Jump to content

Rorhavari / Nødstyring / Ultraflex


Walter_S

Recommended Posts

Hei! De fleste av oss båteiere har vel av og til tenkt gjennom "worst case" scenarier, ikke sant? :smiley:

 

Helt bortsett fra personlig sikkerhetsutstyr, draft, kompass, osv. har det for meg, etter at jeg gikk over fra seilbåt til snekke, vært tanker omkring motoren (dieselhygiene i sær), propellen (tau eller garn i propellen) og styring......

I går kveld opplevde jeg en båtmanns mareritt! :diving

 

Det blåste liten kuling fra S/V i Ytre Oslofjord med 1 til 1,5m bølgehøyde. Makrellen og seien lokket og dro ut ved 19:00 tiden. Akkurat kommet i posisjon for sei-fiske, øst for Knubben (Papperhavn) da det utenkelige skjer - plutselig snurrer rattet helt fritt - ingen styring. Det var opplagt at styrevaieren hadde røket.

Motoren i fri - Båten legger seg øyeblikkelig på tvers av været, og huskestuen er i gang. :wink: - Avdriften er stor, i le et område med urent vann....... :wink: ... dybden ca 22 m, ikke noe særlig å ankre opp i. Tenkte først på drivankeret, men tiden var knapp..... (bråket var enormt, all løst i hytta raste på dørken, p.g.a. den krappe rullingen i båten - det skranglet i all slags løsøre....)

 

Her gjaldt det å være raskt og montere nød-rorkulten. For å komme til rorkvadranten måtte et oppslagbart cockpitbord, som dekker åpningen til akterskottet, fjernes - det gikk fort, et hardt slag med knyttneven så haglet de små messingskruene i pianohengslet utover dørken. En dusj med DW40 på gjengen til rorkulten, som er av bronse, og inn med gjengen. Noe som ikke var så enkelt, p.g.a. slingringen.

Rorkulten er lang og tung og dèt å treffe gjengen riktig (180graders vinkel til gjengen i rorkvadranten) inne i et halvmørkt, trangt rom er vanskelig nok under rolige forhold. Har heldigvis prøvd ut dette noen ganger, ved brygga, bare for å ha vissheten om at alt var i orden. Dette ga meg litt trygghet i en ellers nokså "mundtørr" :wink: situasjon. :wink:

 

Bruddstedet på terminalen ved vaieren.....

Bilde

...og ved styresnekka...

Bilde

Styringen er et gammelt (24 år?) ULTRAFLEX (italiensk) system som antageligvis er underdimensjonert til de store kreftene i opprørt sjø - har sett slike på mindre passbåter med påhengsmotor! Men, tross alt, det har gjort sin misjon i 24 år!

 

Bilde

 

Er det noen som kjenner til denne ULTRAFLEX ? Noen som vet om hvem som importerer/ forhandler denne?

Noen innspill, råd for innkjøp av nytt styresystem? Hydraulisk hadde vært tingen, men det rimeligste system der begynner på 5. 800,- ++++ :wink:

 

Hvilke gode og dårlige erfaringer har dere med forskjellige (overkommelige) styresystemer? Hva bør jeg passe spesiellt på / unngå ved valg / kjøp av nytt styresystem???

 

Hilsen,

Walter_S (for tiden uten ratt og cockpitbord!) :wink:

 

Moralen? Tenk gjennom utenkelige situasjoner, prøv ut forskjellige nødløsninger, det kan hende du har bruk for den erfaringen, før du aner det......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei! De fleste av oss båteiere har vel av og til tenkt gjennom "worst case" scenarier, ikke sant? :smiley:

 

Har heldigvis prøvd ut dette noen ganger, ved brygga, bare for å ha vissheten at alt var i orden. Dette ga meg litt trygghet i en ellers nokså "mundtørr" :wink: situasjon. :wink:

 

Hilsen,

Walter_S (for tiden uten ratt!) :wink:

 

Moralen? Tenk gjennom utenkelige situasjoner, prøv ut forskjellige nødløsninger, det kan hende du har bruk for den erfaringen, før du aner det......

Gratulerer Walter,

 

Godt jobba!

 

Denslags er det faktisk en glede å lese om.

 

Ikke bare fordi det gikk bra til slutt, men mest fordi du hadde prøvet å montere nødstyringen ved kai i rolig vær!

 

Men selv da var den vrien å få på plass   -   tenk den tanken, alle dere som ikke engang vet om dere har nødstyring ombord :nono:

 

Ikke for å moralisere, men det som Walter gjorde i forkant var kanskje det som berget både ham og båten i en situasjon som lett kunne ha fått et helt annet utfall.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jo,nødstyringa er prøvd flere ganger.Men det dumme er at jeg må stå i nedgangen til akterkabinen og styre med  beinet og da er ikke armene lange nok til å rekke manøverspaken til motoren.Ikke noe å finmanøvrere med,men det er bra å kunne berge seg til land for eget ror.

Link to post
Share on other sites

Jo,nødstyringa er prøvd flere ganger.Men det dumme er at jeg må stå i nedgangen til akterkabinen og styre med  beinet og da er ikke armene lange nok til å rekke manøverspaken til motoren.Ikke noe å finmanøvrere med,men det er bra å kunne berge seg til land for eget ror.

Ja thor, det er ikke lett - armene er som regel alltid enten for få, :nonod:eller for korte. Hadde samme problemet i går.

Nødstyringen (rorkult) helt akterut og motorspakene ved styreposisjon fremme! Bilde

Det ble en del korte løpeturer att og frem. :smiley: Det som berga meg var at friksjonen i styrekabelens strømpe (bruddet var helt fremme ved rattsnekka) var nok til å holde roret sånn nogenlunde på plass når jeg slapp rorkulten for å trimme motoren. Ellers måtte jeg ha bundet skaftet fra båtshaken til kulten! :cheers: (jobber litt med den saken allerede, det må finnes en eller annen skjøte-løsning!)

 

:cheers: Det positive med hele turen var at 4 sei og en torsk ble med hjem! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ahaa !

 

Nå forstår jeg hva den kjempedigre pipenøkkelaktige aluminiumsgreia som står inners i skapet er til ! Forrige eier trodde det var noe til vanntanken, og jeg har vært nær ved å kaste den flere ganger. Hva skulle jeg gjort uten båtplassen ! Nå har jeg også nødror - egentlig har jeg hatt det hele tiden !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...