Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Takker for tilbudet LALUNA :cheers: Men jeg kjører Mac på nettet så PC-program KAN være et problem. :confused:

 

Annyway!!!

:flag: Fikk lagt inn riktig "kode" i går, og dermed begynte det å skje saker og ting: Lokale ferjer, hurtigbåter og hurtigruter dukket opp etterhvert! :flag:

Rekkevidden er begrenset av VHF-rekkevidden!

(Trudde i min enfoldighet (avslører her slett kennskap!!) at jeg ville kunne se båter LANGT unna, på navigatoren! :cryin: )

Kalte opp MS Polarlys på VHF (godt innenfor rekkevidde) og spurte om de kunne se meg på AIS; DET kunne de ikke. Jeg var ikke der...

HMmm... AIS-en hadde stått påslått i 10 minutter da jeg spurte dem. Avslører mere "ukunja": Kan DET tenkes at de ikke SER AIS-B?? Eller er det JEG som ikke sender ut signalene mine??

Link to post
Share on other sites

Dæsken :smash: DET betyr at min 20-foter har mere oppdatert anlegg en de nyeste Hurtigrutene :crazy::eek: :eek: :eek:

Ikke værst hva?? :lol: :lol:

Og ikke har de vel foroverseende ekkolodd heller?? :rolleyes:

 

Ettertanke: Nå går jeg bare rundt og lurer på hva NESTE dippedutt til båten blir! :rolleyes::cool: :cool:

 

Tenker høyt: STÅLpropell?? Eller badeplattform (som skrogforlengelse)?? Eller?? :rolleyes::confused::rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan se ut som at Kystverket har lagt inn filter eller annen software på basestasjonene som filtrerer bort class B.

Jeg ser ikke min egen båt på nettet. Men har sjekket med mange class A skip som bekrefter at de ser meg.. men kun MMSI nr.

og ikke skipsnavn eller kjenningssignalet. Så det må gjøres en skikkelig ryddejobb i regulativer og software for at nytten skal bli optimeal.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå seilt i området Oslofjorden (Soon) - Færder - Koster - Gøteborg- Anholt - Samsø - Maashholm - Kiel - Als - Ballen - Grenå - Hals Barfre - Ålborg og har hatt rikelig tid til å lese AIS infomasjon ombord. Det mest utrolige var nok å lese AIS informasjon fra en av de danske ferjene som var 78 nm unna vår båt i Kattegat. Hovedintrykket er at AIS sender mye varsel ombord. I avstand ca 0.2nm går alarmen ombord. Det er bare ett sted dette har vært ubehagelig - da en seilbåt ankom Ballen havn på Samsø - og jeg måtte kvittere. Jeg tror at jeg bare har registrert 2 stk AIS klasse B sendere i løpet av 2 -3 uker ombord. AIS systemet var derimot meget verdifullt da jeg gikk fra Anholt til Samsø, fra Maasholm til Kiel, fra Kiel til Dyvig, fra Dyvig til Ballen, og fra Ballen til Ålborg.

Anbefales på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg sitter og snekrer sammen noen utstyrslister for innkjøp av det ene og andre i løpet av høsten, og en AIS-B er en av de tingene som som vil komme på plass i løpet av noen måneder. Ett spørsmål er antenne og antenneplassering.

 

Jeg har ikke tenkt å tukle med VHF-antennen i mastetoppen, og det er ikke aktuelt med noen form for splitter.

 

En løsning som frister er å bruke en Glomex RA111 som jeg monterer opp-ned fra hanefoten i akterstag. Da kommer pisken noen meter opp, og burde ikke forstyrre eller forstyrres av andre antenner. Noen som har prøvd å bruke RA111 på AIS-mottager eller tranceiver?

Link to post
Share on other sites

For å kompansere for tapt høyde ville jeg satset på en antenne med x antall db-forsterkning.

Watski har rimlige antenner med opptil 6 db forsterkning.

 

Min VHF-antenne fikk seg en knekk i Mossekanalen sist helg og blir nå byttet ut med en ny antenne fra Watski på 5 db forsterkning. Da får du endel ekstra puff på¨en helt legal måte. Antennen jeg bestilte kommer på under 500 kr.

 

Det er viktig at du får så stor avstand fra din VHF-antenne til AIS-antenen som mulig. Helst over 2 meters avstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...