Stormwatch Startet 3.Oktober Del på Facebook Startet 3.Oktober Artikkel hos Båtmagasinet. Blir det ikke vanskelig å definere om en båt planer eller ikke? Bedre å sette en fast grense på 10 knop? Edit: Tittelen i bladet endret, gjort tilsvarende her, Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 3.Oktober Del på Facebook Svart 3.Oktober Dette er nok bare et begrep de bruker i forberedelsene. Det er for at folk skal kunne relatere det til noe. Den dagen det blir en konkret og juridisk bindende regel så blir det nok en mer presis formulering, for eksempel 10 knop slik du foreslår. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Trond123 Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Synes det er et dårlig forslag å bare begrense det til planende båter. Vel så stor risiko for skader og uhell (selv om skadene kanskje ikke blir like store/alvorlige) når båtene er tilbake i havn og skal legge til kai, uansett hvilket fartspotensiale båten måtte ha. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Trond123 skrev Just now: Synes det er et dårlig forslag å bare begrense det til planende båter. Vel så stor risiko for skader og uhell (selv om skadene kanskje ikke blir like store/alvorlige) Er ikke det hele poenget? At man begrenser de alvorlige skadene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond123 Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Hvorfor bare begrense muligheten for de alvorligste skadene? Er det ikke en god ide å også prøve å begrense skadene der de oftest skjer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Trond123 skrev 43 minutter siden: Hvorfor bare begrense muligheten for de alvorligste skadene? Jeg trodde målsetningen var å få ned antall dødsfall på sjøen? Har de endret målsetning til å også å forhindre småriper i fritidsbåter? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Stormwatch skrev for 17 timer siden: Artikkel hos Båtmagasinet. Blir det ikke vanskelig å definere om en båt planer eller ikke? Bedre å sette en fast grense på 10 knop? Hvor ta du det fra ,emne titten er ikke sant Båtforbundet påpeker at det har vært svært få ulykker de siste syv årene der båtfører har hatt promille under 0,8. – Virkeligheten er at i løpet av syvårsperioden omkom fire førere i løpet av de siste syv årene. Dette gir en fatal ulykkesrate på 0,66 båtfører pr år i løpet av perioden. Det synes dessverre ikke mulig å relatere lavpromillerisikoen opp mot helt edru personer, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i Båtforbundet, som ønsker å beholde dagens regelverk. Nordbåt sier Ni av ti medlemmer i Norboat vender tommelen ned for forslaget om å senke promillegrensen på sjøen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stormwatch Svart 4.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober Roger jo skrev 4 minutter siden: Hvor ta du det fra ,emne titten er ikke sant Se kommentaren i startinnlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober KNBF/Norboat foreslår lavere promillegrense for hurtige båter. Hvor støtter de lavere promillegrense? sier generalsekretær Stig Hvide Smith i Båtforbundet, som ønsker å beholde dagens regelverk. Nordbåt sier Ni av ti medlemmer i Norboat vender tommelen ned for forslaget om å senke promillegrensen på sjøen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Skal du få ned ulykkene må en Gjøre som Danskene få på plass sertifikater og opplæring. I dag kan en født før 1980 kjøpe båt 49 fot og 49 knop uten å ha hvert i en før. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Men er det i denne gruppen ulykkene skjer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober 3 hours ago, Roger jo said: I dag kan en født før 1980 kjøpe båt 49 fot og 49 knop uten å ha hvert i en før. Og hvor ofte skjer dette i praksis ? Man kan da ikke basere lovverket p[ at alle er idioter ute av stand til å tenke selv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Vestkystseiler skrev for 1 time siden: Man kan da ikke basere lovverket p[ at alle er idioter ute av stand til å tenke selv. Da synes du at det OK å ta båtførerprøven med beståttgaranti på noen timer på nett. https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/ Det som mangler her er det praktiske delen med å kjøre båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Lars H. skrev for 4 timer siden: Men er det i denne gruppen ulykkene skjer? Jeg vil si JA, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Oktober Del på Facebook Svart 4.Oktober Er dette antall drukningsulykker som funksjon av alder på den som druknet, eller er det antall båtulykker som funksjon av alder på båtfører. To forskjellige ting. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev for 14 timer siden: Jeg vil si JA, Jeg vil si du blander epler og bananer. Er bedre å forby eldre mennesker å være nærmere vann enn 50m. