Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Litt seint men turen gikk til Sætre på shoppeturhos Stressless ( B.P medlem) ,skulle videre til Holmestrand idag men dra imårra kansje .Regna og blåste borti storm tipper jeg inatt , men pytt pytt har da lukket avd :wink: Gikk hjemmover i solskinn idag , resten av dagen har gått til montering av div innkjøpte saker på Sætre og mere skal monteres imårra .

PS:Så ikkeno til deg Astor ? Du ringte foresten et par ganger til meg idag , men du sa ikke et ord ,mærklig forsten av deg . Sees seinere , kommer oppover en tur igjen snart .Skal sikkert bruke mere penger der

 

Tine II

 

Fruen og jeg tok lørdagskvelden på Sætre men TINE III var forsvunnet. Håpet å se hvordan du hadde det i nybåten. Ser deg vel senere skjønner vi.

 

Vi hadde en fin kveld sammen med Frode og Eva og Lykken fra Moss. Trolig den siste denne sesongen. Nå ligger Astor på land for i år.

 

Astor_i_krana.jpg

 

Med SeaJet i bunnen var det kun litt slim helt akter. 90 % av bunnen var ren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På vei nordover Sletta akkurat nå. Litt snaut med vind. Det ble Espevær i kveld, fortsetter nok til Hatlevik i morgen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med nesen i en klut og halsen sår både for fruen og meg har det sett dårlig ut for helgetur. Fruen nekter i hvert fall å bli med ut (og hun forsøker å nekte meg også). Men nå er vi litt friskere. Trude kommer seg nok på jobb imorgen ettermiddag for tre kveldsvakter, og da skjønner jeg ikke hvorfor ikke jeg (med 3 tørkeruller for snørret) kan ta en aldri så liten helgetur sammen med skipshunden? Værmeldingen for Oslofjorden er jo ikke så ille, rundt 10grader, 2 - 3 m/s vind og litt sol.

 

Så muligheten for en tur til Kommersøya eller gjestehavnen i Horten (med landstrøm til vifteovn) er absolutt tilstede. Er det noen andre som skal til Horten? Eller skremmer datoen dere? Imorgen er det jo fredag den 13.!

 

Blir det Horten-tur, tar jeg med laptop'n og forsøker meg på trådløst internett der. Så kanskje det blir en rapport derfra i løpet av helgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I helgen skal Autopilot prosjektet videreføres. Pumpen er klar med avstivere og det hele. pumpemotor er klagjort med sokkel og det hele. Så på lørdag får ungene herje i havna(med vester) og så får jeg kose meg bak i akterkabinen og montere autopilot.

 

Mye arbeide! Men det er kjekt og måtte tilpasse ting slik at alt fungere!

 

Har ikke sjekket været enda men blir kansje en dagstur innover om været er topp.

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I helgen venter et trist syn Bilde_58_.jpg båten ligger på land og må vel stelles litt med før kuldegradene setter inn,

vi får håpe at Vinteren går fort og at Sommeren begynner tidlig i April så vi kommer oss fort ut på sjøen igjen :smiley:

Begynner vi ikke og merke litt av den globale oppvarmingen nå da så sommeren blir litt lenger i Norge :flag:

Link to post
Share on other sites

Økosjefen skal på HARRYTUR lørdag , så da er vel saken klar . Hadde den vel vært uannsett . Meldt knallvær , men er avhengig av strøm til varmen da dieselvarmeren ikke er i gang enda . Har jo morgen dagen på meg også da , men ser dårlig ut . Pumpa lekker og nå starter den ikke heller plutselig , funnet en service mann i Sandefjord så vis han er snill så kansje mye er gjort i morgen. Men tur må det bli , og tidlig hjem søndag da tømming av gammlebåten står for tur og bytte til vinterkalesje.Tømme den burde hatt en lastebil kansje .

 

PS: Lars H snakkes på VHF'n sikkert , så ser vi hva som skjer

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

PS: Lars H snakkes på VHF'n sikkert , så ser vi hva som skjer
Kommer jeg utpå, så lytter jeg på 16 og 77.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Astor, Tassen og undertegnede legger ut på nattseilas med Escada lørdag kveld. Går fra hjemmehavn i Slemmestad og S-over gjennom Drøbaksundet og med retur langs Nesoddlandet. Kun kart og kompass gjelder. :sailing:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og Hulda går søndag fra sommerhavn Strömstad til vinterhavn Son. Jeg foreslo for Admiralen at vi kunne vente litt, uti november, slik at vi kunne få en skikkelig SW kuling med slør opp Oslofjorden. Admiralen var ikke gira for det. Så det blir nok stille vind og motorgnål.

 

Husker en gang vi skulle fra Son til Fredrikstad, eldste sønn og jeg. Det snødde tett, slik at snøen datt i flak ned av seilene. Vi navigerte etter klokke, logg, kompass og tåkeluren fra Strømtangen fyr. Alt var hvitt. Det var tur det! Det var den gangen en lurvete DECCA kostet 15 000 spenn, og var langt utenfor økonomisk rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

Metereologene lovte oss på Østlandet en aldri så liten "indian summer" i helgen. Med en del sol og vindstille. Vindstille var det. Men høst i fullt monn. Det smakte høst, det luktet høst - tåka la seg tett over sjøen. Bastøfergene brukte hornet støtt.

