel Komodo og Chilli Solbris.

 

Lørdag 13.8.

  • Reparasjon av det som måtte være av skrogskader, rubbing og polering!
    Her har vi en skikkelig proff med på laget!

     Tidligere medlem, Eika stiller med proft utstyr og nødvendige remedier.
    Her er det mulig å være med og lære! Mannen har vært på kurs hos @Knude og jobber nå profesjonelt med utbedring av skrogskader og finish.
    Vi starter opp klokka 10.00 og holder på til skroget er ferdig fikset, rubbet og polert!
    Her er det mulighet til å få med seg mye meget god kunnskap!

 

Søndag 14.8.

  • Her begynner vi på den innvendige oppgraderingen av båten
  • Innvendig oppgradering innebærer demontering av vinduer og klargjøring for ny og varig tetting.
  • Lugaren forut skal renskes for gammelt trekk og klargjøres for nytt trekk.

 

Dette er så langt helt konkrete oppgaver er planlagt. I tillegg skal det gjøres en real innsats på det elektriske.

Her har @Sjøholken meldt seg med sin kunnskap! 

 

Alle puter blir laget nye av RS Andersen kalesjemaker som har systue her i Fredrikstad. Det ror jeg blir veldig bra gett! De syr for blant annet Hydrolift.

I tillegg lager de nye madrasser til akterkabinen. Materialkostnadene betales av spleisen men jobben sponses av RS Andersen Kalesjemaker.

 

DP Filter sponser olje og filtre til båten! DP filter er representert ved @Fenris her på forumet

 

Videre fremdrift og hva som skjer blir presentert her i tråden!

 

Nå er det bare å melde seg på til det dere vil! Her er det en gyllen mulighet til å lære mye om både reparasjon, rubbing og polering. Videre blir det helt sikkert et og annet å hente om det elektriske på båten.

Vi følger med på og publiserer alt som gjøres med båten! 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Her er en liste med de som har vist sin interesse fro å stille opp på plassen. Legger ut til dere slik at dere kan følge tråden videre her!

 

@Draco24styling

@NilsPils

@Blouberg

@Sjøbliss (en av intitiativtagerne og leder for spleisen)

@pipe

@Atrox

@Familiesnekke

@Sjøholken (elektrisk)

@Ghiblien

@Key Freak

@okiliboki

@Gullfisk

 

Dette skal ikke oppleves som tvang eller pålegg av noe slag! Passer det så passer det!

Alle andre som ønsker å bidra er hjertelig velkommen!:clap:

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Veldig bra @Chilli Solbris :thumbsup: Da får vi bare håpe at dette går som planlagt, og at mange medlemmer møter opp for å ta i et tak for @Pequod :smiley: 

 

Legger til et par kommentarer til åpningsinnlegget ditt:

 

1.

Jeg møter opp i morgen for løft og plassering på opplagsplass. I tillegg til spyling under vannlinje og syrebeising av vannlinje, regner jeg med å vaske hele båten utvendig. Jeg tar med en foldbar stige, den lar jeg bli stående der.

 

2.

Jeg regner med å sette av hele dagen i morgen til dette, men jeg er usikker på om jeg har noe tid på fredag. Tenker da på det med skrape løst bunnstoff osv. på fredag. 

 

3.

Når Eika kommer på lørdag regner jeg med at det er alt mellom vannlinja og fenderlista som blir prioritert. Hvis det skulle dukke opp mange mennesker, så er det jo et stort pluss dersom noen kan begynne på overbygget. Hvis ikke blir overbygget gjenstående. 

 

4.

Du skriver at det skal klargjøres for trekking av forkabin og ompakking av vinduer på søndag. Men fordrer ikke det at båten er dekket til? Jeg bare tenker høyt, men i mitt hode bør vel overbygget poleres før båten dekkes til? Ser heller ikke at du har satt av tid til å reise presenningsstativ og dekke til i tidsskjemaet ditt? 

 

5.

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

I tillegg skal det gjøres en real innsats på det elektriske.

