Jump to content

Støpe igjen etter skrue gjennom glassfiber skrog, under vannlinja


Vingen300

Recommended Posts

Hei,

 

Har en tre skrue, antar 3mm som står igjennom skroget under vannlinjen:

 

20220326_141700.jpg.2fbd7598eab9f2811c3434274d24325d.jpg

 

Her med maskerings teip bit for størrelse, den er 19mm bred.

 

Denne ble funnet i våres mens bunnstoff ble lagt på. Så denne har stått igjennom skroget både i fjor og i år under mitt eie. I våres ble det "klinet" til med tec7 rundt skruen på innsiden, da båten skulle ut rett etter dette ble oppdaget.

 

Så er tanken da at dette blir litt bedre fikset i løpet av vinteren, blir sikkert til våren, nå båten igjen er på land.

 

Planen, foreløpig, er å handle noe slikt:

https://www.westsystem.no/p/11338/komplett-reparasjonssett-for-glassfiberbaater
hvorpå, fjern skruen, puss/fres ut en liten "kon"/"grop" fra utsiden, puss av 2 komponent maling på innsiden et lite område (5 diam) rundt hullet .

Fyll epoxy fra innsiden, så det tyter ut under, fyll "konen" med epoxy på utsiden, og legge en teip over.

Støp med 2 duk biter (45grader på hverandre) på innsiden. La tørke, puss, deretter 2 komponent på innsiden og utsiden (flere strøk), så bunnstoff som vanlig.

 

Så da er spørsmålet, er dette en grei måte å gjøre det på? Eller er dette å gjøre for mye ut av det, eller for lite?

 

Tenkte det var enklere å legge duk på innsiden, trenger da ikke passe på at det blir like pent/flatt som om det gjøres på utsiden.
 

 

Link to post
Share on other sites

Under vannlinjen så tar ikke jeg noen sjanser. Sliper ut kon med bredde 12x tykkelse av laminatet på begge sider, og støper kun med glassfiberarmert resin - epoxy for min del. Dette er helt normal prosedyre, som også er beskrevet i West System sin utmerkede guide for rep av glassfiber-båter (gratis nedlasting). Er ikke galt å gjøre en rivetest heller, og min erfaring er utelukkende at man river med seg gammelt laminat når man bruker epoxy.

Når det gjelder pent og flatt så er det mer et spørsmål om finish, altså å slipe det ned og sparkle etterpå.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, det er ingen vits å gjøre dette sp komplisert. Kjøp to-komponent fiberarmert rep-pasta på Biltema. 
Om det er polyesterbadert eller epoxybasert er helt likegyldig. 
Bor ut hullet kont fra utsiden. 
Ikke gjør rent med aceton. Røff opp hullet med kniv eller rasp (hvis mulig). 
Sett en tape på innsiden hvis du har tilgang. 
Bland massen og sparkle igjen. 
OBS! Husk at temperaturen på det som skal fikses og omgivelsen ikke bør være under 15 grader. Kjemien krever temp for å herde. 
Jeg har produkter i mitt sortiment som kan brukes ned til 5 grader. 
Men det er overkill for et lite hull som dette. 
Bruk korttrådet masse. 
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289

 

Holder kurs i slike ting som dette. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er absolutt ikke ekspert på dette, men har tettet noen hull. Da har jeg slipt kon på begge sider og tapet på utsiden. Så fylt igjen med to komponenet epoxy med noen form for fortykner.

 

Så lenge det har bundet seg til eksisterende skrog har jeg sett på dette som solid. Dog har dette vært på eldre båter med god tykkelse på skrog. Litt mer plugg blir det da. En supertynn moderne båt hadde vel kanskje trengt annen fremgangsmåte.

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Tja, det er ingen vits å gjøre dette sp komplisert. Kjøp to-komponent fiberarmert rep-pasta på Biltema. 
Om det er polyesterbadert eller epoxybasert er helt likegyldig. 
Holder kurs i slike ting som dette. 


