Jump to content

Hva trekker/forbruker en båt av strøm på vinteren som ligger med lader på?


Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg er tilknyttet en båthavn i Oslofjorden og ser med skrekk på hva strømprisene kan gjøre med økonomien i en forening. Derfor lurer jeg på følgende:

-Hva tror du en båt som ligger på vannet med lader på hele tiden forbruker av  strøm selv om batteriene er fulle? En batteribank vil fortsette å trekke strøm selv  om den er fulladet, gitt en batteribank på 250Ah og effekttapet i laderen.

 

For å gi perspektiver og hvorfor jeg er bekymret: Vi hadde strømregninger desember-mars på over 500.000 fjor.  350.000 alene desember-januar.

Vi har 110 potensielle strømuttak. Tallene blir høye..

 

Mvh

Windy37GM

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvor lang er en tråd? 

Sjekk instruksjonsboken til laderen du ikke nevner merke eller styrke på, så står det nok litt der om hva den trekker i de forskjellige modusene :)

Alt annet er vel bare spekulasjoner. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 49 minutter siden:

Tja er det noe som trekker strøm uten om lader?

 

hvis alt av forbrukere er slått av, så det kun er vedlikeholds lading av batteri, så bør nok andre utgifter bekymre mye mer, enn de få kWh laderen vil bruke.

Sett 100 for brukere som trekker 50w, på strømpris på 4,50 så gir det en vinterkostnad på 72.000.  Få KW blir myyyye med mange båter 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hatt på en frostvakt i tillegg til lader. Frostvakta jeg hadde da jeg hadde båt på vannet hele året hadde en maxeffekt på 500w men trakk nok ikke i nærheten av dette i snitt. Jeg ville også hatt på et lys på 220V slik at det var lett å se om man mistet strømmen.

 

Har ikke foreningen forbruksbasert strømregning? Altså ingen målere?

Dersom dere ikke har målere bør dere selvsagt skru opp prisen en del hakk for de som kobles til strøm. Har dere ikke målere har tiden kommet for å få på plass dette og så starte prising av forbruk.

 

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er noe forbruk på batteri, så er det minimalt hva lader trekker. Det som trekker, er når du har varme/avfukter kjørende.

 

Å har du ikke noe av dette hos deg, vil du trekke så lite at det har nada å si i et båtregnskap.

hva andre bruker, har vel intet med deg å gjøre. 
som andre nevner, så er det på tide å få på måler hos hver enkelt, om ikke dette alt er der.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Om det ikke er noe forbruk på batteri, så er det minimalt hva lader trekker. Det som trekker, er når du har varme/avfukter kjørende.

 

Å har du ikke noe av dette hos deg, vil du trekke så lite at det har nada å si i et båtregnskap.

hva andre bruker, har vel intet med deg å gjøre. 
som andre nevner, så er det på tide å få på måler hos hver enkelt, om ikke dette alt er der.

Litt uklart men slik jeg forstår det er TS bekymret på foreningens vegne, han sitter kanskje i styret?
Når det gjelder forbruk grunnet lading så er jo det forsvinnende lite. Men veldig mange synes det er nødvendig med varme ombord når de ligger på sjøen og da snakker vi fort store summer for en forening med noen titalls båter. Det er forøvrig ikke nødvendig med varme om bord ved overvintring i sjøen men det er en annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Lazyjack said:

Det er forøvrig ikke nødvendig med varme om bord ved overvintring i sjøen men det er en annen diskusjon.

 

Det er ikke nødvendigvis sant. Skal man bruke båten gjennom vinteren kan man oppleve at kjølekretsen som trekker inn vann fra sjøen fryser til. Ved å ha littegrann lunk i motorrommet unngår man dette.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev 48 minutter siden:

 

Det er ikke nødvendigvis sant. Skal man bruke båten gjennom vinteren kan man oppleve at kjølekretsen som trekker inn vann fra sjøen fryser til. Ved å ha littegrann lunk i motorrommet unngår man dette.

Ja, burde nevnt at jeg tenkte på båter som ligger i opplag på sjøen👍

Link to post
Share on other sites

Kan dette gi en liten pekepinn på forbruk som TS etterspør?

 

Jeg har to 30A  Quick ladere som vedlikeholds lader to batteribanker på tilsammen 740AH.

Jeg hadde et forbruk på 133 kWh i løpet av 6 mnd vintertid. Dvs. fom oktober/21 tom mars/22.

I vår båtforening betaler vi 2kr/kWh fast, men dette er altså N03 midtNorge !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva er best for batteriene for oppbevaring gjenom vinteren i en båt på land?

Koble de fra toppladet slik at de bare står der helt selvstendig gjennom ca 6 måneder

Ha batteriene tilkoblet en god lader gjennom hele vinteren

Ha laderen på bare noen dager av gangen i måneden. Litt tilsyn bør jo båten ha gjennom lagringen uansett så dette er ikke mye arbeid (for meg i hvert fall).