 

Men vi koste oss. Trakk opp rødvinen, fyrte i dieselvarmeren - og senket skuldrene. Sjølivet er herlig, men jeg er redd det er på oppløpssiden for oss nå. Kanskje en helg til - så går MorMajor i stroppene.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert noen som kjører i ytre Oslo-fjord som klarer å stedfeste/ benevne denne bukta med karakteristiske farger i fjellet.

 

Stedet ligger nord for Horten og syd for Tofte - og på vestsiden av Oslofjorden.

 

Bildet tatt i dag, 15. oktober 2006, ca kl 17, med fantastiske tåkeskyer i overkant av tretoppene og flotte høstfarger.

 

Stedet er ikke så langt unna Mølen og Ramvikholmnene - et område som utmerker seg for nattseilas med mange fyrlykter (ikke akkurat inne i bukta - men like syd for stedet hvor bildet er tatt).

 

Det har vært en flott dag på fjorden.

 

Skulle ikke undre meg om Tine II har svaret.................

 

 

oktober-hoest.jpg

Link to post
Share on other sites

Stedet ligger nord for Horten og syd for Tofte - og på vestsiden av Oslofjorden.

 

Stedet er ikke så langt unna Mølen og Ramvikholmnene - et område som utmerker seg for nattseilas med mange fyrlykter (ikke akkurat inne i bukta - men like syd for stedet hvor bildet er tatt).

Kan det være Sandbukta, evt. den bukta rett øst for Østnestangen (husker ikke navnet)?

Link to post
Share on other sites

Hulda, dine meritter fortjener nærmest Nobels fredspsis. Ingenting er som å klare seg selv!!

 

Du kan så si, her er bit fra loggen:

15.10.06

Hulda fra Strömstad til Son. Strømmåleren i Strömstad står nå på 2100 kWh. Tåke, disig, yr, kaldt (under 10 grader hele dagen) og stille, med litt variabel nordavind. TT=25,8. Start motor kl. 10:50, kastet loss kl. 10:55. Været var tåke og yr hele veien, iskaldt, på tross av superhøytrykk 1033 mb. Mye fiskeredskap i sjøen i norskerenna og hele veien opp langs Hvalerlandet. Et lite opphold for så å bli tett på utsiden av Larkollen. Skal man gå i mørket, bør man gå helt ute i skipsleia. I lystbåtleia er man nødt til å gå slalom for å komme klar. Strømmen var under hele turen sydgående. Spesielt sterk oppe ved Larkollen, minst 0,7 knop enkelte steder.

 

Kom frosne inn i Sonsbukta kl. 18:15 og bakket på plass kl. 18:25. D.v.s. 7t og 30 minutter. Snittfarten kan vel være omtrent 6 knop, eller litt i overkant. Avhengig av hvilken rute man tar, er utseilt distanse ca. 47 Nm.

 

Admiralen var bånntæla, det er sånn vi er kledd når vi seiler midt på vinteren:

 

Bilde151006_Missingene.jpg

 

 

Motorbåttur hele veien, fytterakkern.... Som jeg sa til min bedre halvdel, neste år skal vi ha varmeren på plass og autopilot.

Link to post
Share on other sites

Det ble enda en tur, vest i havet. Allerede i midten av september skrev vi i hytteboka at nå var det nok siste overnattingstur, men takket været det ekstremt flotte været har vi rukket to overnattingsturer etter dette. Men NÅ er det nok slutt...

 

Men på lørdag var det havblikk, lite skyer og 18 grader langt vest i havet... Helt fantastisk og skikkelig guttetur med 3 generasjoner på tur :flag:

 

Fantastisk_vaer_-_loerdag_14_oktober.JPG

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle egentlig ta opp båten nå i uka, men truck-føreren var opptatt helt til Onsdag neste uke, så da havner Doralen på land. Forøvrig får jeg inderlig håpe at den siste helgen blir slik, med knall sol og et egentlig stille hav.

 

Bilde er fra Oscars Borg festning forrige helg med knall-sol og blå himmel..

9215zj5.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå er det snart helg igjen - og på tide å ta opp tråden! Vi planlegger seiltur fra Frognerkilen til Oscarsborg, med en eller to overnattinger! Vet om et par andre i foreningen som skal ned der i helgen!!

 

Utrolig deilig å kunne bruke båten nå på høsten - selv om det er kaldt er det flotte forhold og masse plass alle steder!!

 

SE

Redigert av Stein-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi reiser til Jomfruland, men venter mest sannsynlig til i morgen formiddag og blir til søndag... Er ikke meldt verdens beste vær, men man har jo verdens beste klær... så det går nok bra.. Kabel i land og fyrer opp Mikunien så blir der bra nedenom dekk også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I helgen går turen til Kolbeinshamn i Austevoll, er en tre/fire båter fra båtlaget. Drar rett etter jobb i dag og skal fange og koke masse krabber:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...