hnrk Startet 28.Juni.2023 Del på Facebook Startet 28.Juni.2023 Motoren hikster, og verksted sier "Hei. Vi har ikke sett på den ennå. Vi må få godkjenning fra deg at vi skal åpne den. De lydene som var der når vi startet den i forrige uke høres ut som ventilbank eller rådebank". Hva gjør jeg? Er det bare å kassere? Hvor dyrt kan dette bli? Og er det dårlig service som kan ha skylda? Det er en Mercruiser 5L bensin med alpha drev. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Du får fortelle alder på motor, timetall, serviceintervaller osv. Et verksted burde kunne fortelle om feilen ligger i ventiler eller råder, uten å åpne motoren. Det kan være alt fra en bagatell til at motoren er vrak. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Takk for innspill! 12 år gammel. 260 timer. Service hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Hva gjør jeg? Er det bare å kassere? Hvor dyrt kan dette bli? Og er det dårlig service som kan ha skylda? Lar verkstedet feilsøke. Nei. Alt fra en times arbeid til nesten nypris, umulig å si før feilsøkingen er ferdig. Dårlig service: Mulig, men lite sannsynlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Høres drøyt ut å kassere en motor som er gått 260 timer. Er jo knapt innkjørt. Hvis motoren ikke er kjørt med for lite olje, bør man kunne regne med at det ikke er "kroken på døra" for motoren. Men det kan jo likevel koste litt å håndtere på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Det skal mye til for å få rådebank etter 260 timer. Det er imidlertid bare tøv å bedrive fjerndiagnostiikk. Min første tanke er mulig 'hydro lock', at det har kommet en skvett vann inn på en sylinder. F.eks. via lekkasje i en header (eksosen). Slike feil er mer relatert til alder enn til gangtimer. Jeg ville vel begynt med å plukke av eksosmanifoldene og toppene. Igjen, fjerndiagnostikk er risikosport. Regner med at motoren går i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Siste melding fra verksted: "Vi klarer nok ikke å bli ferdig før vi går på ferie. Hva tenker du om det?" Sukk. Noen som kjenner en flinkis som kan kikke på motor på Padda ved Malmøya? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 hnrk skrev for 12 timer siden: Takk for innspill! 12 år gammel. 260 timer. Service hver høst. Hvorfor er det dårlig service? Har du byttet olje vær høst har du gjort ditt for å ikke få de problemene du har nå. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Hulda skrev for 12 timer siden: F.eks. via lekkasje i en header (eksosen). Slike feil er mer relatert til alder enn til gangtimer. Jeg ville vel begynt med å plukke av eksosmanifoldene og toppene. Igjen, fjerndiagnostikk er risikosport. Regner med at motoren går i sjøvann. Dette er jo en mulig problemstilling men hvis verkstedet nå drar på ferie med sjøvann i sylindrene så er neste ett motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 pipe skrev 18 minutter siden: Dette er jo en mulig problemstilling men hvis verkstedet nå drar på ferie med sjøvann i sylindrene så er neste ett motorbytte. Det er ikke min skyld!? Disse motorene kan bli veldig gamle av år. De er ikke slitere som går mange timer. Etter 3000 timer er det slutt for de fleste. Og når det gjelder antall år, så sier man 10- til 15 år. Og risere bør byttes etter 7 år, for å være på den sikre siden. Dette er vel realitetene i et nøtteskall som man bør ta høyde for. Og så er det mange som har opplevd mye bedre resultater. Man bør ikke sammenligne disse V8'erne med 14-og-fler-litere fra produsenter som Scania, CAT og andre. Uansett er det noe skit på sesongen for TS. Men som over, start med å plukke av eksosen, og se om jeg har tatt feil. Rust inne i manifoldene er en indikator. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Hulda skrev 1 time siden: Det er ikke min skyld!? Overhodet ikke... Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Jeg har et stetoskop jeg bruker til å lytte etter ulyder på motoren. Start motoren, bruk stetoskopet på ventildekslene, hører du ulyder der? lytt på bunnpannen. hører du dunkelyder derfra? For meg handler feilsøking om lytte, lukte. kjenne. Har du metalskimmer i oljen? Da kan et lager være gåent, og små metallpartikler gir oljen et metallisk utseende. Kjenner du at den rister på tomgang, og du hører en dunkelyd? blir lyden borte ved lett pådrag? Da kan det være et rådelager. Hvis ulyden kommer fra ventildekslene, så kan du ha mistet en lobe på kammen. Samme metallskimmer i oljen. og løse vippearmer. du kan også ha fått slått løs en studd til vippearmene, da vil du ha ventil støy, men ikke metalskimmer i oljen. Har du hydrolocked motoren, så er det dessverre full overhaling som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Takker for alle tips! Jeg har dessverre null kompetanse på motor, så må bare la