Jump to content

.......og hvor mange har ikke fått sjøsatt båten ennå?


Dykker

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

:blush:

 

Også var det jeg som startet tråden da....

 

Ble bare så utrolig sen iår. Startet med kaldt vær (lenge siden). så ble det litt elektrisk arbeide ombord, litt GPS-arbeide osv, men bra ble det.

 

Igår kveld skulle jeg skifte impleller, ikke type VP men et annet fabrikat. Etter å ha montert den sugde ikke pumpa i det hele tatt. Tok av lokket til pumpa og så at impelleren gikk rundt. Flyttet vannbøtta opp i motorrommet, men den sugde fortsatt ikke. Her så det ut til at sjøsetting ville drøye :eek: enda lenger.

 

Impelleren var nøyaktig lik i form og fasong som den originale VP som hadde sittet inne i 2 sesonger. La også merke til at den gamle var like fin, så det hadde ikke vært noe vits i å bytte den.

 

Kom hjem ved 23-tiden, inn på båtplassen og fant ut at Lars H hadde hatt samme problem i 2003. Jeg hadde også tatt ut impelleren med skrujern (forsiktig), men dette har jeg gjort alle år. Trodde at bronselegeringen hadde fått skader hos meg også. Men det hadde den ikke.

 

Satt inn den gamle impelleren, og den sugde inn vann som :drink:

 

Leste på nettet og pratet med en bekjent som er en meget dyktig båtmekaniker at han også har sett dette syndromet før; Impelleren går rundt. Men når den først suger vann, så følger ikke vingene med, allikevel om de kan føles like ut med berøring som den originale.

 

Har nå fått ny impeller fra butikken, og skal sette denne inn søndag. Blir spennende og se om denne virker.

 

Uansett; Neste uke, da kommer SVEMA på vannet :flag:

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Klokka 1600 idag går båten på vannet! :yesnod:

 

Vårpussen ble omfattende i år fordi jeg bestemte meg for å skrape bunnen ren for bunnstoff og ta ny bunnbehandling. Det tok tid, men nå skinner undervannskroget med ny VC17. Blir nesten synd å sete båten på vannet, for det ble så fint!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har dere båtene på land om vinteren ? Det er jo på denne tiden vi bruker båtene mye på Vestlandet :fishing:

Fordi det er dårlig badetemperatur og kaldt å sitte på svabergene rundt grillen med et glass vin.

Fordi det ikke frister å være på vannet i kuldegrader osv osv

Hvis man ikke driver med fiske er det vel ikke så mye vits i å være på vannet når det er surt og kaldt.

 

Båten går ut til tirsdagen..

Link to post
Share on other sites

Fordi det er dårlig badetemperatur og kaldt å sitte på svabergene rundt grillen med et glass vin.

Fordi det ikke frister å være på vannet i kuldegrader osv osv

Hvis man ikke driver med fiske er det vel ikke så mye vits i å være på vannet når det er surt og kaldt.

Du snakker som kona. I mangel av bedre vitende, sier nå jeg. Sommerehalvåret har absolutt sine flerfoldigheter når det gjelder sjølivets aktiviteter. Som båtbruker hele året, må jeg si at jeg har mange fine stunder midt på svarteste vinteren også. Det kan være Kvitsøyfjorden en stille ettermiddag i desember med vekslende snøfall og klarvær mot skumring. Veldig stemningsfullt. Eller en stjerneklar morgen i mars i soloppgangen på Byfjorden i Stavanger på jakt etter ferdatorsken. Temperatueren viser -5 og sola står lavt inn fra øst. Dette gir meg livskvalitet og avveksling til en arbeidsdag på et kontor.

 

Selvsagt så er det ikke slikt vær med slike naturopplevelser hele vinteren. Det er nok mer at det blåser frisk bris til liten kuling med regn fra sørøst halve tiden. Temperaturen ligger for det meste rundt +6, så sånn sett kan det virke mistrøstig. Men det finnes alltid en mulighet til en fin tur inn i mellom. Da er det kjekt å ha båten klar for en tur.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har dere båtene på land om vinteren ? Det er jo på denne tiden vi bruker båtene mye på Vestlandet :fishing:

Det regner kanskje litt mindre om vinteren på Vestlandet? :rolleyes:

 

Her på Østlandet gå vi ski om vinteren og så nyter vi sol og sommer om sommeren, denne kombinasjonen er kanskje ikke like lett å få til på den andre siden av fjellet? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Begynte å ta for meg Askeladden i dag, den har gått "for varmt og kaldt vann",som Belbert'n i Salhusvinskvetten så fint sa det, i et par år. Gelcoaten var matt og skjoldet, men jeg og fruen gikk på med Autosol, og jammen kom mye av glansen tilbake :yesnod: Så ble det voksing og bunnsmøring - man får gjort mye på kort tid med en så liten båt. Sparklet noen hakk også, og her var herdetiden såpass lang at jeg må vente et par dager med å male over. Skal ta båten innvendig også, så det blir et par dager til sjøsetting. Så har jeg en båt å bruke mens jeg venter på at jeg skal få kjøpt meg en seilbåt :smiley:

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det like før :cool:, Etter å borret og saget, skrudd og limt, pusset og oljet og koblet en maaaasse er noen oppgraderinger og en god del reparasjoner og installasjoner unnagjort. I morgen skal topplanterne skrus fast. så er det bare å sette i gang med grundig innvendig og utvendig vask + stoffing. Om gudene er i godlune kan jeg kaaaaaanskje komme på vannet til onsdagsregattaen.. Lei av å fikse båt nå! ser frem til å begynne å bruke den...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Daffy ble sjøsatt på Lørdag :flag:

Så ble det tur til Brentholmen i går med grilling og kos :drink:

Bortsett fra lettere rydding etter andre da :headbang:

Der lå det knuste flasker og :puke: og tøy og søppel rundt omkring :nonod:

 

Men da er sesongen i gang og det er godt :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det hat blitt riktig fint på Stoa nå etter oppgraderingen de senere år... husker i siste halvdel av 90 tallet.... da var det med vester før ungene fikk lov til nære meg seg bryggene.... av fare får å trå gjennom....

 

Stauden er også klar til sjøsetting, men skal ikke ut før fredagsmorgen klokken 8... pga jobben så er jeg borte hele uken.... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er Stauden på sjøen... det hele gikk smertefritt i dag tidlig... litt over halv ni hadde den vann under skroget.. og turen til brygga gikk som den skulle.... Nå lastes båten med alsken duppedingser som man trenger.... og som ble tatt ut i fjor høst... kopper, kar, vinåpnere er sjekket og er nå på plass..... Kjøleskapet er fyrt opp og kalde pils lastes ombord....

 

Turen denne helgen blir kun i nærområdet.... planlegger en tur til andedammen hvor vi mest sannsylig overnatter.. i morgen blir det rett over fjorden og til langesund.... hvor natten skal tilbringes... fruen skal gå natteravn i Langesund i morgen natt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Prøver å få sjøsatt i helgen, men sesongen blir svært kort. Får rett og slett ikke tid til å ha båt. må kanskje selge på grunn av tidsnød. Det blir fordyrt når man kan benytte båten kun i 4 uker av sesongen.

 

:cryin::cryin::headbang::headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...