Jump to content

Kan man splitte VP/Racor forfilter for å rense opp og reparere.


Engers

Recommended Posts

Brigg skrev On 23.8.2022 at 21.19:

Men om man vil seg selv vel bytter man ut bunnpluggen med en 1/4 toms kuleventil, og da kan man bruke bunnpluggen som ekstra sikring under kuleventilen. 

 
Ja det er helt klart en god ide. Det er imidlertid verdt å merke seg at bunnpluggen er konisk (1/4’’ NPT gjenger). Man vil nok få enn en vanlig 1/4’’ BSP fitting inn noen runder også og tett med gjengetape, men det er NPT som et standard der. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@VegJoh NPT eller BSP, for oss som er sånn passelig dyslektisk (og ikke har filla peiling på gjenger) blir det det samme 😁

 

Jeg kjøpte en kuleventil på den lokale båtsjappa og det har funket helt greit. Om det er riktige gjenger aner jeg ikke, men det var i alle fall ikke noe problem å skru den inn. Godt mulig jeg brukte noe Loctite-guffe på gjengene, husker ikke helt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en kuleventil med 1/4 NPTF gjenger før ferien i år.  NPT-gjenger krever et eller annet imellom for tetning.  NPTF følger en annen standard, basert på standarden for NPT, men hvor gjengeprofilen sørger for at det blir tett med metall mot metall. Funket glimrende hos meg.  Hadde også kuleventil i forrige båt.  Uten plugg.  Lærte plutselig at det var dumt, men i stedet for å sette en plugg der, monterte jeg en slange som jeg svingte opp og hektet slik at toppen var høyere enn tankene.  Da risikerer du ikke overraskende søl, men du har fortsatt risikoen for å ta inn falsk luft hvis du har kommet borti ventilen.  Så den bør gjerne sikres på et vis.  Jeg aner ikke artikkenr. e.l., men jeg måtte vente et par uker på den for at butikken skulle samle opp med andre bestillinger, kanskje fra Otto Olsen, aner ikke.

IMG_50971.jpg.33f50fcf751af2f257546c18a1518a71.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 17 minutter siden:


For at det skal ha noen verdi å bruke en NPTF fitting, så må også «hullet» den skal skrues inn i være NPTF (noe det ikke er på filter). Blandes NPTF og NPT så er det ikke komplett tetning uten bruk av tetningsmiddel, noe artikkelen også nevner. 
89C00AA8-F917-4404-9FCD-089969E223A8.jpeg.a3b9b670f28ac717986f41d234d3e72f.jpeg

Jeg har imidlertid aldri hatt noe problem med å få det tett NPT mot NPT uten noen form for tetningsmiddel på dette filteret, da det er utrolig lite trykk det er snakk om her. 

Det er imidlertid greit å erstatte bunnpluggen med et enklere system som du nevner, en at man må skru en plugg inn og ut. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Hadde faktisk ikke lest artikkelen skikkelig selv. Mente jeg husket at de ville funke sammen. Brukte gjengeteip for sikkerhets skyld forrige gang jeg blandet sånn (til en turbotrykkgiver), og nå tror jeg faktisk det demrer for meg at jeg kan ha brukt Loctite på den ventilen. Beklager alzheimer og potensielt misvisende innlegg :wflag:

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 22 timer siden:

Beklager alzheimer og potensielt misvisende innlegg 


Det var ikke ment som en korreks av ditt innlegg. Det går, som skrevet i artikkelen du postet, helt fint å benytte NPTF på denne, da de går om hverandre. Men det er altså ikke nødvendig, eller dvs. du oppnår ingen ekstra fordeler ved å bruke en slik akkurat på denne koblingen.  :thumbsup::flag_bp:
 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 26.8.2022 at 20.49:

@VegJoh NPT eller BSP, for oss som er sånn passelig dyslektisk (og ikke har filla peiling på gjenger) blir det det samme 😁

Både NPT og BSP er rørgjenger, og de har omtrent samme ytterdiameter. Men som @VegJoh påpeker er NPT svakt konisk. I tillegg er det slik at for noen dimensjoner har BSP og NPT forskjellig stigning, og det er tilfelle for akkurat 1/4". BSP har 19, og NPT har 18 gjenger per tomme. 

 

Når det gjelder NPTF, så er F (fritt etter hukommelsen) forkortelse for fuel. Altså National Pipe Thread, Fuel.

BSP har opprinnelse fra Withworth systemet, og derav også 55 graders flankevinkel. Tidligere ofte kun betegnet som R, men også omtalt som Withworth rørgjenger. Det finnes forøvrig også koniske varianter av denne, da med en T (tapered) på slutten. Kan ikke huske å ha sett BSPT selv.

 

Link to post
Share on other sites

BSPT gjenger er helt vanlig, men kalles ofte bare BSP.  Typisk det man får på alle rørdeler i båtutstyrsbutikker.  Utgaven uten taper kalles ofte, men ikke ofte nok, BSPP (for parallell). Så hvis det står bare BSP, bør man sjekke hvilken...  Japansk industristandard (JIS) har mye av det samme, hvor PF er en kortbetegnelse som tilsvarer BSPP.  Ref. denne tråden:

 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 1 time siden:

BSPT gjenger er helt vanlig, men kalles ofte bare BSP.  Typisk det man får på alle rørdeler i båtutstyrsbutikker.  Utgaven uten taper kalles ofte, men ikke ofte nok, BSPP (for parallell). Så hvis det står bare BSP, bør man sjekke hvilken...  

Det er ikke min erfaring. Den fittingsen med BSP gjenger som er i handelen er normalt parallelle gjenger, altså BSPP. Hvis du tar eksempelet ditt med rørdeler i båtbutikker så kan du jo f.eks. måle på en vanlig 5/4" skroggjennomføring. Aldri sett slike med koniske gjenger. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...