Her har @Sjøholken meldt seg med sin kunnskap! 

Det er jo ganske utrolig, holder ikke den mannen hus (båt) i Bergen?? 

Uansett. Ser at @Gullfisk står på lista over personer som har meldt sin interesse for å bidra. Er du klar over at han også er en stor ressurs på elektro/automasjon? Her er det om å gjøre å bruke de utrolige ressursene som forumet representerer til fulle! Hvis det er en del å ta tak i i det elektriske, så blir det jo fort for mye for en person. 

 

6.

Ser du har en rekke andre navn (nick) på lista di. Har disse meldt seg til særskilte jobber? Mener f.eks. å huske ut fra den andre tråden at det var en som meldte seg til å pakke om vinduer, mens @NilsPils skulle stille med Mirka :cool: 

 

7.

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Alle puter blir laget nye av RS Andersen kalesjemaker som har systue her i Fredrikstad. Det ror jeg blir veldig bra gett! De syr for blant annet Hydrolift.

I tillegg lager de nye madrasser til akterkabinen. Materialkostnadene betales av spleisen men jobben sponses av RS Andersen Kalesjemaker.

Det er jo utrolig flott! Gjelder dette også trekking av forkabin? 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Følger tråden.

 

Er det ikke en Wallas varmer ombord? Den kan sendes meg om det passer, så skal jeg se på den om det er noe galt, og eventuelt reparere den.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Fikk en melding fra Eika på sidelinja her nå. Han legger ved to bilder som setter standarden for hvordan båten til @Pequod skal se ut når den går på sjøen. Båten på bildene har blitt sprøytet med gelcoat, deretter prøverubbet på et lite areal :cool: :cool: :cool: 

 

321964762_Poleringeksempelbilde1.jpg.c05e6f59c38fe2c5fb7c31c77063561d.jpg

 

1550885598_Poleringeksempelbilde2.jpg.8dddc1836952529919c1183eae9b2166.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev 1 minutt siden:

Følger tråden.

 

Er det ikke en Wallas varmer ombord? Den kan sendes meg om det passer, så skal jeg se på den om det er noe galt, og eventuelt reparere den.

Jøss, det må jeg si!

 

Hva sier du @Chilli Solbris, er det Wallas i båten til Pequod? I tilfelle napper vil vel den ut ved første anledning!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Jøss, det må jeg si!

 

Hva sier du @Chilli Solbris, er det Wallas i båten til Pequod? I tilfelle napper vil vel den ut ved første anledning!

Mener bestemt at der er en Wallas ombord. Og den har ikke fått service på 3 år den heller!😊😊

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Legger inn en kommentar til mens jeg husker det. 

 

Selv om båten går på land i morgen, og det står polering på programmet på lørdag/søndag, så er det ikke sikkert at alt blir polert ferdig i helgen. Så om noen har lyst til å bidra med polering, så er det fullt mulig også etter helgen!

 

Vil også tilføye at båten iht. avtale med vaktmester må ut innen 1. oktober. Men i mine øyne hadde det vært en fordel om vi kunne gjort oppgavene raskt unna, og fått den ut i slutten av august/starten av september. Alt må jo strengt tatt heller ikke gjøres på land, en del ting kan gjøres etter sjøsetting også. 

Link to post
Share on other sites

Som et sideprosjekt som går parallelt med oppussingen så holder jeg på å klargjøre en fornuftig bærbar PC for bruk ombord i Bergtatt. Den kommer til å kjøre Windows 10 Pro og OpenCPN. Jeg legger ved en USB GPS-puck, så er alt man trenger for å navigere på plass, om enn uten integrasjon mot resten av båtens elektronikk.

 

Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med å integrere en PC med OpenCPN mot vanlig båtelektronikk? Da tenker jeg på NMEA0183 og/eller NMEA2000, alternativt proprietære løsninger fra mer eller mindre sære leverandører. Jeg hadde ikke tenkt å gå så langt selv nå, men om det er noen som vet hva som må til av deler og programvare så hadde det vært fint om de ville dele dette så Pequod eventuelt kan se på dette selv ved en passende anledning.

