Jump to content

Galvaniserte stålbolter


pettergutt

Recommended Posts

Jeg driver for tiden å bygger en steinbrygge på den gamle måten. Og trenger i den forbindelse galvaniserte kamstålbiter i dimensjonen 25-30mm (diameter) x 30cm lengde. Noen som vet hvor man kan kjøpe slike?

 

Hvordan kan jeg eventuelt galvanisere, eller rustbeskytte vanlige armeringsstål(kamstål)?

 

Hvilket middel er best for å limestøpe fast kamstålet i borrehullet? Vanlig sementmørtel blir vel litt for tyktflytende til å renne ned rundt stålet?

 

 

Håper på svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glemte i farten og nevne at Hilti har en veldig bra masse for liming av stål (bolter) i borehull!

Husker ikke hva den heter men det bør de vite på byggsentre rundt omkring.

Hilti massen fylles i hullet først for så  å dytte bolten ned/inn i borehullet. Du må nok kjøpe eller evt. leie dette da det er en 2delt patron som du må ha et verktøy for og presse massen ut.

 

Håper det var til hjelp!

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

For å bolte fast kamstålet ditt, kan du benytte Heydi rapid sementbasert boltelim. Skal festene dine tåle ekstreme påkjenninger, bruker du Heydi Bolt Fast. Det er et epoxybasert 2-komponent lim. Er hullene noen millimeter større enn kamstålet, heller du bare guffa rett i hullet og stapper nedi kamstålet. Hell i såpass at det tyter litt ut av hullet. Tyter det mye ut, sløser du, tyter det ikke ut, er det ikke optimalt feste.Har hullene større diameter, blander du i litt tørr sand i epoxyblandingen.

 

Varmgalvanisering av kamstålet ditt får du utført på nærmeste galvaniseringsbedrift. De finnes spredt utover i landet i rikelig monn, for galvanisering av stål er både rimelig og effektivt og brukes på alt fra spiker via trillebår til båt, bil, landbruk osv. Slå opp i Gule sider for ditt fylke.

 

På den annen side: Det du støper inn, trenger ikke galvanisering, og det du ikke støper inn kan du alternativt dimensjonere et hakk kraftigere og smøre inn med f.eks. Owatrol Olje for jern. (ikke forveksle det med vanlig owatrol, bare navnet er felles)

 

Lotus

 

http://www.heydi.no  Søk på "Bolt Fast" , som selvfølgelig koster en del.....   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

billigast är förmodligen att varmgalivanisere vanligt armeringsjern på en galvaniseringsbedrift!

skall du ikke ha så mange, kan du ju kolla med en jernhandel / byggehandel vad dom har!

 

Ner du stöper fast det i fjellet kan du bruke ekspanderande sementmørtel, det er förmodligen

billigare en heidi och definitivt billigare än Hilti !

Men da måste du låta det stå ett par dygn innan du er der o känner ifall det fastnat eller

ikke! men sitter gör det garanterat!

 

Ett bra tips om du vill ha ytterligare korrosionskydd är att sätta ett 15cm VP-plaströr

(som har en något större dimensjon än arm.jernet) over armeringsjernet, ner i sementmörteln

ca 5cm, så att 10cm stikker opp, detta fyller du med epoxi (mellan armjern o plaströr!) efter det att cementmörteln härdat. På så sett har du dubbelt skydd, precis i skarven mellan fjell o bolt, det er där det ruster som mest!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker mye for mange fornuftige svar, bare fortsett å kom med forslag. Jeg lurer litt på det med galvaniseringsbedrift. Jeg bor i Oslo, men har ikke hørt om noen som driver med dette.

 

Og denne mørtelen eller epoxyen, kan den brukes delvis under vann? Nesten hele bryggen ligger tørt, men ytterste delen ligger jo under vann

Link to post
Share on other sites

Hei

Eg brukte denne Heidi mørtelen då eg skulle lage brygge i vår. Opplevde det at når det var vatn i hullene eller at hullene stod under vann, herdet ikkje mørtelen. Mulig det ver eg som gjorde noko gale, men mørtelen herdet fint i hull som var tørre.

Mørtelen herdet veldig raskt, så om det er litt over fjøremål, tørker det til det begynner å flø igjen.

 

Lykke til med bryggebyggingen. Fast brygge er tingen, sjølv om det kan bli litt problem med liten båt og stor fjøre....

Link to post
Share on other sites

Vanlig kam 32 og selv expandrende tørrmørtel, gjør susen (bruk en brenner for å spisse jærnet)

Bruker du epoxymaling på det som stikker opp, så har du bolt i mangen år.

Hilsen en forenhværende bryggeriarbeider

 

Ps: Mørtelen herder under vann, og skal du bruke denne under vann, så tar du en 32 mm eltrikkerrør og taper en bit av en plast pose på enden, fyller denne med masse og setter ned i hullet presser mot bunn og vrir fremm og tilbake noen ganger før du trekker denne rolig opp.

 

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...