Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Turen går til Gøteborg for å hente hjem en 38" motorseiler. Rem og jeg skal seile den hjem. Vi forhaler kl. 07.30 i morgen tidlig og går til mørkets frembrudd. Hvis sikten er god går vi på fyrene et stykke oppover. Regner med å være i Oslofjorden søndag ettermiddag.

 

Lytter 16 og 77.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Neimen Astor og Rem da...motorseiler på inngarva og innrøkte motorbåtfolk..... Vel det er et steg i riktig retning :lol:

 

God tur og kose dere på turen nordover fra Gøteborg.. :flag_sw::flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Neimen Astor og Rem da...motorseiler på inngarva og innrøkte motorbåtfolk..... Vel det er et steg i riktig retning :lol:

 

God tur og kose dere på turen nordover fra Gøteborg.. :flag_sw::flag:

 

 

Takk, men ingen av oss røker! :lol:

 

Vi ser fram til å seile skuta oppover. Med motor! :flag_sw:

 

Akkurat nå er det noe dårlig sikt, men vannet ligger flatt og fint.

 

Skuta ligner mer på ei ombygd fiskeskøyte etter bildene vi har sett. Litt Nauticat-preg kanskje med styrhus og det hele.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Rem og undertegnede er tilbake etter en fin, men slitsom tur fra Gøteborg til Moss.

Var nede fredag kveld. Overtok båten, en gammel fiskeskøyte fra 1932. Drott er navnet. Ei skøyte med sjel og mye historie. Nå er hun blitt tuppeware hun også. Utvendig plastret på godt og vondt.

 

Vi forhalet fra Långedrag ved 1/2-åtte tiden lørdag morgen med kurs nordover. En lang tur for en aldrende dame med en 93 hk. Ford ombord. Etter hvert klarte vi å holde en snittfart på drøye 8 knop når vi kom medstrøms og godt av land.

 

Vi fulge bestikk i kartet hele veien med observerte punkter, klokkeslett, rk-kurser så godt det lot seg gjøre.

 

Ved 17-tiden ankom vi Havstenssund lørdag kveld. Det lengste strekket holdt vi samme kursen i tre timer, uten å se land. Vi hadde disig vær og nedsatt sikt hele veien. Og Drott var ingen løve i sjøen. Hun rullet godt i ammel sjø.

 

Ved 15 tiden søndag ettermiddag ankom vi Moss. Vi bomet noe på brua ved Kjøkøysundet. Vi hadde en mastetopp som var drøye meteren lenger enn brohøyden. Det ga oss en omvei på rundt halvtimen før vi kunne gå ut ved Strømtangen.

 

Takk til rem for godt selskap på turen Han hadde navigasjonen under full kontroll. Selv uten den medbrakte kartplotteren. Vi fulgte de på forhånd oppsatte kurser på rem sitt kart.

 

Hvis jeg har glemt noe, Rolf Erik så får du supplere meg.

 

Her er noen bilder fra turen:

 

2-Drott_i_moerket.jpg

Drott ved kai i Gøteborg.

 

2-tretimer.jpg

Det lengste strekket ble på tre timer. Fra Pater Nosterskjæret til innløpet til Havvstensund.

 

2-blaaser.jpg

Det var hundrevis av blåser langs kysten oppover. Mange med to blåser ved siden av hverandre, med tau i mellom. Farlig for propellen.

 

2-pater_noster.jpg

Pater Norster skjæret.

 

2-rem.jpg

Rolf Erik ved roret.

 

2-Astor_og_kaffe.jpg

Godt med kaffe under veis.

 

2-Havstenssund.jpg

Endelig fremme i Havstensund.

 

2-Stroemtangen.jpg

Vi passerer Strømtangen.

 

 

2-Drott_i_Moss.jpg

Her på plass i kanalen i Moss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke den båten der hørte hjemme i Son en gang i tiden. Den lå på land på Son Marina om vinteren. Bragt hit av en svenske. Han flyttet tilbake til Sverige, til en plass hvor det bare var en liten innsjø. Båten tok han imidlertid over til Sverige og solgte den der. Eikebåt belagt med glassfiber. Nedi sengebenkene var det foret med sink-kasser koplet til varmer, slik at sengetøyet holdt seg varmt og tørt. 'Kjempediger' Fordmotor hadde den også, blytung båt.

 

En liten korrigering. Båten var ikke på land hos oss. Den var for tung. Den hadde bryggeplass på marinaen.

 

Dette var jo 1/4-århundre siden, kan ikke huske alt heller, så på første forsøk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne helgen har gått i havna , da diesel pumpa til varmer er vraka . Blir små stressa og lettere irritert jeg nå vis jeg ikke kommer meg på tur snart igjen . Men er avhengig at du kommer et sted med strøm nå som ikke varmern funker , rykte sier at den pumpa er svindyr .Kan jo kansje gå å få fixa den etter en tur hos en lokal båt/bil elektro sjappe imårra . Blei et strøk med Benarolje på pentry og taket i helgen isteden da , med ganske så bra resultat . Er bare 5,6,7,8 størk til så blir det vel bra .

