Jump to content

....... og da var båtsesongen over for denne gangen.


Dykker

Recommended Posts

:nonod: Hmmmm!

 

Javel, høsten er kommet og båten må opp (ihvertfall for oss i Oslo-området med is på fjorden på vinteren).

 

Her ligger hun (Svema) i båsen for siste gang iår.

IMG_0138.jpg

 

Hmmm, gleder meg til neste år.

IMG_0156.jpg

 

Vel, da er det vel bare å bakke ut av båsen da.

IMG_0159.jpg

 

Så er det å vente på lastebilen

IMG_0192.jpg

 

Opps! Det ble kort venting, bare 5 minutter! :cryin:

IMG_0213.jpg

 

:eek: Og skånsom senking til lasteplanet.

IMG_0218.jpg

 

Etter "litt" køkjøring (1 1/2 time fra Sandvika til Lillestrøm, normalt 35 minutt, kjempekø) er vi fremme ved vinteropplaget. :smiley:

IMG_0246.jpg

 

Hmmm! Ikke så værst å ligge her og slappe av noen måneder heller. Litt vask, demontering av drev, vinterkonservering og en god lun pressening over seg skal bli godt. :sleep:

IMG_0249.jpg

 

:flag:

Så venter vi på våren!!!!!!!!!

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Til uka går båten opp.

Vi har hatt en lang og fin sesong siden våren -05. :smiley:

Nå skal alt under vannlinje sjekkes.

I dag skal teakdørken på dollbord og rundt hele båten vaskes

med oxalsyre. (Hempel teakrens)

I morgen med grønnsåpe på alle dekk.

Dette er forresten første gang jeg kan huske at jeg har klippet plenen

og tatt opp båten i løpet av en uke.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

:eek: Og skånsom senking til lasteplanet.

IMG_0218.jpg

 

!!

 

 

Ble litt urolig da eg såg dette bildet. Men hekkagregat og en stor og tung motor i hekken uten noe form for støtte under, hadde ikke eg tørt å kjøre med...

Nå vet eg ikke hvilken motor du har, men en tung 6 syl diesel veier for 600kg....

 

Har hørt om båter som har knekt i 2 grunnet manglende støtte under motor...

Link to post
Share on other sites

I løpet av 25 år har jeg fryst inne kun en gang.

 

Båter har ikke mye å gjøre på land,men det er vel ikke alle som har samme mening, gjør som dere føler.Det virker kansje som dere der sør på har båter som en luksus greie,siden den kan stå på land 7-8 mnd. år etter år.Isen er ikke så farlig.Ha en god vinter ,jeg blir på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Ble litt urolig da eg såg dette bildet. Men hekkagregat og en stor og tung motor i hekken uten noe form for støtte under, hadde ikke eg tørt å kjøre med...

Nå vet eg ikke hvilken motor du har, men en tung 6 syl diesel veier for 600kg....

 

Har hørt om båter som har knekt i 2 grunnet manglende støtte under motor...

 

:smiley: Ingen grunn til engstelse; Bildet lyver, båten var ikke kommet helt frem på lasteplanet ennå. Under transport er det bare 1 meter av hekken som stikker utenfor lasteplanet.

Skal være enig i at det ser litt skummelt ut på bildet. Men det er som sagt før båten er ordentlig på plass på lasteplanet. :flag:

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I løpet av 25 år har jeg fryst inne kun en gang.

 

Båter har ikke mye å gjøre på land,men det er vel ikke alle som har samme mening, gjør som dere føler.Det virker kansje som dere der sør på har båter som en luksus greie,siden den kan stå på land 7-8 mnd. år etter år.Isen er ikke så farlig.Ha en god vinter ,jeg blir på sjøen.

 

Jeg kan godt la den ligge ute jeg, dersom du hjelper meg å dyttet den oppe på isen de tre-fire kilometrene ut til åpent vann.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ingen grunn til engstelse; Bildet lyver, båten var ikke kommet helt frem på lasteplanet ennå. Under transport er det bare 1 meter av hekken som stikker utenfor lasteplanet.

Skal være enig i at det ser litt skummelt ut på bildet. Men det er som sagt før båten er ordentlig på plass på lasteplanet. :flag:

 

Da var det ingen fare! :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg gleder meg ikke til å måtte ta opp båten nei. Sesongen er desverre alt for kort, men vi skal ikke se bort ifra at vi kan få noen fine dager i Oktober. Har vært på båten idag og idag var det knall sol og over 20 varmegrader. Jeg drøyer lengst mulig med å ta opp båten, det er helt klart.. :)

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler....

Hadde en fantastisk fin kombinert fiske/ grill- tur. Lite vind og flatt hav. Lite båtrafikk, og hele Stokken for oss selv :-)

Det er liksom en egen stemning på sjøen utenom "høysesong"

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, nå nærmer det seg nok opptak for Trudelutt også. Men drøyer ennå litt med å bestille opptak. Kommende helg blir det ikke tur (skal i 60års lag), men kanskje om 14 dager? Vi får se. Hadde en flott helg nå sist. Fredag var det blikk stille, 18° i luften, og ikke en sky der vi lå. Og i sjøen var det fremdeles 17°, så det ble også til at jeg fikk meg en liten dukkert. Lørdag regnet det kraftig på dagen, men blikkstille og fint om kvelden. Så det ble bål på stranden med øl og snaps for oss og de i de 3 andre båtene som var samlet i Grisebukten på Kommersøy.

 

Men som sagt, nå er det snart slutt. For 3 år siden så det slik ut i havnen den 20. oktober!

 

2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg kan godt la den ligge ute jeg, dersom du hjelper meg å dyttet den oppe på isen de tre-fire kilometrene ut til åpent vann.

Må du ligge akkurat der har du et problem.Havet er da vel stort nok til at det går an å flytte på båtane,det har faktisk jeg også funnet ut av,men humor mangler dere søringer i alla fall.

Link to post
Share on other sites

Må du ligge akkurat der har du et problem.Havet er da vel stort nok til at det går an å flytte på båtane,det har faktisk jeg også funnet ut av,men humor mangler dere søringer i alla fall.

 

KA FASHKEN, det var jo oss Søringan som fant opp humor'n!

 

140204A.jpg

 

Og har vannet stivna litt, så får man heller går rett gjennom.

Link to post
Share on other sites

Det er jo meldt no jævlig med snø i vinter - best å ta opp :lol:

 

Bytta dieselfilterene i går og olje og oljefilter idag. Tar opp båten på tirsdag regner jeg med.

Skal bare orden med henger`n og opplagstutstyr. Må også få kjøpt frostevæske til motorkonservering og konservering av toalettet.

 

Hadde planer om å ha den på vannet i vinter, men helsa er ikke på topp og da er det bedre å ta den opp. Får nok ikke brukt den særlig mye og da et det mindre pes å ha den på land.

 

Får heller ta den ut tidlig neste vår.

Link to post
Share on other sites

Da var Gjeld-frid II på land. Her innom verkstedet på jobebn for å ta ut den forbanna motoren.

 

Det er ikke bare søringer som tar båten på land. Jeg bor på helgelandskysten og har den oppe hver vinter. Synnes ikke det er noe luksus å bruke båten på vintertid :wink:

 

 

 

Baat_paa_land.jpg

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...