Sånn ville jeg også gjort det - over vannlinja. Jeg er sterkt skeptisk til å sparkle igjen selv et lite hull under vannlinja. Har du noen standard eller prosedyre å forholde deg til når du anbefaler dette, siden du holder kurs i slike ting?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Tja, det er ingen vits å gjøre dette sp komplisert. Kjøp to-komponent fiberarmert rep-pasta på Biltema. 
Om det er polyesterbadert eller epoxybasert er helt likegyldig. 
Bor ut hullet kont fra utsiden. 

 

@Chilli Solbris Høres jo litt enklere ut dette. Hvor stor trenger "konet" å være? 1cm diameter ytterst? 
Og hvor dypt? helt inn "til innsiden", eller halvveis gjennom skroget? Kan se for meg at denne denne glassfibersparkelen er tricky å trykke gjennom hullet kun av skruen.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder pent og flatt så er det mer et spørsmål om finish, altså å slipe det ned og sparkle etterpå.


Om jeg går for løsningen med å legge duk så kan jeg vel likegodt gjøre det på utsiden, litt mer jobb, men når man først setter igang så er det like greit.

Link to post
Share on other sites

Vingen300 skrev 41 minutter siden:

 

 

@Chilli Solbris Høres jo litt enklere ut dette. Hvor stor trenger "konet" å være? 1cm diameter ytterst? 
Og hvor dypt? helt inn "til innsiden", eller halvveis gjennom skroget? Kan se for meg at denne denne glassfibersparkelen er tricky å trykke gjennom hullet kun av skruen.

Det trenger ikke å gå gjennom. Bruk en forsenker. 1-2 cm er mer enn nok. Glassfibersparkelen med korte fiber er veldig fin å jobbe med. 

Vingen300 skrev 39 minutter siden:


Om jeg går for løsningen med å legge duk så kan jeg vel likegodt gjøre det på utsiden, litt mer jobb, men når man først setter igang så er det like greit.

Glem duk!

Ring meg på 90717116 så får du en mer utfyllende forklaring. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 47 minutter siden:


Sånn ville jeg også gjort det - over vannlinja. Jeg er sterkt skeptisk til å sparkle igjen selv et lite hull under vannlinja. Har du noen standard eller prosedyre å forholde deg til når du anbefaler dette, siden du holder kurs i slike ting?

Ved å lage et kont hull fra undersiden har du allerede laget formen til en plugg. Dette konkrete tilfellet er et skruehull på 3 mm!

Glassfibersparkel med fiber binder mer enn nok i dette tilfellet. 
For større hull legger jeg duk og bruker polyester. Men det blir en helt annen tråd. 
Standard? Tja, kursene holdes sammen med båtbygger som har hatt dette som yrke i +30 år.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Chilli Solbris said:

Ved å lage et kont hull fra undersiden har du allerede laget formen til en plugg. Dette konkrete tilfellet er et skruehull på 3 mm!

Glassfibersparkel med fiber binder mer enn nok i dette tilfellet. 
For større hull legger jeg duk og bruker polyester. Men det blir en helt annen tråd. 
Standard? Tja, kursene holdes sammen med båtbygger som har hatt dette som yrke i +30 år.

 

Bare sånn for ordens skyld så mener jeg ikke å påstå at du opererer under faglig standard her, men jeg ble oppriktig overrasket over løsningsforslaget. Jeg anser ethvert hull under vannlinjen som går gjennom hele laminatet for å være en strukturell skade. Og da mener jeg at en full fiks slik jeg beskrev det er den tryggeste tilnærmingen. For kosmetiske reparasjoner så tenker jeg at armert sparkel er helt ok. 

For alt jeg vet så er reparasjonsmetoden du beskrev helt normal praksis blant plastverksteder rundt om i landet. 

Link to post
Share on other sites

Kikka litt i manualen til West Systems. De har en guide til risikovurdering ved laminatskader og anbefalte rep.metoder for ulike nivåer av risiko (sone 1-3).

image.png.5af8c593c41261ad811deabee4f986cb.png

 

Hvis laminatet er tykt og det er et lite hull, så beskriver de også bruk av sparkel dvs fortykket epoxy ved rep under vannlinja. Resonnementet her er at et tykt laminat har stor kontaktflate for sparkelen. Mens for tynne laminat ev store hull, så beskriver de varianten med kon på begge sider og laminering.