verkstedet gjøre sitt. Båtsesongen er uansett ødelagt, men det finnes heldigvis andre ting man kan gjøre om sommeren. @pappa_wolf Gi gjerne lyd hvis du er i nærheten av Malmøya og har lyst å høre litt på en motor 😜 Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Jeg har opplevd dette selv og er enig med Hulda. Start med å plukke av manifolder/risere/topper. Jeg hadde lekkasje i riser og raste topper som følge av det. Billige deler til disse er en fordel Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Disse motorene er sjøens svar på 'Biltema'. Enkle og rimelige greier. Relativt, om man sammenligner med dieselmotorene de fleste av oss har. Så spørsmålet er, naturligvis avhengig av feil, om de er verdt å skru så altfor mye på en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 25.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2023 Har *endelig* fått svar fra verksted etter de har gjort unna seks uker ferie. De har oppdaget at manifold var montert feil vei (?!?!). Eksos gikk visst rett inn i motorrom. Har aldri kjent lukt av eksos i båten, så dette skjønner jeg ikke noe av. Den gode nyheten er at det er billig og kjapt å fikse! Men lurer veldig på hvordan den kan ha blitt montert feil, og hvordan jeg kunne kjøre på full spiker uten problemer. Og for en som er helt blank på motor: hva er/gjør manifolden? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.August.2023 Del på Facebook Svart 25.August.2023 Kort fortalt: Det er den delen av eksosrøret som er kobla til motoren Feil vei faktisk, må vel være styrbord på babord og motsatt, evt opp/ned Da burde man jo oppdaga feilen med engang, ikke etter mange timer med kjøring. Fordelen med disse motorene er at det ofte er billigere å kjøpe en nyoverhalt longblock enn å la ett verksted skru 10-15timer Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 Eika skrev On 25.8.2023 at 11.01: Fordelen med disse motorene er at det ofte er billigere å kjøpe en nyoverhalt longblock enn å la ett verksted skru 10-15timer Jøss. Har du et eksempel på en sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 hnrk skrev for 3 timer siden: Jøss. Har du et eksempel på en sånn? Skal høre litt rundt, kamerat kjøpte en nyoverhalt longblock i vinter for 12k. Det er jo 12t på verksted det Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 OK, har ikke sett noe med tilsvarende specs til under 200K (men det var vel hele motoren 🤔). Men har ikke sett så voldsomt altså. Måtte jo evt hatt verksted til å montere den også. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 8.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2023 Nå har jeg fått båten tilbake! Og haha, motoren høres nå ut som en malende katt, mens den før hørtes ut som en snekke 😂😂 Har ikke fått regning enda, men estimert 5-6 arbeidstimer pluss deler blir nok langt hyggeligere enn fryktet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2023 Del på Facebook Svart 8.September.2023 Veldig bra! Håper du får en flott siste halvdel av sesongen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 8.September.2023 Del på Facebook Svart 8.September.2023 hnrk skrev for 4 timer siden: Nå har jeg fått båten tilbake! Allerede? Fint det ikke er is på fjorden enda men dessverre kan noen båt sesonger bli sterkt amputerte grunnet tekniske feil. Er bare å riste det av seg å se om lykken og været blir bedre til neste år. Diagnosen manifold montert feil vei høres feil ut men samme det når det nå virker uten å drenere lommeboken. Det du sparte på manglende drivstoff utgifter blir nå omfordelt til verkstedet så sånn sett er det jo ett null spill og det er jo bra. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 www.minges.no www.sarpsborgmotor.no www.aarnes.no Eller bare bestill en Longblock fra summit racing. Det du flytter over er. kam. løftere og ventilstenger. De skal plasseres i samme rekkefølge som de demonteres, da de slites til hverandre. plasserer du en løfter på feil plass på kammen, vil du få økt slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 hnrk skrev On 25.8.2023 at 10.55: Har *endelig* fått svar fra verksted etter de har gjort unna seks uker ferie. De har oppdaget at manifold var montert feil vei (?!?!). Eksos gikk visst rett inn i motorrom. Har aldri kjent lukt av eksos i båten, så dette skjønner jeg ikke noe av. Den gode nyheten er at det er billig og kjapt å fikse! Men lurer veldig på hvordan den kan ha blitt montert feil, og hvordan jeg kunne kjøre på full spiker uten problemer. Og for en som er helt blank på motor: hva er/gjør manifolden? Er dette et verksted som har skrudd på motoren tidligere? For meg høres det ut som en bortforklaring for å dekke over noe. Hvis motoren tidligere har gått helt rent og gitt full effekt skurrer dette veldig i mine ører. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.