 

Mer spesifikt så er det «en litt eldre Humminbird om bord med kart fra Navionics» som står ombord i Bergtatt, i følge Pequod selv. Om noen har erfaring med enten det spesifikke utstyret eller mer generell båtelektronikk og integrasjon mot PC så er en liten veiledning er flott bidrag! :thumbsup:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

Som et sideprosjekt så holder jeg på å klargjøre en fornuftig bærbar PC for bruk ombord i Bergtatt. Den kommer til å kjøre Windows 10 Pro og OpenCPN. Jeg legger ved en USB GPS-puck, så er alt man trenger for å navigere på plass, om enn uten integrasjon mot resten av båtens elektronikk.

 

Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med å integrere en PC med OpenCPN mot vanlig båtelektronikk? Da tenker jeg på NMEA0183 og/eller NMEA2000, alternativt proprietære løsninger fra mer eller mindre sære leverandører. Jeg hadde ikke tenkt å gå så langt selv nå, men om det er noen som vet hva som må til av deler og programvare så hadde det vært fint om de ville dele dette så Pequod eventuelt kan se på dette selv ved en passende anledning.

 

Mer spesifikt så er det «en litt eldre Humminbird om bord med kart fra Navionics» som står ombord i Bergtatt, i følge Pequod selv. Om noen har erfaring med slikt utstyr og integrasjon mot PC så er en liten veiledning er flott bidrag! :thumbsup:

Dette skal jeg lese og følge med på! Og definitivt ikke prøve meg på noen glupe gloser! Det ville falt rett gjennom!

Glimrende @Popeye70! Her har jeg alt å lære!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 4 minutter siden:

Båten min har motoroverhaling for tiden, så jeg kommer med bil på lørdag. Er det OK parkering der . . ?

Parkering er definitivt ikke noe problem!😃😃 og gratis!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vedrørende den litt eldre Humminbirden… kan det være et forslag å kontakte Seatronic i Moss og høre om de kan bidra med noe nytt. Har dessverre ikke noen kontakter der, men det kan jo være de har litt på «markedsføringsbudsjettet» de kan ta av…

Sleipner holder til noen hundre meter bort i elva. Kanskje de har litt igjen på budsjettet de også…

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan en av dere som er i nærheten av Bergtatt på torsdag eller fredag sende meg presist modellnr på den Humminbird-plotteren som står i skuta nå, så skal jeg få sjekket opp hvilke tilkoblingsmuligheter og protokoller som er tilgjengelig? Med det på plass blir det enklere å skissere hva som må til for integrasjon mellom plotter og PC, om mulig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser denne lista og alle de fine folka som vil bidra, så sitter jeg her foran PCen med både klumper i halsen og noe fuktig i øyekroken...

 

Jeg tør ikke klype meg i armen i redsel for å våkne opp fra den beste drømmen jeg noen gang har hatt...:pray:

 

Jeg tror det er best at jeg rett og slett holder meg til tørre fakta og svarer litt konkret på spørsmål som har kommet opp, for jeg er redd at jeg havner ut på en lang harang av takksigelser og det som verre er om jeg ikke holder tunga rett i munnen...

 

Så, over til noen konkrete svar:

 

@Popeye70Det er en Humminbird 958c 8″  kartplotter som er i båten.

 

 @Wallas Service  Det er en Wallas 3000 som er i båten

 

Ellers finnes en liste over utstyr her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=419

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Som et sideprosjekt som går parallelt med oppussingen så holder jeg på å klargjøre en fornuftig bærbar PC for bruk ombord i Bergtatt. Den kommer til å kjøre Windows 10 Pro og OpenCPN. Jeg legger ved en USB GPS-puck, så er alt man trenger for å navigere på plass, om enn uten integrasjon mot resten av båtens elektronikk.