D5L

Link to post
Share on other sites

Men har man så lang vintersesong som 6 måneder, ville jeg toppladet de midtvinters. Selv har jeg mine koblet til olcellepanel som gir beskjeden vedlikeholdslading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 14 timer siden:

Kan dette gi en liten pekepinn på forbruk som TS etterspør?

 

Jeg har to 30A  Quick ladere som vedlikeholds lader to batteribanker på tilsammen 740AH.

Jeg hadde et forbruk på 133 kWh i løpet av 6 mnd vintertid. Dvs. fom oktober/21 tom mars/22.

I vår båtforening betaler vi 2kr/kWh fast, men dette er altså N03 midtNorge !

Perfekt svar :-)  Tusen takk @mateco!

Tallene du viser til er båt på vannet, kun tilkoblet ladere?

 

Til @Lazyjack m.fl.

Joda, jeg sitter i styret og er derved med økonomisk ansvarlig overfor årsmøtet. Med over 100 mulige uttak blir tallene skikkelig stygge.  Som skrevet tidligere, vi brukte abnormt mye penger på strøm i vinteren 2021/2022.

Tallene som @mateco viser til er håndterbart rent økonomisk. Utfordringen kommer når folk setter på frostvakt/lufttørkere og annet utstyr. 

 

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 3 timer siden:

Perfekt svar :-)  Tusen takk @mateco!

Tallene du viser til er båt på vannet, kun tilkoblet ladere?

 

Til @Lazyjack m.fl.

Joda, jeg sitter i styret og er derved med økonomisk ansvarlig overfor årsmøtet. Med over 100 mulige uttak blir tallene skikkelig stygge.  Som skrevet tidligere, vi brukte abnormt mye penger på strøm i vinteren 2021/2022.

Tallene som @mateco viser til er håndterbart rent økonomisk. Utfordringen kommer når folk setter på frostvakt/lufttørkere og annet utstyr. 

 

mvh Windy37GM

Er vel på tide å oppgradere så hvert uttak har måler. 
Dette er jo standard fleste plasser nå. Så betaler jo folk for faktisk forbruk.

At det skal deles likt på alle, er jo ganske koko med de priser som er nå.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Holder til rett i nabolaget, dvs Kalvetangen. Etter 1.nov må alle bruke godkjent kWh-teller. Denne blir avlest. Dersom noen blir tatt i juks, forsøk på å ikke bruke måler, så blir det kraftig tilleggsavgift.

Alle må selv kjøpe godkjent måler selvsagt. Måling stoppes omkring påske og utgifter gjennom vinter fordeles iht forbrukt kWh pr båt. Veldig enkelt og rettferdig, og j@&lig dyrt å varme opp båten om vinteren. Har selv litt varme, avfukter og ispropell i perioder. Ble ca 11-12’ sist vinter. Tror laderen utgjør beskjeden del av forbruk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Okkaby skrev On 18.8.2022 at 18.06:

Er vel på tide å oppgradere så hvert uttak har måler. 
Dette er jo standard fleste plasser nå. Så betaler jo folk for faktisk forbruk.

At det skal deles likt på alle, er jo ganske koko med de priser som er nå.

 

Flott ide. 

Oppgradering av alle punktene med mesh synking av alle stolpene koster 750.000,- Så ideen er fin den, denm er bare så inni helve*** dyr.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 10 timer siden:

Flott ide. 

Oppgradering av alle punktene med mesh synking av alle stolpene koster 750.000,- Så ideen er fin den, denm er bare så inni helve*** dyr.

Nu er vel dette delt på ganske mange.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Nu er vel dette delt på ganske mange.

Vi kan ikke tenke slik du tenker at mange kan betale for noen uten å tenkr på «at penga må inn før de går ut».. Vi må tenke smartere og tallene fra 2 bidragsytere i diskusjonen er uvurderlig. Takk til dem.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev On 16.9.2022 at 22.35:

Flott ide. 

Oppgradering av alle punktene med mesh synking av alle stolpene koster 750.000,- Så ideen er fin den, denm er bare så inni helve*** dyr.

Kan dere ikke pålegge de som skal ha strøm i vinter å kjøpe egen strøm måler?
Slik som man setter i kontakten koster ikke stort og selv om det er lett å jukse med ett slikt system så er jo de fleste for ærlige til det.
Dere kan jo gå en runde i ny og ne når man samtidig sjekker egen båt men tviler vel litt på om noen snyter sin egen båthavn spesielt når alle kan se att det er nettopp det man gjør.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev On 16.9.2022 at 22.35:

 

Oppgradering av alle punktene med mesh synking av alle stolpene koster 750.000,- Så ideen er fin den, denm er bare så inni helve*** dyr.

Kostpris er vell ca. 3000 + elektriker pr. stolpe

Ligger alle båtene på vannet?

Hvor mange skal ha strøm ? rust opp en pir eller to  og flytt båtene til vinter havn

 gjør resten av bryggene strømløse

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...