Så her jeg nok jeg mer katolsk enn paven når jeg behandler alt av skader under vannlinja som strukturelle skader.  

Her er guiden deres: https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Fiberglass-Manual-2015.pdf

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 43 minutter siden:

Kikka litt i manualen til West Systems. De har en guide til risikovurdering ved laminatskader og anbefalte rep.metoder for ulike nivåer av risiko (sone 1-3).

image.png.5af8c593c41261ad811deabee4f986cb.png

 

Hvis laminatet er tykt og det er et lite hull, så beskriver de også bruk av sparkel dvs fortykket epoxy ved rep under vannlinja. Resonnementet her er at et tykt laminat har stor kontaktflate for sparkelen. Mens for tynne laminat ev store hull, så beskriver de varianten med kon på begge sider og laminering.

Så her jeg nok jeg mer katolsk enn paven når jeg behandler alt av skader under vannlinja som strukturelle skader.  

Her er guiden deres: https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Fiberglass-Manual-2015.pdf

Det er flere veier til Rom. Noen litt mer tungvint enn andre. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Tja, det er ingen vits å gjøre dette sp komplisert. Kjøp to-komponent fiberarmert rep-pasta på Biltema. 
Om det er polyesterbadert eller epoxybasert er helt likegyldig. 
Bor ut hullet kont fra utsiden. 
Ikke gjør rent med aceton. Røff opp hullet med kniv eller rasp (hvis mulig). 
Sett en tape på innsiden hvis du har tilgang. 
Bland massen og sparkle igjen. 
OBS! Husk at temperaturen på det som skal fikses og omgivelsen ikke bør være under 15 grader. Kjemien krever temp for å herde. 
Jeg har produkter i mitt sortiment som kan brukes ned til 5 grader. 
Men det er overkill for et lite hull som dette. 
Bruk korttrådet masse. 
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289

 

Holder kurs i slike ting som dette. 

 

Nå skal jeg ikke skrive det jeg tenker, men anbefaler du virkelig en sparkel som krymper, til jobb under vannlinja ? 

 

Du som kurs holder, burde vite at alle "ester'e" krymper litt. Så hvis man bruker polyester basert glassfibersparkel, så blir det åpninger inni der som kan lage endel ekstra arbeid i ettertid. Hvis ikke man vil gjøre noe ut av det, så er det faktisk bedre med tec7 enn polyester basert sparkel, godt heft, krymper ikke og kan flekse litt 

 

Jeg holder ikke kurs, men jeg er ansvarlig på ett norboat godkjent plastverksted, eneste måten jeg ville godkjent andre sin jobb er støp fra begge sider. Det tar ikke så mye ekstra tid å gjøre det skikkeligt med engang. 

 

Hva mener du @Knude? Ville du brukt polyester basert glassfibersparkel i ett hull som går tvers igjennom skroget, under vannlinja ? 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 2 timer siden:

 

Bare sånn for ordens skyld så mener jeg ikke å påstå at du opererer under faglig standard her, men jeg ble oppriktig overrasket over løsningsforslaget. Jeg anser ethvert hull under vannlinjen som går gjennom hele laminatet for å være en strukturell skade. Og da mener jeg at en full fiks slik jeg beskrev det er den tryggeste tilnærmingen. For kosmetiske reparasjoner så tenker jeg at armert sparkel er helt ok. 

For alt jeg vet så er reparasjonsmetoden du beskrev helt normal praksis blant plastverksteder rundt om i landet. 

 

Vi hadde IKKE gjort det sånn på jobben, som er norboat godkjent plastverksted. Er helt enig med deg, at hull tvers igjennom laminatet er som en skade å regne, det må støpes.

 

Desverre, er det endel verksteder som holder på sånn. Sparkel og lakk, har blitt alt for vaneligt i disse dager, men da kan man fakturere godtroende kunder, 7,5time for en jobb som egentlig tok 2-3timer. Du aner ikke hvor mange skader jeg ser som er sparkla også lakka i båtens farge. Har hatt flere kunder som har kommet til oss med sånne skader, som vil fikse det skikkeligt når jeg forklarer og viser. 