 

Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med å integrere en PC med OpenCPN mot vanlig båtelektronikk? Da tenker jeg på NMEA0183 og/eller NMEA2000, alternativt proprietære løsninger fra mer eller mindre sære leverandører. Jeg hadde ikke tenkt å gå så langt selv nå, men om det er noen som vet hva som må til av deler og programvare så hadde det vært fint om de ville dele dette så Pequod eventuelt kan se på dette selv ved en passende anledning.

 

Mer spesifikt så er det «en litt eldre Humminbird om bord med kart fra Navionics» som står ombord i Bergtatt, i følge Pequod selv. Om noen har erfaring med enten det spesifikke utstyret eller mer generell båtelektronikk og integrasjon mot PC så er en liten veiledning er flott bidrag! :thumbsup:

Det finnes wifi gateway til NMEA2000 nettverk. Sjekk denne: Yacht Devices YDWG-02N NMEA2000-WiFi gateway (Micro C) - Seatronic

 

Så lenge en har ett nmea2000 nettverk med diverse enheter så skal denne kunne videreføre dette til en PC. Har ikke brukt dette selv enda, men går og venter på en slik sak til mitt oppsett. 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 8 timer siden:

Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med å integrere en PC med OpenCPN mot vanlig båtelektronikk? Da tenker jeg på NMEA0183 og/eller NMEA2000, alternativt proprietære løsninger fra mer eller mindre sære leverandører.

NMEA0183 er enkelt å billig å få inn på PC med en RS422 til USB adapter. For eksempel denne:

https://a.aliexpress.com/_mLWgYhw

 

Det er også mulig å lage en RS422 til bluetooth adapter. Det er spesielt praktisk for mobil/nettbrett.

IMG_20210504_090331.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Kan en av dere som er i nærheten av Bergtatt på torsdag eller fredag sende meg presist modellnr på den Humminbird-plotteren som står i skuta nå, så skal jeg få sjekket opp hvilke tilkoblingsmuligheter og protokoller som er tilgjengelig? Med det på plass blir det enklere å skissere hva som må til for integrasjon mellom plotter og PC, om mulig.

Muligens dumt spørsmål. Men om du skal goble en PC opp mot en kartplotter, er det ikke bedre å hive ut den gamle Humminbirden og få inn noe nytt?

 

PS: Kjører snart ned i båthavna. Planen nå er løft kl 11 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 8 timer siden:

Vedrørende den litt eldre Humminbirden… kan det være et forslag å kontakte Seatronic i Moss og høre om de kan bidra med noe nytt. Har dessverre ikke noen kontakter der, men det kan jo være de har litt på «markedsføringsbudsjettet» de kan ta av…

Sleipner holder til noen hundre meter bort i elva. Kanskje de har litt igjen på budsjettet de også…

 

Honduras skrev for 8 timer siden:

 

Medlem @Benji  jobber hos Seatronic. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 56 minutter siden:

Muligens dumt spørsmål. Men om du skal goble en PC opp mot en kartplotter, er det ikke bedre å hive ut den gamle Humminbirden og få inn noe nytt?


Joda, nytt er selvfølgelig bedre, men jeg er IT-mann som sitter på noen nesten nye bærbare PCer, ikke noen kartplottere. :giggle:

 

Min tanke var som skrevet i min første melding å kun gjøre klar PC så den kan brukes til frittstående navigering, og overlate integrasjon med båtelektronikk til Pequod selv eller noen andre som kan det. Integrasjon er jo ellers noe som man ikke MÅ ha - selv har jeg ikke integrert PC med båtelektronikken.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

@Popeye70

 

Jeg jobbet for en mannsalder med navigasjonsutstyr.

Når vi koplet Pc (kartmaskiner) sammen med annet utstyr brukte vi plugger/overganger med galvanisk skille.

Hvis du har 220V (Landstrøm) klarer ofte elektronikk å forbinde jord på 220V til 12V- (som kan bli forbundet med jord) gjennom denne koplingen.

 

Adapteren det er linket til er betegnet som: isolating converter og bør da være ok.

 

Har støttet denne spleisen jeg også, og må bare beundre dere alle som "voldtar" Bergtatt i beste mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...