Tips om dieselpumpa tar jeg gjerne imot her . Varmer'n er en AFT Volvo 12v 40w på 4kw

Hørte foresten en gubbe i havna som sa , kjøp deg en bensin pumpe hos høgger'n .Pumpe er pumpa sa gubben .Men har vel mine tvil der , men den er jo elektrisk så den gir vel bare det den for beskjed om ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har jo Tom Bil og Båt elekro . Han er ikke lett å få tak i da han er ute å jobber som regel , men han er mega flink også har han holdt på i en manns alder . Med den "flaxa" mi så kansje han kan fixe den eller har en i hylla , har mye snadder i sine gammle reoler han

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke den båten der hørte hjemme i Son en gang i tiden. Den lå på land på Son Marina om vinteren. Bragt hit av en svenske. Han flyttet tilbake til Sverige, til en plass hvor det bare var en liten innsjø. Båten tok han imidlertid over til Sverige og solgte den der. Eikebåt belagt med glassfiber. Nedi sengebenkene var det foret med sink-kasser koplet til varmer, slik at sengetøyet holdt seg varmt og tørt. 'Kjempediger' Fordmotor hadde den også, blytung båt.

 

 

Drott har bla. gått på en innsjø i Sverige. Vatteren tror jeg. Den er bygd i Strømstad i 1932 og hodt til stort sett på svenske vestkysten. Eieren som sist hadde den kunne fortelle mye om båten. Han hadde orginalpapirene også. De fikk vi med. Han lovet å fakse hele historien til Drott.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Drott har bla. gått på en innsjø i Sverige. Vatteren tror jeg. Den er bygd i Strømstad i 1932 og hodt til stort sett på svenske vestkysten. Eieren som sist hadde den kunne fortelle mye om båten. Han hadde orginalpapirene også. De fikk vi med. Han lovet å fakse hele historien til Drott.

 

Det er nok den. Eieren den gangen jeg kjente båten betegnet den som Kosterskøyte. Og han tok den inn i 'Grønsakssoppan'.

 

Og hvis det ikke er den, så likner den noe innmari. For den båten jeg kjenner var belagt med glassfiber før den kom til Norge for ca. 25 år siden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekke pumpe med å sette strøm direkte på den?

Har vært borte i flere som har trodd at det har vært feil på pumpa, men så har feilen vært et relè på kortet. Kjenner ikke akkurat den varmeren, men det er vel en tidlig ARDIC (Volvo flygmotor)?

Litt utafor tråden men, jada veit det er pumpa . Den lekker og nå er returrøret knekt av .Den er til å ta ifraværandre så kansje bytte et par deler så . Er en 1987 mod så må da gå å fixe shiten , lurer på detta med bensinpumpe da .>Dem e jo ok pris på , rundt 700- .

Beklager avsporinga i tråden her .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

:headbang: Hadde veldig lyst til å ta en tur i helgen, men har desverre blitt innkalt til HV denne helgen. Får ikke en pust i bakken før på Tirsdag. Overtid med jobben hver dag nå frem til Fredag, så rett på HV-øvelse. Litt av vitsen med å ha båten på sjøen denne vinteren, var jo å få brukt den :headbang: Jaja, bedre lykke neste helg...
Link to post
Share on other sites

Planen var å reise torsdag og komme hjem lørdag/søndag , helt til svigefar kom å sa han hadde kjøpt seg ny leilighet . Og soverommet måttet pusses opp , gjett hvem som må gjøre det :puke:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fremdeles ikke hørt fra svigefar , kansje jeg kan stikke en tur til nabobyen for en pubrunde .Vært veldig lange og mange dager med skraping,pussing og skraping å litt pussing til for så 3 lag så langt med olje i cocpit. Syntes selv at jeg fortjener en aldrig så liten tur vekk fra havna og jobbing på båten nå . Alt er bedre enn å pusse opp et trøtt soverom for svigefar ,vegger dører,lister og taket .Først grunne dritten så et par strøk minst før han er fornøyd , jada lysta er på bristepuktet .Bare klør etter å få male og kø"##" med sån drittjobb . Nei bastard , kansje vi sees i bye'n torsdag eller fredag . Er meldt et sant hæl"#" drittvær ,men kan ikke si værmeldinga stemmer altid ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Denne helga skal det jobbes i båten. Den gamle varmtvannstanken ble kastet ut i dag. I morgen følger septiken.

 

Ny varmtvannstank skal inn. Den gamle hadde ikke 220v kolbe og var ikke isolert.

Den gamle septiktanken var av plast. Nå ønsker jeg meg en uten lukt.

 

Baugpropellen er nå montert. Styrekabler og styrehendel er montert. I dag har jeg laget hull for 70 kvadr. kabel til batteriene. Bør vel sette på en sikring på pluss-kabelen vil jeg tro.

 

Den gamle varmtvannstanken satt godt fast og vqar gjenstridig. To båtkamerarater hjalp til og dermed kom den løs etter mye slit.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har det vært mye jobbing den siste mnd i båten , fått tak i en brukt dieselpumpe til varmeren min her på BP så nå er det på tide med avkobbling håper jeg . Tenkte på å besøke nabobyen idag , kansje ligge der et par dager å slappe av bare . Skal se om jeg klarer en tur i krana først idag så ser vi etterpå om ferden går til storbyen Holmestrand .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært mye jobbing den siste mnd i båten , fått tak i en brukt dieselpumpe til varmeren min her på BP så nå er det på tide med avkobbling håper jeg . Tenkte på å besøke nabobyen idag , kansje ligge der et par dager å slappe av bare . Skal se om jeg klarer en tur i krana først idag så ser vi etterpå om ferden går til storbyen Holmestrand .

 

Tine II

 

 

Tror du skal oppsøke legen for å få en vaksine for ødelagte båtvarmere, Runo. Nå er du i gang med ny båt, men med samme problem som i fjor våres. Du må jo etter hvert ha skaffet deg mye ekspertise om varmere. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...