 

På skaden under, var det ikke hull engang, men støpt, det blei det, på en måte som er god nok til å gjenopprette båten til sin opprinnelige stand 

 

Screenshot_2022-08-14-10-38-37-688_com.android.chrome.jpg

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 24 minutter siden:

 

Nå skal jeg ikke skrive det jeg tenker, men anbefaler du virkelig en sparkel som krymper, til jobb under vannlinja ? 

 

Du som kurs holder, burde vite at alle "ester'e" krymper litt. Så hvis man bruker polyester basert glassfibersparkel, så blir det åpninger inni der som kan lage endel ekstra arbeid i ettertid. Hvis ikke man vil gjøre noe ut av det, så er det faktisk bedre med tec7 enn polyester basert sparkel, godt heft, krymper ikke og kan flekse litt 

 

Jeg holder ikke kurs, men jeg er ansvarlig på ett norboat godkjent plastverksted, eneste måten jeg ville godkjent andre sin jobb er støp fra begge sider. Det tar ikke så mye ekstra tid å gjøre det skikkeligt med engang. 

 

Hva mener du @Knude? Ville du brukt polyester basert glassfibersparkel i ett hull som går tvers igjennom skroget, under vannlinja ? 

Vi snakker om et skruehull på 3 mm her. Og man legger fiberarmert sparkel i et kont hull, altså en plugg. Alt man støper med krymper, da gjør man det to ganger.  
Det kommer ikke en dråpe vann inn i de tre skruehullene jeg har gjort på denne måten på min egen båt! Ikke en eneste dråpe på tre år. Ingen krympingen, ingen problem overhode. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Krymping er det garrantert, selv om du ikke har sett det, ennå.

 

Ja absolutt alt man støper krymper, meeen det er forskjell på kontrollert krymping (som glassfiber og polyester/vinylester gir) og ukontrollert krymping man får av sparkel i ett hull, under vannlinja. 

 

Men vi får se hva @Knude sier, om sparkel under vannlinja er noe han kan gå god for, som en fullverdig reparasjon 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 52 minutter siden:

Krymping er det garrantert, selv om du ikke har sett det, ennå.

 

Ja absolutt alt man støper krymper, meeen det er forskjell på kontrollert krymping (som glassfiber og polyester/vinylester gir) og ukontrollert krymping man får av sparkel i ett hull, under vannlinja. 

 

Men vi får se hva @Knude sier, om sparkel under vannlinja er noe han kan gå god for, som en fullverdig reparasjon 

Det det er snakk om her er fiberarmert polyestersparkel. Ikke ordinært sparkel. Det er like kontrollert krymp herding på annen støp. Har det ikke lekket inn vann på tre år med de pluggene jeg har laget holder det nok i tjue til. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dersom det er god tilkomst på innsida ser eg berre ein grunn til å ikkje legga på eit par lag på innsida.

Det er slipestøvet. Eg hadde likevel støypt eit par lag på innsida.

 

I vår støypte eg att eit hol på 5-6 cm i diameter. Holet var etter ein gamal ekkoloddgivar, og var midt under båten.

Då slipte eg holet konisk. Dette frå utsida. På innsida slipte eg reint 10-15 cm rundt holet, og la på tre-fira lag med duk.

Deretter epoxyprimer.

 

På utsida støypte eg fem-seks lag som blei gradvis større.

I staden for å sparkla støypte eg slik at ny støyp stakk litt lengre ut enn skroget.

Litt pussing med ei pussemus så var skroget glatt og fint.

 

Deretter nokre lag med epoxyprimer, og botnstoff.

 

Dette funka.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 3 minutter siden:

Dersom det er god tilkomst på innsida ser eg berre ein grunn til å ikkje legga på eit par lag på innsida.

Det er slipestøvet. Eg hadde likevel støypt eit par lag på innsida.

 

I vår støypte eg att eit hol på 5-6 cm i diameter. Holet var etter ein gamal ekkoloddgivar, og var midt under båten.