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober For meg ser det ut til å være kombinasjonen av fart og mørke som skaper ulykker hvor det er en farkost involvert. Alder ser ikke ut til å ha så stor betydning. Informasjon om promille er ofte ikke tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev for 16 timer siden: Jeg vil si JA, Er det her tatt hensyn til antaĺl personer som er aktive båtbrukere? Hvor mange 13-14 åringer er ute med båt alene f.eks på høsten kontra 50 åringer? Kan for bli feil statisikk av slikt. Når det er sagt støtter jeg forsåvidt forslaget om lavere promillgrense for hurtiggående båter. Svenskene har vel hatt 0,8 for båter med maxfart 10 knop og 0,2 for de over. Problemet er desverre fortsatt det samme, manglende ressurser til å følge opp både eksisterende og lover. Risikoen for å bli tatt er meget liten, og straffene er nærmest ubetydelige. De som gir f*** fortsetter med det og vi andre lever med samme risikoen for å bli meiet ned av en full idiot i RIB. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober nomen skrev 21 minutter siden: Hvor mange 13-14 åringer er ute med båt alene f.eks på høsten kontra 50 åringer? Kan for bli feil statisikk av slikt. Det er statistikk. 2017 til uti 2024 Mulig denne er lettere å forstå 1 under 10 og 5 i 11 til 16 år. pipe skrev for 2 timer siden: Er bedre å forby eldre mennesker å være nærmere vann enn 50m. Morsom?? Det som mangler er sertifikater og opplæring Etter ulykken i 2017 tok det Danskene 3-4 mnd før alle sertifikater og nødvendig opplæring var på plass,. Her på berget er det bare statistikk. og utredninger og ingen Tiltak. Kaller ikke høyhastighetsbevis over 50 knop som noe tiltak. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stormwatch Svart 5.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev On 4.10.2024 at 12.36: KNBF/Norboat foreslår lavere promillegrense for hurtige båter. Hvor støtter de lavere promillegrense? Som du ser er linken til artikkelen hos Båtmagasinet "batmagasinet.no/batpolitikk-knbf-norboat/foreslar-lavere-promille-for-hurtige-bater/897139" Det betyr ikke at de er ikke for en generell senkning av promillegrensen. Alle er vel enige i at det ikke er forsvarlig å kjøre båt i +30 knop med 0.8 i promille. Spesielt om det også skjer i mørket slik det har vært tilfellet ved flere ulykker. Men det vil være veldig trist for båtlivet om det ikke lenger blir lov med styrepils i snekkefart. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev 1 time siden: Det er statistikk. 2017 til uti 2024 Mulig denne er lettere å forstå 1 under 10 og 5 i 11 til 16 år. Denne viser vel antall omkomne, og ikke antall omkomne båtførere. Så at det er flest i alderen 61 år og over, betyr ikke nødvendigvis at det er de som har ført båten og som derfor mangler opplæring. For å få det totale og korrekte bildet, må det en del mer informasjon til enn bare dette. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Stormwatch skrev for 3 timer siden: Alle er vel enige i at det ikke er forsvarlig å kjøre båt i +30 knop med 0.8 i promille. Spesielt om det også skjer i mørket slik det har vært tilfellet ved flere ulykker. Jeg er nødvendigvis ikke enig att det er noe problem fordi det er lett å begrave seg i navelen men løfter man blikket opp og ut i verden kjører de fint kjøretøy på vei i storbritania med denne promillegrensen. På toppen av det hele suser de rundt i 100 km/t på smale bygde veier. Det må vel bli katastrofe ? Men nei tallene sin tale sier noe annet. Faktisk ligger Storbritania helt i toppen når det gjelder trafikksikkerhet i den vestlige verden og milevis foran en drøss med Eu land med 0 og 0,2 grense. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev for 3 timer siden: Det er statistikk. 2017 til uti 2024 Mulig denne er lettere å forstå 1 under 10 og 5 i 11 til 16 år. Morsom?? Det som mangler er sertifikater og opplæring Etter ulykken i 2017 tok det Danskene 3-4 mnd før alle sertifikater og nødvendig opplæring var på plass,. Her på berget er det bare statistikk. og utredninger og ingen Tiltak. Kaller ikke høyhastighetsbevis over 50 knop som noe tiltak. Skal du lære opp eldre med sertifikater for å være nærmere vann enn 50m ? Ja det hadde jo vært noe som hadde hjulpet på men mange eldre er jo noen stabeist så spørs så mange man kunne truet til å ta være i nærheten av vann sertifikat. Lære de å føre båt slik att de får ett sertifikat gjør ikke att de slutter å drukne så noe bedre enn det må finnes på Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Roger jo skrev for 3 timer siden: Etter ulykken i 2017 tok det Danskene 3-4 mnd før alle sertifikater og nødvendig opplæring var på plass,. Så nå har Danskene sluttet å drukne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.