Då slipte eg holet konisk. Dette frå utsida. På innsida slipte eg reint 10-15 cm rundt holet, og la på tre-fira lag med duk.

Deretter epoxyprimer.

 

På utsida støypte eg fem-seks lag som blei gradvis større.

I staden for å sparkla støypte eg slik at ny støyp stakk litt lengre ut enn skroget.

Litt pussing med ei pussemus så var skroget glatt og fint.

 

Deretter nokre lag med epoxyprimer, og botnstoff.

 

Dette funka.

 

 

Og her er jeg helt enig med deg i fremgangsmåten. 
Men denne tråden handler om et skruehull på tre millimeter!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Og her er jeg helt enig med deg i fremgangsmåten. 
Men denne tråden handler om et skruehull på tre millimeter!

Samma om det er 3mm, det er fortsatt ett HULL UNDER VANNLINJA. Fyll det gjerne med sparkel, men støp nå for all del i tilegg. 

 

Som du selv sier, du holder kurs i det her, da er det den rette måten og gjøre det på, som skal fortelles. Juks og snarveier kan andre useriøse ta seg av 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 40 minutter siden:

Samma om det er 3mm, det er fortsatt ett HULL UNDER VANNLINJA. Fyll det gjerne med sparkel, men støp nå for all del i tilegg.

Enig i det du skriver der. Alle hull tvers gjennom laminatet hadde jeg kostet på litt støping.

 

Men her blander dere kortene litt:

Thostr skrev for 3 timer siden:

Jeg anser ethvert hull under vannlinjen som går gjennom hele laminatet for å være en strukturell skade. Og da mener jeg at en full fiks slik jeg beskrev det er den tryggeste tilnærmingen.

 

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Er helt enig med deg, at hull tvers igjennom laminatet er som en skade å regne,

 

Jeg er som sagt enig i at man bør støpe med duk/matte på alle hull tvers gjennom laminatet. Men man kan ikke sette likhetstegn mellom en strukturell skade og en skade i skroget generelt. Nå er ikke jeg båtbygger, men forholder meg til begrepet "strukturell skade" generelt. En strukturell skade er en skade som går på den bærende konstruksjonen, eller for å si det på en annen måte, påvirker konstruksjonens styrke. 

 

Nå vet jeg ikke hvor dette 3mm hullet er boret, men stort sett kan man vel trygt bore et 3mm hull i et båtskrog uten at det påvirker skrogets styrke. Tenk f.eks. på alle de hullene vi borer i et skrog for å sette inn skroggjennomføringer til både det ene og det andre. I slike sammenhenger er det ikke skroget strukturelle egenskaper vi er bekymret for, men sikkerheten for at det ikke skal oppstå lekkasjer i det hullet vi har boret.

 

Når jeg ville valgt å støpe litt med polyester og glassfiberduk i tillegg til sparkel handler det altså ikke om skrogets strukturelle styrke, men sikkerheten for at en sparklet propp ikke skal løsne og falle ut. Og ja, de er klart at når man borer et hull i skroget, så har det fått en skade, men den er ikke nødvendigvis strukturell. Men uansett må man jo sikre at det ikke blir lekkasje i hullet. Løsningen kan være å sette inn en skroggjennomføring, en blindplugg, eller å støpe igjen hullet. Men å bare bruke sparkel ville ikke jeg gjort. Uansett diameter. 

Link to post
Share on other sites

Strukturelle skader er noe helt annet, men en skade, det er det. Selv ett skall på størrelse med ett knappenålshode blir omtalt som skade av sånne løsemiddel skadde gelcoat fantaster som meg 

 

Kan ikke spørre sånne som meg, om den nykjøpte båten er fin. Etter en titt, så vil du føle at båten er ett vrak og regne, som burde selges for 10 000kr pga utstyret ombord :p

 

"der er det gelcoat skade, der er det krakeleringer, nå må det slipes ned 3 lag og støpes på nytt for å eliminere grunnen til at det krakelerer, hvis vi bare legger noe oppå, så sprekker det opp om en liten stund igjen uansett, og herregud, se på de skadene der da" 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...